Springhengst voor stermerrie Ginus x Silvio II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CAS_3

Springhengst voor stermerrie Ginus x Silvio II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 18:39

Voor dit jaar zoek ik een hengst voor mijn stermerrie Caprice (Ginus x Silvio II)
Volledige afstamming: http://horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=190565
Caprice is 164 groot, 5jaar oud (2007) en edel gebouwd. Momenteel is ze L-springen en L2-dressuur. Haar moeder heeft Z gesprongen en M1-dressuur gelopen. Caprice is een zeer werkwillige merrie en zal altijd mee denken met haar ruiter. Ze heeft een gemakkelijk karakter onder het zadel. In de omgang kan ze soms wel zenuwachtig zijn, dit verbetert wel sterk naarmate ze ouder aan het worden is. Qua gangen: ze heeft een goede, gesprongen galop. Haar drafwerk is voldoende ruim en haar stap ook.
Qua springen: ze zal alle moeite van de wereld doen om van de sprong te blijven en wil ook absoluut naar de overkant. Ze heeft voldoende temperament en bloed in het parcours. Haar voorhand is zeer goed en ze springt met veel lucht. Haar achterhand zou meer mogen openen/uitzwaaien. Momenteel durft ze nogal eens ondertrekken/verstijven. Wanneer ze zich goed ontspant, betert dit wel en zwaait ze meer uit. (In het parcours springt ze vanvoor soms zo hoog, dat ze achteraan niets meer moet doen)

Verbeterpunten:
· Maat
· Achterhand
· Vermogen

Wat ik wil behouden:
· Meewerkende karakter
· Bouw en uitstraling
· Voorhand
· Galop

Foto’s van haar keuring:https://picasaweb.google.com/109060019880939137766/FotoSEigenaar?authkey=Gv1sRgCL_o17fOx9XkQA#

Foto’s van haar moeder:https://picasaweb.google.com/109060019880939137766/FotoSMoeder?authkey=Gv1sRgCPa0gc-Ry5OmUg#

Filmpjes (3): http://www.youtube.com/user/89vdp?feature=mhee

Alvast bedankt voor de tips!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:47

mooie merrie hoor!
Ze is inderdaad heel luxe gebouwd, ik zou er inderdaad geen al te bloederige hengst opzetten.
Wat vind je van Tangelo van de Zuuthoeve?
Of een stoere duitse Holsteiner hengst?

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 18:53

Knakker schreef:
mooie merrie hoor!
Ze is inderdaad heel luxe gebouwd, ik zou er inderdaad geen al te bloederige hengst opzetten.
Wat vind je van Tangelo van de Zuuthoeve?
Of een stoere duitse Holsteiner hengst?

Tangelo is me iets minder bekend dan Thunder maar ik ga het even opzoeken.
Ik ben niet stamboek gebonden dus ik sta open voor alle hengsten. Enige voorkeur van holsteiner?
De volgende werden me reeds aangeraden: Thunder v/d zuuthoeve, Elvis ter Putte en Emerald.
Emerald is wel diepvries sperma en ik geef de voorkeur aan vers. Mits het haar 1e veulen is.

Zarena

Re: Springhengst voor stermerrie Ginus x Silvio II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:03

Niet een beetje zonde om haar nu uit de sport te halen en in te schakelen voor de fokkerij? Is het niet mogelijk haar eerst naar het Z te rijden (nu ze toch eenmaal in de sport zit) zodat het het predikaat sport springen mag dragen?

Buiten dat zou Zirroco Blue ook kunnen passen :) De hengsten van Zirroco op de afgelopen hengstenkeuring vielen op door goed achterhand gebruik op de sprong..

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:24

Zarena schreef:
Niet een beetje zonde om haar nu uit de sport te halen en in te schakelen voor de fokkerij? Is het niet mogelijk haar eerst naar het Z te rijden (nu ze toch eenmaal in de sport zit) zodat het het predikaat sport springen mag dragen?

Buiten dat zou Zirroco Blue ook kunnen passen :) De hengsten van Zirroco op de afgelopen hengstenkeuring vielen op door goed achterhand gebruik op de sprong..

