Hengstenkeuze bij united x Balzflug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Hengstenkeuze bij united x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:05

ik zoek een hengst voor bij mijn merrie.

het is een united x balzflug
vos
1.63
voorlopig keur en prok.
4 jaar

keur x keur preferent x keur preferent

ik zoek een hengst die groot vererft en het liefst geen vos doorgeeft.

Afbeelding

Afbeelding

iemand ideeen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:49

mooi paard, volgens mij zag ik die een tijdje terug op sh staan?
wat wil je verder verbeteren? wat zijn haar sterke en minder sterke punten?
neem aan dat je wel meer wil verbeteren als alleen de maat en de kleur..

DiamondHorse

Re: Hengstenkeuze bij united x Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:40

De kans dat je vos krijgt is uiteraard heel groot als je met een vos merrie wil fokken :) Dus dan zal je op zoek moeten naar een hengst die vosfactor vrij is, dat dunt meteen de hengstenstapel wel aanzienlijk uit :D

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:07

kom je inderdaad uit bij Ferro / Sandro Hit zonen. LL en volgens mij Voice ook.

Special D?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:05

klopt, ben alleen niet zo gek op vossen. alleen verliefd geworden op deze merrie :o

moet wel een hengst zijn die vrij nuchter is. aangezien dit nogal een hittepetit is.

hmz min en pluspunten.. ga de keuringspapieren eens bekijken. ze is volgens mij was stijl in het kruis

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:08

Mooi paard. Kwa fokkerij zou mijn eerste prioriteit bij het karakter zijn. Zowel United als Balzflug geven ze bepaald niet braaf (in tegendeel!) en dus wil je eentje die écht braaf nafokt.

Wellicht Zizi Top? Hengst Briljant komt uit een werkwillige merrielijn en ook de hengst Amazing Star komt uit 'braaf bloed'.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:20

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:32

inderdaad een hengst die braaf nafokt is wel belangrijk. dylara (deze merrie) is geen makkelijke merrie. wel in omgang maar onder het zadel heb ik momenteel wel wat te stellen met haar.

mijn vader vondt jazz er wel mooi op, ik zei dat doen we maar even niet :o

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:52

ik weet niet wat je uit wil geven, maar misschien in don schufro iets? ik weet ook niet of die een vos factor heeft.
sandro hit zou ik niet doen, die zijn over het algemeen niet zo makkelijk.
mijn spielberg is ook groot en braaf, en die is volgensmij wel vos factor vrij,

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 07:59

De merrie is klein en komt uit een lijntje met meerdere kleintjes.
Daarnaast oogt ze wat beknopt.
Moeilijk om met een dergelijke merrie meer maat te fokken, is mijn ervaring.
Ontwikkeling is sterk erfelijk, dus zal je daar niet op toe moeten geven en kiezen voor een bewezen hengst.
Dan zijn er een aantal mogelijkheden. Ik probeer inteelt op Flemmingh te vermijden, daardoor valt een aantal
groot fokkende hengsten af.
Als uitzondering Johnson, Flemmingh zit iets verder weg bij de merrie.
Hij geeft een prima karakter en daarnaast ook een mooi type, ontwikkeling lijkt goed.
Tango, geeft daarnaast ook een goed karakter, maar soms wat klassiek en is uiteraard een vos.
Rhodium, enige "voordeel" geeft geen vossen, afstammelingen staan niet bekend als gemakkelijk, om het maar zacht te zeggen.
Oscar, hoewel zijn fokwaarde voor dressuur weinig progressie maakt, lopen er wel een flink aantal prima afstammelingen van in de sport.
Zelf zou ik Valdez gebruiken, zijn fokwaarde is goed, geeft maat door en een prima karakter.

Wil je toch voor een jongere minder bewezen hengst, dan kan je bijv. denken aan de al genoemde Brlljant, Charmeur of Bon Bravour.
hun vererving is mede gebaseerd op hun veulenrapportage.
En als outsider de jonge Hotline maar daar is nog niks van bekend, alleen dat hij zelf erg groot is.
Met buitenlandsehengsten zou ik terughoudend zijn omdat je vaak heel weinig info hebt over hoogtemaat vererving.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:39

Wat dacht je van Sandreo? vosfactor vrij,brave karakters en fokt vergrotend volgens de indexen.En fokt ook wat meer lengte in hals en rug door,je merrie moet wel genoeg kracht in haar achterhand hebben.

Hele mooie merrie trouwens,heb je ook een bewegingsfilmpje?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:49

Een echte United om te zien.... vooral de hals, die mist bij de meeste United's echt lengte.
Ik heb een United merrie gereden, die heeft een veulen gehad van Rhodium, deze had niet echt verbeterd, die merrie was zelf wel 1.75....het veulen was niet klein, maar qua gangen en exterieur niet erg commercieel. Misschien zou je eens naar Lord Leatherdale kunnen kijken (is het achterbeen van je merrie wel goed?)...fokt groot, braaf en commercieel....meestal mooi front.
Zelf heb ik met Rousseau gefokt, schijnt ook wel groot te fokken, alleen vraag ik me dan af of je het front gaat verbeteren. Ook schijnt hij vrij rillerig en eenkennig te fokken.
Verder zou Bretton Woods (mits je geen bezwaar hebt tegen de bemerking) misschien een optie kunnen zijn?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:54

