Springhengst om mijn Jazz-merrie qua galop te verbeteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pahlstrom

Springhengst om mijn Jazz-merrie qua galop te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:48

Mijn merrie Zarahniek (v. Jazz x Boniek - keur pref. prest. v. Uniform) is 1.73 cm, sensibel, eerlijk, grootramig maar moet een hengst hebben met goede galop, modern en met goed karakter. Ik wil een springhengst gebruiken, indien het een hengst is die goede bewegingen vererft en bekend staat om evenwichtige paarden te fokken. Van zichzelf heeft zij genoeg front, houding en voorbeensactiviteit. Maar net te strak in de rug en te slap achter. Weet veel over dressuurhengsten maar over springhengsten... ho maar. Dus zodoende dat ik om tips vraag.

Viennanova

Re: Springhengst om mijn Jazz-merrie qua galop te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:50

Ik zou in jouw geval kijken naar Ferro-bloed, en niet naar een springhengst.

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:57

Maar ik denk dat ik dan met het karakter zit. Heb haar namelijk net in bezit en zij was in de handel terecht belandt als 'onmogelijk'. Het is een eerlijke, maar heel sensibele merrie die niet voor iedereen weggelegd is. Is Ferro dan niet té (gezien Uniform ook 'moeilijke' karakters geeft)? Zodoende dat ik dacht aan springhengsten. Heb zelf een Argentinus-merrie die super fokt voor de dressuur (maar die springgericht gefokt is).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:03

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:10

ik weer dat diarado goed kan lopen en ook nog knap is, misschien kun je daar eens naar kijken? verder kan lupicor ook wel goed lopen. misschien dat dat iets is? verder heb ik er ook niet zo veel verstand van

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:15

Een hengst die voor mijn merrie werd aangeraden was Quaterback of Quattro B.
Bij mijn merrie wilde ik graag een hengst met goede bewegingen en die ook een leuke sprong kon maken.
Alleen heb ik nooit een veulen meer kunnen fokken helaas..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:02

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:04

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:08

Goede galop? Negro :) als je merrie grootramig is dan.zou ik dat aan durven. Hij heeft bij ons merrie de galop aanzienlijk verbeterd en zelf kan/kon hij ook super galopperen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:27

Er zijn zat dressuurhengsten die heel goed galopperen hoor, hoef je geen springhengst voor te pakken.
Neem Amazing star, prachtig bloed en mega galoppade.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:36

Suzanne F. schreef:
Er zijn zat dressuurhengsten die heel goed galopperen hoor, hoef je geen springhengst voor te pakken.

Maar struikelen over een cavaletti. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:15

ceasario schreef:
Maar struikelen over een cavaletti. ;)

Ach boeiend, die liggen niet in de dressuurring. ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:16

nou hekjes wel? daar heeft mijn pony wel overheengsprongen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:22

nicky_rilana schreef:
nou hekjes wel? daar heeft mijn pony wel overheengsprongen

+:)+ :')
Had misschien handiger geweest als hij dat niet had gekund. :')
Zie je nou wel Ceas, is volledig overbodig. Blijven ze tenminste in de ring. :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:42

Hey Zahrahniek! Die ken ik! Ik heb zelf een Jazz x Uniform merrie gehad met dezelfde aandachtspunten die Zarahniek heeft, echter mijn merrie was wat luxer.

Ook haar galop was minpunt en ze mocht meer knie hebben. Om die reden heb ik gekozen voor Welt Hit II. Dat veulen is inmiddels bijna 4 is heeft haar zeker verbeterd. Hij heeft meer beweging en een galop die vele malen beter is. Zijn moeder heb ik verkocht en is momenteel dragend van Voice.

We gaan binnenkort zien wat die combinatie zal gaan doen...

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:37

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:37

nicky_rilana schreef:
ik weer dat diarado goed kan lopen en ook nog knap is, misschien kun je daar eens naar kijken? verder kan lupicor ook wel goed lopen. misschien dat dat iets is? verder heb ik er ook niet zo veel verstand van

Bedankt voor de tip! Diarado is uiteraard een heel aansprekend paard.

