Merriemaker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Merriemaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:53

Nu mijn merrie haar 6de hengstveulen aan de voet heeft, begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken over haar vermogen om merrieveulentjes te brengen :o

Van sommige hengsten wordt (vaak postuum) gezegd dat het 'echte merriemakers' zijn.
Welke nog levende hengst staat er anno 2012 bekend om een 'echte merriemaker' te zijn?

Ben vooral gewoon nieuwsgierig :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:03

volgens mij bedoelen ze daar iets heel anders mee :)*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:58

Een 'merriemaker' is een hengst waarbij zijn vrouwelijke nakomelingen zeer goed fokken. Een hengst die het dus als mv zeer goed doet, vaak dus beter dan zijn directe zonen. Roemer bijv.. Geen (grote) eigen hengstenlijn, maar in de moederlijn zie je 'm vaak terug.

En dat verklaard gelijk waarom dat vaak pas postuum gezegd kan worden.

petraaken

Re: Merriemaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:08

EHK --> F-AM

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:43

Ja de term merriemaker is eigenlijk een andere. Inderdaad de hengsten Roemer en Doruto zijn merriemakers. Die fokten in de vrouwelijke lijn het beste.

Maar TS bedoelt een hengst die letterlijk veel merries geeft. Volgens mij kan je dat terugvinden in de lijsten van het KWPN. Daar staat het aantal nakomelingen met de hoeveelheid merries en de hoeveel hengsten. Ook het aantal dekkingen. Is ook interessant om te vergelijken, de dekkingen ten op zichte van de nakomelingen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:20

Troost je Dees, if heb 9 jaar niets anders gehad dan hengsten!
Heb toen de dames gedreigt met het slachthuis als er nog iets kwam met te veel bagage van onder! Wonder boven wonder dat jaar twee merrieveulens!! :D
Heeft niet lang gewerkt hoor, jaar erop weer hengsten! :(:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:33

Zowel voor Peterina als Dees. Elk jaar andere hengsten ofzelfde? Het geslacht wordt door de hengst bepaald. Enige wat nog zou helpen is heel veel zure appels geven zodat de baarmoeder zuur wordt. Y sperma zou dan trager zijn.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:43

Troost je. |(
Bij onze merrie hebben we ook al 6 hengstveulens gekregen. Ik zou heel graag een merrieveulen willen krijgen om de stam voort te kunnen zetten (ze is "al" 18 jaar). We hebben steeds andere hengsten gebruikt (Rhodium, Sam R, Flemmingh, Zjengis Khan, 2x Ampere en dit jaar komt er een veulen van Cupido).
Wie weet dit jaar eindelijk mijn merrieveulen? Weet niet, iedereen zegt dat het weer een hengstje wordt! :')
Ik weet niet of je echt uit de statieken kunt opmaken of een hengst meer hengst- dan merrieveulens fokt. Meer speling van de natuur, denk ik...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:44

Natuurlijk wordt het geslacht door de hengst bepaald, dat weet toch iedereen! En is ook de aanleiding voor de vraag van de TS.

Van dat zure appels (trouwens ook appelazijn) heb ik ook gehoord.

Andere mogelijk invloeden die ik over de jaren van heb gehoord:
- bij het gebruik van verssperma, voor de eisprong insemineren, Y sperma's zijn sneller zwemmers en komen te vroeg aan en sterven, X sperma zijn afstand zwemmers en komen op tijd aan ... deze 'invloed' werkt wel. Vlak op of net na eisprong insemineren geeft veel meer kans op hengstjes.
- temperatuur regeling van het sperma (verssperma), als verssperma ietsjes te warm gehouden is dan zijn de Y sperma's minder talrijk ... geen idee of het werkt (volgens een fokker in USA wel)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:56

Rustig maar hoor := En nee niet iedereen weet dat. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:00

Sammie schreef:
Rustig maar hoor := En nee niet iedereen weet dat. :)

Meen je dat nou serieus?
Ik ben wel van de 'oudere' stempel maar zelfs in mijn school tijd werdt basis biologie gegeven.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:11

Goed lezen: Het staat er toch ook niet dat de merrie voor het geslacht zorgt. Natuurlijk bepaalt de hengst het geslacht. En dat is toch ook de speling van de natuur....

Maar ik bedoelde meer dat je niet kunt gokken op de statistieken om op die manier een merrieveulen te fokken. Geen een dekhengst zal alleen maar merries of alleen maar hengsten geven.
Het blijft toch een verrassing of je een merrie- of een hengstveulen krijgt. Ja, tegenwoordig zijn er wel wat technieken om vooraf een merrie- of hengstveulen te "bestellen" maar ik denk dat ze best kostbaar zijn. Stond vorig jaar in de Hoefslag of in de Strengen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:18

Good lezen: heb ik ook niet gezegt!

Als je meer dan 35 jaar in het fokkerij ben geweest dan weet je dat er weldergelijk hengsten zijn die meer merries geven dan hengstenveulens. Waarom ... ja als wij dat wisten!

Van de hengst Florentijn O. (Renville x Nimmerdor) is bekend dat hij meer (duidend!) merries gaf dan hengsten. En zo zijn er nog.

Het zou interessant zijn als deze gegevens beschikbaar waren van de Stamboeken. Het moet toch niet zo moeilijk zijn met de huide programma's om dit data op te hoesten?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:47

De KWPN Gelderse hengst Elegant heeft ook de reputatie van merriemaker. Ook voor zijn dood hoorde ik dit mensen al zeggen.

Daar is trouwens nog DV van :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:10

Hihi, hele discussie ontketend zo :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:24

Peterina schreef:
Ik ben wel van de 'oudere' stempel maar zelfs in mijn school tijd werdt basis biologie gegeven.

Maar het gegeven dat je in de verleden tijd nooit dt gebruikt zijn ze dan weer vergeten...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:15

het schijnt dat als je minimaal 3 weken voor een dekking je merrie appelazijn geeft dat je dan een merrieveulen krijgt :D
zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd.
wel loopt er een topic daarover

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:20

*gaat morgen in het groot appelazijn inslaan*
:=

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:40

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:52

Sammie schreef:
Zowel voor Peterina als Dees. Elk jaar andere hengsten ofzelfde? Het geslacht wordt door de hengst bepaald. Enige wat nog zou helpen is heel veel zure appels geven zodat de baarmoeder zuur wordt. Y sperma zou dan trager zijn.

Sperma gebruiken dat niet te vers is...de mannetjes hebben dan hun kopje laten hangen
en niet op de eisprong.. ;)

Dees je wilt toevallig toch geen dochter ?? :9

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 23:00

Hihi Ceasario, dan vroeg ik wel naar "augurken of harinkies?" :D
Ik wil een merrieveulen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:22

Dees schreef:
Ik wil een merrieveulen!

derde-vierde dag van de hengstigheid dekken..en dan zie je wel weer over 3 weken of je 1 dag te vroeg was.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:02

Je mag mijn hengst wel gebruiken, heeft tot nu toe alleen merie veulens gegeven, alleen ... hij is maar 77 cm ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:28

Tja dat geeft weer aan dat mannen al snel ziek, zwak en misselijk zijn he? Die geven het eerder op.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:41

Helaas is t y chromosoom zwaarder als t x chromosoom;)
Wij hebben ook merrie gehad met 13 hengsten en maar 1 merrie ;)