Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Knakker schreef:nee zou ik niet doen.
Ondanks dat je merrie wellicht in goede conditie is, kun je het haar niet aan doen.
Vergelijk het met een vrouw van 65, dan kan ze nog zo gezond zijn, het lichaam krijgt heel wat te verduren.
Ra_chel schreef:ik heb het stamboek een mail gestuurd met daarin haar gegevens en de vraag of er wellicht een veulen van haar aangemeld is.
extreem bijvoeren in de winter hebben we niet gedaan , ze kreeg hetzelfde als de rest , en snachts lekker op stal. (overdag in de wei , hele winter zonder deken)
ze toont een goede cyclus , en heeft dan ook zeer veel intresse in de hengst die in een afgesloten paddock staat , ze blijft hem dan roepen en laat zich in de weide dekken door een van de ruinen die er lopen. (laat dat nou toevallig mijn eigen ruin zijn)
hoe kom ik erachter of zij verklevingen zou kunnen hebben? dmv een echo oid? neem aan dat de VA dat met opvoelen niet kan voelen?
zij zou de eerst komende periode gedekt kunnen worden , daarna gaat het over want de hengst wordt begin mei geruind. ik zou het absoluut niet eindeloos gaan proberen.
maar wat zijn de meest voorkomende risico"s bij een merrie op deze leeftijd, ervanuitgaande dat het haar eerste veulen zou zijn?
Wilawander schreef:Grootste risico is dat het veulen niet door het geboortekanaal past daar de merrie na haar 12e anatomische enigzins verandert. Heeft ze voor die tijd een veulen gehad dan is dat geen probleem maar wanneer niet dan kan dat een probleem zijn. En meestal is dat dan fataal voor in elk geval 1 vanbeide maar vaak ook beide. Dat is de reden waarom ik dat absoluut niet zo doen.
Mindim schreef:Ra_chel schreef:ik heb het stamboek een mail gestuurd met daarin haar gegevens en de vraag of er wellicht een veulen van haar aangemeld is.
extreem bijvoeren in de winter hebben we niet gedaan , ze kreeg hetzelfde als de rest , en snachts lekker op stal. (overdag in de wei , hele winter zonder deken)
ze toont een goede cyclus , en heeft dan ook zeer veel intresse in de hengst die in een afgesloten paddock staat , ze blijft hem dan roepen en laat zich in de weide dekken door een van de ruinen die er lopen. (laat dat nou toevallig mijn eigen ruin zijn)
hoe kom ik erachter of zij verklevingen zou kunnen hebben? dmv een echo oid? neem aan dat de VA dat met opvoelen niet kan voelen?
zij zou de eerst komende periode gedekt kunnen worden , daarna gaat het over want de hengst wordt begin mei geruind. ik zou het absoluut niet eindeloos gaan proberen.
maar wat zijn de meest voorkomende risico"s bij een merrie op deze leeftijd, ervanuitgaande dat het haar eerste veulen zou zijn?
Mijn paard van 27 reageert ook extreem op een ruin en is ook gewoon regelmatig hengstig, lijkt me niet altijd zo veel zeggen dan.