Gezocht Arabische dekhengst omgeving Brabant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YPT

Gezocht Arabische dekhengst omgeving Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 17:32

Beste lezer(s),

Voor onze Arabische merrie Cellienne zijn we op zoek naar een mooie Arabische dekhengst, bij voorkeur in de regio Brabant.
Wij hebben diverse fokkerijen gevonden via het internet maar zitten allemaal vér weg, regio Overijssel/ Amsterdam e.d.
Sommige bieden enkel live dekking aan en andere weer kunstmatig.

Weet iemand een goede fokkerij in de regio Brabant en/of een prachtige Arabische dekhengst die beschikbaar is?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties !

Groetjes
Wendy & Jan

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:42

Neem is contact op met Juan Murillo. Die zijn vorig jaar verhuist naar Meer, net over de grens onder Breda. Veel keuze aan hengsten, waaronder JK Catalyst: http://www.murillo.be/pedigrees.html
Site is nog niet bijgewerkt maar de GSM nummers kloppen!

Nicole288

Re: Gezocht Arabische dekhengst omgeving Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:18

F-AM -> AV

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:21

Eigelijk zou je aan de hand van type en bloedlijnen een keuze maken in de hengst.
Wil je natuurlijk of KI?
Want zo rietje kan gewoon per koerier..
Want misschien zit mister match toch in een andere provincie..

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:06

We hebben nu twee Arabieren waarin Aswan zit en overwegen nu weer voor deze bloedlijn te kiezen.
Twijfel nog over natuurlijk of KI .. wat zijn de voor- en nadelen .. daarover zijn de meningen verdeeld.
Ik breng ook liever niet mijn merrie weg en wil het proces bij huis houden/begeleiden tenzij het echt niet anders kan of beter is voor haar.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:54

Mootje15 schreef:
We hebben nu twee Arabieren waarin Aswan zit en overwegen nu weer voor deze bloedlijn te kiezen.
Twijfel nog over natuurlijk of KI .. wat zijn de voor- en nadelen .. daarover zijn de meningen verdeeld.
Ik breng ook liever niet mijn merrie weg en wil het proces bij huis houden/begeleiden tenzij het echt niet anders kan of beter is voor haar.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de hengstigheid met scans te begeleiden, met chorulon de ovulatie af te dwingen als het ei groot genoeg is en dan zorgen dat je tussen 12 en 24 uur na het afspuiten van het ei met chorulon met de merrie bij de hengst staat. 1x dekken, trailer weer op en terug naar huis :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:38

En dan maar hopen dat ze de eerste keer drachtig is! Want uit ervaring weet ik dat als dit niet zo is je heel weinig kans maakt om haar dit jaar nog drachtig te krijgen. Merries hengstig spuiten is tegen het natuurlijk hormonen huishouding in en eenmaal deze 'overhoop' ligt duurt het een hele seizoen om het weer terug in order te krijgen.

Citaat:

JK Catalyst heeft 2x Aswan in vader's lijn en gaat terug in moeder's lijn op vaderlijn van Aswan.
En dan zijn zoon AHC Eskardo ... langs moeder's kant terug op Aswan en Nazeer.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:48

Peterina schreef:
En dan maar hopen dat ze de eerste keer drachtig is! Want uit ervaring weet ik dat als dit niet zo is je heel weinig kans maakt om haar dit jaar nog drachtig te krijgen. Merries hengstig spuiten is tegen het natuurlijk hormonen huishouding in en eenmaal deze 'overhoop' ligt duurt het een hele seizoen om het weer terug in order te krijgen.

Er staat toch nergens hengstig spuiten?? :+

Buiten dat heb ik met hengstigspuiten wel goede ervaringen en worden ze de volgende cyclus soms juist zelfs beter hengstig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:56

Citaat:
de ovulatie af te dwingen

Is toch hetzelfde ... je 'dwingt' een vroegtijdig ovulatie door toedienen van hormonen.

Als je geluk hebt werkt het, zo niet dan hebt je pech. Ken zo tientellen fokkers die het eenmaal gedaan hebben en nu niet meer ... want je bent een hele seizoen kwijt als het niet meteen pakt.

En dan waarom een gezonde merrie spuiten?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:11

Peterina schreef:
Citaat:
de ovulatie af te dwingen

Is toch hetzelfde ... je 'dwingt' een vroegtijdig ovulatie door toedienen van hormonen.

Als je geluk hebt werkt het, zo niet dan hebt je pech. Ken zo tientellen fokkers die het eenmaal gedaan hebben en nu niet meer ... want je bent een hele seizoen kwijt als het niet meteen pakt.

En dan waarom een gezonde merrie spuiten?

