Is ze drachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malouke

Is ze drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:36

Mijn shetlander x appaloosa is nu 3,5 jaar oud.
Ik heb haar in mijn bezit sinds oktober 2011.
Hiervoor heeft ze op een weiland met andere pony's bij een boer gestaan.
Hij is overleden en daarom weet ik verder ook niks van haar verleden.
Wat ik wel weet is dat er waarschijnlijk ook een hengst bij stond...
Maar dit weet ik dus niet zeker.

De kans bestaat dus dat ze drachtig is...
Zijn er kenmerken waar ik dit aan zou kunnen zien?

Ik zat net op de Wiki wat te lezen over drachtig zijn en daar zag ik iets over "theezakjes".
Nu heeft ze dat wel. Want ik maak het bijna elke dag schoon tussen die "theezakjes" omdat er elke keer zand enzo tussen zit.
Of kan het ook gewoon zijn dat ze een lossige buik heeft?

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:45

Foto's van vorig weekend:
Afbeelding
Afbeelding

Nicole288

Re: Is ze drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:15

F-AM -> KS

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:18

Heb je geen recente foto's waar je dr goed vanaf de zijkant kan zien ?
Want op deze foto's is het in ieder geval niet te zien ;)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:20

Shayla schreef:
Heb je geen recente foto's waar je dr goed vanaf de zijkant kan zien ?
Want op deze foto's is het in ieder geval niet te zien ;)

Ga ik morgenavond meteen even maken!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:45

Ik zie hier idd niet direct iets aan, dus ben benieuwd naar duidelijkere foto's...

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:55

Ik zou eventjes met je DA bellen, die kan haar opvoelen of een scan maken. Dan heb je direkt meer duidelijkheid. Van foto's kunnen we niet beoordelen of ze drachtig is of niet

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 07:37

Gentle_Vival schreef:
Ik zou eventjes met je DA bellen, die kan haar opvoelen of een scan maken. Dan heb je direkt meer duidelijkheid. Van foto's kunnen we niet beoordelen of ze drachtig is of niet

Zou inderdaad graag een scan laten maken maar dat moet nog even wachten aangezien er op stal nu zo min mogelijk buitenstaanders mogen komen ivm Rhino...

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:49

Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendienweet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.
Zo weet je ook 100% zeker of je merrie dragend is of niet

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:28

marianbv schreef:
Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendien weet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.

Er zit verschil tussen een dierenarts laten komen voor nood of voor iets wat rustig nog even kan wachten. Waarom zou je onnodig risico willen nemen?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:07

Maak even een foto van de zijkant, en als het kan van het uier. Weet je of ze eerder een veulen heeft gehad (aangezien ze pas 3,5 is zou dat vorig jaar moeten zijn geweest)?
Een DA zou ik ivm rhino niet doen als er geen noodsituatie is.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:27

marianbv schreef:
Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendienweet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.

Hier sluit ik me bij aan. Een DA komt echt niet rechtstreeks vaneen Rhino geval jou paardje onderzoeken hoor ;)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:10

Donja schreef:
Maak even een foto van de zijkant, en als het kan van het uier. Weet je of ze eerder een veulen heeft gehad (aangezien ze pas 3,5 is zou dat vorig jaar moeten zijn geweest)?
Een DA zou ik ivm rhino niet doen als er geen noodsituatie is.

Zal ik vanavond na mijn werk even maken!!
Ze heeft nog niet eerder een veulen gehad dat weet ik wel zeker.

Bij mij op stal is er nu inderdaad ook afgesproken dat als het geen noodsituatie is we geen dierenarts of hoefsmid en dergelijke laten komen.
En dit is geen noodsituatie... Stel het is zo dan is het welkom.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:07

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:54

Gewoon even laten scannen/opvoelen.. Het is toch beter om te weten of ze dragend is ja of nee om maatregelen te nemen mocht ze wel dragend zijn..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:59

Ojee.... Ik voel hier weer zo'n topic aankomen van is ze wel of niet drachtig.... Waar dan tig bokkers iedere dag smachtend wacht op foto's om verandering te kunnen zien. En dan maar duimen draaien tot t veulen er is....

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:01

Ziet er voor mij niet drachtig uit :n
Meestal hangt een veulen wel naar 1 kant en dan stulpt het daar duidelijk meer uit.

Neem tenminste aan dat het boertje ook wel slim genoeg is om (als de hengst erbij gelopen heeft) hem er vroeger bij te zetten dan augustus, anders heb je wel een erg laat veulen....

Maar stel dat het wel zo is, vind ik het een niet echt een 6 maanden drachtig buikje.

Aan de theezakjes zie je zoiezo nog niks voordat het eind van de dracht nadert ;)

Mijn eigen merrie is nu drachtig van haar 5e veulen (4e bij mij) en zelfs bij haar zie je pas de laatste 2 weken dat het uier een beetje vol begint te lopen.