Momenteel is er nogal veel vraag naar haar op wedstrijd en ik zou graag een veulen van haar hebben voor ze eventueel verkocht wordt. Al hoop ik haar nog een hele tijd te kunnen houden. Als ik haar in april laat dekken en alles zit mee, dan heb ik in maart een veulen en kan ze in juni/juli terug mee op wedstrijd. De achterstand gaat dan wel mee vallen omdat ze zo mee werkt.
Wat vinden jullie van Elvis ter putte?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:59

Eentje die vanachter ook heel goed springt is castellino van de helle, voorbeen van de hengst mag beter, maar jouw merrie heeft wel een goed voorbeen.
Emerald idd, ook heel goed vanachter.
Voor een duitse hengst, ik heb dit jaar met centurio gefokt, www.wimschoukens.be en een mooie jonge hengst met goede achterhand is quilimbo, pas goedgekeurd door zangersheide.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:53

Ik zou er wel wat langer voor uitrekken om je merrie weer in conditie te krijgen, voordat ze weer op concours komt ;)

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:32

@Charisma: castellino is me de laatste tijd ook al positief opgevallen. Heb jij al nakomelingen van hem gezien? Wat verbetert hij dan vooral bij deze?
@Zarena: ik bekijk het op de moment zelf of ze het aankan. Wanneer dit niet het geval is, dan ga ik haar zeker niet forceren.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:53

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:40

Wat vinden jullie van I'm special de muze? (zoon van Emerald)
Deze komt uit een goede moeder en ik vind hem wel een leuke hengst.
Ik heb enkel schrik dat hij te Compact/kort is voor op Caprice.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:14

Mooie hengst, springt lekker en komt idd uit mooie vader en moederlijn.
Idd is de lengte wel een aandachtspunt, je wil geen korte prop fokken.
Dan zou ik gaan voor Emerald zelf, die is toch net iets langer.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 08:58

Charisma schreef:
Mooie hengst, springt lekker en komt idd uit mooie vader en moederlijn.
Idd is de lengte wel een aandachtspunt, je wil geen korte prop fokken.
Dan zou ik gaan voor Emerald zelf, die is toch net iets langer.

Het propperige is ook waar schrik voor heb.
Bij Emerald houdt het diepvriessperma en de voorwaarden mij tegen.
Ze is nog nooit drachtig geweest dus ik weet ook niet of het wel lukt en dan is het wel veel geld voor weinig zekerheid.
Ik me nog wat meer verdiepen in castellino.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:04

Geeft die geen vers meer? Wij verwachten in juni op stal een Emeraldje :) en dit jaar wordt er misschien ook weer gedekt met hem. Dacht dat hij ook nog vers gaf?!
Normaal is diepvries van een jonge hengst wel oke, maar het is een heel gedoe met merrie wegbrengen enz.
Ben ook meer voor het verse spul! :)

Castellino idd, blijf het een gave bok vinden. :)

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:30

Charisma schreef:
Geeft die geen vers meer? Wij verwachten in juni op stal een Emeraldje :) en dit jaar wordt er misschien ook weer gedekt met hem. Dacht dat hij ook nog vers gaf?!
Normaal is diepvries van een jonge hengst wel oke, maar het is een heel gedoe met merrie wegbrengen enz.
Ben ook meer voor het verse spul! :)

Castellino idd, blijf het een gave bok vinden. :)

http://www.emerald-stallion.com/
Hier kan je de voorwaarden terug vinden voor dit jaar.
Deze lijken mij niet zo ideaal voor een 1e veulen.
Ik zou ze toch graag drachtig krijgen.
Anders zou het zeker Emerald worden :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:00

Hmm, idd, das niet zo ideaal idd. :)

Dan even verder zoeken naar hengst met vers spul! :)

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:37

Nog iemand een heel ander idee?
Alle suggesties zijn welkom... :)

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:33

Maat en vermogen kan je ook bij Nabab vinden :j
Vers sperma en voor zo'n bewezen hengst relatief prijslijk vind ik...

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 18:43

jessje schreef:
Maat en vermogen kan je ook bij Nabab vinden :j
Vers sperma en voor zo'n bewezen hengst relatief prijslijk vind ik...

Leuk dat je met dat idee komt jessje. Ik had hem zelf ook nog in mijn achterhoofd zitten.
Ik hoop enkel dat ik met nabab niet teveel moet afgeven op het model.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:24

En heb je je keuze gemaakt?