Valdez zou idd mooi kunnen passen, hij geeft over het algemeen wel een vrij vlak voorbeen mee, ik weet niet of de merrie een mooi knietje heeft!
Bretton Woods is natuurlijk niet voor niets via de achterdeur verdwenen ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:58

Er verdwijnen wel meer paarden via de achterdeur die later weer in the picture komen vanwege de fijne nafok.
Maar ik moet toegeven, het veulen wat ik van Bretton Woods heb gezien was niet veel soeps, maar ik vind het een gave hengst en denk toch zeker dat hij wel wat toe kan voegen.
Valdez schijnt ook goed te fokken..... toch ben ik er zelf neit zo weg van.
Zelf ken ik een United x Gribaldi. Erg gaaf paard, maar zou misschien ook net een tikkie langer in de hals mogen zijn. Dus ik zou op zoek gaan naar een hengst die echt lengte in de hals vererft... (wat ik denk dat Valdez misschien ook niet voldoende doet voor deze merrie)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:24

Sandreo is naar Frankrijk

@ nicky Spielberg is ook een Sandro Hit (kleinzoon) maar zou wel kunnen passen en idd vosvrij.

MisterA Valdez op een wat beknopte merrie adviseren? Dat kan ik niet helemaal volgen....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:16

DiamondHorse schreef:
Valdez zou idd mooi kunnen passen, hij geeft over het algemeen wel een vrij vlak voorbeen mee, ik weet niet of de merrie een mooi knietje heeft!
Bretton Woods is natuurlijk niet voor niets via de achterdeur verdwenen ;)

Via de achterdeur?
Vrij langs de voordeur dacht ik toch, gezien de ophef die er hier op Bokt ook weer werd over gemaakt?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:17

Ik zou trouwens eens met iets anders afkomen: SPecial Agent Amour.
Groot, zwart, gaat zeker maat en massa geven denk ik.
Wel niet KWPN ggk.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 16:38

interessante tips lees ik hier :) ik kom uit de friezen... dat gaat er toch anders aan toe. daarom vraag ik hier ook om advies.

filmpje heb ik, merrie loopt wel wat over tempo aangezien ze nog een beetje loopt op snelheid .. of afslaat en wat gaat protesteren.

http://youtu.be/bRcRW-B2ZMM

ik kreeg als tip om er metall of voice op te zetten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:29

Horsea_nl schreef:
ik kreeg als tip om er metall of voice op te zetten.

Kreeg je ook een onderbouwing bij die tip?

Metall zou ik never nooit niet op zo'n hittepetitje gebruiken. Dat is vragen om een zeer lastig veulen dat helemaal nog niet eens aan de maat hoeft te zijn ook.
Voice... ach... Voice. Je moet er maar wat aan vinden.

Ik denk dat je eerder vooruit fokt met een hengst die zwaar is van bouw. Tikkie minder modern, je merrie heeft bloed in overschot.
Hoe sta je tegenover het gebruik van een hengst die meer richting het Gelderse type staat?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:31

ik zit na te denken over metall en broere valdez. wat vinden jullie van deze hengsten?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:32

ik weet vrij weinig over het gelderse type..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:36

Valdez is een zoon van Houston en schijnt zelf aardig leuk te fokken. Houston fokt gewoongoed.
Ik heb zelf Valdez nooit overwogen omdat ik niet zo'n liefhebber ben van Nabuur en die zit in de merrielijn van Valdez. Maar soit, zo heel erg is dat ook weer niet. Als jij met deze United x Balzflug overweg kan, hoef je geen moment in te zitten over het eventuele karakter van een Houston-zoon, daar ga je dan om lachen.

Metall strooit met maat en geeft ze veel te heet. Een prima hengst voor een wat flegmatieke zware merrie maar niet voor jouw hete beestje. Wil je Ferro-bloed gebruiken, ga dan voor eerder voor een ZiziTop. Die fokt wel braaf en lijkt ze wat zwaarder te geven met maat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:38

ik weet dat ik een vos heb, maar wil het liefst een niet vos veulen.. kan dat met valdez?

ik vind het echt lastig. bij friezen hebben ze gelukkig al veel minder keus :=

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:44

Met een vosmerrie heb je altijd 50% kans op een vos, tenzij je een hengst gebruikt die vosfactor vrij is.
Valdez is dit niet. En ik zag Don Schufro voorbij komen. Die is zelf vos :+ Dus dat is een 100% score.

Ik denk dat Bon Bravour aardig met jouw wensen overeen komen. Anders ga je idd vrij snel naar het duitse bloed.
Al denk ik dat je misschien met een Lord leatherdale ook een heel eind komt. Daarvan heb ik veel maat gezien en ook koele karakters :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:44

Mooie Gelderse met goed rijpaardenbloed:
http://hengsten.kwpn.nl/beeld/voorjaar2010/Wilson.pdf
Die komt tenminste uit een lijn met maat.
Minder maat maar persoonlijk vind ik het een mooiere verschijning:
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8777/chablis.pdf

Toch liever 100% rijpaardtype:
Briljant is misschien op het eerste gezicht niet zo spetterend om te zien, hij geeft wél braaf en maat:
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8810/Briljant.pdf

Misschien is deze het overwegen ook waard:
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0003/1330/Cover_Story.pdf
De hengsten van Pretendenthoeve geven eigenlijk allemaal wel aardig maat in combinatie met beweging en een meewerkend karakter.