ervaren met geen goede aankoop van shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fenna142

ervaren met geen goede aankoop van shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:58

Heey

Ik zoek iemand die mij kan helpen beslissen ik twijfel heel erg..
Ik heb een jaar geleden een schat van een pony gekocht heel vaak wezen kijken kinderen er op zien rijden zelf met de pony gemend noem maar op. Ik was helemaal verliefd.
Maar nu blijkt toch de klik er niet te zijn. Met mennen gaat het niet goed en onder het zadel ook niet echt.
Ik denk dat ik tijdens de koop oogkleppen voor had.. Ik baal. Ik wil hem niet kwijt maar dit is niet wat ik wil.
Ik heb geen geld voor nog een pony ik heb al twee new forest pony's. Eigenlijk zou ik dus nog een shetlander willen waar ik wel veel plezier van heb. Maar ik kan geen 4e paard betalen. En diep in me hart doet het ook heel veel pijn als ik me shetlander verkoop. Moet ik hard zijn en hem verkopen, naar iemand die de klik wel heeft en de uitdaging wil met een eigenwijze maar o zo lieve pony? Of houden en blijven vol houden?

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zouden jullie doen?

Groetjes (ik weet niet of dit hier thuis hoort)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:02

ED --> SMP

0kayleigh0

Re: ervaren met geen goede aankoop van shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:04

laat je shetje leasen?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:05

Tja, de keus ligt bij jouw :) Ik heb in het verleden ook wel (verzorg) ponys gehad waar het in het begin totaaaal niet mee klikte en jaren later mee kon lezen en schrijven.
Het is maar net hoelang jij het geduld hebt om het te blijven proberen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:05

een jaar geleden was de klik er wel?
Wat is er gebeurt dat die klik weg is?
(mijn haren gaan trouwens overeind staan bij het woord 'klik')

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:08

haha klik. ik weet ook niet of dat het goede woord is maar mis band of goed kunnen vinden met de pony.
Ja jaar gelden kon ik het goed vinden met hem. misschien had ik oogkleppen voor ik weet wat ik toen er van dacht. Ik weet alleen dat we nu tegen elkaar botsen en hij veel dingen expres doet om me te stangen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:11

dat is shetlander eigen :D

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:13

jaa! Dat is ook leuk aan shetlanders maar het probleem bij mij is raar. ik hou wel van hem maar ik krijg geen band met hem. heb geen klik.. ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:14

Een paard of pony doet geen dingen " expres " om te stangen !!! Dat zijn mensendingen .
Het paardje wil jou wat duidelijk maken , aan jou om uit te vogelen wat ?
echt elke haar gaat overeind staan bij " dat doet ie om mij te stangen "

verkoop hem maar als je er zo over denkt !! is beter .

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:17

Dat vind ik nogal een hardnekkige reactie ik vraag dit ook omdat ik een leerproces zit hoe ik dit moet aanpakken. Het klopt in zekere zin wel wat je zegt. maar het is een pony die je niet kent dus dit vind ik een hard oordeel. Hij probeerd mij dingen uit te leggen en daar doe ik ook zeker iets mee.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:19

Ik probeer nu al meerdere malen te typen wat ik over wil brengen maar weet het niet goed te verwoorden.

Zinzi_jewel heeft het op een wat minder vriendelijke manier gedaan :+ Als medische klachten uitgesloten zijn en het zou echt gewoon etterbakken zijn moet je daar alsnog boven staan en zeer duidelijk blijven in wat je wilt. Niet de ene keer toegeven als meneer bijv. de andere kant op wil en de andere keer perse jouw kant op moet. En vooral niet je geduld verliezen. Dat helpt helemaal niks :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:20

fenna142 schreef:
haha klik. ik weet ook niet of dat het goede woord is maar mis band of goed kunnen vinden met de pony.
Ja jaar gelden kon ik het goed vinden met hem. misschien had ik oogkleppen voor ik weet wat ik toen er van dacht. Ik weet alleen dat we nu tegen elkaar botsen en hij veel dingen expres doet om me te stangen.

Denk fout van jou!!!

Paard doet geen dingen EXPRES om jou te stangen!!!

Wat doe jij moet je je afvragen, waarom het paard zo reageert.

