Zou ze nog wat (kunnen) groeien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Zou ze nog wat (kunnen) groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:25

Onze Haf is nu 3 jaar. Merrie, geboren 8 april 2009.
Happy is een luxe Haf, tenger type.
Op tweejarige leeftijd is ze gemeten op 1.42, dat is ze nu nog.
Hap is nog wel behoorlijk overbouwd.

Zou ze nog wat groeien? Vind 1.42 eigenlijk wel erg klein.
Vader is 1.50 en moeder 1.47.

Afbeelding
foto van februari 2012

keshia

Re: Zou ze nog wat (kunnen) groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:31

moeilijk, moeilijk,... ik denk dat de kans klein is dat ze nog veel groter groeit.. hooguit een cm denk ik... als ze vanaf 2 jaar tot nu niets gegroeid is, en in het verleden niets tekort is gekomen... helaas... wel een heeeeeel mooie haf zeg!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:33

keshia schreef:
moeilijk, moeilijk,... ik denk dat de kans klein is dat ze nog veel groter groeit.. hooguit een cm denk ik... als ze vanaf 2 jaar tot nu niets gegroeid is, en in het verleden niets tekort is gekomen... helaas... wel een heeeeeel mooie haf zeg!

Dan houden we wel een mismaakt mormel over :') Op de foto zie je het niet zo, maar ze is erg overbouwd.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:04

Moeilijk te missen dat ze overbouwd is op het moment ;).

Maar bij mijn weten groeien paarden door tot en met hun 6de. Straks lekker aan het werk zetten en goed/verantwoord voeren, dan zul je zien dat er nog wel een paar cm's bij komen. Ga er echter niet vanuit dat ze 1.50 m. gaat worden, want dan had ze nu al om en nabij de 1.47 m. moeten zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:10

RvdB schreef:
Moeilijk te missen dat ze overbouwd is op het moment ;).

Maar bij mijn weten groeien paarden door tot en met hun 6de. Straks lekker aan het werk zetten en goed/verantwoord voeren, dan zul je zien dat er nog wel een paar cm's bij komen. Ga er echter niet vanuit dat ze 1.50 m. gaat worden, want dan had ze nu al om en nabij de 1.47 m. moeten zijn.

Zie dat jouw merrie ook 1.42 is ;)
Wij wilden nog even wachten met inrijden. Daar ziet ze er nog veel te jeugdig voor uit. We hadden het plan om haar volgend voorjaar zadelmak te maken.
En goed/verantwoord voeren? Wat versta je daaronder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:21

Ik denk niet dat ze nog ontzettend veel zou groeien paar cm ong.. Mijn merrie was rond de 1,48 op 2 jarige leeftijd. En is nu 1,50m op 4 jarige leeftijd :)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:06

elk paard is anders!! Kans is groot dat ze nog wel wat groeit! Zo kocht ik op 5 jarige leeftijd een haf van 1m 45 en met 8 was ze 1m 50 !! Dus het kan de ene is een laatbloeier de ander niet!
Als ze nog overbouwd staat dan moet er nog wat groei bij in de voorbeen. En dan heb je er misschien weer een paar cm's bij.
Maar net als wat Yvank ook zegt een paar centimeters moet je rekening mee houden een cm of 10 zal er niet meer bij op komen!

heerkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:15

Mij Ijslander Nattfari was met 3 ca 1.38, nu is hij bijna 7 en is rond de 1.44. De lengte van zijn rug is in diezelfde tijd zover doorgegroeid, dat het tuig dat met 4 jaar ruim paste 2 jaar later zo n 10 cm tekort was. Zou haar nog wel een tijd geven om door te groeien en b.v. pas zadelmak te maken met 4 of 5 jaar.Van enigszins overbouwd is hij nu goed in proportie gekomen, dus er is nog hoop!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:18

die van mij ( c-pony) is van zn 2e tot zn 3e 4 cm gegroeid en hij groeit nog steeds.

momenteel staat z'n kont weer omhoog.

ze groeien nog even door hoor :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:19

Mijn halve haflinger is nu bijna 4 en nog flink gegroeid afgelopen jaar. Terwijl ze bijna niet groeide toen ze 2,5 /3 was, maar daarna schoot ze ineens de lucht in ;).
Het zou prima kunnen dat ze groter word, maar het is lastig te zeggen natuurlijk. Ik vind haar wel heel mooi!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:19

mijn pony is tussen zijn 3e en 8e nog ruim 3 cm gegroeid. Een haf zal na het groeien misschien ook nog wat uitzwaren, als er eenmaal wat spiertjes op komen lijken ze al snel een stuk groter, ook ohz.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:48

Mijn haf heb ik gekocht op 3 jarige leeftijd, ik was ook bang dat ze te klein en iel zou blijven.
Ik heb haar daarom ook nog een jaar laten staan zonder te rijden, en inmiddels is ze toch nog een eindje gegroeid, en heeft veel meer body gekregen.
Ze kan dus best nog groeien hoor!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:52

Mijn fjord Was enorm overbouwd maar nu is hij bijna 4 jaar (nog 1,5 maand) Maar het afgelopen jaar is hij enorm gegoeid!