Nee dat is totaal iets anders eigenlijk. Hengstig spuiten doe je met prostaglandine f2 alfa (wordt ook gebruikt voor inleiden van bevalling, werkt vaatverwijdend en bevorderd spiergroei dus wordt ook door bodybuilders gebruikt).
Prostaglandine heeft een effect op de baarmoedercontracties en het rijpt de cervix, het maakt ze hengstig wanneer het op het juiste moment gespoten wordt. Echter heeft het GÉÉN directe invloed op de eicellen. Door het hengstigspuiten op het VERKEERDE moment (het goede moment is wanneer je het als ondersteuning van de normale hengstigheid gebruikt, het verkeerde moment is wanneer je een tussentijdse hengstigheid probeert af te dwingen, je snapt het verschil wel) kan het zijn dat de cyclus door de war raakt en de merrie enkele cycli overslaat of niet lekker hengstig wil worden.

Chorulon is een HCG (natuurlijk hormoon) dat ALLEEN effect heeft wanneer je op het juiste moment spuit (wanneer het ei groot genoeg is en de verwachting is dat deze binnen een dag zal springen, je kent ze wel die merrie's die 4 dagen met zo'n ei rondlopen, hoogst irritant wanneer je vers gekoeld moet laten overkomen gedurende die 4 dagen, daarom HCG om de eisprong af te dwingen, maar dat werkt niet wanneer je te vroeg spuit, dan heeft het GÉÉN effect). Chorulon heeft GEEN invloed op de hengstigheid of cyclus.

Ik neem aan dat dit duidelijk is zo?!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:19

Heel duidelijk ... na 20 jaar in het paardenfokkerij weet ik al de 'kneepjes' en middelen wel.

Het blijft een ingreep op het natuurlijk hormonen huishouding van de merrie ... ongeacht WELKE product je gebruikt om de eisprong te versneller zodat het de MENS beter uitkomt! Maar dat is mijn mening. Over de jaren heeft Moeder Natuur mij geleert dat puur natuur altijd de beste resultaten geeft, al duurt het soms langer, en dat dingen forceren toch op een of andere manier weerkatst.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:43

Afgelopen zaterdag wezen kijken bij Zenith Arabians .. heeft één van jullie daar ervaringen mee of meer over gehoord?!

Inmiddels heb ik een kleinschalige fokkerij gevonden in Fijnaart; FM Arabians. En ga donderdag kijken naar één van hun hengsten BB Escondhio. Deze mooie hengst heeft inmiddels twee jonge nakomelingen; eentje van vorig jaar en één vanmorgen vroeg geboren. Zijn heel benieuwd !

Ik ben zelf geen voorstander om mijn merrie 'hengstig te spuiten' en laat het liever aan de natuur over.
Is het niet dit jaar dan wel volgend jaar een veulen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:29

Zenith heeft zowel spaans als russisch.
BB Escondio heeft een mooie ruime beweging.
Is 1e geworden oa in Raalte.
Als die bij je merrie past is het een mooie keus.
Kijk ook eventueel even bij Arabian Fantasie.
Daar staan mooie Hengsten en Chris en abigail helpen je graag bij eventuele vragen.

Ik heb ook een hengst maar die gaat eerst naar de premie keuring dus gaat wellicht pas volgend jaar voor de dekdienst :+

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:05

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 16:37

Snotverdikkie wat is het toch moeilijk een goede keuze te maken !!
Vanmorgen BB Escondhio bekeken en zonder meer een prachtige (jonge) hengst.

Mijn Cellienne (Aljczyk HT x Marsja) is een type ranke arabier (1.48) met een fantastisch zacht karakter en wil om voor je te werken. En zoek ik een goede match met voorkeur op zacht/lief karakter en wat grotere stokmaat. Als derde en vierde de looks en bewegingen. Omdat we ook het veulen voor eigen gebruik willen houden en berijden hoef ik echt geen type kampioen als vader. Onbekendheid in bloedlijnen en de mogelijk te verwachten resultaten maakt het voor mij alleen nog maar verwarrender. Wil en kan maar één keer de juiste keuze maken .. nog maar een paar bekijken dan ?!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:42

Al op de site van Arabian Fantasie gekeken.
Mijn hengst komt van Af Umoyo hij is pas 4 en gemeten tijd terug als 1.58

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:11

AF Umoyo vind ik inderdaad ook een prachtige hengst ! Heb hem al een paar x meer voorbij zien komen en ben er zeer van gecharmeerd. Punt blijft dat ik Cellienne, die al zeven jaar niet meer op een trailer heeft gestaan, helemaal daarheen moet brengen .. Ben wellicht een zeikerd en zie misschien onnodig beren op de weg maar vind het dan voor haar wel een lange trailerrit ..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:22