Noem eens een voorbeeld van wat hij zou doen?

edit.
Shetten zijn uiteraard reteslim! Dus als je als mens ook maar een steekje laat vallen,
dan krijg je dat meteen op je bord.
Ken nog een shetlander, die zich nooit door wie dan ook heeft laten longeren,
daar moet je dan gewoon met een grijns aan denken en niet kwaad worden, heeft geen zin.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:25

jeetje wat een harige mensen hier allemaal zelfs "mijn HAREN gaan overeind"
laat TS uitleggen wat ze bedoel en of ze nu zegt KLIK of band.
of zij het nu ervaart als STANGEN of in het feit dat ze elkaar niet begrijpen!!!!

Het is en blijft een shetlander!!!
En je geeft eerlijk toe dat je toen oogkleppen op had de wel bekende roze bril.
Ik ken het gevoel, en het is moeilijk.
Laat het in ieder geval je eigen keuze zijn en maak geen keuze door wat andere zeggen.
Misschien moet je je shet eens een andere uitdaging geven??
Of kijken of er iemand anders wat mee wil doen en jullie effe uit je cirkel halen.

Succes ermee

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:25

Ik denk dat als je zover bent dat je er een topic over opent, dat je antwoord zelf al wel weet.

Zie je er geen heil meer in om er nog tijd en energie in te steken omdat het gevoelsmatig niet "jouw paard" is, dan moet je eerlijk zijn en de shet de kans geven om bij een ander met een schone lei te beginnen. En zelf kun je dan ook opnieuw starten, alleen zou ik mijzelf dan wel 3x achter het oor krabben of je nog wel eenshet wil hebben. Tenslotte zijn er maar weinig shetten die niet str*nt eigenwijs zijn. Zijn toch karaktertjes waar je mee om moet kunnen gaan en dat is niet voor iedereen een leuke hobby.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:29

sorry dat ik.het zo hard breng !! Maar lees hier zo vaak " Doet ie om mij te stangen "
Jouw Topic is t zoveelste in korte tijd , wordt er gewoon niet.goed van ...
Emmer liep even over in jouw topic

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:32

Sorry voor alle mensen die boos worden of de haren over eind gaan staan, bij de uitspraak van mij met dat een paard ietse expres doet om jou te stangen. Niet goed van mij. En vooral niet goed in woorden uitgedrukt

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:38

een voorbeeld wat hij doet: ik men samen met mijn men leeraar met mijn shetlander voor de sulky. soms gaat het vlekken loos en super! Soms heeft hij zijn dag niet. Soms is hij in een te eigenwijze bui. En soms weten we niet wat we met hem aan moeten. (ik doe geregeld verschillende dingen met hem wandelen, langelijnen, grondwerk, meisjes op hem rijden ect.) dus aan afwisseling licht het niet. Hij gaat soms tijdens het mennen stilstaan en vervolgens achteruit lopen. er is niet aan te doen, zweep helpt niet, niks doen helpt niet (dit doe ik om te kijk of hij vanzelf veder gaat en alleen goed gedrag belonen en fout gedrag negeren), naast lopen helpt niet want dat loop je er vervolgens de hele rit naast. dat is het grootste probleem wat ik als zei soms gaat het super. er zijn wel meer probleempjes maarjah.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:38

