Welke dressuurhengst is het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melaniehut

Welke dressuurhengst is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:02

Hee allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuw paardje, alleen er staat zoveel te koop dat ik niet meer weet welke ik nou echt moet bezoeken en welke niet.

Dus ik ben benieuwd wat jullie bokt'ers een hengst vinden die vaak (er zijn altijd uitzonderingen) goede nakomelingen fokt.

En welke hengst niet!

Ik ben opzoek naar een jonge ruin/hengst (2,3,4 jaar), pittig karakter, werkwillig, makkelijk in de aanleuning en goede gangen en sterk achterbeen gebruik. en rond de 1.70 of groter (ik ben vrij lang)

Met welke hengst(nakomelingen ervan) hebben jullie goede/slechte ervaringen??

Ps: ik weet niet of deze topic hier goed staat...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:04

volgens mij moet je niet kijken naar de hengst, maar gewoon of je een klik hebt met het paard.
al zou het een heel goed paard wezen, maar de klik/chemie er niet is, dan heb je er nog niets aan.

voorbeeld

kijk naar totilas, die onder edward gal de sterren van de hemel liep,
en onder zijn huidige ruiter ( MAR) dus niet veel gepresteerd heeft. :)

Maartenn

Re: Welke dressuurhengst is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:05

Bijna alle hengsten zijn wel goed, het ligt meer aan de combinatie met de merrie of er een goed veulen uitkomt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:17

Een paard heeft nog altijd een moeder.

Je moet gewoon naar paarden gaan kijken waar je op het eerste oog iets mee hebt en dan gaan uit proberen. Liefst meerdere keren, dan weet je pas echt of je er een klik mee hebt. Alleen het eerste beeld van het paard zegt vaak al veel, mits je er mee over weg kan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:22

melaniehut schreef:
2,3,4 jaar), pittig karakter, werkwillig, makkelijk in de aanleuning

Bij een 2 jarige en vaak een 3 jarige weet je nog helemaal niets, zeker niet van de werkwilligheid en de aanleuning :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:25

setteke schreef:
melaniehut schreef:

Bij een 2 jarige en vaak een 3 jarige weet je nog helemaal niets, zeker niet van de werkwilligheid en de aanleuning :D

Ben ik het niet helemaal mee eens, aanleuning weet je al heel veel over na de eerste keer er op gezeten te hebben en werkwilligheid weet je al veel van na de eerste paar keren er mee bezig geweest te zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:27

Oh, dat is geweldig. Ik vind pas dat in het echte werk je erachter komt, dus vanaf een jaar of 5. Dus niet groen met de eerste keer een ruiter erop en zeker niet alleen aan de longe. Dat is vaak alleen nieuwigheid en zeker niet het echte karakter.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:36

Ga gewoon eens op zoek naar paarden op internet of vraag een stal om te bemiddelen. Nakomelingen van perse een bepaalde hengst willen hebben heeft totaal geen nut. Je bent namelijk veel meer afhankelijk van de moeder. Dus om te zeggen ik wil perse een Jazz, want die geeft zo'n mooie paarden of perse een Totilas, want die heeft zo'n mooi voorbeen, is echt enorme onzin.
Bij fokken is het niet 1+1=2!
Daarnaast een niet zadelmak paard kopen dat fijn in de aanleuning is bestaat volgens mij ook niet.
Koop gewoon een correct paard wat fijn kan lopen, die gebouwd is voor wat je ermee wil gaan doen en wat al wat in de hand is. Die aanleuning is naar mijn mening puur ruiter africhting.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:38

Maar op de manier hoe een paard ergens op reageert kan je heel erg veel zien aan het daadwerkelijke paard.
Bijvoorbeeld de eerste keer dat je er mee aan de slag gaat, hoe reageert het paard. Blijft het attent en allert op degene die er mee bezig is, of draait het weg, negeert de gene of wil zelfs slaan. Wel in het oog houden of het angst is of niet, er zijn paarden die van angst zich afsluiten en zelfs aggressief gedrag kunnen vertonen. Maar iemand die veel met jonge paarden werkt, ziet dat wel en past zich daar aan.

