Kleurtje? Zoon van Lusitano hengst Ultramar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Kleurtje? Zoon van Lusitano hengst Ultramar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoon van homozygoot zwarte hengst Ultramar, moeder is Ardente ( dochter van Quillo) en is bruin ( mogelijk Bay Dun) geboren en heterozygoot schimmel. Ze had als jong paard ook een aalstreep en die is nog vaag te zien, zelfs nu ze al zover schimmel is geworden.

Wij denken zelf dat het veulen Dun is ( ik weet alleen niet welke variant) en hopen dat hij deze kleur houdt en dus geen schimmel wordt. De kleine heet Helias.

stalmilagro

Re: Kleurtje? Zoon van Lusitano hengst Ultramar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:51

Wildkleur bruin schimmel?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:55

wat een leukerd,maar ik gok toch op grey dun

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:00

Dit lijkt idd een bay dun te zijn (en dan is moeders dus ook dun, dat kan niet anders), maar aan de kringen rond de ogen te zien wordt het wel een schimmel.

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:55

Kan ik op de foto niet zien, maar je ziet bij een veulen die voorbestemd is om schimmel te worden witte haartjes op de oogleden. Daar begint het proces.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:30

KarinG schreef:
Kan ik op de foto niet zien, maar je ziet bij een veulen die voorbestemd is om schimmel te worden witte haartjes op de oogleden. Daar begint het proces.

Om de ogen zitten geen witte haren. De haren zijn wel lichter dan de rest, maar dat komt omdat dat het haar rond de ogen pikzwart is. Om de ogen is het ongeveer dezelfde kleur als de rest van de vacht. We hebben dus goede hoop dat het geen schimmel wordt. We denken dus dat het een dun is ( en blijft ;) ) ,maar of het dan Bay Dun of Grullo ( grey dun) dat moeten we nog even afwachten, als lijkt het meer grey dan bay :o .

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:23

Gefeliciteerd! Wat een mooi veulen! Zeker een mooie Bay-Dun! Heeft hij ook mooie donkere oorpuntjes?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:58

Sharon_Jims schreef:
Heeft hij ook mooie donkere oorpuntjes?

Ja, donkere randjes, puntjes en achterkant 8-)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:04

ElCid schreef:
Sharon_Jims schreef:
Heeft hij ook mooie donkere oorpuntjes?

Ja, donkere randjes, puntjes en achterkant 8-)

Gaaf!! Een Dun! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:09

Dus dan wordt het een baygreydun oid :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:05

stef schreef:
Dus dan wordt het een baygreydun oid :P
Zoiets, ja ;) We wachten geduldig af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:55

Mooi veulentje zeg, gefeliciteerd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:59

Lijkt mij toch een schimmel. Een vriendin van mij had vorig jaar een veulen met exact dezelfde kleur (ook geen wit rond de ogen of in de vacht) en die is inmiddels toch al flink aan het schimmelen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:12

ElCid schreef:
KarinG schreef:

Om de ogen zitten geen witte haren. De haren zijn wel lichter dan de rest, maar dat komt omdat dat het haar rond de ogen pikzwart is. Om de ogen is het ongeveer dezelfde kleur als de rest van de vacht. We hebben dus goede hoop dat het geen schimmel wordt. We denken dus dat het een dun is ( en blijft ;) ) ,maar of het dan Bay Dun of Grullo ( grey dun) dat moeten we nog even afwachten, als lijkt het meer grey dan bay :o .

grullo is black dun niet grey dun(grey is schimmel)
deze lijkt mij bay dun

overigens komt het ook veel voor dat schimmels worden geboren met nep dunkenmerken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:12

Ja, ik zag ook al dat ik een foutje had gemaakt; black dun bedoelde ik, dus grullo.
We wachten af, over een paar maandjes kunnen we wat meer over kleur zeggen! Maar er zit zeer waarschijnlijk wel "dun" in de moeder lijn van de moeder, dus de kans bestaat dat het geen "nep dun" ;) is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:19

Van schreef:
deze lijkt mij bay dun

overigens komt het ook veel voor dat schimmels worden geboren met nep dunkenmerken

deze streep is echt niet nep :n
Daarnaast bestaat grey dun niet, een grey heeft altijd een basis kleur (zwart, vos, bruin)
Ik heb grullo's ook al in allerlei tinten gezien. TS zou kunnen testen of het veulen agouti draagt

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:27

Wat een mooi veulentje! Heb je die 'zebrastrepen' op de beentjes gezien? Dat komt ook voor bij Fjordenpaarden en paarden die een zg. wildkleur hebben. Heel apart.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:33

stef schreef:
Van schreef:
deze lijkt mij bay dun

deze streep is echt niet nep :n
Daarnaast bestaat grey dun niet, een grey heeft altijd een basis kleur (zwart, vos, bruin)
Ik heb grullo's ook al in allerlei tinten gezien. TS zou kunnen testen of het veulen agouti draagt

dat zeg ik toch ook niet, dit veulen lijkt mij ook een echte dun ja
en ts noemde het grey dun ik niet ;)

en grullo's kunnen inderdaad ook een bruine tint hebben maar op het eerste gezicht lijkt dit veulen mij bay, zou grullo kunnen zijn maar daarom zeg ik ook 'lijkt' en niet 'is'

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:30

Wat een schatje!! <3

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:24

Oeh blij dat ik dit topic vanavond nog even terug zocht! (Kon op mn werk de foto's niet zien.)

Wat een GEWELDIG veulen!!! Mooie kleur, goede ouders :D Ik ben fan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:27

Wat een schattig ding....

Wat betekend het dan een schimmel met een aalstreep? of is dat normaal?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:56

leuk veulen, als je zeker wilt weten wat de kleur is en word, kun je dit laten testen.
Niet elke schimmel, krijgt witte haren om de ogen, onze merrie van bijna 5, is onwijs donker geboren, heeft het eerste jaar geen witte haren om haar ogen gehad, wel wat witte haren bij haar achterhand, maar dat was goed zoeken.
Kleur is toch niet belangrijk, bovendien vind ik schimmel, prachtig, de ogen komen er vaak heel mooi in uit :)

veel plezier met je veulen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:30

Wat een aparte kleur is daar uitgekomen! Ik ben benieuwd wat er onder zijn veulenvacht vandaan komt. Veel geluk met hem! Toevallig, ik heb zelf ook een lusitano in cremekleur mét dun ( creme met aalstreep en zebrastrepen ).

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:51

Wat een kleurbenamingen komen er voorbij. Zo leer ik nog eens iets. In de portugese paspoorten van mijn Lusitano's staat gewoon ruca (schimmel) of preta (zwart). Dit leuke veulentje lijkt qua kleur erg op mijn jongste Luso. Bruinschimmel met aalstreep. Hij is nu bijna vier en wordt in razend tempo wit, maar dan van achter naar voren. Mijn andere schimmel werd van voor naar achteren wit. Ik vind persoonlijk schimmelkleur juist leuk. Vooral als ze een beetje schoon zijn (nooit, haha). Veel plezier met dit leuke dier.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:18

prachtig wild kleurig veulentje,ben benieuwd wat onder de veulen vacht vandaan komt maar ik denk zelf dat hij bruin blijft daar onder en niet zwart kleurt.of hij gaat schimmelen(haha),dat zal je van zelf wel zien.

ik heb zelf een lusitano valk met wild er over van 1jr.

heb ook 2 veulens gefokt een was muis grijs als baby en werd na de veulen vacht zwart,en ik heb een gehad die dus bruin geboren werd(zo als de jouwe),en na de veulen vacht donker bruin werd.tegen het zwarte aan