ik zal een heel lang antwoord geven i.p.v. 1 zin en ik hoop dat je er iets aan hebt :)
als eerste, je zei dat het een schat was onder het zadel en tijdens het mennen. nu lukt dat plots niet meer goed? dat begrijp ik eerlijk gezegd niet? en anders het hoeft niet alleen mennen en rijden te zijn, je kan ook veel plezier maken met aan de hand wandelen, longeren, VD enz.
je zegt ook dat er geen klik is. ten eerste haat ik het woord klik. en daarna, je zei dat je dolverliefd was toen je hem kocht? waar is de klik dan naar toe? en anders kan je ernaar toe werken of niet? als je een goede band creeert komt de klik vanzelf wel normaal gezien.
dan kom je bij het punt dat dit alles niet uitmaakt en je wilt hem toch weg doen, maar niet weg. dan zou ik niet verkopen, want dan krijg je daar later spijt van. of je moet hem verkopen aan een kennis of aan een hele goede thuis. ik heb een tijd geleden mijn hondje gegeven aan een goede vriend en ik mis hem niet omdat ik weet dat hij het heel goed heeft nu! en wil je hem echt niet wegdoen, dan kan je hem leasen. hij blijft van jou en iemand anders betaalt een bedragje en mag in plaats daarvoor alles ermee doen. of je biedt hem aan als verzorgpony, dat is hetzelfde, maar dan krijg je geen geld.
heb je hem dan verkocht/verleast/enz. en je wilt een nieuwe shet? niet doen! veel shetlanders zijn eigenwijs en als je geen doorzettingsvermogen hebt met deze om hem goed af te richten dan zal het bij de volgende ook niet lukken! dan zou ik eerder gaan voor een ander ras kopen bv. een tinker ofzo als je niets eigenwijs wilt. maar waarom zou je eigenlijk kopen? je hebt toch al 2 pony's!
ik hoop echt dat je er iets aan hebt en dat je een goede keuze maakt! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:41

Maar, het mennen gaat niet echt, en onder het zadel wil het ook niet... Kan je aangeven wat er dat niet wil? Hoe ervaren zijn de mensen die ermee werken? Hoe oud is de pony? Kortom: heb je wat meer info?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:42

Het menprobleem kan je lesgever ook niet oplossen? Ik ga dan aan je lesgever twijfelen eerlijk gezegd

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:45

De gangen gaan niet goed, daar ben ik hard mee aan het werk en zit verbetering in! (longeren) pony is 10 jaar, ik werk met ervare mensen, hebben opleiding gedaan en werken zelf ook met shetlanders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:46

Gangen gaan niet goed? Sorry, wat bedoel je daarmee?

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:47

fenna142 schreef:
De gangen gaan niet goed, daar ben ik hard mee aan het werk en zit verbetering in! (longeren) pony is 10 jaar, ik werk met ervare mensen, hebben opleiding gedaan en werken zelf ook met shetlanders.

sorry hoor maar de gangen zijn niet goed? dat is dikke zever! moet hij ZZ lopen ofzo? sorry dat ik gemeen ben maar doe normaal.... :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:48

Dus soms staakt hij voor de wagen.
Dat is niet fijn nee.

En reageerd dan niet meer op ja assoriment van voorwaarst vragen.
Overigens wel fijn dat je een sulky hebt ipv 4-wieler want dan had je vermoedelijk al wel op zijn kant gelegen
als ik het zo lees.

Laat je wel de druk van voren eraf als hij naar voren moet?
Je bijrijder onmiddelijk af laten stappen en hem aan de hand mee naar voren laten nemen, werkt dat?
Hoe groot is je shet, hoe zwaar ben jij en hoe zwaar is je wagen?
Loopt je wagen niet aan, is je sulky goed afgesteld, zit je tuig goed?
Gooit hij niet toevallig zijn tong over het bit of zo?
Je hebt het over lesgever, dat is een goede instructeur of gewoon iemand die je helpt?
Lees ervaren mensen.. Allicht een keer voor verfrissende andere kijk elders lesje nemen?
Misschien hebben die het Eureka! idee, soms wordt je namelijk wel eens wat bedrijfsblind.
Reageerd niet op je zweep, kan je normaliter met licht aantikken je paard laten doen wat je wilt?
Want juist als je er eens flink op los slaat kan dat flink averechts werken. (dus juist meer HO! en achterwaarts).
Doet hij het met dressuurmatig werk in de bak, of juist op buitenrit?
Rij je met of zonder oogkleppen?
Gebeurt dit als je net wegrijdt? Of juist als hij moe geworden is?
Etc.

Heb je foto van jou al rijdend met je aanspanning?

Via internet dus eigenlijk niet veel van te zeggen.
Wel dat die kleine paardjes groots karakter hebben, you either love or hate it!
En als ze eenmaal iets gevonden hebben dat voor hun het gewenste resultaat heeft, moet je van goede huize
komen om ze te overtuigen het anders te doen, maar het is niet onmogelijk!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:49

stef schreef:
Gangen gaan niet goed? Sorry, wat bedoel je daarmee?

Ja, wat bedoel je in de zin van kreupel, of niet ala Totilas?