Naar de hengstenkeuring met schoonheidsfoutje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Naar de hengstenkeuring met schoonheidsfoutje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:04

Ong 2 maanden geleden heb ik van mijn stalhouders een fjordenveulen gehad :P . Het is een mooi dier, leuk elegant koppie en een hoefsmid zei vanmiddag ook alleen maar positieve dingen over zijn bouw (mooie lange benen, mooie ogen etc etc). Daarnaast kan hij erg leuk bewegen.
Omdat het met mijn andere fjord niet gelukt is naar de hengstenkeuring te gaan destijds wil ik het met deze wel proberen.

Echter heeft hij een wondje op zijn voorbeen gehad (net boven het gewricht) en daar is een blijvend bultje gebleven dus een verdikking. Paard loopt niet niet kreupel.
Is dit bij voorbaat al een no go?

ik weet nog niet of ik hem dit jaar nog wil laten zien of dat het volgend jaar word. Zeker omdat het nu wat kort tijd is.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:51

Als je kan aantonen dat het trauma is i.p.v. een beengebrek. Dan neem ik aan dat ze daar verder niet moeilijk over doen, wil je hem graag mee, dan zeg ik: Mee nemen die handel.
Je moet alleen niet te erg teleurgesteld zijn als hij een wat minder resultaat behaald.

Martje80

Re: Naar de hengstenkeuring met schoonheidsfoutje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:57

je maakt ons nu wel nieuwschierig nu hoe je kerel er uit ziet hé!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:16

Dit is hem:

http://www.youtube.com/watch?v=PN6WI8rH ... playnext=1

Hij liep hier nog wat onregelmatig door dat wondje en daar de zwelling van. Inmiddels helemaal hersteld alleen dus een verdikking.

Ach ja wat hij scoren gaat zien we dan wel weer en wat daarna gebeurd ook.
Ik heb een klein beetje spijt dat ik met Danno nooit gegaan ben omdat ik later te horen kreeg dat mensen dat wel zonde vonden omdat hij zo mooi was volgens hun. :P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:18

ik ben benieuwt naar je fjordje
je filmpje zijn 2 katten ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:19

Cowgirl schreef:
Dit is hem:

http://www.youtube.com/watch?v=PN6WI8rH ... playnext=1

Hij liep hier nog wat onregelmatig door dat wondje en daar de zwelling van. Inmiddels helemaal hersteld alleen dus een verdikking.

Ach ja wat hij scoren gaat zien we dan wel weer en wat daarna gebeurd ook.
Ik heb een klein beetje spijt dat ik met Danno nooit gegaan ben omdat ik later te horen kreeg dat mensen dat wel zonde vonden omdat hij zo mooi was volgens hun. :P

ik zie vechtende katten?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:19

Ik zie 2 katten vechten :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:21

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:27

Het zou van het filpje gezien best een Anton kunnen zijn.
Ik zou in ieder geval een verklaring van de DA meenemen dat het een oude verwonding is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 17:35

Gezien de rhino uitbraken word het wel volgend jaar. We mogen nu niet met de paarden op pad.
Ik denk dat volgend jaar ook beter is gezien dat hij dan wat meer ontwikkeld zal zijn. En ik hoop dat de bult nog meer zal slinken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:37

Ik voel me even heel blond nu...Maar wat wil je met een veulen op de hengstenkeuring gaan doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:48

Om hem te beoordelen op zijn uiterlijk, bouw en hoe hij loopt, lijkt me. :=

Ik vind het een mooi diertje, ben benieuwd hoe die het doet. :j
(Tekening in je profiel vind ik trouwens ook prachtig)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:07

KoudbloedKim schreef:
Om hem te beoordelen op zijn uiterlijk, bouw en hoe hij loopt, lijkt me. :=

Ik vind het een mooi diertje, ben benieuwd hoe die het doet. :j
(Tekening in je profiel vind ik trouwens ook prachtig)

Ja duh...maar een hengstenkeuring lijkt mij doorgaans toch voor de dekdienst...en aangezien een veulen niet kan dekken lijkt me dat een jaar of twee te vroeg...

Of ts moet de veulen- of premiekeuring bedoelen maar dat is toch wel net even iets anders.
Enne, ik vind hem ook leuk hoor ts :)

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:11

@_Esther_87_: Op de HK mag je ook met een jaarling of twenter verschijnen, deze worden dan beoordeeld met wel of geen aanhoud premie. Dit was eerder wel populairder bij de fokkers, om te zien of hun jonge hengst potentie had voor de dekdienst of niet. En of ze hem dus hengst lieten of niet.....

