[KG]kleurvaste hengst gezocht voor mijn Schimmel merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikita95

[KG]kleurvaste hengst gezocht voor mijn Schimmel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:26

hoi hoi,

wellicht klinkt dit voor sommige mensen raar, maar ik ben op zoek naar Kleurvaste hengsten.

ik bedoel daarmee dat de kleur van de hengst erg dominant vererft.

ik heb nu 3 veulens bij mijn schimmel merrie gehad en alle drie zijn het mooie schimmels geworden, maar nu wil ik wel eens proberen of er ook een andere kleur "te fokken" is met haar.

wie heeft er goede ideeen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-03-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: kleurvaste hengst gezocht voor mijn Schimmel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:28

Waren de hengsten van de veulens niet schimmels?

Als dat geen schimmels waren, is de kans erg groot dat je merrie homo zygoot schimmel is en alle veulens zullen dus altijd schimmel zijn.
Welke kleur heeft de moeder en de vader van je merrie? Ook schimmel? Moeten trouwens beide schimmel zijn om de merrie homo zygoot schimmel te laten zijn.

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:32

hoi Quir,

de hengsten waar ik tot nu toe mee gefokt heb waren allemaal bruin.

de moeder van mijn merrie is bruin en de vader schimmel.
de moeder van de vader is schimmel en de vader bruin.
de moeder van de moeder is schimmel en de vader bruin.

snap je het? haha

wel veel schimmel maar niet consistent.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:37

Je merrie is dus heterozygoot schimmel, wat betekend dat je 'pech' hebt gehad dat zij iedere keer haar schimmel gen heeft doorgegeven met die bruine hengsten.

Je blijft met een 50/50 kans op een schimmel veulen met deze merrie ongeacht de kleur van de hengst.

Een 'kleurvaste' hengst gaat geen garantie kunnen geven op een niet-schimmel veulen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:41

Je merrie is niet homo zygoot schimmel, omdat de moeder geen schimmel is.

Je hebt dus met elk veulen 50% kans op een schimmel veulen met een niet-schimmel hengst. :)

Edit: Peterina was voor. :)

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 22:06

dames hiervoor dank, maar er zijn zeker wel hengsten die sterker in kleur vererving zijn als andere.

ik zoek de sterk verervende hengsten,
suggesties?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:08

nikita95 schreef:
dames hiervoor dank, maar er zijn zeker wel hengsten die sterker in kleur vererving zijn als andere.

ik zoek de sterk verervende hengsten,
suggesties?

Die zijn er niet.
Ja je weet bij voorkeur een aantal punten die zeker zijn, maar wat ook zeker is dat jouw schimmel merrie ALTIJD 50% kans geeft op een schimmel veulen, ondanks de kleur van de hengst (mits geen schimmel, bij schimmel hengst heb je nog meer kans op een schimmel veulen).

Zo weet je dat een vos hengst altijd een vos gen door geeft, enzovoorts.

Welke kleur wil je graag fokken en welke kleur is je merrie geboren?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:09

Schimmel is altijd dominant. Zoals al gezegd bestaat er 50% kans dat jouw merrie haar schimmel-gen doorgeeft aan haar veulen. En dan maakt het niet uit welke kleur de vader doorgeeft en hoe 'sterk verervend die hengst is' (want dat is eigenlijk onzin) Als de merrie haar schimmelgen doorgeeft krijg je hoe dan ook een schimmelveulen ongeacht wat veulen meekrijgt van papa.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:10

Nikita, je hebt het niet helemaal begrepen. Kleur van de hengst, en de "sterkte" van deze kleurvererving maakt niet uit.
De schimmelfactor die jouw merrie met een kans van 50% al dan niet meegeeft aan haar veulens, zorgt er voor dat ALS ze de schimmelfactor meegeeft, het veulen schimmel ZAL worden, ongeacht de 'sterkte' van de kleurvererving van de hengst

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:11

Je zou een homozygote bonte hengst kunnen kiezen ik ben alleen even kwijt hoe bont op schimmel vererfd daar ze beide dominant zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:13

