embryotransplantatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:05

Zijn er op bokt eigenlijk al paarden die door embryotransplantatie geboren zijn? Een paar jaar geleden was dat vaak in het nieuws maar ik hoor er nu weinig meer over? Ik ben benieuwd hoe het met die paarden is; zijn ze gezond?

Wie weet hier meer over?

Mungbean

Re: embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:19

Dit is inmiddels een vrij standaard techniek die vaak bij sportmerries wordt gebruikt.
Er staat momenteel in de kraamstal van bokt ook een ET veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:21

Het komt denk ik niet meer in het nieuws omdat het zoveel gebeurd. Ik ken veel merries waarbij het gedaan word.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:23

Ja hoor. Dat gebeurd zeker nog.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:41

Dit is mijn ET paard
Afbeelding
Nu inmiddels 10 jaar, Z dressuur en inmiddels ook haar eigen veulen gehad (zonder ET):
Afbeelding

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:24

voyou schreef:
Dit is mijn ET paard
Afbeelding
Nu inmiddels 10 jaar, Z dressuur en inmiddels ook haar eigen veulen gehad (zonder ET):
Afbeelding

Mag ik vragen waarom jij voor embryotransplantatie hebt gekozen? En is het bevruchte eicel in een andere merrie ingebracht en ging dit dan gelijk goed? Sorry voor al mijn vragen, maar ben erg nieuwschierig over dit onderwerp ivm eigen paard.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:48

Bij de donormerrie was het niet meer mogelijk in te nestelen. Het jaar ervoor drie keer drachtig/ bevruchting op 18 dagen en drie keer weg na 6 weken... :-(
Toen boden ze bij de Waiboerhoeve ET aan en vroegen ze donormerries. De draagmerries waren van de Waiboerhoeve. Toen heb ik de kans gegrepen toch nog een veulen uit die merrie te halen!

Is wel een duur veulen geworden :)

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:15

Haha geloof best dat het een duur veulen is geworden :) Ik heb een 23 jarige merrie en heel stiekem zou ik heel graag nog een veulen van haar willen hebben, maar vind haar te oud om zelf drachtig te maken. Vandaar de intresse. Maar ben bang dat het bij dromen blijft ;)
Ik ga de waiboerhoeve ff googlen.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:08

Die bestaat nu niet meer.. Was een door de overheid gesubsidieerd onderzoekscentrum.
De moeder van mijn merrie was 17, dus ook al wat ouder..

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:28

Okay thnx!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:18

Op marktplaats staat een advertentie van een bedrijf die draagmerries zoekt. Ze hebben ook een website en daar staan ook de kosten voor de huur van een draagmerrie vermeld. Als je bij paarden draagmerrie intypt kom je denk ik wel bij de advertentie.

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:01

Ik kan de advertentie op mp niet vinden.
Wel heb ik de site http://www.draagmerriecentrale.nl/ gevonden. Is ook wel interessant, maar als ik die prijzen zie denk ik dat ik eerst de loterij moet winnen ;-)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:05

Dat is hem wel en volgens mij zijn dit hele gangbare prijzen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:07

Ik denk niet dat er heel veel zijn gezien de basis kosten met in 1x dragend worden al rond de 9000,- lagen? Niet heel rendabel dus :+
joris de brabander (oa eigenaar van nabab de reve) doet niks anders. Ben ik op bedrijfsbezoek geweest en heeft enorme kudde met allemaal draagmerries. Maar die is en enorm groot en heeft een halve praktijk aan huis ;).
Qua gezondheid doet ET niet onder aan "normaal", alleen moet je opletten wat voor draagmoeder je neemt (voor karakter).

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:24

gr_roos schreef:
Op marktplaats staat een advertentie van een bedrijf die draagmerries zoekt. Ze hebben ook een website en daar staan ook de kosten voor de huur van een draagmerrie vermeld. Als je bij paarden draagmerrie intypt kom je denk ik wel bij de advertentie.