De laatste jaren zie je ze bijna niet meer, omdat de meeste jaarlingen en twenters een slecht resultaat krijgt.

@ Cowgirl: ben nu wel erg benieuwd welke merrie er achter zit bij dit veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:27

_Esther_87_ schreef:
Ja duh...maar een hengstenkeuring lijkt mij doorgaans toch voor de dekdienst...en aangezien een veulen niet kan dekken lijkt me dat een jaar of twee te vroeg...
Ja duh(?manieren?)... je kunt ook overal een punt van maken.
Ik denk dat ts heus wel weet dat je met een veulen niet kan dekken. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:29

Jannegien, dankjewel! Dat wist ik niet, lijkt me moeilijk beoordelen ook zeg, ze veranderen nog zoveel. Maar wel heel erg leuk als je er zelf niet zoveel kijk op hebt en toch alvast een indruk wilt natuurlijk.

KBK, ik reageer enkel op jouw reactie, die smiley was ook redelijk overbodig want zo'n rare vraag was het niet die ik stelde. Veulen op de hengstenkeuring zal wel bij meer mensen vragen oproepen denk ik zo. En ik vroeg ook niet naar wat ze op een keuring doen of beoordelen. Eerst naar jezelf kijken alsjeblieft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 22:12

Citaat:
De laatste jaren zie je ze bijna niet meer, omdat de meeste jaarlingen en twenters een slecht resultaat krijgt

Zal dat niet liggen aan de nu dekkende hengsten en de gebruikte merries?

Citaat:
Ik denk dat ts heus wel weet dat je met een veulen niet kan dekken.

Oh dat wist ik niet...leg eens uit want fjordenbaby denkt er soms wel anders over. Jong geleerd oud gedaan immers. :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:42

Mocht je ooit wel de overweging te maken om te gaan,
zou ik wel nu al beginnen met een mooie boog erin te knippen.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:21

@ Cowgirl: Denk dat het een combinatie is van een aantal dingen, de kwaliteit wordt minder omdat er steeds minder diversiteit is bij de bloedlijnen. Maar ook wordt er imo steeds meer gekeken naar het uiterlijk van het vader dier ipv hoe deze doorfokt. Dit heeft ook weer te maken met voorlichting, ik ben van mening dat het stamboek meer zou kunnen doen aan het voorlichten van de fokkers, waarom juist de ene hengst wel voor je merrie gebruiken en waarom juist de andere niet. (ook al vind je de ene mooier dan de ander)

Ook vind ik dat ze de afgelopen jaren strenger zijn geworden als het gaat om nieuwe hengsten. In principe niet erg, maar wel slecht voor de diversiteit van het hengstenaanbod in NL.

Maar juist als jij zegt ik wil het proberen, DOEN! Er komen al zo weinig jonge hengsten..... (het kost ook nog wel een aardig centje om hem op de HK te mogen voorbrengen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 12:50

nientje78 schreef:
Mocht je ooit wel de overweging te maken om te gaan,
zou ik wel nu al beginnen met een mooie boog erin te knippen.

3x raden wat ik van de week gedaan heb :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 12:56

jannegien schreef:
@ Cowgirl: Denk dat het een combinatie is van een aantal dingen, de kwaliteit wordt minder omdat er steeds minder diversiteit is bij de bloedlijnen. Maar ook wordt er imo steeds meer gekeken naar het uiterlijk van het vader dier ipv hoe deze doorfokt. Dit heeft ook weer te maken met voorlichting, ik ben van mening dat het stamboek meer zou kunnen doen aan het voorlichten van de fokkers, waarom juist de ene hengst wel voor je merrie gebruiken en waarom juist de andere niet. (ook al vind je de ene mooier dan de ander)

Ook vind ik dat ze de afgelopen jaren strenger zijn geworden als het gaat om nieuwe hengsten. In principe niet erg, maar wel slecht voor de diversiteit van het hengstenaanbod in NL.

Maar juist als jij zegt ik wil het proberen, DOEN! Er komen al zo weinig jonge hengsten..... (het kost ook nog wel een aardig centje om hem op de HK te mogen voorbrengen)

Uiterlijk is voor veel mensen idd erg belangrijk. Alsof er dan een exacte kopie geboren gaat worden. Men vergeet totaal de moeder terwijl die erg invloedrijk is.
Je komt het wel bij elk ras tegen als mensen willen fokken.

Streng zijn is niet erg. Ik heb een aantal jaar geleden de hengstenkeuring bezocht en daar liepen toen 3 nakomelingen van Manus die niet hoger als een 4 op het beenwerk kregen!. Gaat er dan echt geen belletje rinkelen?