Je kunt heel veel zien hoe een paard later in het werk wordt. Maar training heeft daar ook ontzettend veel mee te maken, paarden die werkwillig zijn en veel aan geven in oefeningen en de ruiter neemt alles aan en gaat verder en verder. Zo'n dier kan het niet meer aan (fysiek en in de kop) en kan er juist een stop op gooien, dan is de vraag of je er nog iets mee gaat kunnen. Terwijl een lui en ongeintresseerd paard juist moet gaan uitdagen en zo werkwilligheid "kweken".

Mijn ervaring is dus juist de eerste reacties van een paard haal je er veel uit, als een dier ouder wordt en verder in de training is. Is de training ook een erg grote factor in "gedrag/karakter". In de training maak je een paard, op enkele uitzonderingen na.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:42

setteke schreef:
melaniehut schreef:

Nee, maar iwe weet wist iemand een hengst die een pittig karakter door fok ofzo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:44

Ja hoor. Jazz.

:=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:46

melaniehut schreef:
Nee, maar iwe weet wist iemand een hengst die een pittig karakter door fok ofzo.

Daar zijn zoveel voorbeelden van ;). Maar net zo goed voorbeelden dat ze wel fijne karakters fokken, er is namelijk ook nog een moeder dier ;).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:54

NatasjavE schreef:
Ja hoor. Jazz.

:=

Tja, er zijn ook wel voordelen van die hengst bij het lijstje van de TS. karakter hebben ze in ieder geval :+ makkelijk te rijden is een tweede.

Maar TS, waar je ook om wil denken, als je een hengst koopt en hengst wil houden moet je ermee dekken. Dan doet zeker de moederlijn ertoe, of de dieren goed combineren, etc. Uiteraard is een goed exterieur bij elk paard ook van belang. Een paard met een te stijle schouder en een onderhals zal niet snel aansluiten bij jouw wensen. En het meest belangrijkste is nog of jij een klik hebt met het paard. Als je naar de populaire vaderdieren, die doorgaans ook als "zeer goede verervers" bekend staan, gaat kijken komt dat vaak samen met een "acquired taste" karakter bij kijken (denk Gribaldi, Jazz, etc.). Het is maar net de vraag of jouw karakter en jouw manier van rijden aansluit bij dergelijke "populaire hengsten". Daar komt bij dat je met een hengst ook moet nagaan of de lijnen van de hengst überhaupt nog wat toevoegen aan het huidige hengstenbestand.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:58

colette_007 schreef:
melaniehut schreef:

Daar zijn zoveel voorbeelden van ;). Maar net zo goed voorbeelden dat ze wel fijne karakters fokken, er is namelijk ook nog een moeder dier ;).

Weet is maar zoeken, naar afstammingen van een hengst is makkelijker dan afstammingen van een merrie.
Maar ik kijk iedere op sporthorses.nl en bekijk dan alle nieuwe paarden. dus het is niet zo dan als er een super mooi paard is van hengst (neverheardofhim) dat ik hem afschijf, maar ik was benieuwd of mensen een goede ervaring hadden met een bepaalde hengst...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:50

Quir schreef:
Maar op de manier hoe een paard ergens op reageert kan je heel erg veel zien aan het daadwerkelijke paard.

Dat ben ik dus niet met je eens. Hoeveel Jazzen zijn geen niet al te lieve paarden met beleren (dan zeg ik het netjes), maar doen ze het dan heb je er vaak wereldpaarden aan. Dus het begin zegt echt niet alles, of eigenlijk helemaal niets.
Hoeveel paarden die zo braaf zijn met beleren, worden uiteindelijk brave sullen in het vervolgwerk. Uitzonderingen daargelaten.

TS, je moet je echt beter inlezen voor je een Jazz oid hengst aanschaft (by the way we hebben er eentje voor je met maat :D ).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:59

setteke schreef:
Quir schreef:

Dat ben ik dus niet met je eens. Hoeveel Jazzen zijn geen niet al te lieve paarden met beleren (dan zeg ik het netjes), maar doen ze het dan heb je er vaak wereldpaarden aan. Dus het begin zegt echt niet alles, of eigenlijk helemaal niets.
Hoeveel paarden die zo braaf zijn met beleren, worden uiteindelijk brave sullen in het vervolgwerk. Uitzonderingen daargelaten.

