Ik meld mij hier ook even. Lees wel vaak mee in de tinkerforum.. maar heb tot heden nog niet echt wat van me laten horen.
Afgelopen zomer heb ik een tinkermerrie genaamd Dixie gekocht bij stalnijmegen op bokt.
Ben er helemaal gelukkig mee en ze is echt m'n allesje geworden

Ze is hartstikke lief, knuffelt graag en heeft maar 1 slechte eigenschap....
Ze heeft haar diploma ''UITBREKEN'' behaald.
Afgelopen september mocht ze met alle andere tinkers (negen) van de manege op de grote wei. Dit ging eerst harstikke goed, tot dat ''verse gras'' in november begon op te raken. Er lag nog genoeg, maar zo groen als het van de zomer was, was het niet. Ze begon met uitbreken (want de buren hadden nog wel wat groene gras in de voortuin). De eerste paar keren was dit gewoon on het lint door en nam ze de stroom voor lief.. maar later werd dit ook het paaltjes plattrappen en over het draad heen.. (Geloof me.. het heeft de manege genoeg aan draad etc. gekost).. Maar het was gewoon elke dag raak en het geduld van de manege eigenaar raakte op.
Ik besloot op een zaterdagmorgen Sherlock Holmes te spelen.. ik liet haar de wei in bij de andere tinkers en ging achter de bosjes staan.. Ja hoor.. toen ze me even niet zag.. tralalalalaaaaa daar was ze alweer onder het draad door. Het zag er zo makkelijk uit voor haar. Ze heeft er gewoon een vak van gemaakt. Er zit echt voldoende stroom op, maar blijkbaar voelt ze hier niks van. Dus ben ik overgestapt naar plan B en heb ik haar weer even meegenomen naar stal en haar deken afgedaan en ingewikkeld met zilverfolie.. Weer op naar de wei.. tralalala Dixie, de grote bandiet, ging zo weer onder het draad door. De zilverfolie had geen effect.
Het uitbreken werd gevaarlijker.. hekjes gingen kapot en zo gingen de andere tinkers met haar mee en stonden ze steeds bij de buren in het land. Ook een wei die door een hek omheind was, ontsnapte ze en zelfs in ze een buitenstal uitgesprongen, omdat ze bij haar vriendjes in de wei wou staan, wat heel begrijpelijks is... Toen mocht ze van de manege eigenaar niet meer naar buiten en heeft ze anderhalve maand op stal gestaan (tuurlijk kwam ze wel buiten in de stapmolen en af en toe paddock, maar wel onder toezicht)
Januari.. nieuwe jaar, nieuwe kansen.. Tinkers stonden niet meer op de wei, maar buiten op de paddock. Dixie mocht weer naar buiten.. Wonder boven wonder ging het harstikke goed. We begonnen met een uurtje of 2 uurtjes naar buiten en dat werden al gauw hele dagen. 's avonds ging ze weer naar stal.
Helaas.. afgelopen week heeft ze het uitbreken weer uitgevonden. De ingang van de paddock zijn 2 stroomlinten van 2 meter breed standaard hoogte. Ze heeft de plasticen sluiting kapot gekregen dus ze is gewoon heel hard tegen het stroomdraad aangerend (ga ik vanuit) ... Ze is toen bij de voerbak gaan staan van de andere tinkers, terwijl ze zelf ook hooi hadden..
Heeft iemand ervaring met ''uit-breek-tinkers''? Heb even gezocht, maar kon hier geen topic over vinden. Weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.. Hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft en een goede oplossing heeft.
(Ze krijgt genoeg eten, dus dat is het niet... en ook niet dat ze beter met de tinkers in de andere paddock kan... Ook is de wei en de paddock er goed omheind.. voor haar blijkbaar niet goed genoeg....)
Ik hoop dat dit gauw een keer ophoud, want dit is niet leuk voor haar. Ze is nog maar drie en wil niet dat ze dag en nacht op stal staat en alleen in de stapmolen komt...