Denk dat die van jou nog wel een paar cm erbij op krijgt,

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:55

Ja hoor grote kans dat ze nog de lucht in gaat. Mijn hafje was 1,45 hoog toen hij 3 was en nu is hij 1,51 op 6 jarige leeftijd. Geen enkel paardje is hetzelfde.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:01

als ik dit dan weer lees heb ik ook hoop voor mijn merrie :') maar denk niet dat daar nog vele cm bij komen al zou ik zo graag willen dat er nog 3 bij komen maar jah ze word dit jaar 4 dus word wel heeeel krap ;)

vind het wel een leuke haflinger als je vind dat ze nog wat iel is zou je er wel gewoon de basis kunnen bij brengen van de zomer dus longeren dat ze de stap draf kent en het zadeltje kent en dan lekker gewoon weg zetten. helpt wel weer het jaar daarna :)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:05

Mijn ene merrie is tussen 3 en 4 jaar goed 3 cm gegroeid. Ze groeien dus zeker nog wel, dat overbouwde trekt zowiezo nog wel recht

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:09

Een 'boerentrucje' die ik ken (en schijnbaar ook werkt) is: een (stro-/halster-)touwtje vanaf het midden van de kogel tot de elleboog spannen, dus recht omhoog. Touwtje bij de elleboog vastpakken en het onderste gedeelte wat je dus eerst langs het been hield, nu recht omhoog doen richting de schoft, dus nu vanaf de elleboog omhoog meten.
Alles wat je boven de schoft nog aan touw over hebt, groeit je paard nog.

Schijnbaar.

Snappie? :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:09

Pauk schreef:
Mijn ene merrie is tussen 3 en 4 jaar goed 3 cm gegroeid. Ze groeien dus zeker nog wel, dat overbouwde trekt zowiezo nog wel recht

Daar hoop ik ook heel erg op, dat het overbouwde rechtgetrokken wordt. Vind het nu belangrijker dat haar lichaam in balans komt, dan dat ze nog een flink aantal cm groeit.
Prettige bijkomstigheid is dat ze toch nog een paar cm erbij krijgt als ze van voren nog iets omhoog komt. ;)
Zou het heel jammer vinden, voor het mooie, maar mss ook voor het gebruik straks, als ze zo overbouwd blijft.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 09:10

ashley1 schreef:
Een 'boerentrucje' die ik ken (en schijnbaar ook werkt) is: een (stro-/halster-)touwtje vanaf het midden van de kogel tot de elleboog spannen, dus recht omhoog. Touwtje bij de elleboog vastpakken en het onderste gedeelte wat je dus eerst langs het been hield, nu recht omhoog doen richting de schoft, dus nu vanaf de elleboog omhoog meten.
Alles wat je boven de schoft nog aan touw over hebt, groeit je paard nog.

Schijnbaar.

Snappie? :+

Dat gaat toch alleen op bij veulens? Dat je aan de hand daarvan ongeveer kan meten hoe groot ze uiteindelijk gaan worden?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:23

Gaat niet alleen op bij veulens want zij is nu ook nog in de groei. Je kan het altijd proberen, kijken wat er uit komt.
Ben benieuwd. Vind het wel een chique dame hoor :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:26

Wat een knapperd, inderdaad wel erg overbouwd, dat zal vast nog iets recht trekken, je kan er soms weinig van zeggen. Mijn (AES ruin) is tussen 2,5 jaar en 3,5 jaar nu 5cm gegroeid, maar ook nog iets overbouwd.

Lekker uit laten groeien en goed voeren is enige wat je kan vrees ik

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:22

Het trucje klopt en meestal wel
Paarden groeien altijd ongelijk ik denk dat je niet te bang hoeft te zijn.
Ze zal echt nog wel wat bij komen achter groeit eerst dan voor enz.
Als ze nu voor hoger zou zijn heb ik mijn twijfels maar nu zou het wel een mooi maatje kunnen worden
ze zal echt nog wel tot haar 5 de jaar groeien
ruinen groeien langer door dan merries

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 09:48

GittekeZ1 schreef:
Het trucje klopt en meestal wel
Paarden groeien altijd ongelijk ik denk dat je niet te bang hoeft te zijn.
Ze zal echt nog wel wat bij komen achter groeit eerst dan voor enz.
Als ze nu voor hoger zou zijn heb ik mijn twijfels maar nu zou het wel een mooi maatje kunnen worden
ze zal echt nog wel tot haar 5 de jaar groeien
ruinen groeien langer door dan merries

Ik weet dat ruinen langer doorgroeien dan merries.
Daarom knijp ik hem ook, want Happy is een merrie ;)

Maar ik hoop op wat sommigen in het topic zeggen: dat het overbouwde toch nog iets rechttrekt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:56

zucht ik weet waar je naartoe kijkt, mijn hengst precies hetzelfde eerste jaar veel gegroeid en toen nam het af, erg overbouwd. hengsten zijn laatbloeiers daar gooi ik het maar op anders heb ik gewoon een gruwelijk uit de klauten gewassen overbouwd paard.

hoop voor je dat ze nog wel iets groeit maar zal niet veel zijn. en inderdaad haffies zwaren nog iets uit vaak maar jouwe is wat slanker gefokt? of lijkt dat maar dan is de kans klein dat ze veel uitzwaart.

moeilijk maar gooi de hoop er maar niet op dan valt het nooit tegen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:01

Ik heb een appaloosaXandalusiër.
Ze is nu bijna 5 jaar oud, en heb het idee dat ze weer een paar cm gegroeid is.
Vorig jaar toen ze bijna 4,5 jaar was, kreeg ze ineens ook een groeispurt, en was ze zelfs weer een paar cm overbouwd.
Ik heb ook een fjord gehad, die tussen 6,5 en 7 jaar, even niet bereden was, toen ik haar voor het eerst weer het hoofdstel omdeed, paste hij niet meer, en moest ie beide kanten een gaatje langer. Ook was ze toen weer gegroeid in de lengte.
Dus ik denk dat jouw merrie ook nog wel wat gaat groeien, in ieder geval tot het overbouwde recht is getrokken.
Die van mij waren trouwens ook beide merries.