Meeste vraag naar welke schofthoogte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welke schofthoogte?

a pony
9 (13%)
b pony
7 (10%)
c pony
5 (7%)
welsh k
15 (22%)
welsh cob
31 (46%)

Totaal aantal stemmen: 67

Johnie

Meeste vraag naar welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:45

Ik moet voor school een fokkerij beginnen.
En wij hebben ervoor gekozen om welsh pony's te fokken.
Nu moeten wij er achter komen naar welke schofthoogte er de meeste vraag is.

Dus mijn vraag aan jullie is, voor welke schofthoogte zouden jullie kiezen?
We fokken overigens pony's voor onder het zadel en voor de kar.

capopjekop

Re: Meeste vraag naar welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:46

Ik zou voor de welsh cob gaan, aangezien ik zelf er ook graag op zou willen rijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:47

ik voor de B, vind ze schattig en mooi voor de kar, zijn niet heel klein zo als de A

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:49

Welsh K (nrps) wordt wel heel veel gezien in de sport, en zijn daarnaast ook leuke recreatieve paardjes, dus ik denk dat daar de meeste vraag naar is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:09

Je poll heeft niet zoveel met schofthoogte te maken. Maar de meeste vraag ligt denk bij D-pony's en dat met name NWR/Partbred als sportpony.

Zelf zou ik voor een Welsh Cob gaan, zelfde schofthoogte. ;)
Maar een goede pony is altijd te verkopen, van elke sectie. A's zijn er ook veel.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:13

Puur commercieel gezien moet je voor de nwr/ part- bred gaan.
Kleine rijpaardjes. Zijn het duurst en meest geschikt voor de (internationale) sport.

Cobs komen onder het zadel vaak toch wat tekort internationaal gezien. Plus dat veel sport-mensen houden van kleine rijpaardjes.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:46

Sectie a is het meest veelzijdig, van gezelschaps-kinder-knuffelpony tot volwaardige sporter voor jong en oud. Daarbij heel sober en makkelijk in onderhoud.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:15

Sectie A welsh zie je heel veel in de mensport, maar ook bij de kleine kids erg geliefd zowel recreatie/gezelschap als rij/sportpony.

Verder denk ik net als Uryanne dat cobs niet helemaal het kunnen internationaal, dat er dan eerder vraag is naar bijv welsh K ed.

Voor mennen vind ik de welsh A ideaal, heb er zelf ook 2. Pittig, goed wendbaar, uithoudingsvermogen, met een groot hart.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:22

Sectie a is zeker erg veelzijdig. Maar, zoals ik al eerder schreef, puur commercieel kijken (waar het in dit topic over gaat), zou ik zeker voor de grotere rijponies gaan omdat die het meeste geld opbrengen en het meest gebruikt worden in de internationale sport. Hoe jammer ook voor de A- tjes ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:23

Ik denk met het oog op internationaal vooral de D maat. Dus NWR en partbred :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:27

Uryanne, ik doelde even op ts dat ze zegt ' we fokken overigens pony's voor onder het zadels als voor de kar'
En de grotere maat welsh zie ik internationaal niet in de mensport. Vandaar.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:31

MelanieB schreef:
Uryanne, ik doelde even op ts dat ze zegt ' we fokken overigens pony's voor onder het zadels als voor de kar'
En de grotere maat welsh zie ik internationaal niet in de mensport. Vandaar.

De kleinere maat zie ik internationaal niet opduiken in de rijsport :D

De markt is vol van A ponies die weinig opbrengen, grotere rijponies daarentegen brengen vaak nog wel wat op. Die zou ik gaan fokken als ik een bedrijf zou beginnen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:44

Joh, maar ik had het ook even over de mensport. ;)
Snap zelf ook heus wel dat a welshjes ohz niet internationaal gaan.

Edit: En als ts pony's wil fokken voor zowel onder het zadel als voor de kar, zouden juist A/B welshjes weer beter zijn.

Maar als je voornamelijk ohz wil zou ik kiezen idd voor grotere rijpony's. Idd omdat die meer opleveren.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:18

uryanne schreef:
Sectie a is zeker erg veelzijdig. Maar, zoals ik al eerder schreef, puur commercieel kijken (waar het in dit topic over gaat), zou ik zeker voor de grotere rijponies gaan omdat die het meeste geld opbrengen en het meest gebruikt worden in de internationale sport. Hoe jammer ook voor de A- tjes ;)

Grotere ponies mogen dan wel meer opbrengen, ze hebben in de eerste 3 jaar van hun leven ook al een veelvoud gekost, tov een Atje.
En is een a pony net even niet geschikt voor de sport of show, dan zijn er nog zoveel meer bestemmingen, al is het maar een kinderboerderij,of grasmaaier.
Dat is bij de NWR niet zo. Daar is het alles of niks.
Daarmee wil ik beslist niet zeggen dat ik de NWR niet op waarde weet te schatten hoor. Dat zijn echt de mooiste onder de rijponies, maar gewoon alle plussen en minnen op een rijtje, dan kom ik toch uit bij de A.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:04

Ik vind het jammer hoor, maar sectie a veulens worden voor €75,- 'weggeven'. NWR's zie ik daarvoor nog niet op MP of Bokt markt staan;) Kinderboerderij en grasmaai ponies leveren ook geen vermogen op...