Maar als je een hengst zou uitzoeken die via KI dekt ( gekoeld) kan je de begeleiding en inseminatie toch gewoon thuis laten doen door een bekwame DA!?
Wij doen met onze hengsten ( geen Arabieren) alleen maar KI en veelal worden de merries thuis geinsemineerd en gescand. Een goede DA, die genoeg ervaring heeft, kan dan heel goed bepalen wanneer er geinsemineerd moet worden( daarbij blijft sperma 48 uur in leven, dus ook na inseminatie in de merrie).
Met de juiste begeleiding zijn bijna alle merries die vorig jaar en het haar daarvoor door onze hengsten "gedekt" met 1 inseminatie drachtig geworden, in 1 geval in 2x !
Maar bij KI valt of staat het resultaat met de kunde van de DA; we hebben 1 keer met een echte kluns te maken gehad ( die scande veel te weinig)en dat schoot maar niet op, na onze bemoeienis was de merrie in kwestie wel meteen drachtig!

De hengsten van Kooiker heb ik kort geleden gezien; ik vind beide hengsten prachtig, vooral Masud, dat dier heeft ook enorm veel beweging. Maar het belangrijkste is toch dat de hengst bij de merrie past; die levert ook een bijdrag van 50%!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:35

Umoyo fokt goede karakters voor zover ik het weet en ook grotere maat.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met AF en je probleem uitleggen, wellicht weten zij een oplossing en DE hengst zal er maar net staan.. De meeste av's hebben goed karakter, ik weet alleen van AF Cupido dat de nakomelingen een apart karakter kunnen hebben maar hij fokt ook niet zo groot dus valt denk ik sowieso af :-)
ES Rivas vind ik ook een mooie hengst ik weet alleen niet echt hoe hij fokt.. En misschien MM Sultan?

Of wacht effe.. Kas Valdes staat in Brabant ter dekking! Gave hengst die echt spectaculaire sportpaarden fokt met goed en werkwillig karakter én maat! Ken de meeste van zijn nakomelingen, geen echte showpaarden maar gewoon vreselijk gave sportpaarden.. Hij is van daniellekas hier op fokt en wordt momenteel uitgebracht in de sport en dat doet hij erg goed en:-) Zou hem zeker even bekijken want kon gezien je doelen wel eens een heel mooie match zijn :D

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:04

Ahum Kas Valdes zijn kinderen zijn wel degelijk heel showy heb hier nog een jonge man staan die iedereen heel geweldig vind.
Die hier altijd ieder zijn hartje steelt met zijn geweldige koppie en zijn mooie grote ogen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:16

Haha sorry ik bedoelde niet dat ze niet showy zijn maar meer dat ze vooral heel geschikt zijn als sportpaard :D Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad, was niet de bedoeling :)

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:16

We hebben de hengst gevonden waarvan we menen dat ie goed past bij Cellienne !
FM Escondhio is het geworden, een prachtige jonge veel belovende hengst.
Nu is het wachten tot Cellienne hengstig wordt .. :-D

Bedankt allen voor jullie reacties en meedenken !!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:21

Succes!

FM_Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:25

Goede keus hoor Wendy!! En ook wij hebben gezegd dat je altijd bij meerdere hengsten moet gaan kijken!!
Zo ook bij Najjar en Arabian Fantasie!!
Maar goed , dat jullie voor onze BB Escondhio hebben gekozen , begrijpen wij natuurllijk heel goed.
Nu heeft hij ook alles wat jullie zoeken in een paard!!
Ras typisch , wereld karakter , formaat en super bewegingen!!
En,..fokt dat ook netjes allemaal door , samen met de merrie,s!!!!
Hij heeft echt 2 prachtige zoons gegeven.
En hij heeft ook echt wel gepresteerd als junior hengst hoor!! :D

Showresultaten BB Escondhio:

* 2e plaats, rubriek 2 jarige hengsten op de Nationale C show West 2010
* 1e plaats, rubriek 2 jarige hengsten Internationale B show, Lowland Arabian Cup 2010
* Bronze Medal Champion Junior Hengsten, Internationale B show, Lowland Arabian Cup 2010
* 3e ex-aequo plaats, rubriek 2 jarige hengsten Internationale B show te Ströhen 2010
* 1e plaats,rubriek 2 jarige hengsten op de Nationale C show Oost 2010
* Gold Medal Champion Junior Hengsten,Nationale C show te Raalte
* 1e plaats,rubriek 2 jarige hengsten op de National Championship Show te Ermelo 2010

* National Gold Medal Champion 2010 , op de National Championship Show te Ermelo

* 5e plaats , Tulip Cup Deurne , Internationale B show , met 265 punten.
* 1e plaats , rubriek 3 jarige hengsten ,Nationale C show Oost te Raalte 2011
* Gold Medal Champion , Junior hengsten , Nationale C show Oost te Raalte 2011
* 2e ex- aequo plaats , National championship Show te Ermelo 2011

Gewoon een toppertje dus !! *\o/*

Groetjes Femke