Hengsten advies gevraagd :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_ds2

Hengsten advies gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:32

Hallo Bokt - leden!

Ik zou graag dit jaar voor het eerst mijn 14 jarige merrie laten dekken. Ze heeft zelf geen papieren maar is een schat van een beest! Ze is eerder temperamentvol en erg bloedtypisch gebouwd. (zie foto's) Bij voorkeur zoek ik een grote, eerder stevige donkerbruine hengst, die kalm is van karakter. Liefst is het een all rounder, die wat kan van zowel dressuur als springen (hoeft niet op topniveau). Ik had zo een 1000€ dekgeld in gedachten. Om een idee te geven: Ustinov (Wiemselbach) bijvoorbeeld vind ik een erg mooie hengst! Kan iemand mij nog hengsten aanraden die aan deze criteria voldoen?

Afbeelding
Afbeelding

Wilawander

Re: Hengsten advies gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:49

Voor al dat geld dat je kwijt bent heb je met gemak een leuk jong paard met papieren. Ik zou in deze tijd zeer zeker niet fokken en helemaal niet zonder papieren. Er staat zoveel leuks te koop voor weinig.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:53

ellen_ds2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:12

@Wilawander: Ik hoor van iedereen dat je inderdaad beter geen veulen kan fokken maar er best gewoon ergens een koopt... Maar ik wil echt graag een veulen van deze merrie! En bovendien fokt de meerderheid van de mensen die mij dat advies geeft ook zelf veulens, dus waarschijnlijk kennen jullie het gevoel wel :) Het zou ook zeker niet mijn bedoeling zijn om het veulentje ooit te verkopen, dus maakt het voor mij persoonlijk niet zoveel uit als er geen papieren zouden bij zitten...

@Pammes: ik had inderdaad al eens bij de Gelderse hengsten gekeken, die Olivier zegt me wel wat maar is hier jammer genoeg niet beschikbaar :( toch bedankt voor het advies!

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:24

Wat vind je van Chablis? Die is heel veelzijdig, doet het onder het zadel erg goed en super braaf.
Hoe sta je tegenover een zwarte hengst?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:31

Als je een duidelijke standfoto van je merrie kunt maken, kun je hier gerichter advies krijgen.
Je geeft zelf al aan dat je toch een veulen wilt fokken met deze merrie die geen papieren heeft.
Het lijkt me dan ook zinloos voor iedereen om een hele discussie te starten en de TS een naar gevoel te geven..

Als je een foto hebt, gaan we ons best voor je doen :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:06

Er is helemaal niets mis met de hengst Ustinov! Als je die mooi vindt, ga ervoor! Zeer goed fokkende hengst die kwa type zeker niet zal misstaan op jouw merrie.

Wat is haar afstamming eigelijk?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:01

Dees schreef:
Er is helemaal niets mis met de hengst Ustinov! Als je die mooi vindt, ga ervoor! Zeer goed fokkende hengst die kwa type zeker niet zal misstaan op jouw merrie.

Wat is haar afstamming eigelijk?

Onbekend x Onbekend, staat in de OP..

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:08

Ik denk dat inderdaad een Gelderse hengst helemaal op jou verlang lijstje aan sluit! Veelzijdig met maat en zeer betaalbare dek tarieven :)

Wij doen dit andersom, wij combineren onze Gelderse merrie met Rijpaardhengsten met een hoge bloedvoering, zie mijn profiel voor een aantal nakomelingen ( dus halve gelderse ;) )

En inderdaad Chablis of Alexandro P zouden zeer zeker een mooie aanparing op jou merrie zijn!!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:28

P.s. Hou je er rekening mee dat je er met € 1000,- nog niet bent.... :n

Maar volgens mij zijn de dektarieven van de Gelderse hengsten (als je daar voor zou gaan) meestal ver onder de € 1000,-

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:04

Mag ik je voorstellen aan Chablis?