Heb je een linkje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:30

Ik ken veel mensen die het toepassen, maar het gebeurt eigenlijk alleen met de goede sportmerries.
Het is natuurlijk onzin om dit te gebruiken bij een recreatiepaard, vanwege de hoge kosten.

Ik ken een ranch in Belgie waar het veel wordt gedaan en alle veulens zijn gewoon gezond en normaal. Totaal geen afwijkingen oid.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:33

maar karakter zit toch in de genen ? de draagmoeder kan toch niets aan het karakter inbrengen ?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:41

Zij voedt het veulen natuurlijk wel op en dat vormt voor een gedeelte wel het karakter :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:08

Umeo schreef:
gr_roos schreef:

Heb je een linkje?

Hij staat er niet meer op, maar het is de link die knijn7 hierboven gaf.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:09

colette_007 schreef:
Ik denk niet dat er heel veel zijn gezien de basis kosten met in 1x dragend worden al rond de 9000,- lagen? Niet heel rendabel dus :+
joris de brabander (oa eigenaar van nabab de reve) doet niks anders. Ben ik op bedrijfsbezoek geweest en heeft enorme kudde met allemaal draagmerries. Maar die is en enorm groot en heeft een halve praktijk aan huis ;).
Qua gezondheid doet ET niet onder aan "normaal", alleen moet je opletten wat voor draagmoeder je neemt (voor karakter).

voor fokkers met een echte topmerrie is dit wel de oplossing en rendabel als ze willen verkopen maar meestal doen ze het niet voor verkoop maar om nafok uit zo'n topmerrie te hebben
9000 is wat overdreven ..
als je zelf een hele goede merrie hebt en je wil spoelen denk dan aan
2800 incl verzekering bij ophalen draagmerrie op 45 dagen
gemiddeld dekgeld 1500€ ( al maak je dat zo duur of goedkoop als je zelf wil )
en dan iets van een 180 € om je merrie te begeleiden ( scannen , dekken etc )gedurende het hele seizoen
en +/- 100 € per spoeling
dekgeld en begeleiding heb je natuurlijk bij een gewone fokmerrie ook ..

Joris heeft natuurlijk het voordeel dat ie zelf Dierenarts is , een heel pak hengsten zijn van hem ( dus dekgeld stuk goedkoper ) en ook nog eens een heel stel topmerries in eigendom of mede eigendom heeft ..maar je betaald daar een ET van een interessante sportmerrie makkelijk rond de 20 dus voor hun zeker rendabel ...maar wel topgenetica :j

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:19

Ja voor hem kost het enkel 'tijd' en natuurlijk het onderhoud van de draagmerries en sportmerries. Die kost is niet te onderschatten als je weet hoeveel draagmerries ze moeten onderhouden + als je je bedenkt wat het kost alvorens je merrie zo hoog in de sport loopt!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:23

nou die lopen daar winter en zomer buiten in een kudde en veel draagmerries komen van klanten die komen spoelen enzo en die komen in het begin vh seizoen pas aan ..
en hij doet echt veel 50/50 handel dan spreid je natuurlijk risico's en kosten :j

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:36

Is het bij joris mogelijk om een merrie in te leveren en er eentje mee te nemen die klaar is? Want hun prijs is natuurlijk inclusief draagmerrie...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:40

miranda1967 schreef:
maar karakter zit toch in de genen ? de draagmoeder kan toch niets aan het karakter inbrengen ?

Er is onderzoek naar gedaan, ja deels klopt het maaar ze g
Hrbben bv het veulen van een trekpaard en een volbloed omgewisseld.... Het trekpaardveulen was "vlug" en rillerig terwijl het volbloedveulen niet voorruit te branden was :+ is erg kort door de boch en ongenuanceerd maar het bleek dus dat de moeder wel degelijk invloed heeft.

Besita: de prijs die ik daar te horen kreeg (2/3jaar terug) was 9000,- kan goed al veranderd zijn hoe meer ontwikkeling hoe goedkoper natuurlijk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:42

ja omdat bvb als je vraagt om een ET uit een bepaalde merrie ( die niet de jouwe is ) je ook nog een keer bruikleen van de genetica van die merrie betaald :j