Mijn tweejaarse merrie van Nabab heeft een goed model, denk dat je merrie wel "mooi" genoeg is :j

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:08

jessje schreef:
En heb je je keuze gemaakt?

Mijn tweejaarse merrie van Nabab heeft een goed model, denk dat je merrie wel "mooi" genoeg is :j

Het is beslist! :)
We gaan haar laten dekken van Elvis ter Putte. Enkele kennissen van mij hadden hem al geadviseerd en ik ben dan wat meer info over hem gaan opzoeken omdat hij nog vrij onbekend was voor mij qua nakomelingen. Ook via pb kreeg ik hier wat meer info. De bokker vertelde me het volgende over haar nakomelingen van Elvis: Maat, langbenig, correct in elkaar en correcte bewegingen.
Blijkbaar had een een fokker die nog op geen kilometer van mij woont ook 3 elvissen staan. Daar ben ik afgelopen weekend naar gaan kijken en ze waren allemaal zeer hoogbenig, chique, bloedgemaakt en soepel/lenig bewegen in vrijheid. (Fokker heeft al heel wat goede paarden/toppers gefokt en hij raadde me Elvis zeker aan) :)
Ik zelf aan het overwegen om een tweede merrie van hem te dekken omdat hij me zo mee valt!
Nabab heb ik overwogen en zou ik genomen hebben als ik niet bij Elvis was uitgekomen :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:27

Mooie afstamming van Ginus :D
corland is ook nog beschikbaar.
Sluit wel op Ginus aan.
Zou zelf het advies overlaten aan vdl stud. geven altijd zeer goed advies en komen ook gerust kijken bij je merrie.
Geef zelf met 1 van mijn springmerrie's voorkeur aan sport, fokkerij daarna of verkoop.
Verder zou je ook kunnen denken aan het vinden van een draagmoeder, via ET.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 17:11

agerrits schreef:
Mooie afstamming van Ginus :D
corland is ook nog beschikbaar.
Sluit wel op Ginus aan.
Zou zelf het advies overlaten aan vdl stud. geven altijd zeer goed advies en komen ook gerust kijken bij je merrie.
Geef zelf met 1 van mijn springmerrie's voorkeur aan sport, fokkerij daarna of verkoop.
Verder zou je ook kunnen denken aan het vinden van een draagmoeder, via ET.

ET heb ik overwogen maar er zijn veel merries die daaronder lijden.
Hun prestaties dalen en ze voelen zich er echt niet goed bij.
Wanneer ik ze nu zou kunnen laten dekken en ik heb een vroeg veulen, dan kan ze half volgend jaar terug de sport in en is haar achterstand niet echt groot. Juist door haar werkwillige karakter zal een evenuele achterstand snel terug opgehaald zijn. :)
Ik ken niet veel corlands maar degene die ik ken, zijn nogal neerwaarts gebouwd (overbouwd) en vrij plomp. Dit zou ik toch graag willen vermijden. Ik weet niet wat jou ervaringen zijn?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:25

Zeker heb je ook gelijk in, je merrie is nog jong en je pakt haar wellicht ook best makkelijk weer op. Betreft extrieur hangt het bij corland ook af van je eigen merrie. Echt vernieuwend is het ook niet. :D
Phin Phin is wellicht ook gezien zijn bewegingen (die hij ook vererft) mooi voor je merrie, ik lees dat ze ook dressuur loopt, je fokt dan spring, maar ook zeker niet terug in de aanleg voor dressuur. :D
Veel succes, blijf meelezen wat je keuze word, vind de ander genoemde hengten ook een goede. :+

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:27

Caprice is gisteren geïnsemineerd. Het ging plots vrij snel. Dinsdag kwam de dierenarts langs om haar eens te scannen om te weten hoe haar cyclus juist was. Plots vertelde hij ons dat ze de volgende dag al gedekt moest worden. Dit eigenlijk vrij onverwacht. Vandaag controle en eventueel morgen nog een keertje dekken. Vervolgens hopen dat het van de 1x lukt en dat we volgend jaar een merrieveulen hebben rondlopen :D . De vader is trouwens ELVIS TER PUTTE geworden.
Bedankt voor al jullie advies!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:30

Zeker kan het snel gaan, heel veel succes. :(:)