De hengst is nog jong, aankomend jaar worden de eerste veulens verwacht. Hij heeft zowel gelderse als rijpaarden gedekt. Hij is 168 hoog, braaf in de omgang en erg alround. afgelopen hengstencompetitie heeft hij voor de koets gelopen, hij wordt dressuurmatig uitgebracht (na 4 starts, L2 + 8 winst, vanwege zijn leeftijd mag hij nog niet hoger lopen) en springen doet hij ook zeer goed. Hij is cool maar zeker geen slaper en erg werkwillend.

Dektarief is 450,-.. meer info mag ook via PB of mail...

succes met kiezen voor je leuke merrie!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:11

ellen_ds2 schreef:
Het zou ook zeker niet mijn bedoeling zijn om het veulentje ooit te verkopen, dus maakt het voor mij persoonlijk niet zoveel uit als er geen papieren zouden bij zitten...

Ik denk dat bedoelt wordt dat als jij een veulen fokt zonder papieren, er ergens anders een veulen met papieren niet gekocht wordt zegmaar.
Stel, om de een of andere reden moeten je paarden weg, dan kun je een dier met papieren toch beter kwijt dan eentje zonder.. (mijn mening)

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:21

Misschien is een hengst van stoeterij du bios wat.? het is een erg goedelijn en ook goede papieren. geven mooie veulens.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:59

Brittjuh97 schreef:
Misschien is een hengst van stoeterij du bios wat.? het is een erg goedelijn en ook goede papieren. geven mooie veulens.

Ook in dit topic zijn ze niet op zoek naar een pony hengst :+

ellen_ds2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:51

Bij deze een zij aanzicht van de merrie, ik hoop dat dit voldoende duidelijk is:
Afbeelding
Afbeelding

Pammes, ik vind de hengst Chablis zeker de moeite waard, maar wel jammer dat hij nog geen veulens gehad heeft, dan weet je totaal niet waaraan je je kan verwachten...

Een zwarte hengst zou op zich wel mogen, maar is er dan geen erg grote kans dat er een schimmel gaat uitkomen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:00

Je weet van je merrie totaal niet wat je kan verwachten want daar weet je nog minder van.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:32

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:33

Zwart op bruin gaat zeer zeker geen schimmel geven...

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:09

Zwart op bruin zal idd geen schimmel geven..dan zit je bij de Gelderse nog breder..hebben ook nog een paar zwarte hengsten lopen, bijv. Saron en Rubus B.. wat betreft de laatste ben ik iets bevooroordeelt haha.

Wat betreft Chablis, je weet idd al helemaal niet wat je merrie gaat geven dus dat zal zoiezo een grote verassing zijn..als ik zo naar je eisen kijk, zou het een prima hengst voor je merrie zijn!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:22

TS als je een schimmel wilt krijgen,moet minimaal een van de ouder dieren schimmel zijn(anders kan het niet).dus ts je kan alle kleuren hengsten gebruiken als ze maar niet zelf schimmel zijn,want dan heb je 50%kans op een schimmel veulen bij jou merrie

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:54

Wat je kunt verwachten dat weet je natuurlijk nooit exact, zeker niet als dit de eerste keer voor je merrie is. De eerste veulens worden dit voorjaar verwacht dus houdt de website in de gaten zou ik zeggen ;)

Succes!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:38

In jou geval, juist omdat je van je eigen merrie helemaal geen idee hebt wat ze wel of niet door vererft / verankert, zou ik voor haar eerste veulen dan eerder voor (als je er voor kiest om voor een Gelderse hengst te gaan) eerder voor Alexandro P gaan als voor Chablis, juist omdat eerst genoemde al veel meer nakomelingen heeft en je zo een duidelijker beeld krijgt van zijn nafok!

ellen_ds2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:44

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:09

Uhhmmm... :+ Valdez is Houston x Jazz...Dat gaat haar karakter Zeker niet makkelijker maken :n

ellen_ds2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:10