Wanneer je 4 NWR veulens fokt per jaar en er is 1 bij die als sportpony weggaat en 1 goedgekeurd wordt als dekhengst, dan mogen de andere 2 wel naar de slager (bij wijze van spreken). Dan heb je nog je kosten eruit. Bij een sectie A ga je dat niet redden, helaas.

Kortom; commercieel gezien zou ik niet kiezen voor de A. Gevoelsmatig wel :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:08

Uhm, internationaal lopen er genoeg Welsh achtige D-pony's in de mensport hoor. Neem alleen maar Duitse rijpony's bijvoorbeeld. Misschien niet altijd als Welsh ingeschreven, maar vaak wel een heel percentage Welsh bloed (en kunnen daarmee als partbred).

Wat de meeste fokkers fokken willen veel menners niet in de topsport hebben. Daarbij is internationaal met A-tjes hoogstens voor vierspan weggelegd. Ze zien ze bij enkel- en tweespannen liever een grotere maat.

Dus ja, commercieel kom je echt uit bij de NWR/partbred.

Zoals ik al aangaf, mijn hart gaat naar de Welsh Cob, gewoon omdat ik het fijne pony's vind en goed veelzijdig. Maar ik hoef gelukkig niet commercieel te fokken, want ik denk dat je dan beter helemaal niet kunt beginnen. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:11

ik heb gekozen voor B welsh.deze pony's doen het hardstikke goed in de mensport en ook met de kids op wedstrijd lopen ze erg goed.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:30

Wat denkt ts eigenlijk zelf?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:10

Bedankt voor al jullie reacties! Het loopt toch nog wel een beetje uiteen zie ik. Ik dacht zelf aan de a pony's. Maar ik heb er niet zoveel verstand van. We hebben het ras wel met zn allen uitgekozen maar van maten en vraag naar welsh pony's weet ik niet zoveel.

edit; Ik zie wel dat de meeste op de welsh cob hebben gestemd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:33

Ik heb zelf niet gestemd, maar wel apart dat er het meeste voor Welsh Cob is gekozen terwijl er in dit topic wat anders gezegd wordt.

Als jullie graag Welsh A's willen fokken is dat zeker een prima optie (maar verwacht niet dat je er geld mee verdiend). Ik raad aan eens wat rond te kijken op keuringen, shows en misschien bij fokkers thuis om een goede indruk te krijgen wat er zoal is. Maar ook dat jullie voor jezelf kunnen bepalen wat aanspreekt en wat je zou willen fokken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:14

Op dit soort berichten doel ik;

'Deense a kader pony Desperado verkocht naar Frankrijk'.

Die ze je (nogmaals; helaas) niet over sectie A/ B/ C of D verschijnen...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:42

uryanne schreef:
Op dit soort berichten doel ik;

'Deense a kader pony Desperado verkocht naar Frankrijk'.

Die ze je (nogmaals; helaas) niet over sectie A/ B/ C of D verschijnen...

Zo af en toe hoor je weleens dat een topsportpony een ton of meer opbrengt.Het zou mooi zijn als je zoiets zou kunnen fokken, maar je moet wel realistisch zijn.
Als je begint met een fokkerij, moet je ook kijken wat je mogelijkheden zijn qua stalling, weidegang, enz. Heb je de ruimte en kun je wat investeren is er niets tegen op Nwr.
De markt om te kopen is overigens nog nooit zo goed geweest als nu. Wil je goed uitgangsmateriaal, dan kun je nu voor redelijk geld slagen t.o.v een paar jaar geleden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:37

regtur schreef:
Als je begint met een fokkerij, moet je ook kijken wat je mogelijkheden zijn qua stalling, weidegang, enz. Heb je de ruimte en kun je wat investeren is er niets tegen op Nwr.

Als je puur kijkt naar welke schofthoogte het gemakkelijkst is kwa ruimte dan zou iedereen Shetlanders hebben :D Dat is niet het geval, puur omdat je daar weinig mee kan.
Kleine ponies zijn leuk en handzaam, maar wanneer je een commerciele/ bedrijfsmatige fokkerij wil opzetten moet je je niet richten op mensen die een grasmaaier of kinderpony voor hun kleine kinderen zoeken, of de enkeling die een 4- span a'tjes uitbrengt in de sport.
In die markt is nu eenmaal veel minder in te verdienen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:49

uryanne@ daarom is de welsh a ook zo'n goed alternatief. Je kunt er wat mee. Maar wil je er niets mee, is het nog leuk in d e wei. (Leuker dan Shetlanders iig) :P
Een fokkerij begin je omdat je dat leuk vindt, niet om er wat aan te verdienen. Dan kun je beter katten fokken, 2 nestjes pj, gemiddeld 5 kittens, a 350 euro ps. En die houd je eventueel in je bijkeuken....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:56

regtur schreef:
uryanne@ daarom is de welsh a ook zo'n goed alternatief. Je kunt er wat mee. Maar wil je er niets mee, is het nog leuk in d e wei. (Leuker dan Shetlanders iig) :P
Een fokkerij begin je omdat je dat leuk vindt, niet om er wat aan te verdienen. Dan kun je beter katten fokken, 2 nestjes pj, gemiddeld 5 kittens, a 350 euro ps. En die houd je eventueel in je bijkeuken....

Daarvoor heeft ts het topic niet geopend volgens mij ;) Ze moet een fokkerij beginnen voor school. Dan mag je aanemen dat het is om er wat mee te verdienen. Oftewel, emoties opzij en rationeel kijken wat het beste is voor de portomonnee.