Voorwaartse fries.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Voorwaartse fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 22:15

Ik heb een friese merrie die ontzettend voorwaarts is en enorm werkwillig. Ze is echt super aan de hulpen en is gewoon echt vaak druk. Ze zat bij ons op stal ook echt bekend als de snelle fries xd. Je moet haar echt tegen zichzelf beschermen, ze gaat tot het uiterste. Soms is het wel erg lastig, maar het word al beter. Verder is het wel echt een ontzettend braaf en moedig dier en nou niet snel schrikkerig. Alleen volgens sommige mensen is het echt bijzonder dat ze zo voorwaarts is, omdat Friezen vaak niet zo werkwillig zijn en niet zo voorwaarts. Maar nu vroeg ik me af eigenlijk af, is dat echt zo dat het bijzonder is dat mijn fries zo voorwaarts is? Ik ken verschillende Friezen die inderdaad niet echt voorwaarts ligt. Maar om nou te zeggen dat dus alle Friese paarden sloom zijn vind ik dan persoonlijk wel vreemd, maargoed. Zijn er meerdere mensen hier die dus ook een voorwaartse fries hebben?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:02

Ik heb er ook zo 1. maar zonder papieren dus ja dan kun je zeggen wat zit er ergens in de voorvoorvoorouders voor paard verstopt....

lekker voorwaarts, super werkwillig. maar niet gevaarlijk voor zichzelf hoor.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:09

Ja, hier nog iemand met een voorwaartse Fries. Ik ben momenteel bezig met het doorrijden van mijn bijna 4 jarige merrie, ik heb veel met haar aan de dubbele longe gewerkt en doe dit nog steeds ter ondersteuning maar ook daar lekker voorwaarts zonder rennerig te worden. Ik ken er zo nog 2 die goed voorwaarts zijn en dat zijn ook niet echt heel moderne Friezen bijvoorbeeld dus daar zou het niet op afgeschoven kunnen worden ;). Dus bijzonder, weet ik niet, werkt wel lekker!!

friesiszwart

Re: Voorwaartse fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:38

Ik heb meerdere friese paarden en over het algemeen heel voorwaarts en werkwillig.
De merrie waar ik altijd mee reed was al jong paard liever lui dan moe maar uiteindelijk was zij toch een zeer werkwillig en voorwaarts paard waarbij zij vaak nog in draf was en mijn bijrijders (met andere type paarden) al aan het galopperen waren.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:42

ik heb een fries van 24 jaar oud.
en hij heeft meegedaan aan draverijen voor friezen.
dus snelle friezen zijn er genoeg !

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:44

vraag moniqueski hier op bokt maar eens naar haar fries

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:50

wwww.friesedravers.nl

hier doen allemaal mensen aan mee die snel dravende friezen hebben.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:59

De moeder van mijn merrie (die tot voor 2 jr ook van mij was), is ook zo'n flotte Lotte :+ .
De 2 dames zijn bij ons op stal erg populair (er zijn bij ons in de buurt niet veel Friesen te vinden) en je kan de meiden op stal geen groter plezier doen, dan dat ze na het rijden een van de dames mogen uitstappen ;) .
Vooral Ynskje (de mama) dendert door de bak als of ze daarna nog een afspraak heeft staan :P, terwijl ze tijdens het rijden vanaf de eerste minuut absoluut de volle 100 % heeft gegeven; die moet je echt een beetje afremmen.
Die meiden hadden bij haar in het begin dan ook echt zoiets van "help!! heeft deze ook een rem := ??!"
Jaike (de dochter, die nog van mij is), is wat gematigder. Zij begint wat rustiger, maar als ze eenmaal de opwarm ronde achter de rug heeft, geeft ze ook de volle 100 %.
Bij het uitstappen gaat ze dan wel weer in de relax-modus.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:07

Mijn fries is ook extreem werkwillig en voorwaards, nooitlui echt ideaal!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:23

Mijn Friese merrie is ook altijd voorwaarts. Werkt idd wel eenstuk fijner dan zo'n luilak ;)
Toch ben ik van mening dat heel veel paarden lui worden gemaakt.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:27

Hehe, ik ben dus niet de enige. ;p Maar inderdaad Gillian, daar ben ik het zeker mee eens. Mijn vorige paard Mika, was een warmbloed met hoog percentage volbloed maar die was veel minder voorwaarts als Amber. Dat was in het begin nogal wennen voor me, maar ben er nu aan gewend xd Ik vind niet je zoiets aan het ras kan 'vastknopen' of een paard sloom is of niet. Soms heb je er nu eenmaal snellere en slomere tussen zitten.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:18

