Vraag over exterieur: nadelen korte hals?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nobbels24

Vraag over exterieur: nadelen korte hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 02:06

Hallo,

Aangezien ik er geen verstand van heb en ik hier geen informatie over kan vinden zou ik graag mensen van bokt willen vragen wat nu de nadelen (of voordelen?) zijn van een korte hals.

Ik heb namelijk een paardje op het oog om te kopen. Heel leuk karakter, mooie ruime gangen. Maar ik vind hem een korte hals hebben, dit wel in combinatie met een korte rug, het is echt een vierkant 'model'. Nu is hij nog geen drie, dus ik weet niet of de bouw/verhouding nog veranderd? Het is een kruising quarter.

Ik ben trouwens van plan om recreatief en later endurance te rijden. Ik heb geen dressuur of spring ambities.

Wat ik me concreet afvraag, tegen wat voor problemen zou ik aan kunnen lopen vanwege die korte hals (als dit niet meer veranderd). Of is dat in mijn discipline niet echt relevant?

Ik ga geen foto plaatsen, want het is mijn paard niet, dit vind ik niet netjes. Maar ik hoop dat jullie me algemene info kunnen geven m.b.t. tot een korte hals.

Alvast bedankt!

corinne1981

Re: Vraag over exterieur: nadelen korte hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 02:24

Hallo,
ik heb zelf ook een vierkant-model paard ;) : korte hals en rug, compact gebouwd dus.
Door zijn korte hals en rug heeft hij wat moeite met buigen, daarnaast heb ik een speciaal zadel voor hem moeten zoeken omdat de meesten te lang waren voor zijn rug.
Zijn nekwervels zitten vrij snel vast en hij heeft wel eens wat last van zijn rug. Dit heeft tot gevolg dat ik iedere 7 weken een fysio voor hem laat komen. Zij maakt hem weer lekker los. Oja, ik rijd gewoon recreatief, dressuur en af en toe een sprongetje.
Maar dit hoeft natuurlijk niet bij ieder kort paard zo te zijn, wellicht is het verstandig om een fysio mee te laten kijken naar het paardje voordat je hem koopt.

Groetjes!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 02:30

Hier ook een paard met vierkant modelletje :)

Problemen waar ik tegenaan loop is dat hij sneller zijn voorijzers aftrapt, of met zn achterbeen zn voorpees raakt... Maar ik rojd altijd met beenbescherming en naarmate hij meer leert verzamelen hoe beter het word. Buiging daarentegen is totaal geen probleem, zijgangen zijn juist een sterk punt :)

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 02:36

Ok, dank je voor jullie reacties! Daar kan ik wel wat mee. Idd zadel had ik ook al bedacht, maar snel last van nekwervels? Dat is iets om rekening mee te houden. Ik ga in ieder geval voordat ik definitief de beslissing neem met iemand kijken die echt verstand heeft. En inderdaad is een fysio niet verkeerd, miss in combinatie met aankoopkeuring bij da.
Aantikken had ik idd ook nog niet aan gedacht, ook handig om te weten!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:25

Mijn paard tikt zichzelf ook wel eens aan, je hoort hem ooit klikkend door de wei lopen. Maar hij heeft er geen last van en heeft geen beschermers nodig.
Het 'probleem' met mijn paard is dat hij heel snel afbuigt, maar dan vaak te diep. Stelling vindt hij moeilijk met die korte hals, dit lost hij op door een valse knik te gebruiken. Dus soms denk je dat hij goed gebogen is maar schijn bedriegt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:14

Het ligt ook heel erg aan de vorm van de korte hals in verhouding tot de rest van zn lijf,en de lengte van z'n nek.Wat dat betreft is het toch lastig om er wat zinnigs over te zeggen zonder foto..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:56

Ik heb alleen nog maar paarden met een korte hals gehad. Alleen mijn pony had in verhouding echt een te korte hals en die moest met de voorbenen wijd om bij het gras te komen. Gevolg: ongelijke voorhoeven. Ze moest zeer regelmatig door heel nauwkeurige smeden beslagen worden. Pony is overigens nog wel Z dressuur en Z springen geworden. Een korte hals vind ik verder helemaal niet erg, maar zo kort dat ze wijdbeens moeten staan en een graasvoetje ontwikkelen, dat zou ik nu nooit meer doen. :n

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:29

Bedankt voor de reacties. Hij staat nu netjes op zijn hoeven, slijten gelijkmatig af volgens eigenaar. Was ook goed te zien, maar ik weet natuurlijk niet hoe dit 's zomers is als hij de hele tijd staat te grazen. Ook een goed punt!

