Manen S.O.S.!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Manen S.O.S.!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:27

Jaja, een manen S.O.S.

Sterre's manen zien er namelijk niet uit en met de tijd word het er helaas ook niet beter op dus ik ben op zoek naar andere ideen & opties :Y)
Toen ik haar kreeg was het vrij acceptabel, het achterste deel was een stuk dunner en helemaal achteraan was er een pluk heel kort, maar dat groeit wel weer bij, dácht ik.

In de winter is ze geschoren en heeft ze van december - maart met een halsdeken op gestaan. Wel uiteraard elke dag minimaal 2 uur luchten, maar helaas. In maart begonnen er hele plukken uit te vallen van het achterste stuk. Daar zijn uiteindelijk nog een paar plukken van overgebleven, maar het is geen kijk. Ik had met mezelf stilzwijgend afgesproken om, mochten er veel manen uitvallen, ze in sportcoupe te knippen. Helaas kreeg ik dit niet over mijn hart en dacht ik, het groeit wel weer aan. En ja, het groeide ook wel weer aan, maar alsnog is de achterste helft heel dun, zeker vergeleken met de afro die ze in het voorste stuk heeft.

Het achterste stuk is inmiddels 15 cm, dan zit er een pluk van ongeveer 25 cm, dan het ''kale'' stuk wat inmiddels een cm of 10 is. En het voorste stuk is weer een cm of 35 en gewoon onwijs dik, al worden de puntjes ook wel wat dunner. Nu was ik haar laatst aan het vlechten, en viel er zowaar weer een pluk uit, ik kon wel janken := Gelukkig is het bij die ene pluk gebleven, verwacht ook niet veel meer omdat ze amper een maand met hals om heeft gestaan.

Recente foto;
Afbeelding

Afbeelding
September '11

Afbeelding
Maart '11

Mijn eigen ideetjes;

-Bijpunten, gewoon de dunne punten eraf, alles op 1 lengte maar wel zo lang mogelijk
(maar hoe pak je dit aan, zodat het er ook nog een beetje natuurlijk uitziet?)
-Sportcoupe en dan maar zien hoe het terug groeit. Eigenlijk wil ik dit niet, een vlecht staat haar zo mooi.. maar als het er steeds zo dramatisch uit blijft zien en er niks anders op zit... ;(

Nou, brand los allen! :o

Edit, foto toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 29-02-12 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartenn

Re: Manen S.O.S.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:30

Sportcoupe staat haar denk ik heel goed :j

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:31

mijn pony heeft precies hetzelfde, echt zo zonde.
ik weet verder ook niet wat ik eraan kan doen, ik volg dit topic even :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:33

Die van mij is nog veel erger. _O-
Afbeelding

Maar no way dat ik het afknip, dan wordt het wel erg kort.. Maar ik zou in jouw geval gewoon de manen een beetje op gelijke lengte maken, is denk ik wel mooier. Ik vind het zelf eigenlijk helemaal niet erg dat mijn paard zulke ongelijke manen heeft, maar ik snap best dat anderen dat wel graag mooi willen hebben.. Maar sportcoupe bij haflingers vind ik eigenlijk altijd minder mooi dan lang.. Ook bij mijn eigen haf die sportcoupe heeft gehad, helaas gedwongen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:34

halsdeken kan de manen verruineren !
had het bij mn vorige ; de manen vielen met wortel en al uit. zo te horen bij de jouwe dus ook.
voorheen had ze een dikke bos manen, naderhand ielige floddertjes, voor altijd. :(
ik hoop dat ze bij de jouwe nog terugkomen,maar ik vrees van niet.. :n

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:35

Spicegirl, misschien kan je eerst even doorlezen voordat je zo'n reactie geeft want dit helpt mij niet echt verder O:)

Sodeletuut, die heeft flink zijn best gedaan :oo Als ik alles nu op 1 lengte doe krijg je gewoon een sportcoupe maar dat krijg ik niet over mn hart... :o

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:36

Wil je het op lengte houden dan zou ik zo'n bijsnij mesje van de EJ (daar heb ik hem tenminste weg) halen,dan ziet het er natuurlijk uit en krijg je het wel mooi recht :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:36

Jep, eczeem helaas.. :(:) En ik kan het ook echt niet over mijn hart verkrijgen het eraf te halen.. Als ik jouw paard had had ik het ook lekker zo laten hangen.. Maar ik denk dat ik daarmee in de minderheid ben.. Bokt houdt van sportcoupe. :')

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:38

Ah eczeem is altijd zo zonde, zeker bij 'lange manen'rassen.. :n
Ik ben zelf ook best wel pro sportcoupe (tijdje terug mn zusje's poon netjes gemaakt, 20 cm eraf en hij was gelijk een heel andere pony) maar bij sterre ben ik best terughoudend :=

Hilly, dankje voor je tip!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:39

http://www.ej.nl/products/10000057/7070 ... INKLAPBAAR die bedoelde ik dus. Nobbi heeft ook niet zijn manen op een dezelfde lengte echter heb ik laatst toch al mijn moed verzameld en die dooie punten er hiermee afgehaald. En het zo ongeveer op een lengte gemaakt :) Stond toch iets netter!