Hier nog 1! Lekker snel, moet haar soms echt heel erg inhouden!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:21

Ik heb een Heinse gereden die nooit weer ophield, heerlijk! Al was het in het begin wel even lastig als ze nog groen zijn ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:23

bij die van mij ging het geleidelijk aan, je weet het verhaal pletje ;) dus naarmate ze meer bij kwam, wij verder in de training kwamen; zij steeds meer en meer energie kreeg :D geweldig. ik heb liever zo'n energievol paard dan een sloompie hoor.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 13:09

ja ik heb ook veel liever een energievol paard! Alleen omdat Amber nog heel groen was toen ik haar kreeg was dat wel erg lastig, het gaat nu wel beter ;p

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:18

Ik heb 2 friezen en mijn ruin is ook erg voorwaarts en werkgewillig. Ik heb hem zelf altijd heel voorwaarts gereden. Verder kan hij wel, als iemand anders erop zit en hem niet metteen aanpakt zoals ik, erg lui doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:04

Is dat bijzonder? Het is maar net hoe ze gereden worden ;)

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:48

inderdaad... rijd ook op friezen die bij mij altijd goed voorwaart zijn...juist tegen heet aan terwijl als er iemand op zit die er niet veel van vraagt ze juist heel rustig zijn...

ligt dus ook veel aan hoe je ze rijd...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:00

Jep, hier nog eentje. Aan de ene kant fijn, aan de andere kant, een uur inrijden voordat je fatsoenlijk je proefje kunt rijden omdat je paard anders té druk is, is ook niet fijn :n

Bij die van mij is het ook vaak vluchten, dus dan moet ik 'm wel tegenhouden. Maar voorwaarts is 'ie zeker, altijd zin om te werken :))

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:37

Ik zelf vond het persoonlijk ook onzin, maargoed. Maar indd, het ligt er gewoon puur aan hoe ze gereden worden. Ieder paard kan sloom 'gemaakt' worden.

@Aranel: Hier het zelfde, Amber is regelmatig te druk. Alleen de laatste dagen gaat het een heel stuk beter. Ze vind het gewon heel lastig om haar achterhand eronder te zetten, en om dat te ontvluchtten gaat ze steeds harder. Maar dit gaat nu al zo'n stuk beter. ;p

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:41

Hier ook iemand met zown fries,
precies hoe jij jouwn fries omschrijft.
gaat door tot het uiterste en je moet haar gewoon beschermen dat ze geen 'over uren maakt' haha.
super paard, zal nooit stoppen met lopen
ster merrie, 1.73m hoog en vader : Rypke 321
wat is de vader van jouwn fries?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:52

Tussen druk en voorwaarts zit natuurlijk een heel verschil.
Mijn Fries is mn op concours goed wakker, lekker voorwaarts en vlot aan het been, maar wel relaxed. Ik rijd 20 minuten los, dat is voldoende.
Thuis is hij wat flegmatieker, maar hij wordt altijd scherp gereden, dus hij is altijd lekker voorwaarts.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:54

Ik heb er 2, en het zijn allebei lopers. Mijn merrie inmiddels wat minder, maar dat is met het ouder worden gekomen (rustiger geworden).

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:14

Ja dat klopt nadita. De laatste dagen gaat het al beter zoals ik zei. Maar het kwam ook gewoon heel erg doordat ze er moeite mee had. Ze had hiervoor een jaar stilgestaan. Ik probeerde het rustig om te bouwen, maar ze vond het moeilijk en wilde dit ontlopen door gewoon knetterhard te gaan. Maar nu het beter gaat blijft ze als nog ontzettend voorwaarts en super aan me been.

loveulla94: Die is helaas onbekend, maargoed het is een super lief en fijn paard en dat vind ik belangrijker ;$

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:18

xWildrose schreef:
Ja dat klopt nadita. De laatste dagen gaat het al beter zoals ik zei. Maar het kwam ook gewoon heel erg doordat ze er moeite mee had. Ze had hiervoor een jaar stilgestaan. Ik probeerde het rustig om te bouwen, maar ze vond het moeilijk en wilde dit ontlopen door gewoon knetterhard te gaan. Maar nu het beter gaat blijft ze als nog ontzettend voorwaarts en super aan me been.

loveulla94: Die is helaas onbekend, maargoed het is een super lief en fijn paard en dat vind ik belangrijker ;$

Dat is zeker belangrijker!
alleen was ik benieuwd als het misschien iets in de buurt kwam al die voorwaartse friesjes :D