[TI] Hoeveel groeide jullie tinker nog na z'n 4de jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Hoeveel groeide jullie tinker nog na z'n 4de jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 10:49

Ik weet het.. chaos in mijn hoofd momenteel..
Voor de mensen die het zagen.. Diaz stond/staat 'te koop'..
Diaz is nog zo'n klein popje.. en vervolgens kwam mijn Alex terug in beeld! (Haflinger, zelfde leeftijd, maar flinker..)

Op een gegevenmoment was het dus : 'Diaz eruit, Alex erin' om het maar bot te zeggen.. mijn man wilde nog niet aan de 2 paardjes. (straks aan huis wel!)
En Diaz is nogsteeds 'te klein'..
Maarja.. je kent het. Diaz is mijn meissie.. <3 ik heb al veel met haar doorgemaakt! Ze was er voor me in moeilijke tijden, en we zijn samen het afgelopen jaar gegroeid!
Ik wil eigenlijk Diaz houden.. gewoon, zoals gepland, de rest van haar levendje met mij en bij mij!

Maar ze is nog steeds zo'n ukkie! Ik vind haar formaatje heerlijk hoor! Daar niet van! Ze is my little pony!
Ze is nog onbespierd, dus dat maakt haar erg iel.
Ik ben al 20 kilo kwijt. en voel me an sich prima op haar. Ik was laatst voor het eerst sinds dec. weer eens opgestapt.. zonder zadel en hoofdstel. lekker rondgestapt in de bak.. daarna haar nieuwe zadeltje passen waar ik maanden op had zitten wachten.
Voor haar kort genoeg! Voor mij weer te klein..

Anyway.. ik wil gewoon op zoek gaan naar iets passend voor ons samen.. en ik denk dat dit wel een kanshebber is: http://link.marktplaats.nl/1001654752

Pff.. haha lang verhaaaal!

Mijn vraagje eigenlijk.. jullie ervaring.. hoeveel groeide jullie paardjes na hun 4e jaar? Dus zeg tussen 4 en 6 jaar?
Hele centimeters nog? of alleen breedte?

Mijn meissie.. :(:) Ze is en blijft m'n popje.. en ik zou ook zo graag echt serieus met haar aan de slag gaan straks! Ze vind rijden zo geweldig!! Eerst maar eens spieren opbouwen verder!

RTM

Re: Hoeveel groeide jullie tinker nog na z'n 4de jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:02

Hmm, dat zadel zou ik mijn hoop niet op vestigen, 62 cm lijkt me toch echt te lang! Dat past op mijn dames niet eens...

Neev is het laatste jaar niet veel gegroeid. Is nu zo'n 1.46 en zal ook niet veel meer bijkomen. Mijn vorige Tinker is na zijn 4e nog wel de lucht in geschoten, van 1.45 naar 1.51. Maar dat was dus een ruin.

Kun je niet gaan mennen?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 11:10

Aggh.. nieteens gezien! Staat 'voor paarden en pony's met korte rug'..
Al is het laatste zadeltje dat ik dus paste 60cm lang..

Mennen heb ik zelf geen ervaring mee.. heb ik zeker aan gedacht, maar ik zou ook niet weten waar je dan moet rijden met een karretje bij ons.. je hebt alleen al een stijle helling dijk op en af.. en dan een smalle dijk met verkeer.. de weilanden in lijkt me niet echt handig met een kar?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:13

Tja, mijn ruin wordt in juli 5 en groeit nog steeds volop. Hij is nou tegen de 1.65m :+

Als ik naar Diaz kijk dan zie ik een paardje wat nog volop in ontwikkeling is. Goed, ze wordt wel vier maar lichamelijk had ik haar nog geen drie gegeven. Ik denk dat je haar de tijd moet geven. Rijden even laten, eerst maar eens verder ontwikkelen en uitgroeien. Heb je de mogelijkheid om haar op het land te zetten met een aantal andere paarden?
Spieren ontwikkelen kun je ook doen door longeren of werk aan de lange lijnen. Kun je met haar wandelen?