Dan krijg je een bont geboren schimmel (mits die het schimmel gen mee krijgt). Wordt dus ook gewoon een schimmel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:41

Ok nog een keer:

Een paard krijgt van zijn of haar ouders de KLEUR en daarnaast WEL of GEEN schimmel gen

Als de ouders geen schimmel zijn, dan kan er geen schimmelgen doorgegeven worden
Is 1 vd ouders wel schimmel, dan kan het schimmelgen wel doorgegeven worden, en wel als volgt
50% kans op het doorgeven van het schimmel gen bij een heterozygote schimmel ( zoals die van TS) en
100% zekerheid dat het schimmelgen doorgegeven wordt als 1 van de ouders homozygoot of wel fokzuiver is voor schimmel

Krijgt het veulen het schimmelgen niet, dan krijgt het de kleur, zoals bepaald door de kleuren van de ouders
krijgt het veulen het schimmelgen wel, dan wordt het geboren in de kleur zoals bepaald door de kleuren van de ouders, maar deze kleur zal met het ouder worden verbleken.... het paard is een schimmel en zal uiteindelijk wit worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:30

Saffier schreef:
Je zou een homozygote bonte hengst kunnen kiezen ik ben alleen even kwijt hoe bont op schimmel vererfd daar ze beide dominant zijn.

Ook alleen als het door gegeven wordt! Tenminste in het geval van de schimmel.

Ik denk dat het misverstand is in het begrip dat schimmel een 'KLEUR' is ... dit is het niet! Het is een VERANDERAAR van de basis-kleur, of anders gezegt de kleur waarin het paard/veulen geboren wordt.

'Schimmels' worden niet schimmel geboren maar worden als vos, bruin of zwart geboren en dan over de jaren veranderen ze geleidelijk aan, de ene wat sneller dan de andere, naar grijs en uiteindelijk naar wit.

In het geval van de TS is de merrie geboren in een KLEUR maar heeft daarbij 1x schimmel allel (twee allel = een gen) en 1x niet-schimmel allel.
Tot nu toe, zoals ik als eerder schreef, heeft ze de pech gehad dat haar merrie haar 1x schimmel allel heeft doorgegeven aan haar veulens. Dit heeft niet met erf dominantie te maken .... gewoon met Russisch Roullette ... bij het uitdelen is deze allel gewoon weg iedere keer bij geweest, voor hetzelfde geld had de niet-schimmel iedere keer bij geweest.

Enige andere mogelijkheid om met 100% zekerheid om een niet-schimmel gekleurd veulen te krijgen is NIET fokken met deze merrie.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:32

je hebt met een schimmel merrie altijd minstens 50% kans om een schimmel te fokken, aangezien schimmel dominant is. Als de hengst schimmel is gaan die kansen weer omhoog. Je kan wel blijven proberen schimmel eruit te fokken, maar je hebt altijd kans dat je merrie het schimmelgen doorgeeft. Als je merrie inderdaad een ouder heeft met een kleurtje is die kans dus 50%.

ptiteblue

Re: [KG]kleurvaste hengst gezocht voor mijn Schimmel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:27

Hahaha, ik heb een schimmel merrie, en 2 keer geen schimmel veulens gekregen terwijl ik heel graag een schimmeltje had willen krijgen.
Eigenlijk is het echt pech, zoals het pech is dat je een hengstenveulen krijgt terwijl je een merrieveulen wou, 50/50 is de kans!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:56

Mijn merrie is de enige bruine uit haar moeder. Die merrie heeft 1 bruin veulen gegeven (die van mij) en de rest schimmels. Volgens mij is haar moeder alleen maar door bruine hengsten gedekt. Haar volle zus geeft ook alleen maar schimmelveulens, terwijl die door verschillende bruine hengsten is gedekt.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:38

Mijn schimmelmerrie (vos geboren) heeft ook een bruin hengstveulen gegeven, terwijl ik zo graag een schimmel wilde :D
Haar vader Junior STV is schimmel, en diens vader ook. Haar moeder is schimmel en diens moeder ook.
Had echt gedacht dat de kans op een schimmel groot was.
Vader van het veulen Oscar is gewoon bruin overigens.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:30

Anneke schreef:
Mijn schimmelmerrie (vos geboren) heeft ook een bruin hengstveulen gegeven, terwijl ik zo graag een schimmel wilde :D
Haar vader Junior STV is schimmel, en diens vader ook. Haar moeder is schimmel en diens moeder ook.