Voor mij moet het dier een aanvulling zijn in de fokkerij zodat we goede , gezonde en bruikbare fjorden krijgen.
Misschien moet het stamboek wat meer in het buitenland gaan kijken voor andere bloedlijnen. Beetje kleur in de ned. fokkerij is wat mij betreft ook wel gewenst.
Maar ik heb wel eens gehoord dat ze daar niet op gek op zijn.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:05

Zeker met jonge paarden loont het vaak niet om te gaan, zeer weinig punten en dan wel de kosten. En dan kun je inderdaad nog niets, niet dekken bedoel ik dan.
Tja en een aanhoudpremie zegt me ook weinig, die jonkies kunnen nog zo veranderen!
Maar ik zou het wel leuk vinden als er meer jonge dieren op de keuring zouden verschijnen, maar dat moet je dan echt doen omdat je wilt weten wat de goede en slechte punten zijn en omdat je het leuk vindt.

Streng is inderdaad niets mis mee, maar vieren op het beenwerk, daar zou je je twijfels bij moeten zetten, maar aan de andere kant, als die dieren als ruin op de keuring verschijnen zijn die punten toch vaak weer een stukkie hoger, dus echt representatief vind ik het dan ook niet meer. En dan sowieso de vraag, benen zijn toch wel of niet goed, hoe kan daar zoveel verschil in zitten als je kijkt naar de hengstenkeuring of naar een premiekeuring??
En ik denk dat dat grote verschil ook een reden is dat veel mensen niet meer met een jonge hengst naar de keuring gaan. En dat is eigenlijk zonde, want goed materiaal wordt dan misschien wel te vroeg gecastreerd. Ik bedoel er zouden in Nederland toch wel goede hengsten moeten kunnen worden gefokt? (Anders heeft de Nederlandse fokkerij echt een heel groot probleem)
Maar waar zijn die dan??

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:07

Cowgirl schreef:
Streng zijn is niet erg. Ik heb een aantal jaar geleden de hengstenkeuring bezocht en daar liepen toen 3 nakomelingen van Manus die niet hoger als een 4 op het beenwerk kregen!. Gaat er dan echt geen belletje rinkelen?

Dat hoeft nog niks te zeggen....
Mischien begrijp ik het verkeerd, maar Manus fokt slecht beenwerk?
Ik kom dit HK met mijn Manus.

Ik heb nog een rode 2jarige staan. Maar deze gaat niet mee naar HK.
Hij heeft natuurlijk winternacht en niet echt keuringsklaar. Dan vind ik meedoen veel gekd, terwijl je er niks mee 'opschiet'.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:05

Hmmmm misschien trap ik tegen schenen maar deze gaat het niet redden op de HK, loopt veel te kort, treed niet lekker onder, te weinig stuwing in het achterbeen. Gaat hoop bemerkingen krijgen op beenwerk en gangen denk ik. Bouw is lastig te beoordelen op het filmpje. Ik denk dat het zonde van je geld is.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:50

Wel heel benieuwd naar de moeder die hier achter zit nu...verder tja, van het filmpje kan ik weinig oordeel geven...volgens mij is de ondergrond bevroren en zoals je zelf al zegt...hij heeft ook iets waardoor hij niet rad is, dan krijg je geen eerlijk beeld. Daarnaast vind ik het bij een jonkie van deze leeftijd altijd lastig..ze zijn in de groei en dan onderscheid je hooguit dé uitblinkers van 'de rest', maar niet gezegd dat de uitblinkers dekhengstmateriaal zijn.

Betreft de cijfers op het beenwerk...dat blijf ik apart vinden. Een paar jaar geleden was het gemiddelde cijfer van ALLE hengsten op de keuring een 6 voor de benen en toen waren er geloof ik maar 1 of 2 die een 7 kregen...dat is krom toch en wil je nog niet nastreven? Of ben je dan als jury ook té streng voor de benen en moet je eigenlijk 'trots' zijn op een voldoende?
Ik denk wel dat ik wel durf te zeggen dat wij, ten opzichte van het KWPN of de Friezen, mogen zeggen dat we trots kunnen zijn op de Fjordenbenen, die aanzienlijk sterker, harder en rechter zijn dan de andere twee genoemde rassen. (mja, het is maar net wat je belangrijk vind)

Tot slot...tja...het zou toch leuk zijn om de jeugdkeuring in de Fjorden weer wat te doen aantrekken, het voor fokkers leuk te maken om een jonge hengst aan te dragen, en daarmee de keuring van de jeugd qua bedrag aanzienlijk te verlagen of misschien zelfs wel weg te laten!?? Maargoed, andere discussie...we moeten alleen wel met zijn allen de lol in het fokken van het ras behouden.