Weer een verrassingsdracht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Weer een verrassingsdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:24

Na Branca, jaren geleden, heb ik weer een merrie die drachtig blijkt. Ze is een opvangmerrie, samen met een zwaar vermagerd hummeltje van 8 maanden gekomen. Ik weet niet zeker hoe oud ze is, ik hoop dat ze dit jaar drie wordt/is geworden, maar ze kan jonger zijn. Het is dus haar eerste veulen, wel extra spannend. Geen idee hoelang ze nog moet, ze begint al lekker uier te vormen. Geen diee van vader, kan een paard zijn of een pony. Veel keus tussen Lusitano of Garrano is er in deze zone eigenlijk niet hoewel er hier en daar een Engels Volbloed en Anglo-Arabier loopt. We zien het wel.
Merrie, een grote Garrano, heet officieel Florbela (ja, met 1 "l", naar een portugese dichteres), maar ze luistert naar Emma... :D (Eigenwijs als ze is)
Afbeelding

Veulennaam moet straks met een H beginnen.
Lastig, ik heb al Hannah (zo leuk omdat het een palindroom is), Heroina (dat is heldin in het portugees), Hera (klimop) of Hester voor een merrietje en
Heroi (held), Honesto (eerlijk), Honrado (vereerd), Horizonte of Henrique (naar goede vriend) voor een hengstje, maar ik weet dat de "goede" naam pas komt als ik het beestje ken en dat kan wel weer een heel andere zijn.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:04

Ik zie dit topic nu pas, wat gaat dat spannend worden! Wordt druk met paarden bij je, ik ben benieuwd, ik hou je berichtjen in de gaten.

Linnie050

Re: Weer een verrassingsdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:14

Wat leuk zwg! Spannend hoor hoe gaat het ondertussen?

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:19

Jeetje, ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met haar. Ze kan dus nog heel jong zijn.

Haar uier al volop in ontwikkeling, kan dus niet zo lang meer duren, ik ga het in ieder geval volgen.

Voor jou heel veel succes met haar en het veulentje.

Grz Sabina

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:22

ik volg :)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:00

Je zegt dat je niet weet hoe lang het nog kan duren, hoe lang van te voren begint de uierontwikkeling Simone? Kan dat dagen of weken zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 22:52

Kan allebei, dat is het probleem. Er zijn merries waarbij het pas op de dag van de geboorte of erna volloopt en bij anderen raakt hij een paar weken van te voren voller.
Aan de buik te zien hoeft ze niet zo heel lang meer, ze loopt ook al redelijk wijdbeens.
Het is idd spannend omdat ze nog heel jong kan zijn en het is sowieso haar eerste veulen.
Dikker worden van het eten lukt niet goed omdat alles naar het veulen gaat en ze mager begonnen was. Ze eet tegen de klippen op, maar je ziet er niks van terug.... ;(
Moet maar maisvlokken gaan bijvoeren.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:57

Wat een verassing, ik hoop dat alles goed gaat. Hoe gaat het met dat sneue valkje wat je op hebt gevangen? Is er ergens een update op bokt?

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:07

Dit gaat dus ook spannend worden. Ik zit nu in dezelfde situatie als jou, het is ook erg lastig wanneer het komt. Ik ga jou dus ook volgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:20

Sammyoo schreef:
Wat een verassing, ik hoop dat alles goed gaat. Hoe gaat het met dat sneue valkje wat je op hebt gevangen? Is er ergens een update op bokt?

Het gaat goed, maar nog geen update, want hij ziet er nu zo raar uit in zijn wollige vacht die half uitgevallen is, dus ik wacht even totdat hij die kwijt is.
Dan is hij meteen ook een jaarling, dus mooie aanleiding om weer foto's te nemen.

sanne98 schreef:
Dit gaat dus ook spannend worden. Ik zit nu in dezelfde situatie als jou, het is ook erg lastig wanneer het komt. Ik ga jou dus ook volgen.

Wist niet dat je ook een verrassingsveulentje zou krijgen. Eens zien welke het eerste komt.

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:54

oee spannend!
Veel succes met waken. Hopen dat er een mooi en vooral gezond verrassings veulentje uitkomt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:15

Dank je. Ik heb al eens meegemaakt dat een (te) jonge merrie een veulen verstootte, maar ik hoop, omdat ze in een groepje is, dat deze merrie het juist wil beschermen.
Ik hoop ook dat ze mij niet aanvliegt in haar beschermgedrag, want ook dat heb ik onlangs meegemaakt. Een kennis van me mist een groot deel van zijn oor daardoor...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 14:07

Afbeelding

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:15

Dat schiet al aardig op. Spenen mogen nog wat beter eruit 'ploepen' maar op zich kan het veulen zo ook wel komen.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:24

SPANNEND...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 09:53

Het wordt al wat. Maar wellicht is ze zo'n merrie die langzaam aan alles ontwikkeld. Ze is nu al een maand verder van de eerste uierontwikkeling.

Afbeelding

Mijn moeder grapte al dat het wellicht op haar verjaardag komt (14 juni).

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:52

Spannend, ik volg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:27

`Spannend hoor!
Garanno's zijn toch nietheel veel voorkomende paarden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:04

Het een van de inheemse rassen van Portugal en er zijn er zo'n 1500. Ze hebben op het randje van uitsterven gestaan en nog gaat men er niet echt goed mee om, ondanks de inzet van de staat.
Veel leven in het wild (maar zijn wel van boeren) en worden zo'n beetje aan hun lot overghelaten, een kwart van elke kudde sterft aan aanrijdingen (niet zelden lijden ze dagen voordat ze doodgaan), wolven, kwaaie boeren met geweren, kwajongens met geweren en honger. Ze worden vooral gezien als onwenselijke tuinvernielers en in plaats dat men gewoon hekken om de landjes zet waar ze dingen in verbouwen, leven ze zich liever uit op de ponies en wilde vee dat er op komt omdat ze in d ebergen verhongeren wegens de door mensne aangstoken bosbranden bv....
Breek me de bek niet open, dan sta ik morgen nog te praten over de wantoestanden.
Emma is trouwens geen geregistreerde Garrano.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:55

Fotootjes van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Die "deleted" foto heb ik in een ander album gezet, dus hier even opnieuw:

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:55

Ze krijgt al een goed buikje.
De merrie ziet er trouwens ook heel goed uit. :)

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:43

u heeft uw paarden in Portugal lopen? Jammer ik ben namelijk opzoek naar een Garanno hengst in Nederland veel succes!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 13:10

Om te kopen? Je zult in Nederland niet snel een Garranohengst te koop tegenkomen omdat er bizar weinig gefokt wordt en snel gecastreerd. De mensen die een hengst hebben verkopen niet snel.
Ter dekking staan er wel een paar. Je kunt een oproep plaatsen op mijn Garrano hyves pagina.
Ik kan hier heel gemakkelijk aan leuke hengsten komen, met en zonder papier, vanaf een paar honderd euro tot zo'n 1500 voor een goedgekeurde bereden stamboekhengst. Vervoer komt op rond de 1000 euro.

DaboJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:19

Spannend Simone, Emma ziet er goed uit! :)

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:28

ik volg :)