Edit: hoop dat je er wat aan hebt :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:41

Ik heb een lumineus idee *D

Mijn zusje kan vast wel de dooie puntjes eraf snijden, die is 1ejaars kapper. En als het dan echt heeeel lelijk is, dan moet ik er aan geloven... :o

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:42

halsdeken de deur uit doen :Y) en manen op gelijke lengte maken met scherp aardappelmesje (snijden )

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:45

als je de puntjes natuurlijk wilt afknippen moet je niet je schaar horizotaal houden maar vertikaal en dan "inknippen" het duurt wat langer maar dan krijg je een mooier resultaat... en halsdekens vermijden!

Ik doe bij mijn had altijd ook een invlecht van haar schoft terug vlecht richting haar oren zegmaar als ze op
stal gaat met deken... en dat werkt wel erg goed ook al zeg ik het zelf :o

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:47

Als je ze gaat snijden moet je wel een mesje gebruiken met vrij grove kartels, zodat je nog een beetje een natuurlijk effect hebt. Niet zo een "bloempot-rechtafgeknipt-kapsel"zeg maar. Kan met snijmesje maar lukt ook met een grove plukmes voor honden.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:50

Ik zou ze zowiezo niet snijden, denk dat het daar te pluizig voor word

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:55

Snijden maar dan met een mesje je hebt die mesjes bij kapperszaken.
Ik vlecht mijn haf zijn manen als hij een hals delen op heeft.
Snijden vind ik het. Mooist

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:57

ik heb het gelezen. bij eczeem vallen er geen plukken uit, dan word het geschuurd.
maar goed !
veel succes dan verder.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:57

Van snijden met een mesje wat goed scherp is gaan manen niet pluizen. Kappersmesjes heb ik bij paarden geen ervaring mee, ben wel benieuwd of dat ook prettig werkt eigenlijk.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:58

Ik zou het voor nu een beetje bijwerken en de halsdeken de deur uit ;) dit is de reden waarom ik geen hals heb.

Sportcoup kan ook best leuk staan.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:03

Halsdeken is al de deur uit, alleen overdag gebruikt als het regende, maar alsnog is het dus niet genoeg geweest...

Afbeelding
Even een voorproefje van een oplettende bokker van een sportcoupe :=

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:12

Wat zonde zeg !!
Maar ik snap dat je het niet over je hart kunt krijgen om haar een sportcoupe te geven.

Kan je zusje er geen extensions in vlechten op het 'kale' stuk :D

Zonder gekheid, ik zou eerst een beetje bijpunten en als dat niet staat alsnog de sportcoupe doen. Handig dat je zusje de kappersopleiding doet!
Een vriendin van me heeft ook zo'n snijmesje en dan ziet het er nog natuurlijk uit bij haar kwpn en geen pluizige haren.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:16

Zo'n lange sportcoupe staat haar nog niet eens zo heel gek :n

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:29

Wat zonde Linda... Sterre heeft echt een mooie bos manen maar ik ben ook vrij snel van; als het niet gelijk is maar ik alles kort zodat het weer gelijkmatig teruggroeit. Staat toch gelijk een stuk netter.

Ondertussen heeft bails weer een flinke bos manen gekregen (ook lekker dik) en ik heb het weer op gelijke lengte geknipt, zonder eigenlijk echt aan de lengte te zitten. De langste plukken maakte ik dus zo kort als de kortste plukken.

Daar kan ik morgen voor het idee wel even een foto van maken? :P Vindt het haar overigens helemaal niet verkeerd staan hoor!

Edit: Manen die ongeveer even lang zijn, zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vlechten.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 29-02-12 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:31

Graag Carlijn! Ben benieuwd, hoeveel cm haal je er dan gemiddeld af?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:33

Zal morgen even een foto voor je maken :j

Nou bijna niks hoor..Maar nu heb ik het 'voordeel' dat bailey haast geen haar heeft dus ik hoef automatisch ook niet veel te knippen. Hier en daar een puntje van een cm en alles was weer gelijk.