Leuke hengst gezocht voor mijn twee zwartbonte merries.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anseltje

Leuke hengst gezocht voor mijn twee zwartbonte merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:33

Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik van mijn vriend een shetlander gekregen, waar ik ontzettend blij mee ben!

Ze heet Miranda wordt dit jaar 3. Is nog nooit gedekt.
zie hier:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8356_n.jpg

Hier in dr zomervacht.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0055_n.jpg

Dit is de merrie van mijn vriend.
Ze heet Vlekje en is rond 10/12 jr oud. Heeft aanleg voor appaloosa/bont.
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7294_n.jpg

Foto's helaas alleen in url, bestanden zijn te groot.

Ik zoek een leuke hengst, liefst bont of aparte kleur, in de omgeving van zeeland/uden (NB)

Keet

Re: Leuke hengst gezocht voor mijn twee zwartbonte merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:11

Hebben je ponys een stamboekpapier?
Gezien je zegt dat ze "aanleg" heeft voor appaloosa, zal het wel niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:14

Als je merrie nog 3 moet worden zou ik het zelf nog even uitstellen t is natuurlijk wel erg jong....
zeker als ze nog nooit een veulen gehad heb...

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:47

Nee beide geen stamboekpapieren, zijn hobbymerrie's om het zo te zeggen.
Bij Miranda doen we nog even kijken wat er mee gaat gebeuren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:56

Waarom wil je er mee fokken? Er zijn al zoveel papierloze ponys op de wereld :\
Ik zou ze niet dekken en een stamboekveulen van dit jaar kopen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:02

Geen papier, niet mee fokken.

Een leuk veulen kopen is veel goedkoper en kan je nog uitkiezen wat je wil hebben ook.

Mijn aparte merries met goed papier en super prestaties blijven ook leeg omdat er zo'n extreem overschot is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:36

ik zou best snappen als de TS keer zegt van nou ik wil ooit eens veulen, niet voor papieren etc want die zitten er niet bij maar voor de leuk.. maar de 3 jarige leker 3 jaar laten zijn, zou ik niet mee gaan fokken!
en zeker niet zien als beide fokmerries... een keer voor leuk oke kan ik begrijpen gewoon om te houden of iets maar niet om t geld ofzo want die moet je niet teveel verwachten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:13

TS: ik zou onderstaande topics eens goed doorlezen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop
[SMP] dekhengst gezocht!!

Mioux: fokken 'voor de leuk'....... dat is precies de reden waarom er tegenwoordig zó gigantisch veel shetten zijn, dat ze aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn. Paardenmarkten staan er vol mee. Worden gewoon gratis weggegeven of zijn letterlijk voor een tientje te koop. Ook dieren mét papier.
Aan 't einde van de dag gaan er vrachtwagens vol shetten richting de salamifabriek.......

Kijk op marktplaats, zie daar eens hoeveel shetten er worden aangeboden. Juist door dat ondoordachte, papierloze fokken is er nu zo'n gigantisch overschot aan shetten dan men ze gewoon niet meer kwijtraakt. Ook de dieren met goed papier worden op deze manier stukken minder waard.

En dan zijn er helaas altijd mensen die beginnen 'ach een veulentje voor de LEUK fokken'. :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:45

Ja maar begrijp de TS ook heel goed hoor. Als je je eigen shet hebt, en je wilt een veulentje om ZELF te houden vind ik het geen slecht iets. Als je het doet voor de fok, of voor de verkoop ja.. dan zit je fout zoek dan liever een leuke op een shetlander markt. Maar ik kan haar ook begrijpen. Dat jij je gelijk aangevoelen voelt, kan ik niks aan doen het is mijn mening en ik zeg ook ik kan haar ook begrijpen.

Tuurlijk zijn er miljoenen shetjes, betekent dat dan dat je geen eigen veulen mag die je zelf wilt houden van je eigen merrie? Niet banketstaaf bedoeld maar het is niet aan ONS om het HAAR te verbieden.

Ik begrijp beide kanten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:11

Ik verbied niemand iets, dat wil ik niet en kan ik bovendien ook niet. Voel me ook zeker niet aangevallen. Ik geef alleen aan hoe de zaken er tegenwoordig voor staan. Helaas is dat geen mening, maar puur gebaseerd op feiten. Feit is dat als men zo door gaat met die hele shetmarkt, dat het ras compleet de vernieling in wordt geholpen. Dat is toch zonde?

Een 10 tot 20 jaar geleden waren er nog niet zoveel shetten; nu zie je ze op vrijwel elke hoek v/d straat en is er een heel groot overschot.
Toen kocht je nog een veulen bij een erkend fokker. Mijn shetmerrie is nu 14, is als veulen bij de fokker gekocht voor toen nog 1000 gulden. Zegt toch genoeg?

