merrie van 23 dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

merrie van 23 dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:27

ter verduidelijking ; ik heb nog geen besluit genomen mbt wel/niet dekken , en het eventuele veulen blijft in eigen bezit.

het gaat om een 23 jarige merrie , opa is conquistador , en mijn pogingen tot uitzoeken of de merrie al eens eerder een veulen heeft gehad lopen tot op heden op niks uit , de mij bekende ex-eigenaresse heeft aangegeven bij hun in elk geval niet ,maar haar is ook niet bekend of zij bij een van de andere eigenaren wel een keer een veulen zou hebben gehad.
opvoelen wil ik komende week laten doen , en aan het zicht vd uier zou je kunnen denken dat zij 1 malig een veulen zou hebben gehad. (maar is dus niet met zekerheid te zeggen.)
ze is goed bekend met onze VA , en die ziet qua lichamelijke conditie/gezondheid geen bezwaren , echter wel dezelfde vraag ; zou dit de 1e keer zijn?
risico"s durft de VA niet in te schatten , kan goed gaan , veulen kan te vroeg afkomen , etc.
voor mij dus geen duidelijkheid helaas.

ik ben nu in de gelegenheid gesteld om haar te laten dekken door een zoon van Zambuka.

met het risico bokt over me heen te krijgen toch de vraag;

ervanuitgaande dat zij nog nooit geveulend zou hebben , zou je dan kiezen voor wel of niet dekken , en waarom? wat zijn de bijkomende risico"s op deze leeftijd?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:32

nee zou ik niet doen.
Ondanks dat je merrie wellicht in goede conditie is, kun je het haar niet aan doen.
Vergelijk het met een vrouw van 65, dan kan ze nog zo gezond zijn, het lichaam krijgt heel wat te verduren.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:33

meestal als ze al op deze leeftijd zijn, en ze hebben lang geen veulen gedad of nooit zijn ze niet meer vruchtbaar/niet meer drachtig te krijgen.
bij ons op stal hebben ze het geprobeert met een merrie van 18 die als 4 jarige een veulen heeft gehad, maar helaas is dat ook niet gelukt terwijl ze er van binnen goed uit zag.
succes in ieder geval

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:36

Knakker schreef:
nee zou ik niet doen.
Ondanks dat je merrie wellicht in goede conditie is, kun je het haar niet aan doen.
Vergelijk het met een vrouw van 65, dan kan ze nog zo gezond zijn, het lichaam krijgt heel wat te verduren.

Paarden met mensen vergelijken is in praktisch iedere medische situatie compleet achterhaald ;)
Heeft je merrie papieren, zoja kun je dan niet eens informeren bij het stamboek?

Indien je merrie in goede conditie verkeerd(en bijv niet extreem bijgevoerd moet worden in de winter) en alles er van binnen goed uit ziet zonder verklevingen etc dan zou ik het gewoon proberen.
Mijn ervaring is dat merrie's niet meer opnemen als ze het niet meer redden; ik zou dus niet door blijven dekken/insemineren als het de eerste of 2e keer niet lukt!

Edit: toont ze nog een goede cyclus?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:42

oke, lichamelijk is natuurlijk de mens en het paard niet te vergelijken.
Maar je zult het met me eens zijn dat ook een paardenlichaam heel wat te verduren krijgt gedurende een zwangerschap.
Een merrie van 23 heeft niet zulke krachte buikwanden en spieren meer, persoonlijk zou ik het niet durven.
Het zal niet voor het eerst zijn dat de buikwanden zullen scheuren bij een wat oudere merrie.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:45

ik heb het stamboek een mail gestuurd met daarin haar gegevens en de vraag of er wellicht een veulen van haar aangemeld is.
extreem bijvoeren in de winter hebben we niet gedaan , ze kreeg hetzelfde als de rest , en snachts lekker op stal. (overdag in de wei , hele winter zonder deken)
ze toont een goede cyclus , en heeft dan ook zeer veel intresse in de hengst die in een afgesloten paddock staat , ze blijft hem dan roepen en laat zich in de weide dekken door een van de ruinen die er lopen. (laat dat nou toevallig mijn eigen ruin zijn)

hoe kom ik erachter of zij verklevingen zou kunnen hebben? dmv een echo oid? neem aan dat de VA dat met opvoelen niet kan voelen?

zij zou de eerst komende periode gedekt kunnen worden , daarna gaat het over want de hengst wordt begin mei geruind. ik zou het absoluut niet eindeloos gaan proberen.

maar wat zijn de meest voorkomende risico"s bij een merrie op deze leeftijd, ervanuitgaande dat het haar eerste veulen zou zijn?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:45

