Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
snowdon schreef:HijadelaLuna schreef:En doe het ook vooral zelf.Doe het vooral NIET zelf als je zo weinig ervaring hebt in dergelijke keuringen!
HijadelaLuna schreef:En doe het ook vooral zelf. Ik heb twee jaar terug eentje zelf voorgebracht, leek makkelijker dan dat het was. Het was wel een hele leuke ervaringKomend jaar ga ik mijn 3-jarige ook zelf voorbrengen. Buiten dat het stamboek niet altijd voorbrengers aanbiedt (?) is het ook gewoon een klier met meelopen bij vreemden, ik zie haar er nog wel voor aan om de voorbrenger eens even aan de tand te gaan voelen voor op twee benen de bak door te gaan
cp112 schreef:HijadelaLuna schreef:En doe het ook vooral zelf. Ik heb twee jaar terug eentje zelf voorgebracht, leek makkelijker dan dat het was. Het was wel een hele leuke ervaringKomend jaar ga ik mijn 3-jarige ook zelf voorbrengen. Buiten dat het stamboek niet altijd voorbrengers aanbiedt (?) is het ook gewoon een klier met meelopen bij vreemden, ik zie haar er nog wel voor aan om de voorbrenger eens even aan de tand te gaan voelen voor op twee benen de bak door te gaan
Het NSvT heeft toch altijd gewoon vaste voorbrengers
cp112 schreef:De lijn tussen goed voorbrengen is niet te sloom, dus goed actief, maar niet jagen.
En dat zie je vaak fout gaan bij mensen die het zelf doen. Ik mis vaak óf de actie. Paard sjokt maar wat mee meestal omdat de eigenaar/voorbenger zelf niet hard genoeg loopt. Óf er wordt door de aanjager teveel 'gejaagd' waardoor het paard te snel in galop aanspringt.
Daarnaast is het 'key' om van voren los te laten. Dus je paard moet echt goed op jou gefocust zijn en jou niet voorbij willen. Moet jij je paard van voren inhouden, zie je dat terug in zijn beweging (maakt passen korter/niet af)
frenia schreef:en juist dat zie ik die "professionele" mensen zo vaak fout doen bij ons ras...
zodanig jagen dat het paard de neus de lucht ingooit, opgekrikt is, gallopeert ipv draaft enz
Schimpje schreef:frenia schreef:en juist dat zie ik die "professionele" mensen zo vaak fout doen bij ons ras...
zodanig jagen dat het paard de neus de lucht ingooit, opgekrikt is, gallopeert ipv draaft enz
Ik vind wel dat dat ook heel erg aan de voorbereiding van de eigenaren kan liggen. Thuis niet oefenen met meerennen, paard wordt in het diepe gegooid met een voorbrenger en mensen verwachten dat ze de sterren van de hemel showen. Ik heb toen Snuggs naar de keuring ging ook thuis een paar keer geoefend zodat hij wist wat de bedoeling was van meerennen en opgejaagd worden met een zweep. Eerste keer deed hij ook alles wat niet moest, maar na een paar keer viel het kwartje en showde hij zich tijdens de keuring, met een vreemde voorbrenger, keurig!
Die voorbrengers kunnen vaak meer dan je denkt..