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:15

Hmm.. Op mijn merrie van 1.58 was een zadel van 58 cm al te lang, lag al op de lendenen. En zij is niet extreem kort in de rug.
Waarom wil je eigenlijk perse een westernzadel? Nevi heeft een K&M dressuurzadel wat prima past, 17 inch en ik pas er ook nog mooi in. Langer kan zij ook niet hebben. Zelfde zadel in 18 inch is 50 cm lang, heb de 17 inch nooit opgemeten eigenlijk.

Je zal toch een keuze moeten maken. Of gewoon niet rijden :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 11:15

Sinds november tot ongeveer anderhalve week geleden heeft ze niet gereden, alleen grondwerk e.d.

Ze kan helaas niet op het land, al ben ik nu voorzichtig gras aan het proberen met haar.. als het zou gaan lukken straks de wei op zou perfect zijn natuurlijk!!
Verder ga ik naast haar spiertjes trainen.. van vrijheidsdressuur krijgt ze niet genoeg ;)

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:18

Hier is Kascha na haar 4e niet meer in de hoogte gegroeid, wel flink in de breedte! Maar Banbay daarentegen wel!

Ik ben het met Berdien eens, ze is nog steeds een lekker slungeltje en ziet eruit alsof ze echt nog wel wat gaat groeien! Ik heb weleens foto's van jou op haar gezien en vind het overigens ook zeker niet misstaan hoor! Zeker niet als ze nog wat breder wordt. Zadel is lastiger, maar er zijn meer erg korte paarden die uiteindelijk ook wat vinden. Dus gewoon doorzoeken! Top van je trouwens dat je zoveel bent afgevallen! +:)+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 11:18

RTM schreef:
Hmm.. Op mijn merrie van 1.58 was een zadel van 58 cm al te lang, lag al op de lendenen. En zij is niet extreem kort in de rug.
Waarom wil je eigenlijk perse een westernzadel? Nevi heeft een K&M dressuurzadel wat prima past, 17 inch en ik pas er ook nog mooi in. Langer kan zij ook niet hebben. Zelfde zadel in 18 inch is 50 cm lang, heb de 17 inch nooit opgemeten eigenlijk.

Je zal toch een keuze moeten maken. Of gewoon niet rijden :)

Foutje, het laatste zadel was 56 cm over de rug.. :o
Dat was deze:
Afbeelding

ik wil een (boomloos) westernzadel omdat ik western rij ..
Maar wat niet gaat gaat niet uiteindelijk..

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:30

Maar dat zadel lijkt weer veel te ver op de schoft te liggen. En wat je zegt, wat niet gaat....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:33

waarom niet eens een goede zadelmaker laten komen, ipv zelf steeds testen en meeten??
Hier zijnz e na hun 4e jaar ng wel wat de hoogte in gegaan, maar vooral de breedte.
het is dat diaz problemen heeft met gras, want tegen gras valt in mijn ogen niet te voeren.
Als ik zie hoe paarden, positief, ontwikkelen op gras, daar kan ik met hooi en meusli niet tegen voeren.
Kijk bv na jonge dieren/jaarlingen die de winter uit komen, 2 mnd gras en je herkend ze al bijna niet meer.

idd zou ik het iig eens proberen met haar, beetje aan de hand bermpje laten eten, en dat opbouwend van 10min naar meer, denk dat je dan opeens zelf ziet waar het op een gegeven moment fout zou kunnen gaan.

succes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:49

Connor was met 4 nog een vreemd gebouwd miezertje. Voor midden en achter hoorden niet bepaald bij elkaar. Op de foto in mijn profiel van meteen na zijn castratie is Connor ongeveer 3. Op zijn 4 e was hij ietsje beter in verhouding en een klein beetje hoger maar niet veel. Ik ben met 3,5 begonnen met inrijden met een geleend medium boom zadel. Met 4 paste dat net niet meer en was ik inmiddels overgestapt op mijn wijd dressuurzadel vanwege zijn naar achter liggende schouders.