Ik zou het niet doen. Het is niet aan te raden merries die nog niet geveulend hebben na hun 15 e nog te dekken. Sommige dierenartsen geven zelfs als raad niet meer na het 12e levensjaar. Dus als je dit niet zeker weet zou ik dat risico niet lopen. Een bevalling en dracht is niet niks en neemt veel risico's mee. Dat wil je zo'n oudje ook al lijkt ze fit niet aandoen. Uiers zeggen niet altijd wat.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:46

Ik zou het niet doen als ze nog nooit een veulen gehad heeft. Teveel risico's.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:46

Ik zou het niet doen. De risico's zijn groter, en volgens mij blijven de veulens over het algemeen ook kleiner (correct me if I'm wrong).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:47

Ik persoonlijk zou het ook niet doen. Hier het verhaal wat betreft een 21 jarige merrie, graag was er een veulen van haar gekomen maar helaas heeft zij tot 3(!) keer toe een miskraam gehad. Een duidelijke aanwijzing dat zij niet meer geschikt was voor een dracht van een veulen.

Daarom zou ik het jou ook afraden, een kans op een miskraam is dermate groot bij een leeftijdgrens van 20 jaar, de DA hier was het met ons eens en bevestigde dat dit gewoon geen goed einde had kunnen hebben voor haar.

Natuurlijk is ieder paard anders, maar toch zou ik het risico niet willen lopen. De theorie mens/paard is zeker achterhaald maar toch wordt die vergelijking vaak gemaakt. Ik vind het persoonlijk niet eens zo slecht, die vergelijking in mijn achterhoofd doe ik het persoonlijk ook wel eens. :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: merrie van 23 dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:27

Wij hebben vorig jaar 2 veulens gehad van die merries in de 20, voor beide 1e veulen en beide internationale springpaarden. Super gezonde veulens en de merries zijn er ook piekfijn uit gekomen, bij 1 merrie het veulen met 4,5 maand afgespeend, omdat je zag dat de merrie er moeite mee kreeg (veulen was dan ook wel een erg brutaal hengstveulen en merrie gaf duidelijk aan genoeg er van te hebben).

Als alles dus goed en gezond is van binnen, zou ik het ook gewoon proberen. Als ze niet drachtig te krijgen is, weet je ook genoeg.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:29

ik zou het niet meer doen :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:32

@knakker, buikwand scheuren? Ik loop inmiddels een jaar of 15 mee in de fokkerij en heb contact met veel ''grote'' fokkers, ik heb nog nooit gehoord van een gescheurde buikwand :n
De buikwand bij oudere paarden is net zo elastisch of onelastisch als bij jongere paarden, dat is niet leeftijdgerelateerd.

@TS, als jouw DA gaat opvoelen neem ik aan dat hij tegelijkertijd ook een scan apparaat inbrengt? Grote verklevingen kun je met de hand voelen evenals cystes, kleintjes zijn echter beter op de scan te zien.
Ik zou het proberen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Ik geloof er niet zo in dat een merrie die wat ouder is maar wel in uitstekende conditie het veulen eerder zou verstoten.
Mijn Bloembol is nu 21 en dragend, komend jaar blijft ze leeg maar evt gaat ze het jaar daarna ook weer bij de hengst(al is dit wel haar 15e veulen dus ze kent het klappen van de zweep!!)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:32

Ik zou het niet meer doen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:47

Mijn ervaring merrie niet laten dekken.
Heb nu zelf ook 1tje vol van deze leefttijd niet gepland en zij heeft al 5veulens gehad.
Ik zie bij haar dat ze last heeft van haar dracht ondanks haar goede conditie.
Dus aanrader nee. Ik slaap niet genoeg stress om alles wat kan mislopen tegenover vroeger. omdat ik haar al zolang bij me heb.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:50

Kennis van mij heeft haar merrie op 19-jarige leeftijd laten dekken, het drachtig krijgen viel niet mee maar ze heeft op haar 20e moeiteloos een veulen gekregen.
Ik zou je goed door de DA laten adviseren, als de merrie goed gezond is hoeft het geen probleem te zijn. En anders eventueel een draagmoeder? Embryo laten spoelen?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:07

een draagmoeder of embryo laten spoelen is niet aan de orde.

ik heb het in overweging om haar te laten dekken, enkel met deze hengst en enkel de eerst aankomende hengstigheid , en zou dat op niets uitlopen dan blijft het daar ook bij, ik ga absoluut niet hemel en aarde
bewegen om toch een veulen van haar te krijgen.

