Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:07

Het Deens Warmbloed keurde een goed bewegende zoon van Blue Hors Romanov (mv. Don Schufro) met een chip in zijn linkerknie goed .
zie video.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... hSYB5mzAik

en de goedgekeurde dressuurhengsten.

http://hingstekaaring.ridehesten.com/DK ... newsId=101

Springhengsten.

http://hingstekaaring.ridehesten.com/DK ... &newsId=96

Verder maakte Edward Gal reclame voor de hengst Romanov
http://hingstekaaring.ridehesten.com/DK ... newsId=102

Meer info hengstenkeuring:
http://hingstekaaring.ridehesten.com/DK/Nyheder.aspx

Meer indruk maakte voor mij gisteren via Clipmyhorse de finale van de Meggle serie in Dortmund die gewonnen werd door de hengst Desperados met Kristina Sprehe.
uitslag:

http://www.dressage-news.com/?p=15183

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:44

Blue Hors hebben het goed gedaan: zelfs 4 zonen van BH Zack zijn ggk.

De Denen volgen alleen het Nederlandse voorbeeld wat betreft het goedkeuren van hengsten met chips ... je weet het engels kreet: 'People in glass houses should not throw stones'!

Trouwens een simpel operatie en de chip is weg, en zo te zien van de video heeft hij geen hinder wat beweging betreft.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:30

Peterina schreef:
Trouwens een simpel operatie en de chip is weg, en zo te zien van de video heeft hij geen hinder wat beweging betreft.

Wel geen goedkope en risicoloze operatie...

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:41

s0173957 schreef:
Peterina schreef:

Wel geen goedkope en risicoloze operatie...

Dat dacht ik ook meteen...zo simpel en eenvoudig is een OCD operatie van de knie niet.
En je neemt er ook niet het erfelijke aspect mee weg!!

Een jaar geleden heb ik eens een topic geopend i.v.m. de gezondheidseisen van het deense stamboek wat betreft hun hengsten,want er lopen er wel enkele interessante tussen.Amper reaktie op gekomen,blijkbaar is er weinig over bekend.

Toeval wil dat ik vandaag de nieuwe zuchterforum in de bus kreeg,en hierin een reportage staat over de rontgenologische keuringen voor hengsten in verschillende europese stamboeken.
Denemarken:Uitgesloten tot keuring bij duidelijke OC/OCD afwijkingen in knie of spronggewricht.Uitzondering:zeer zelden,mogelijk bij paarden bij spronggewrichtafwijkingen wanneer ze uitzonderlijke kwaliteit hebben.

Lijkt me dus dat ze bij deze wel erg van hun standpunt afwijken!
Zonde,want ik vind het wel een prachtig paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:00

Chip operaties worden in de grotere Uni. Klinieken en Paarden DA Klinieken aan de lopende band gedaan ... in Nederland en Belgie EN Duitsland!
De dagen dat het een risico operatie was zijn echter achterhaald!
Bij goed diagnosis is het een operatie van een half uurtje ...

Citaat:
Lijkt me dus dat ze bij deze wel erg van hun standpunt afwijken

Als je de foto's hebt gezien en 100% zeker zijn dat de informatie klopt, en dat het niet is opgeblazen (je moet namelijk niet alles geloven wat op het internet wordt gezet!) uit proportie (OC is niet OCD!), dan kan je melden dat zij van hun standpunt zijn afgeweken.

Een hengst kan normaal gesproken niet afgekeurd worden op een simpel afvlakkering (OC) ... natuurlijk als die afvlakkering dusdanig aanwezig is dat het de functionaliteit van het gewricht in bedwang brengt dan is dat natuurlijk een andere zaak.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:19

Peterina schreef:
Chip operaties worden in de grotere Uni. Klinieken en Paarden DA Klinieken aan de lopende band gedaan ... in Nederland en Belgie EN Duitsland!
De dagen dat het een risico operatie was zijn echter achterhaald!
Bij goed diagnosis is het een operatie van een half uurtje ...

tsss ..
omdat het lopende band is moet je er zo licht over praten ??
geen risico's :? operatie / narcose is altijd risico ..kijk maar naar de hengst van Eurocommerce die moest ingeslapen worden
ik heb zelf iook een jaarling gehad die bij het ontwaken van zo'n "banale operatie " zijn schouder brak
vaak genoeg blijf je "vocht " zien in het geopereerde gewricht , vaak genoeg hoor je van paarden die nooit meer rad waren na de operatie ..maar ja van die gevalletjes wordt gezwegen
om nog maar te zwijgen over de meerkost van zo'n operatie reken maar op minstens 1200 €

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:57

besita schreef:
tsss je mag best je mond spoelen hoor !!

Excuseer kind! Maar wat voor taal is dat! Een beetje fatsoenlijk aub!!

En ik weet waarover ik praat en ben niet hysterisch over de 'mogelijke' gevolgen van een operatie! Ik heb het over de operatie zelf en ik neem aan dat het door ervaren en bekwamen paarden dierenartsen gedaan worden.