Met 6 waren we inmiddels overgestapt naar xxwijd boommaat 38. En eenmaal uitgegroeid zo tussen 8 en 10 zou hij boommaat 46 nodig hebben. Wel is hij altijd wat lang in zijn rug wat nu wel een voordeel is zodat er ook lange zadels opkunnen. Mijn westerzadel is 69 cm en mijn boomloos ruim 65 cm en dat past moeiteloos. Zijn grote pasvormprobleem is gebrek aan schoft, licht overbouwd, tonrond en heel brede ver naar achter liggende schouders.

In de hoogte ongeveer dit verloop bij aankoop op iets minder dan 2 was hij 142 ongeveer. Met zijn 4 e zat hij op ongeveer 150 en nu is hij denk ik rond de 156. Iets kleiner dan ikzelf. Voor mij had hij wel mogen stoppen met groeien met 150 maar ja dat heb je niet voor het zeggen.

Zelf zou ik met Diaz voorlopig niet rijden maar longeren, slepen, wandelen enz om haar spieren, conditie en goede groei te geven. En pas als ze er veel minder puppy uitziet overgaan op rijden. Misschien is dat pas over een jaar maar ik denk dat ze de tijd nodig heeft.

We hebben haar 2 jaar geleden leren kennen en toen zag ze er minder puppy uit dan nu en maakte niet bepaald de indruk een klein tinkertje te blijven. Ze heeft zoveel meegemaakt dat ze dat moet gaan inhalen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:02

Bedankt voor jullie reacties! (het zadel lag daar ook veel te ver naar voren, klopt..)
Zadelmaker heeft denk ik echt nog geen nut omdat ze echt nog zo smal en onbespiert is, vandaar dat ik alleen naar boomloos kijk..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:05

Ik vind diaz heel jong ogen, echt een die je nog een jaar de wei in gooit... echt te puppy.

Maar reken er maar niet op dat ze veel zal groeien.
Vind haar echt te puppy nog. Lekker de wei weer ingooien dus, vind haar persoonlijk voor het mooie ook wat te klein voor je om eerlijk te zijn, maar wie weet gaat ze nog de breedte wat in dan is het beter :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:06

MelanieB schreef:
Ik vind diaz heel jong ogen, echt een die je nog een jaar de wei in gooit... echt te puppy.

Maar reken er maar niet op dat ze veel zal groeien.
Vind haar echt te puppy nog. Lekker de wei weer ingooien dus, vind haar persoonlijk voor het mooie ook wat te klein voor je om eerlijk te zijn, maar wie weet gaat ze nog de breedte wat in dan is het beter :j

-O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:17

Niet te wanhopig doen, Connor heeft ook een tijdlang nagenoeg geen gras mogen hebben en die staat nu ook weer op gras zolang we een goed grasrantsoen aanhouden en ingrijpen bij erg veel eiwit of fructaan gehalte. Bij Roos stond ze ook op gras en schuurde ze niet. Wie weet als ze dadelijk weer lekker in haar vel zit, arm hooi erbij krijgt, niet al te veel krachtvoer, wortels, brood appels snoepjes of wat ook en in een niet teveel bemeste wei het wel goed blijft doen.

Ik heb bijna de neiging om te zeggen, zet haar een zomerseizoen bij onze man in de wei en kijk daarna weer.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:23

Ik ben rustig gras aan het introduceren.. maar nu BAM in de wei gaat denk ik niet goed.. maar ik hoop de stap naar de wei te kunnen maken voor haar!!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:33

Ik denk dat er geen Western of boomloos zadel te vinden is in die korte maat, tenzij er 1 op maat gemaakt is.
Waarom laat je niet een keer een zadelmaker komen?

In mijn ogen heeft diaz wel een ontwikkelings achterstand alleen hoeveel ze nog in de hoogte gaat groeien weet ik niet. Een ruin groeit natuurlijk wel langer door dan een merrie of hengst

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:35

Bij Connor is het heel langzaam opgebouwd, eerst grazen aan de hand, daarna met muilkorf op het gras en nu staat hij 24 uur per dag op gras mits goed gerantsoeneerd en rekening houdend met groeiseizoen. Vorige week was hij omgezet in wei en per vergissing op het hele stuk gezet wat 4 weken daarvoor was bemest en aan het groeien al. Ik heb hem toen een nacht op stal gehad bij gebrek aan zandstuk met graszaadhooi en de wei een flink stuk ingekort. Nu gaat er steeds weer een stukje bij en is hij weer soepel en jeukvrij.

