Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gentle_Vival schreef:Ik zou eventjes met je DA bellen, die kan haar opvoelen of een scan maken. Dan heb je direkt meer duidelijkheid. Van foto's kunnen we niet beoordelen of ze drachtig is of niet
marianbv schreef:Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendien weet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.
Zo weet je ook 100% zeker of je merrie dragend is of niet
marianbv schreef:Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendienweet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.
Donja schreef:Maak even een foto van de zijkant, en als het kan van het uier. Weet je of ze eerder een veulen heeft gehad (aangezien ze pas 3,5 is zou dat vorig jaar moeten zijn geweest)?
Een DA zou ik ivm rhino niet doen als er geen noodsituatie is.
Shayla schreef:Ziet er voor mij niet drachtig uit![]()
Meestal hangt een veulen wel naar 1 kant en dan stulpt het daar duidelijk meer uit.
Neem tenminste aan dat het boertje ook wel slim genoeg is om (als de hengst erbij gelopen heeft) hem er vroeger bij te zetten dan augustus, anders heb je wel een erg laat veulen....
Maar stel dat het wel zo is, vind ik het een niet echt een 6 maanden drachtig buikje.
Aan de theezakjes zie je zoiezo nog niks voordat het eind van de dracht nadert
Mijn eigen merrie is nu drachtig van haar 5e veulen (4e bij mij) en zelfs bij haar zie je pas de laatste 2 weken dat het uier een beetje vol begint te lopen.
Maar als je echt zekerheid wil hebben moet je inderdaad gewoon even laten scannen
fjordnina schreef:marianbv schreef:Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendien weet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.
Er zit verschil tussen een dierenarts laten komen voor nood of voor iets wat rustig nog even kan wachten. Waarom zou je onnodig risico willen nemen?
eef_doortje schreef:maar kan een dierenarts geen harttonen van buitenaf horen? aangezien je merrie nu ondertussen minstens 5 maand drachtig moet zijn als ze drachtig is omdat je haar al 5 maanden hebt. mijn merrie is vandaag bevallen, wij twijfelden op 7 maand dracht dat ze nog drachtig was want er was nog niks te zien, dit is dus bij elke merrie weer anders