[TI] Scheren.. en dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Scheren.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:42

Diaz is dus een drama betreft de rui _/-\o_ Vacht aanmaken was ook zo'n moeite voor haar! En nu ook, ze is weer ontzettend afgevallen, en haar vacht zit echt heel rommelig.

Daarnaast staat ze gewoon te zweten! En ze krijgt er jeuk van.. dus bijt zich kapot. 2x daags helemaal met de furmenator uitkammen is niet genoeg blijkt :(:)
Morgen komt iemand haar scheren..

Hebben jullie tips voor hierna? het is natuurlijk dan best een plotse overgang!
Ze heeft het nu VEEL te warm, dus ze zal het met morgen 12 graden juist lekker vinden :j maar na het weekend gaat het weer wat omlaag kwa tempratuur en wat regenen..

Wat is goed om te doen? iets van deken? helemaal bloot laten?

Ik wil haar echt helemaal scheren, juist omdat ze zweet onderin en kapotbijt boven.. het is dus overal!
Misschien dat ik haar hals en hoofd wel laat, daar heeft ze geen last.. en uiteraard haar sokken :P

Foto huidige situatie:
Afbeelding
Afbeelding

catalyst1

Re: Scheren.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:50

Daar lijken wel wat vachtprobleempjes onder te zitten. Ik zou haar sowieso na het scheren een deken opgooien,wel een goede ademende met gladde onderkant en eventueel wat exta's als het kouder wordt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:54

Ja, ik gok ook dat het niet alleen de rui is hoor... Ze had ook al een soort kale plekjes die weer op iets mijt-achtigs leker..
Daarom.. lekker vacht eraf.. en even helemaal behandelen en bekijken hoe het zit :(:)

Ik heb een fleece-gevoerde regendeken liggen.. en een dun fleecedekentje besteld.
Maar een zomerdeken-achtig-ding is dus fijner? (gladde onderkant)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:47

Ik zit in precies het zelfde schuitje als jou met mijn shet

Als je haar jas er af haalt dan moet je er weer een nieuwe er op gooien
Ik denk dat je met een 200 grams redelijk in de buurt zit (sil had altijd een 350 grams op)

Loopt ze 24/7 buiten of gaat ze nachts op stal ?
Als ze 24/7 buiten loopt zou ik haar voor de eerste paar dagen / weken ook even een halsje op gooien

Als je haar helemaal scheert en je gooit er idd een goed ademende deken op dan is het zowizo koeler dan haar eigen vacht

Een fleece onderkant word sneller vuil en blijft de overgebleven vacht sneller in hangen
Een gladde onderkant is fijner voor net geschoren vachtjes

Tegen de tijd dat sil zijn jas uit mocht ging op warme dagen zijn jas uit en als het weer koeler werd mocht ie hem weer aan tot het moment dat het warm bleef

succes ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:09

12 graden lijkt lekker. Maar als je aar nu scheert en met dun dekentje zet heb je kans op kou/verkoudheid - longontsteking. Wel echt even een lekkere deken opgooien. Ze is haar hele isolerende buitenkant kwijt. Een regendekentje is zeker niet genoeg. Ik zou er een 200 grams op liggen. Dat is niet zo zwaar als een winterdeken. Wordt vaak als overgansdeken gebruikt. Als het dsan echt warmer wordt kan je over naar je gevoerde regendeken en dan misschien eerst nog een ognevoerde voor je haaar zonder zet.
Als ze zonder deken komt te staan moet je echt wel wat weken verder zijn dit omdat je haar isolerende en waterbestendige laagje verwijderd. Dus moet er eerst wel weer wat haar gegroeid zijn voor ze zonder komt te staan.

Beter een deken teveel dat ze wat zweet en je minderen kan dan dat ze kou vat, wat je pas merkt als het al wat te laat is.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:11

Ik denk er aan anders haar nek niet te scheren, en dan een fleece-gevoerde regendeken overdag buiten, en fleecedekentje snachts binnen :j

Dan moet het zeker goedkomen! En dan met lekker aan de slag of wandel dingen af, en daarna fleecedekentje

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:18

Schuurt ze dan niet onder haar manenkam/oren of op haar kaken ??

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:21

bij een 'fleecedekentje' moet ik eerder aan een zweetdeken denken :=
en dat is echt veel te koud hoor

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:25

Het is binnen op stal ook echt warm!

@ Rommulus, nee, kaken een beetje maar manenkam, hals e.d. niet gelukkig, dus dat kan ik veilig zo laten, en met de furmunator haar hoofd en hals blijven doen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:28

ja dat denk je maar ga er maar eens een poosje in je blote kont staan ;)
je kan beter echt een deken gebruiken ipv een fleece deken want die dekens zijn gemaakt om zweet op te nemen en niet een paard heel de nacht warm te houden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:29

Weet je zeker dat haar jeuk niet van iets anders kan komen, beestjes, schimmel, voeding enz? Zou zonde zijn als je haar scheert en de jeuk blijft en ze door haar deken niet lekker kan krabben. Connor zit duidelijk dikker in het haar en heeft het niet heel erg warm.