Vorig jaar iets te enthousiast begonnen met weidegang weer ondanks langzaam opbouwen. Met als resultaat bijna weer bevangen. Meteen weer terug gegaan naar flink minder gras op een kleiner nooit bemest stukje en weer langzaam opgebouwd.

O ja een boomloos zadel op een onbespierd paard dat een spitse ruggengraat heeft zou ik zelf niet doen. Voor mijn gevoel is dat vragen om rug of drukking problemen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:56

ja hoor!

Shenco was vorig jaar op de keuring 1.43 gemeten, en dit jaar was hij 1.47 a 1.48 !! We schrokken er ook van, wist wel dat hij gegroeid was, maar niet zo veel hihi!

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:04

Mijn tinker is toen hij 3.5 was gemeten op 151. Toen hij 7 was en we hem verkochten was hij 159. Zeker 7,5 cm nog gegroeid

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:07

shenco april 2011
Afbeelding

shenco april 2012
Afbeelding

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:08

schoner, breder in zn kont, boeg, lijf (zn ribbenkast breder hoe zeg je dat? ) zelfs zn kop is volwassener..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:19

Wat hieronder staat dat herken ik ook. Het is niet zozeer het gras alswel het onbeperkt kunnen bewegen, grenzen leren kennen en zonder belemmering kunnen bewegen. Dat zie je ook bij manegepaarden die een maand op het land gaan, ze komen er voller, gezonder, helderder en vaak nog gespierder af dan dat ze erin kwamen. Zou dat dus zeker proberen met Diaz. Lees dat ze hiervoor ook zonder problemen op het gras heeft gestaan. Wanneer en op wat voor land zijn de problemen begonnen?

stalnijmegen schreef:
waarom niet eens een goede zadelmaker laten komen, ipv zelf steeds testen en meeten??
Hier zijnz e na hun 4e jaar ng wel wat de hoogte in gegaan, maar vooral de breedte.
het is dat diaz problemen heeft met gras, want tegen gras valt in mijn ogen niet te voeren.
Als ik zie hoe paarden, positief, ontwikkelen op gras, daar kan ik met hooi en meusli niet tegen voeren.
Kijk bv na jonge dieren/jaarlingen die de winter uit komen, 2 mnd gras en je herkend ze al bijna niet meer.

idd zou ik het iig eens proberen met haar, beetje aan de hand bermpje laten eten, en dat opbouwend van 10min naar meer, denk dat je dan opeens zelf ziet waar het op een gegeven moment fout zou kunnen gaan.

succes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:52

Wat ik weet is dat ze zwaar jeukerig bij Roos is aangekomen en daarvoor op erg zwaar bemeste grond heeft gestaan, met dacht ik varkensmest. Bij Roos was het hoger gelegen zandgrond en zij heeft ook een aantal behandelingen gehad met iets, ik dacht drainage kuur. Daar is de jeuk weg gegaan en 2 jaar geleden stond ze op een vrij groot weiland met gras ( maar geen dikbemest gras) met mooie volle haarbos. We hebben toen heel erg zitten twijfelen haar te kopen en ik heb me toen verdiept in haar voorgeschiedenis. Ik weet niet waar Leon zijn paarden toen op had staan en of ze is gaan jeuken, dat zal Karlijn wel weten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:55

Zover ik weet zijn de problemen in nov/dec 2010 begonnen..
Ze had toen alles afgeschuurd van de jeuk, dat hoogstwaarschijnlijk het gras was.

Ze heeft toen een paar maanden op hooi gestaan bij Leon, en daarna naar mij gekomen.
Ik heb gras geprobeerd, maar ze werd gek van de jeuk.
Een half jaar later (herfst) kreeg ze gras, wat gemaait gras in de paddock.
Gek van de jeuk, opgezette huid, geribbeld.
Wortel gaf hetzelfde effect.

Nu heb ik haar 1x voorzichtig laten grazen 10 min. En dat had geen gevolgen! :D Dus wie weet.. met rustig opbouwen.. hopelijk is ze eroverheen!