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:39

Cath_16 schreef:
Een hengst die voor mijn merrie werd aangeraden was Quaterback of Quattro B.
Bij mijn merrie wilde ik graag een hengst met goede bewegingen en die ook een leuke sprong kon maken.
Alleen heb ik nooit een veulen meer kunnen fokken helaas..

Quattro heb ik ook aan gedacht, maar hij blijkt toch niet de gemakkelijkste karakters te geven, en dat is in mijn geval heel erg belangrijk dat ik een meewerkend karakter 'erbij fokt'. Zal kijken naar Quarterback. :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:40

Niet alles gelezen en ik wet ook niet of hij al genoemd is, maar kijk eens naar Florencio. Die heeft een geweldige galop.

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:43

UltimOo schreef:

Had ik ook al in mijn hoofd. Heb een paar video's bekeken gezien ik zijn pedigree heel interessant vond. Maar zijn achterbeen is heel erg traag. Ga even checken of de veulens dat ook hebben. Bedankt voor de tip!

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:45

Pletje123 schreef:
Goede galop? Negro :) als je merrie grootramig is dan.zou ik dat aan durven. Hij heeft bij ons merrie de galop aanzienlijk verbeterd en zelf kan/kon hij ook super galopperen!

Negro is zeker niet verkeerd. Maar daar ook... hij is niet altijd de makkelijkste qua karakter en dat moet ik gewoon rekening mee houden. Al moet ik zeggen dat het goed zou kunnen aansluiten. Variant (grootvader van Negro) heeft met de moeder van mijn merrie een goedgekeurde hengst en een Grand Prix-paard geleverd. Dus misschien toch niet verkeerd. :)

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:47

Suzanne F. schreef:
Neem Amazing star, prachtig bloed en mega galoppade.

Hah, dat lijkt mij zeker geen verkeerde keuze!!!! Hier ga ik wel dieper in duiken. Bedankt voor de tip!!! Zag wel dat hij niet 100% meewerkend is (7.5 voor berijdbaarheid). Maar ga zeker het verder onderzoeken. :)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:49

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:53

Suelza schreef:
Hey Zahrahniek! Die ken ik! Ik heb zelf een Jazz x Uniform merrie gehad met dezelfde aandachtspunten die Zarahniek heeft, echter mijn merrie was wat luxer.

Ook haar galop was minpunt en ze mocht meer knie hebben. Om die reden heb ik gekozen voor Welt Hit II. Dat veulen is inmiddels bijna 4 is heeft haar zeker verbeterd. Hij heeft meer beweging en een galop die vele malen beter is. Zijn moeder heb ik verkocht en is momenteel dragend van Voice.

We gaan binnenkort zien wat die combinatie zal gaan doen...

Wat leuk te horen dat je ervaring hebt met dezelfde bloed. Ja, Zarahniek is een wat klassieke merrie, dus denk ik dat wij moeten denken in 1 a 2 generaties voordat wij hebben wat wij willen, maar ja, dat is juist het leuke. Dit jaar heb ik haar geïnsemineerd met Fürst Romancier van Schockemöhle, maar ik zit dus nu al te plannen voor volgend jaar. En er zijn zoveel hengsten! Heb wat van je topics al gelezen, Suelza, en ben zelf iemand die van probleempaarden houdt, in die zin dat ik denk dat het bijna altijd een probleem is van ons mensen en dat wij niet voldoende inzicht (willen) krijgen in het paard die wat intelligenter en gevoeliger is dan de meesten. Leuk als wij contact houden! :)

Pahlstrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:21

Mandy schreef:
http://www.stalverburgt.nl/applaus.html

Dit iets, vriendin van mij heeft met deze hengst gedekt en zodoende heb ik hem een aantal keren gezien hij lijkt vrij makkelijk qua karakter

Ook interessant! Bedankt voor je suggestie. Uiteraard goed karakter. Ga even kijken naar de afstammelingenrapport. :)