Het is 1 grote neerwaartse spiraal. Doordat mensen ondoordacht fokken komen er steeds meer en meer, dat is geen fokken maar puur vermeerderen. Fokken doe je omdat je je merrie wil verbeteren, om zo een bijdrage aan het ras te leveren. En doordat er steeds meer shetten zonder papier rondlopen die men voor enkele tientjes kan kopen, worden de shetten met goede papieren ook steeds goedkoper en raak je die ook niet meer kwijt.
Fokkers met goede pony's laten massaal zelfs hun pony's leeg, want wat moet je met die veulens straks? Verkopen? Je raakt ze bijna niet meer kwijt, en al helemaal niet voor een reele prijs. Je mag al in je handjes klappen als je het dekgeld er nog uit kan krijgen.

Als je voor jezelf wil fokken, omdat je graag een veulentje wil, waarom dan niet een leuk veulen kopen? kan je geslacht, kleur etc. helemaal zelf bepalen, kost een hele hoop minder qua tijd en geld, en ook qua risico's.

@ TS: waarom zou de laatste merrie 'aanleg' hebben voor bont/appaloosa? 't is een zwartbonte, maar waar zou die aanleg voor appaloosa dan in zitten?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 04-04-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:12

Vraag aan iedereen die een veulen fokt om zeker weten zelf te houden:
Hoe weet je zeker dat je de komende 30 jaar voor een veulen kan zorgen?

Ik kan dat helaas niet, dus fok liever met zorg een veulen die eventueel verkoopbaar is en waar vraag naar is omdat je nooit (zo ver) in de toekomst kan kijken.

Natuurlijk kunnen wij het niet verbieden. Maar wel afraden door veel redenen. Voor ieder 'voor de leuk' veulen word gaat er een ander veulen wel naar de slager.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:24

ja maar dennis die laatste zin, dat geldt voor alle dieren, dan zou je dus nooit van welk dier dan ook een nestje moeten nemen of veulen of dergelijke?

Ik zeg alleen dat ik haar begrijp en ja ze moet ook zeker inzien als ze een veulen wil fokken welke risico's dat alleen al zijn laat staan het zorgen ervoor na de geboorte. Niet alleen kosten maar ook periode.
Ik zeg altijd, als ik voor n dier kies, hou ik die tot zijn of haar dood.
Ik vraag me ook af hoe de Ts' ouders erover denkt, en appaloosa kan ik er inderdaad nergens van af zien... zeker als die geen papieren heeft hoe kan je dat dan zo goed weten ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:00

Mioux schreef:
ja maar dennis die laatste zin, dat geldt voor alle dieren, dan zou je dus nooit van welk dier dan ook een nestje moeten nemen of veulen of dergelijke?

Ik denk dat Dennis bedoeld dat áls je dan persé 'voor de leuk' een veulentje wil fokken, dan kan je er igg voor zorgen dat je er alles aan doet om het beestje een zo optimaal mogelijke toekomst te kunnen bieden. En een veulen met papier, uit zorgvuldig uitgekozen merrie en hengst die elkaar mooi aanvullen en bij elkaar passen, heeft wel degelijk een grotere kans op een betere toekomst.

En dat is dan het hele verschil tussen wel of geen stamboekpapier. Want nee, het gaat er niet om dat een pony met papier beter/liever/mooier etc. is dan eentje zonder papier. Maar stamboekdieren worden wel geselecteerd op bepaalde eigenschappen, daarnaast worden ze ook lichamelijk gekeurd en er wordt ook rekening gehouden met bepaalde erfelijke aandoeningen/afwijkingen.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:23

Zooo wat een gezeur over wel fokken of niet..

Als zei een veulen wil fokken moet ze dat zelf weten en wie fokt er niet zonder papier of wel met papier maar dan met een andere hengst...Kom op hey...Waar gaat dit heen..Ik fok ook elk jaar en met papier de ene keer blijft het de andere keer verkoop ik het en niet aan de eerste de beste..Het blijft net zo lang tot dat ik een goed baasje heb..

En ik weet dat zei er goed voor zal zorgen en als ze ze verkoopt dat daar een super goed baasje voor wordt gezocht.

Ze vraag voor een leuke hengst en niet wat anders...
ik zou zeggen ga eens google...

En super leuk dat je een veulentje gaat fokken komt goed.Ik ga je volgen... je heb 2 mooie merrie,s

:)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:36

als je besluit te gaan fokken met deze merries of 1 er van,dan kijk wel naar een goed gekeurde hengst is mijn tip

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:31

keona schreef:
als je besluit te gaan fokken met deze merries of 1 er van,dan kijk wel naar een goed gekeurde hengst is mijn tip

Volgens mij was ze dat ook van plan :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:42

keona schreef:

en beperk je niet enkel tot uden en dichtbijzijnde omgeving, maar kijk rond wat er echt bij je merrie past.
En niet alleen omdat het goedkoop is en toevallig ggk bij de buurman staat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:09

dat heb ik nergens kunnen lezen
kitzbi schreef:
keona schreef:

Volgens mij was ze dat ook van plan :D

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:41

[quote="keona"]
dat heb ik nergens kunnen lezen[quote="kitzbi"]

Moet je dat ergens lezen dan???
Waar staat dat zij met een niet goedgekeurde hengst gaat dekken dan... Nergens toch...