Lorette, is dat een bewuste keus van je geweest dat je altijd paardjes met een korte hals had, of is dat toevallig? Want anders ben ik wel benieuwd waarom :)

@Elize: Ik snap dat het zonder foto lastig is, maar het is (nog) niet mijn paard, ik ga daar niet zomaar foto's van op bokt zetten. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.
Daarom vroeg ik ook om algemene info en ook of de ervaring leert dat het bij een driejarige nog kan veranderen als ze nog uitgroeien (het is echt nog een baby).
Verder, zoals ik ook al zei, is het een vierkant model, dus qua verhoudingen klopt het wel.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:36

Het is inderdaad lastig beoordelen zo, maar wat ik in jouw geval belangrijker zou vinden is of hij makkelijk / vlak loopt; als je endurance wilt gaan doen, is het wel zo prettig (voor jou én het paard) dat hij makkelijke gangen heeft. Dus niet te hoog opgooiend of veel energie verliest aan een verticale gang (zoals bijv. een Fries). Dat kost jullie beiden namelijk meer kracht, die je zeker op de lange afstanden hard nodig hebt.
Succes !

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:43

Ja, dat is een goede vraag. Of ik nou onbewust voor compacte paarden val.... Ik ben nooit echt op zoek naar een paard, ze komen altijd op ons pad. Dus het zal ook voor een deel toeval zijn.
Ik vind ze wel gemakkelijker bij elkaar te rijden en ze zijn mooi wendbaar. Ik heb er in elk geval geen problemen mee.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:30

@Apochewinta: Verder heeft hij mooie ruime en vlakke gangen, daar heb ik inderdaad goed op gelet. In beweging loopt hij ook mooi, hals gestrekt. Maar zodra hij stilstaat is het gewoon, ja hoe moet ik het uitleggen, gewoon een heel ander gezicht. Ik had ook zoals ik hem zag staan nooit verwacht dat hij zo mooi kan lopen, een verschil van dag en nacht zeg maar. Als je hem ziet staan is het een pony, een baby nog. En als je m dan ziet lopen is het echt wat :).

Vind het ook echt lastig, daarom dacht ik, ik ga maar eens vragen.

@Lorette: Ok, dat is fijn om te weten. Grappig hoe het soms ook loopt :)

@corinne: ik had even over jou berichtje heen gelezen, maar ik herken dat wel, paardje is heel los in zn lijf, dus toen we stelling vroegen aan de hand, legde hij gewoon zn wang tegen zijn schouder, geen probleem. Maar de rest van zn lichaam deed niet mee. Lekker makkelijk :) niet dus :P

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:22

De hals is trouwens pas als laatse "klaar" bij een paard, dus als het paard pas 3 is, kan dat best nog wat bijtrekken hoor! Die groeischijven sluiten pas over 2 jaar...
In mijn profiel staan wel fotos van mijn paard van veulen tm 4jaar, en de hals is echt wel beter in verhouding gekomen vind ik :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:16

de halsvorm is ook nog wel van invloed op t gebruik...dus een goedgevormde korte hals kan je misshcien wel evenveel mee dan een slecht gevormde lange hals....

Ik vind de lengte van de nek meestal belangrijker dan de werkelijke lengte van de hals....

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 16:36

@Libera, oh dat is mooi :) Zoiets hoopte ik al. Ik heb idd de foto's van jou paardje bekeken. Erg mooi! En idd is het even afwachten hoe hij uitgroeit en qua bespiering, als hij aan t werk gaat.