Maar als je echt zekerheid wil hebben moet je inderdaad gewoon even laten scannen ;)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 08:08

Shayla schreef:
Ziet er voor mij niet drachtig uit :n
Meestal hangt een veulen wel naar 1 kant en dan stulpt het daar duidelijk meer uit.

Neem tenminste aan dat het boertje ook wel slim genoeg is om (als de hengst erbij gelopen heeft) hem er vroeger bij te zetten dan augustus, anders heb je wel een erg laat veulen....

Maar stel dat het wel zo is, vind ik het een niet echt een 6 maanden drachtig buikje.

Aan de theezakjes zie je zoiezo nog niks voordat het eind van de dracht nadert ;)

Mijn eigen merrie is nu drachtig van haar 5e veulen (4e bij mij) en zelfs bij haar zie je pas de laatste 2 weken dat het uier een beetje vol begint te lopen.

Maar als je echt zekerheid wil hebben moet je inderdaad gewoon even laten scannen ;)

Ik hoop eigenlijk dat je gelijk hebt. Vind haar nog te jong voor een veulen.
Als het wel zo is dan is het welkom maar nu liever nog even niet...

Maar dat boertje was zoiezo niet zo slim.
Ik hoorde via via nu dat er 3 hengsten bij liepen...
Die man was erg oud en dement, wist volgens mij überhaupt niet dat die nog pony's had!!

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:51

fjordnina schreef:
marianbv schreef:
Ja maar een da zal ook wel eens nodig zijn ook al heerst het rhino virus en bovendien weet een dierenarts wel hoe hij of zij moet handelen als er rhino is.

Er zit verschil tussen een dierenarts laten komen voor nood of voor iets wat rustig nog even kan wachten. Waarom zou je onnodig risico willen nemen?

Ik zeg ook niet dat de dierenarts op staande voet moet komen.Het kan best wel even wachten maar hoe sneller er een da bij is geweest des te beter omdat je dan ook weet wat voor maatregelen je eventueel moet treffen.
Voor het zelfde is het beestje al veel langer drachtig dan ze denken (ze hoevenniet altijd dik te zijn spreek ik uit ervaring) of gaat er iets mis tijdens de dracht dan weet je tenminste wel dat ze drachtig is en kunnen ze een schatting maken over de tijd dat ze drachtig is.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:49

Vandaag even overleg gehad met de DA.
Het is erg lastig om zo'n kleine pony van binnenuit te scannen.
Dus maar afwachten en opletten of ze binnen nu en twee maanden hengstig wordt.
Zo niet gaat de proberen te scannen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:57

Ik heb een merrie die tonnetje rond is en het veulen dagelijks te keer gaat en die vrolijk hengstig toonde vorige week. Dus dat zegt niet alles.
Ik vind haar niet drachtig tonen, maar dat zegt ook niet alles.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:53

Nog steeds niet hengstig...

Maar mag vandaag opeens niet aan haar buik zitten, doet haar oren naar achter en wil happen, doet ze anders echt nooit!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:25

Laat nu eens een foto zien, dan kunnen we wellicht een beter oordeel geven.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:32

maar kan een dierenarts geen harttonen van buitenaf horen? aangezien je merrie nu ondertussen minstens 5 maand drachtig moet zijn als ze drachtig is omdat je haar al 5 maanden hebt. mijn merrie is vandaag bevallen, wij twijfelden op 7 maand dracht dat ze nog drachtig was want er was nog niks te zien, dit is dus bij elke merrie weer anders

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 16:03

eef_doortje schreef:
maar kan een dierenarts geen harttonen van buitenaf horen? aangezien je merrie nu ondertussen minstens 5 maand drachtig moet zijn als ze drachtig is omdat je haar al 5 maanden hebt. mijn merrie is vandaag bevallen, wij twijfelden op 7 maand dracht dat ze nog drachtig was want er was nog niks te zien, dit is dus bij elke merrie weer anders

Gefeliciteerd met je veulen!!! Alles goed gegaan?

De dierenarts zei dat aan de buitenkant scannen totaal geen zekerheid geeft...
Vandaag mocht ik weer totaal niet aan haar buik komen, alles vind ze prima (voetje geven, tandjes kijken enzovoort), maar aan haar buik zitten nou echt niet!!!
Is echt niks voor haar... Zelfs toen ik haar net had mocht ik aan haar buik zitten terwijl ze niks gewend was.
Ze eet verder goed en haar ontlasting is ook zoals normaal dus vraag me echt af wat er met haar is.

Als ze morgen nog zo doet bel ik maandag de dierenarts weer even om te overleggen.
Misschien dat hij dan toch wel gaat proberen om haar te scannen...

Ze zou nu minimaal 6 maanden drachtig moeten zijn.
Maar is zo lastig om te zeggen aangezien het ene paard met 6 maanden al tonnetje rond is en er bij de ander echt nog niks te zien is.
Heb vandaag wel even een paar foto's gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UOUC4ZP3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GKHFEPK6.jpg
Afbeelding