Dat jij een jaarling verloor is pech maar had toch niets met een chip operatie te maken? En hoe is hij 'ontwaakt' ... geleidelijk of ineens (ook een verschil wat behandeling betreft), is hij los in de ontwakkings kamer wakker geworden of gecontroleert met toezicht ontwaakt (en dan bedoel ik niet dat iemand aan de andere kant van de deur staat te kijken)?

Als er 'vocht' achterblijft in een gewricht dan is de herstel periode te kort geweest en de training van het paard niet goed afgesloten op de herstel period. Dat vocht een blijvend iets is in een geopereerde gewricht is een fabeltje, met de juist verzorging en daarop volgende training verdwijnt de probleem. Maar ik heb het hier weer over een OCD operatie en niet over een fraktuur operatie wat een heel ander scenario met zich mee brengt

s0173957

Re: Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:01

Een risicoloze operatie, da's gewoon bullshit Peterina, dat weet je zelf ook.
Wrm genezen met risico als je kan voorkomen è?

Als je wilt voorkomen, want zoveel problemen geven chips meestal niet eens...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:08

Natuurlijk zijn er altijd risico's verbonden aan een operatie, maar wij hebben het hier over een OCD operatie.
De feitelijk operatie zelf is 'niets' in vergelijking met wat wel risicovol is (narcose, ontwakking, boxrust, enz enz).

En OCD kan je niet 'genezen' want je kan het voorkomen ervan niet bepalen of controleren, zelfs niet door selectie want je zit nog altijd met het onbekende genetisch factor.
Want een 'zuiver' hengst x 'zuiver' merrie kan nog altijd een 'vuile' veulen geven ....

Ik ben het volledig met je eens ... want zoveel problemen geven chips meestal niet eens...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:10

Peterina schreef:
Excuseer kind! Maar wat voor taal is dat! Een beetje fatsoenlijk aub!!

En ik weet waarover ik praat en ben niet hysterisch over de 'mogelijke' gevolgen van een operatie! Ik heb het over de operatie zelf en ik neem aan dat het door ervaren en bekwamen paarden dierenartsen gedaan worden.

Dat jij een jaarling verloor is pech maar had toch niets met een chip operatie te maken? En hoe is hij 'ontwaakt' ... geleidelijk of ineens (ook een verschil wat behandeling betreft), is hij los in de ontwakkings kamer wakker geworden of gecontroleert met toezicht ontwaakt (en dan bedoel ik niet dat iemand aan de andere kant van de deur staat te kijken)?

Als er 'vocht' achterblijft in een gewricht dan is de herstel periode te kort geweest en de training van het paard niet goed afgesloten op de herstel period. Dat vocht een blijvend iets is in een geopereerde gewricht is een fabeltje, met de juist verzorging en daarop volgende training verdwijnt de probleem. Maar ik heb het hier weer over een OCD operatie en niet over een fraktuur operatie wat een heel ander scenario met zich mee brengt

nou jij lijkt hier te spreken in naam van alle grote klinieken dat het peanuts is !! En dat is niet zo
..ik heb het namelijk wel over OCD operaties ..ik zou zeggen ga je licht eens opsteken bij de gevallen waar het niet goed is gegaan ipv andersom ..en bovendien bedrieg je in de fokkerij alleen maar jezelf als je gaat fokken met dieren waar het RX probleemje er snel is uitgehaald en dan te doen alsof hij of zij clean is op de foto

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:50

Dus men moet volgens jou de handvol gevallen waar complicaties zijn opgetreden (meestal niet nav het OCD gedeelte van de operatie) als maatstaf gebruiken voor evaluatie van het wel of niet slagen van een OCD operatie? Echt ruim denkend zo'n opvatting!

Niets is zo zwart en wit als het voorgeschoteld wordt in het fokkerij en zeker niet ivm OCD. Deze onderzoekingen staan pas in de kinderschoentjes en zo lang er geen sluitend resultaten komen kan er geen sprake zijn van 'bedroog' als je operatief de levenskwaliteit van een paard kan verbeteren door een operatie om een OCD te verwijderen.
Maar inderdaad als zo'n operatie plaats vindt dan moet het vermeld worden indien het paard doorverkocht wordt of als er verder mee gefokt wordt. Jammerlijk is dit in het verleden toch niet altijd gebeurt (bij oa dekhengsten).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:05

Peterina schreef:
Dus men moet volgens jou de handvol gevallen waar complicaties zijn opgetreden (meestal niet nav het OCD gedeelte van de operatie) als maatstaf gebruiken voor evaluatie van het wel of niet slagen van een OCD operatie? Echt ruim denkend zo'n opvatting!