TS, je moet je echt beter inlezen voor je een Jazz oid hengst aanschaft (by the way we hebben er eentje voor je met maat :D ).

Die ervaring heb ik gewoon echt niet, genoeg Jazzen zadelmak gemaakt en van dichtbij mee gemaakt. Paarden die een aparte aanpak nodig hebben (vaak veel angst en rillerig in het lijf), maar zijn echt geen "niet lieve" paarden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:09

Ach ze zijn hartstikke lief, we hebben er een stuk of 6. Alleen door het rillerige en eenkennige worden ze bestempeld als niet lief (door de meesten). En met niet lief bedoel ik niet makkelijk, dus niet voor alleman geschikt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:23

Eea hangt ook nogal van je budget af natuurlijk, er loopt een centraal topic van mensen die op zoek zijn naar een nieuw paard. Daar staat vast nuttige info in voor jou.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:26

Dat is geheel afhankelijk van wat je precies zoekt. Er is niet 1 beste hengst. Je zoekt een hengst bij een merrie, en daarnaast zoek je een bepaald karakter. Als je niet met wat moeilijkere paarden om kunt gaan, dan zal bijv. een jazz niet geschikt zijn. Je zoekt een totaalpakket, passend bij wat jij zoekt. Er is dus geen antwoord te geven op je vraag door het noemen van een hengst.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:32

setteke schreef:
Ach ze zijn hartstikke lief, we hebben er een stuk of 6. Alleen door het rillerige en eenkennige worden ze bestempeld als niet lief (door de meesten). En met niet lief bedoel ik niet makkelijk, dus niet voor alleman geschikt.

Met dat laatste stukje, zeg je precies zoals het is.
Type paard moet bij je passen. Jazzen zijn niet per definitie moeilijker of makkelijker dan andere paarden, maar omdat ze angstiger en rilleriger zijn maakt dat ze niet of minder geschikt zijn voor iedere ruiter die voorbij komt wandelen en denkt te kunnen rijden. :)

Ik heb vooral heel veel positieve ervaringen met Jazz nakomelingen, maar ik kan dan weer wat minder goed over weg met de sullen en flegmatieke paarden. Geef mij maar een 'hete flikker, die als levensgevaarlijk" gestempeld worden. :D

Maar TS, je moet gewoon gaan zoeken naar een paard dat je aanspreekt op de foto's/filmpjes/omschrijving en dan gewoon gaan uitproberen. Als je denkt dat het klikt of je hebt een fijn gevoel bij het paard, ga er nog een paar keer heen. Neem een instructrice of iemand anders mee die er met een ander oog naar kijkt.

Op papier kun je toch niet rijden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:05

In mijn ogen nogal een onzinnige vraag.
Gewoon veel paarden uitproberen. Dan kom je er wel een tegen die je leuk genoeg vindt.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:18

Er is niet een beste hengst, goede paarden komen uit een goede combinatie van hengst en merrie. Kijk goed welke paarden je aanspreken en probeer verschillende paarden uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:20

Je rijdt niet op papieren, jij rijdt op een paard waar jij mee klikt.

Als dat niet het geval is kan er nog zo'n goede lijn achter zitten, dan kom je écht de B niet door...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:44

Volgens mij wil ze gewoon weten welke hengst qua afstammingen goed bij haar zoekplaatje past.
Helaas werkt het zo niet helemaal.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:48

melaniehut schreef:
Ik ben opzoek naar een jonge ruin/hengst (2,3,4 jaar), pittig karakter, werkwillig, makkelijk in de aanleuning en goede gangen en sterk achterbeen gebruik. en rond de 1.70 of groter (ik ben vrij lang)

Wie is daar niet naar op zoek..

Het paard waar jij naar op zoek bent hangt zo ongeveer een prijskaartje aan van 30.000 euro of meer, want naar zo'n eentje zoekt iedereen.

Welke hengst voornamelijke zulke nakomelingen geeft kan niemand een nuttig antwoord opgeven, de merrie maakt namelijk het verschil :)