Mocht ze blijven zweten kun je ook een tussenoplossing gebruiken met scheren eerst. Daardoor kan ze haar warmte kwijt maar hoef je niet met dekens te werken. Bij Connor is al voldoende door de luchtpijp en een stukje van zijn hals te scheren, zijn buik, de lange haren bij zijn billen en bij zijn flanken een strook weg te halen. Dan hoeft ze geen deken op en kun je kijken of helemaal bloot het probleem wel wegneemt.

Als je alles eraf haalt geen idee welke dikte je dan nodig hebt, ik heb geen ervaring met helemaal kale paarden.

edit heel veel typefouten
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-03-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:29

Gevoerde regendeken is echt te koud hoor! Of je de hals scheert of niet maakt daar niet zoveel verschil in. Organen zitten daar niet. Daarbij, als je mijt vermoed zou ik de hals ook doen. Sowieso heb je dan straks een veel mooiere vacht.

Ik zou er echt een 200 grams opleggen. Bij de divoza hebben ze van het baseline merk fijne dekens voor een leuke prijs

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:32

En snachts een fleece is echt veeeel te weinig. Daar is een fleece niet voor. Diue is voor zweetopname. Lekker 200 erop, binnen en buiten. Desnoods binnen de gevoerde regendeken maar zou eerder gewoon de 200 erop laten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:33

Een fleece binnen is niet genoeg
Een fleece dekentje (eigenlijk dus een zweet deken) houd geen warmte vast

Als ik jou was had ik haar helemaal geschoren lekkere dikke jas aan en als het een warme dag is met een paar weken lekker buiten zonder jas
Dit ook met het oog op de vacht die ze nog moet krijgen en met het oog op evt ongedierte
Laatst bijgewerkt door rommulus op 02-03-12 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:35

Als je een paard lekker dik inpakt wordt de vacht ook veel mooier trouwens. Voor de rest inderdaad wat rommulus zegt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:40

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:43

Mijn hengst is niet eens geschioren en staat nog steeds onder een 200 grams. Kan je dus nagaan. Die heeft meer vacht dan diaz als die geschoren is. En hij zweet niet hoor.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:56

Zweten onder een deken is helemaal niet goed, maar denk dat een 200 grams voor de eerste periode geen luxe is.
Door scheren heeft ze geen dun zomervachtje, maar wordt het echt kaal.

Ben wel benieuwd Karlijn hoe ze er geschoren uit ziet :D

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:56

Hier ook zwetende paarden onder een dikke wintervacht maar geen geschuur .
Mischien een idee om haar na te laten kijken op luis gezien haar verminderende conditie en geschuur :) .
Persoonlijk zou ik haar nu niet laten scheren ,het duurt vast niet lang voor ze haar vacht laat vallen , hier zijn er al 2 door hun wintervacht heen gedeeltelijk .
Lijnzaadbrok kan haar helpen om haar vlot door de verharing heen te krijgen , te verkrijgen bij o.a de paardendrogist .

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:11

Bedankt voor jullie reacties.. Ze schuurt niet, hapt alleen bij zichzelf.. Manen en staart laat ze voor wat het is..
Luizen zie je snel genoeg bij haar ;) Heeft ze gelukkig niet.

Al zou ze iets van een schimmel hebben, dan kan ik nu niets doen of zien, en andere paarden zijn allang door hun rui heen!

Ik ga haar laten scheren zoals mijn voorbeeldje gemaakt hieronder :P Scheerpatroon Diaz dus
Afbeelding

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:15

het lijkt me echt sterk dan alle paarden al door de rui heen zijn het is nog lang niet warm genoeg voor een zomervachtje

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:16

Toch zou ik sterk overwegen om niet te scheren, als ik eerlijk ben... het is al maart! Binnen een paar weken zijn die haren er echt wel uit, ondersteunen met olie over het voer en elke dag de furminator er doorheen.
Baggio stond tot een 2 weken geleden ook onder de deken, maar die staat al weer bloot hoor :j

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:18

Gewoon goed kijken naar de situatie bij jullie op stal en goed kijken naar je paard! Een paard heeft het minder snel koud dan dat wij denken. Heb ook wel eens een spierbevangen paard gezien, doordat de eigenaar dacht het paard lekker warm in te pakken, maar dit dus véél te warm bleek te zijn....

Als het puur vanuit warmte is zou ik overwegen alleen borst te scheren (zoals model 11), dan heb je helemaal geen dekens nodig.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:18

Jilletje schreef:
het lijkt me echt sterk dan alle paarden al door de rui heen zijn het is nog lang niet warm genoeg voor een zomervachtje

Klopt, maar zijn veel beter en sneller door de rui heen. Wat ik er 2x daags van Diaz af haal, doen zij 1x en paardje is weer klaar.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:19

cavia schreef:
Als het puur vanuit warmte is zou ik overwegen alleen borst te scheren (zoals model 11), dan heb je helemaal geen dekens nodig.

Dacht ik aan, maar ze heeft dus juist ook jeuk bij haar oksels op haar rug, bij haar flank, en op haar kont.. :(:)