Zeg ik dat ergens ..neen toch :?
ik wordt er alleen wel misselijk van dat mensen die amper weten wat fokkerij inhoud of geen handel doen in (betere )sportpaarden overal lopen te schelden dat ocd weghalen peanuts is.. dat lijkt mij een heel andere insteek ;)
zelfs al was het slagingspercentage 100 % dan nog is het kostenplaatje wat het meebrengt nog steeds teveel ..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:20

Jong jij hebt toch een hoge dunk dat je misselijk wordt van oa mensen die waarschijnlijk met meer jaren ervaring zitten dan jij waarschijnlijk oud bent. Bij de meeste fokkers draait het niet allemaal rond geld of handel maar liefhebberij en het af kunnen leveren van een gezonde gebruiks paard maar zoon of dochter lief veilig overweg kan.

Iedere operatie kost geld en dat weet je voordat je eraan begint. Als je het niet kan opbrengen dan moet je er niet aan beginnen dus achteraf klagen erover heeft ook geen zin.
Kostenplaatje moet je ook relativeren in verhouding met het waarde (of toekomst waarde) van het paard ....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:50

:= _O-

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:25

Peterina schreef:
Jong jij hebt toch een hoge dunk dat je misselijk wordt van oa mensen die waarschijnlijk met meer jaren ervaring zitten dan jij waarschijnlijk oud bent.

Ff iemand z'n background checken voor je zo'n uitspraken doet Peterina ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:38

wat een uitspraken vliegen hier over en weer :')
heb ook teveel mis zien gaan om het verwijderen van een chip als peanuts te zien; apart dat er geen rechtlijnig beleid is tav uitsluitingen van de hengstenkeuring.

s0173957 schreef:
Als je wilt voorkomen, want zoveel problemen geven chips meestal niet eens...

ben ik het overigens ook niet mee eens, is er geheel van afhankelijk waar de chip zit, zeker in de topsport met bovengemiddelde belasting van gewrichten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:42

s0173957 schreef:
Peterina schreef:
Jong jij hebt toch een hoge dunk dat je misselijk wordt van oa mensen die waarschijnlijk met meer jaren ervaring zitten dan jij waarschijnlijk oud bent.

Ff iemand z'n background checken voor je zo'n uitspraken doet Peterina ;)

Ik ben net zo 'algemeen' met mijn uitspraken als een andere! Misschien ook een idee dat de background gecheckt wordt van de mensen die misselijkmakend zijn voor dat die commentaar gemaakt wordt! :(:)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:47

het gaat mij in deze niet over mezelf hoor ..alleen onder welke steen leef je als je een fokker alleen voor vol aanziet als ie grijze haren en een baard heeft , met een sigaar op de tribune vd hengstenkeuring zit en dan een veulentje voor zoon of dochter fokt :?
waarom zijn young breeders & jungzuchters , jong kwpn en weet ik veel wat allemaal zo succesvol :)*

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:56

Het riekt zo naar sensatie en het is zo goedkoop om melding te maken van een hengst met een chip. Het zou de objectiviteit ten goede komen om ook de hengsten te noemen die goedgekeurd maar waarbij de chip is verwijderd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:17

Maar ja Arie als je dat doet dan wordt je ook scheef aangekeken. En of je valt dan indirect de Stamboek/en aan en hun beleidt of je wordt aangekeken als iemand die niet weet waar ze over spreken.
Dus de meeste steken hun nek niet uit hier op bokt en houden wijzelijk hun mond!

En gelukkig behoor ik ook niet aan het genre die met baard en sigaar op de tribune van de HK zit! Grijze haren komen met de jaren niet met ervaring ... jammer dat mensen dat ook niet snappen! :(:)

Nicole288

Re: Het Deens Warmbloed beweging voor Gezondheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:44

Moderatoropmerking:
Graag weer terug ontopic, zulke persoonlijke opmerkingen verstuur je beter via PB.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:14

Peterina schreef:
Maar ja Arie als je dat doet dan wordt je ook scheef aangekeken. En of je valt dan indirect de Stamboek/en aan en hun beleidt of je wordt aangekeken als iemand die niet weet waar ze over spreken.
Dus de meeste steken hun nek niet uit hier op bokt en houden wijzelijk hun mond!

En gelukkig behoor ik ook niet aan het genre die met baard en sigaar op de tribune van de HK zit! Grijze haren komen met de jaren niet met ervaring ... jammer dat mensen dat ook niet snappen! :(:)

Dit soort oeverleus geleuter en interessant doenerij op het internet voegt niets weinig toe. De lieden van het pennygilde denken hiermee een deskundige status op te bouwen. In het land der blinden is eenoog immers koning.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:48

gelukkig heb jij die deskundige status wel en kan je ons alles bijbrengen _/-\o_ :O

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:33

arie53 schreef:
[ In het land der blinden is eenoog immers koning.

Tenzij de blinden 2 ogen hebben. :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:59

besita schreef:
gelukkig heb jij die deskundige status wel en kan je ons alles bijbrengen _/-\o_ :O

Je voelt je vast aangesproken?