het valt me op dat de meningen heel verschillend zijn , logischerwijs vanwege de leeftijd , maar het wordt me nog niet echt duidelijk wat de daadwerkelijke risico"s voor de merrie zouden zijn.
dat ze gust kan blijven is me duidelijk , dat ze het zou verwerpen ook , maar lijdt de merrie daar mee? (lichamelijk?)
wat zijn de risico"s bij de geboorte?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:22

Ra_chel de leeftijd maak echt wel uit bij de eerste drachte geen last geen krampen..
nu heeft ze last krampen en koliek heeft ze ook reeds gehad door het veulen.
dit had ze toen ze jonger was niet. van fitte pony is ze nu enorm sloom bijterig. door pijn verondersteld de DA. ga ze nog genoeg vetreserve krijgen op deze leeftijd als het veulen haar leegslurpt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:22

Grootste risico is dat het veulen niet door het geboortekanaal past daar de merrie na haar 12e anatomische enigzins verandert. Heeft ze voor die tijd een veulen gehad dan is dat geen probleem maar wanneer niet dan kan dat een probleem zijn. En meestal is dat dan fataal voor in elk geval 1 vanbeide maar vaak ook beide. Dat is de reden waarom ik dat absoluut niet zo doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:25

Een paard van 23 is redelijk 'op leeftijd' een dracht + geboorte is een behoorlijke aanslag op het lichaam, ik zou haar dat niet aandoen. Wil je fokken? Koop een gezonde jonge merrie, wil je een veulen? Koop een leuke

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:25

Wildgirl: Gescheurde buikwand komt wel degelijk voor, maar ik ben blij voor je dat je er geen ervaring mee hebt.
Het is absoluut geen pretje om mee te maken, is ook onherstelbaar voor de merrie, dus einde verhaal.
Het risico hierop is het grootst aan het einde van de dracht, als het veulen het zwaarst is en gedurende de bijna 11 maanden de buikwand echt geen rek meer heeft met als gevolg dat het veulen er als het ware doorheen zakt. Dus uit de baarmoeder in de gewone buik terecht komt.
Hoe ouder de merrie, hoe groter het risico.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:27

Ik zou het haar niet aandoen.
Het is enorm zwaar en voor een jonge merrie is het al wel een hele '' klus ''
laatstaan voor een oudje.

Nee ik zou het haar willen besparen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:28

Ra_chel schreef:
ik heb het stamboek een mail gestuurd met daarin haar gegevens en de vraag of er wellicht een veulen van haar aangemeld is.
extreem bijvoeren in de winter hebben we niet gedaan , ze kreeg hetzelfde als de rest , en snachts lekker op stal. (overdag in de wei , hele winter zonder deken)
ze toont een goede cyclus , en heeft dan ook zeer veel intresse in de hengst die in een afgesloten paddock staat , ze blijft hem dan roepen en laat zich in de weide dekken door een van de ruinen die er lopen. (laat dat nou toevallig mijn eigen ruin zijn)

hoe kom ik erachter of zij verklevingen zou kunnen hebben? dmv een echo oid? neem aan dat de VA dat met opvoelen niet kan voelen?

zij zou de eerst komende periode gedekt kunnen worden , daarna gaat het over want de hengst wordt begin mei geruind. ik zou het absoluut niet eindeloos gaan proberen.

maar wat zijn de meest voorkomende risico"s bij een merrie op deze leeftijd, ervanuitgaande dat het haar eerste veulen zou zijn?

Mijn paard van 27 reageert ook extreem op een ruin en is ook gewoon regelmatig hengstig, lijkt me niet altijd zo veel zeggen dan.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:30

Wilawander schreef:
Grootste risico is dat het veulen niet door het geboortekanaal past daar de merrie na haar 12e anatomische enigzins verandert. Heeft ze voor die tijd een veulen gehad dan is dat geen probleem maar wanneer niet dan kan dat een probleem zijn. En meestal is dat dan fataal voor in elk geval 1 vanbeide maar vaak ook beide. Dat is de reden waarom ik dat absoluut niet zo doen.

is dat iets wat de VA voelt bij het opvoelen?
of kom je daar pas achter als het zover is?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:31

Mindim schreef:
Ra_chel schreef:

Mijn paard van 27 reageert ook extreem op een ruin en is ook gewoon regelmatig hengstig, lijkt me niet altijd zo veel zeggen dan.

sry zo is het ook niet bedoeld, bedoelde er gewoon mee dat haar cyclus goed verloopt en zij zich normaal en natuurlijk gedraagt.