Al zijn alle ouders in een lijn schimmel, als de merrie maar één Gray-gen heeft heb je per definitie 50% kans op een kleurtje en 50% kans op een schimmel. En dat kan dus gewoon wanneer (één van de) ouders heterozygoot Gray is/zijn. En het kan in een lijn met vrijwel alleen schimmels toch voorkomen dat er regelmatig een paard heterozygoot is en dus zijn Gray-gen niet doorgeeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:10

Anneke schreef:

Haar niet-schimmel gen is van haar moeder's kant want Junior STV is homozygoot schimmel, dus van hem heeft je merrie het schimmel gen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:26

Je hebt gewoon 50% kans op schimmel, watvoor hengst je ook gebruikt.
Je kunt er wel een nemen die bvb geen vosfactor heeft of homozygoot bont is maar dat veranderd niets aan de 50% schimmelkans.

Als jouw merrie bvb vos is onder haar schimmeljasje en je wilt dus geen vos fokken neem je een hengst zonder vosfactor en krijg je dus een zwarte of bruine die alsnog het schimmelgen kan krijgen van je merrie.
Je kunt ook een homozygoot bonte hengst zonder vosfactor en zonder agoutigen nemen, als jouw merrie ook geen agoutigen heeft kun je dan dus ALLEEN een zwartbonte krijgen...
Maar ook dan kan je merrie weer het schimmelgen meegeven, die kans blijft onveranderd 50%.

Fokken blijft uiteindelijk gokken ;)
Je kunt je kansen berekenen en een beetje sturen maar meer ook niet.
Ik zou maar gewoon denken 4x is scheepsrecht :P en hopen dat je nu eens geluk hebt.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:41

Er wordt wel eens gezegd dat een heterozygote schimmel kruisen met een vos minder schimmel nakomelingen geeft. In theorie blijft de kans altijd 50% kans, maar in de praktijk schijnt dit dus (kruisen met vos) minder dan 50% kans op schimmel te zijn.
Pb anders Dendrofleur@bokt eens, zij kruist speciaal met vos om geen schimmels te krijgen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:05

Dat gaat misschien op bij warmbloeden maar niet bij arabieren of welsh ponies, daar is het net andersom.

Ook wordt gezegt dat vos wit 'aantrekt' wat betreft aftekeningen en stekelharigheid, maar de inter-relatie op de genomen wordt nog onderzocht, trouwens idem dat tussen vos en schimmel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:33

Dat vind ik wel interessant, vos x schimmel minder schimmel zou geven. Ik ken echter wel meer bruin en zwart geboren schimmels dan vos geboren schimmels.

En vos trekt echt wit aan, haha. Ken een merrie (bruin) die verschillende nakomelingen heeft gehad, allemaal zwart met geen tot vrijwel geen wit (hooguit een aantal witte haartjes op het hoofd en 1 enkel wit voetjes). Totdat ze een vos veulen kreeg (wel uit een gewone donker bruine hengst), nog nooit zoveel wit gezien als op dat veulen. Witte benen tot en met de buik (onder kant buik ook nog wit), hele grote witte bles (bijna het hele hoofd) en over het hele lichaam stekelharig. Heel apart, maar vos trekt echt wit aan.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:37

Ik ken een bonte hengst die altijd bonte heeft gegeven.
Nooit 1 andere kleur er tussen gezeten.
Als je er nou eens zo 1 op doet?
De hengst die ik bedoel is een barock pinto hengst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:40

Maar dat zal van verschillende hengsten geweest zijn denk ik?

Klopt idd wel dat het bij arabieren andersom is, allemaal vossen en schimmels.