@sigrid daar heb je gelijk in, en qua gebruik past hij dan ook wel bij mij. Maar de lengte van de nek kan ik niet echt goed zien door de dikke wintervacht. Wat heeft de lengte van de nek precies van invloed? Kun je dit uitleggen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:19

nou als paard weinig nek heeft, heeft hij meer moeite met aanleuning.....aan de teugel gaan, ...het inbuigen gaat natuurlijk moeilijker...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:36

Een nadeel van een kort hals kan zijn een graasvoetje...mits lange benen natuurlijk.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:19

@sigrid, bedankt, ok idd, dat werd eerder ook genoemd. Ik zal hier rekening mee houden als ik werkelijk tot de verkoop overga.

@Natasja, dank je voor je bericht, dat is inderdaad eerder ook genoemd, maar ik geloof niet dat hij daar last van heeft, hij staat netjes recht op zn hoeven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:44

ik vind de korte 4 kante pony's en paarden mooier dan de langelijnde.ik heb er zeld dan ook een aantal en ik ondervind absoluut geen problemen ik rij recreatief.het enige is als ze heel kort in de rug zin dat het vinden van een zadel moeilijk is.maar een korte rug is wel sterker dan een lange rug.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:33

Ok, dank jullie wel. Ik denk dat ik nu wel een goed beeld heb van de nadelen, maar ook de voordelen van een vierkantje :P
Als jullie het leuk vinden kan ik evt. nog een foto plaatsen als ik definitief heb besloten het paard te kopen

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:56

Mijn paard lijkt in verhouding een korte hals en klein hoofdje te hebben vergeleken met de rest, dit komt ook omdat ze een tamelijk platte kruis heeft, lijkt de rug langer.. tja optisch dus, ze heeft een maat cob hoofdje voor een paard van 169, is dat natuurlijk ook klein, ik vind het mooi.
Rijtechnisch heeft ze absoluut geen probleem, ook niet minder wendbaar of zo. Stand voet, ja dat heeft ze ook een beetje net als de meeste paarden, daar ieder paard 1 been naar voren zet bij het grazen en ieder dus veulen ook, en daar ontstaat het reeds. Toch heeft ze het niet veel meer dan mijn vorig paard dat een hele lange hals had :-)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:56

ik wil wel graag een foto zien

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:59

yankeestar schreef:
Mijn paard lijkt in verhouding een korte hals en klein hoofdje te hebben vergeleken met de rest, dit komt ook omdat ze een tamelijk platte kruis heeft, lijkt de rug langer.. tja optisch dus, ze heeft een maat cob hoofdje voor een paard van 169, is dat natuurlijk ook klein, ik vind het mooi.
Rijtechnisch heeft ze absoluut geen probleem, ook niet minder wendbaar of zo. Stand voet, ja dat heeft ze ook een beetje net als de meeste paarden, daar ieder paard 1 been naar voren zet bij het grazen en ieder dus veulen ook, en daar ontstaat het reeds. Toch heeft ze het niet veel meer dan mijn vorig paard dat een hele lange hals had :-)

Het is geen garantie dat een paard met een korte hals een graasvoet krijgt. Overigens heeft niet hetmerendeel van de paarden dit. Andersom juist.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:06

Ook ik vind een compacte paard mooier en sterker, hele lange ruggen vind ik zelfs lelijk.

Er is wel meer kans op grasvoet ivm benen meer uit elkaar (naar voren) doen bij het grazen.

Mijn paard heeft vroeger een beetje te korte hals gehad als veulen en dus helaas als gewoonte is het eringesleten dat hij altijd met rechterbeen naar voren graast en met het linker naar achter, hij heeft dus een grasvoet. Dus heel goed bij houden met de hoefsmid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:12

Ik vind een rechthoeksmodel juist mooier(en dan niet alleen maar een hele lange rug)
Korte ruggen en halzen vindt ik zo benkopt..zo'n paard vindt ik vaak kleiner lijken dan dat ie is.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:25

daar heb je gelijk ik Natasja, de mijne lijkt ook veel kleiner dan haar vriendinnetje dat even hoog is maar lange hals, scherpe schoft, lange benen, toch is het gewoon, wat ziet het oog graag, de ene dit, de ander dat. Heel persoonlijk.