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:08

Ik heb wel een shetlandhengstje van bijna 1,

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:14

ik denk dat als het om zulke puny's gaat ( shet en papierloos) je beter 2 veulens kan kopen/krijgen dan zelf te fokken. als je zelf gaat fokken heb je grote kans dat je veel duurder uit zal zijn dan wanneer je een veulen uit zoekt.

dit soort pony's kosten (bijna) niks meer. fokken neemt een risico mee zowel voor de merrie als het veulen. voor een dekking alleen al betaal je vaak meer van een veulen waard is. en dan heb je ook nog de kast dat de dracht en/of bevalling niet goed loopt. en er evt een dierenarts bij moet komen.

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:51

Hallo allemaal.
het is niet mijn bedoeling om hier een discussie topic van te maken.
Ik ben op zoek naar een leuke hengst voor mijn pony's, meer heb ik niet gezegd.
De rest is allemaal mijn eigen keuze.

Ik begrijp jullie standpunten en ben het daar ook gedeeltelijk mee eens, maar daarnaast blijft het aan mijn eigen wat ik ga doen. Het is mijn pony en mijn beslissing.

Bedankt voor het meedenken en de tips, ik ga er zeker wat mee doen.

Ik kan wel een heel verhaal neerzetten waarom ik graag een eigen veulen van mijn eigen pony wil, maar daar heb ik de behoefte niet aan.

Toch bedankt voor het meedenken en de tips :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:43

mee eens TS jij hebt je eigen redenen ervoor en niemand heeft het recht je iets te verbieden of proberen dwingend aan te smeren om te kopen plaats van te fokken.
Heb je eventueel al gekeken op marktplaats zelf? of via bokt markt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:46

Dennis schreef:
Geen papier, niet mee fokken.

Een leuk veulen kopen is veel goedkoper en kan je nog uitkiezen wat je wil hebben ook.

Mijn aparte merries met goed papier en super prestaties blijven ook leeg omdat er zo'n extreem overschot is.

:) goed van je!

Anseltje schreef:
Hallo allemaal.
het is niet mijn bedoeling om hier een discussie topic van te maken.
Ik ben op zoek naar een leuke hengst voor mijn pony's, meer heb ik niet gezegd.
De rest is allemaal mijn eigen keuze.

Ik begrijp jullie standpunten en ben het daar ook gedeeltelijk mee eens, maar daarnaast blijft het aan mijn eigen wat ik ga doen. Het is mijn pony en mijn beslissing.

Bedankt voor het meedenken en de tips, ik ga er zeker wat mee doen.

Ik kan wel een heel verhaal neerzetten waarom ik graag een eigen veulen van mijn eigen pony wil, maar daar heb ik de behoefte niet aan.

Toch bedankt voor het meedenken en de tips :)

dan niet hier emotioneel posten volgend jaar als je 2 hengstveulens krijgt: ze zijn geboren, we zijn er zooo blij mee, ze zijn zoooo lief..maar hengsten houden we niet aan en zijn dus te koop!!

(beetje te vaak gezien)

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:53

Pardon Amalarab? Dat kan ook op een andere manier verteld worden en niet zo aanvallend, want vind het een vrij arrogant bericht zo.

Ik begrijp je bedoeling wel en geef je daar ook gelijk in, maar vind het wel een tikkeltje overdreven om dat zo op mij te richten.

Kom op mensen, ik ben op zoek naar een leuk hengstje voor mijn merries.
Nergens staat dat ik haar deze zomer wil laten dekken en of ik het überhaupt wel ga doen. Ik ben alleen aan het oriënteren hoe en wat en aan het kijken of ik via bokt met mensen in contact kan komen hierover.

Ik begrijp voor het stamboek dat papierloos fokken een beetje tegenstrijdend is, maar ik heb papierloze pony's dus waarom dan een papierhengst op zetten terwijl ik helemaal geen ambities heb in de sport of shows. Ik zie daar het nut niet van in. Het zijn mijn knuffelmaatjes en dat blijven ze. Miranda blijft bij mij totdat ze dood gaat. Tuurlijk zegt iedereen dat van dr eigen pony/paard, maar ik heb de ruimte om haar kwijt te kunnen dus ze loopt echt niet in de weg qua financiële posten of weidegang/stalgang.

Nogmaals ik begrijp jullie reacties volkomen en neem die ook zeker mee in mijn beslissing, maar hou het wel een beetje netjes en bemoei je er niet te veel mee. Het is niet aan jullie wat er met andermans pony's gebeurt. Je kan je dan wel opfokken, omdat er wéér een meidje is die dr papierloze merries wil dekken. Maar waar staat dat het verboden is?