Is naar mijn inziens ook gewoon een volle shet hoor. Je hebt nou eenmaal in allerlei maten en diverse types. Van zware brede types tot smalle hoogbenige luxe types. Die diversiteit hoort gewoon bij het ras.
Ibbel schreef:Is geen zuivere Shet. Hij heeft een bles, en effen Shetten hebben geen witte aftekeningen. Nooit. Let maar eens goed op.
Wit komt alleen voor bij bonte Shetten. Een zwarte Shet met bles en vier witte benen is gegarandeerd een bonte, bv.
Dus zodra je aftekeningen ziet op een effen Shet is het geen zuivere, of anders een minimale bonte. Maar alleen een bles als teken van bont is heel, heel zeldzaam, dat zit er minimaal nog wel ergens eens treepje op de schoft op de kont, normaalgesproken.
En dit klopt dus niet. Effen shets kunnen WEL witte aftekeningen op het hoofd hebben. (voorbeelden zijn al gegeven, zie ook mijn profiel voor mijn effen vosje met een kolletje) Je ziet ze een stuk minder en komt meer voor bij vos-kleurige shets dan bij de zwarte maar ze zijn er zeker wel.
Het klopt wel dat zodra je witte aftekeningen op de benen ziet ze dan wel dikwijls minimaal bont zijn. Een effen shet zal nooit aftekeningen aan de benen hebben (dan is wel ofwel bont of niet raszuiver).