[TI] Mijn tinker is een grote (uit-breek-)bandiet!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Mijn tinker is een grote (uit-breek-)bandiet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:40

Hoihoi bokkers,

Ik meld mij hier ook even. Lees wel vaak mee in de tinkerforum.. maar heb tot heden nog niet echt wat van me laten horen.

Afgelopen zomer heb ik een tinkermerrie genaamd Dixie gekocht bij stalnijmegen op bokt.
Ben er helemaal gelukkig mee en ze is echt m'n allesje geworden :o
Ze is hartstikke lief, knuffelt graag en heeft maar 1 slechte eigenschap....
Ze heeft haar diploma ''UITBREKEN'' behaald.

Afgelopen september mocht ze met alle andere tinkers (negen) van de manege op de grote wei. Dit ging eerst harstikke goed, tot dat ''verse gras'' in november begon op te raken. Er lag nog genoeg, maar zo groen als het van de zomer was, was het niet. Ze begon met uitbreken (want de buren hadden nog wel wat groene gras in de voortuin). De eerste paar keren was dit gewoon on het lint door en nam ze de stroom voor lief.. maar later werd dit ook het paaltjes plattrappen en over het draad heen.. (Geloof me.. het heeft de manege genoeg aan draad etc. gekost).. Maar het was gewoon elke dag raak en het geduld van de manege eigenaar raakte op.
Ik besloot op een zaterdagmorgen Sherlock Holmes te spelen.. ik liet haar de wei in bij de andere tinkers en ging achter de bosjes staan.. Ja hoor.. toen ze me even niet zag.. tralalalalaaaaa daar was ze alweer onder het draad door. Het zag er zo makkelijk uit voor haar. Ze heeft er gewoon een vak van gemaakt. Er zit echt voldoende stroom op, maar blijkbaar voelt ze hier niks van. Dus ben ik overgestapt naar plan B en heb ik haar weer even meegenomen naar stal en haar deken afgedaan en ingewikkeld met zilverfolie.. Weer op naar de wei.. tralalala Dixie, de grote bandiet, ging zo weer onder het draad door. De zilverfolie had geen effect.
Het uitbreken werd gevaarlijker.. hekjes gingen kapot en zo gingen de andere tinkers met haar mee en stonden ze steeds bij de buren in het land. Ook een wei die door een hek omheind was, ontsnapte ze en zelfs in ze een buitenstal uitgesprongen, omdat ze bij haar vriendjes in de wei wou staan, wat heel begrijpelijks is... Toen mocht ze van de manege eigenaar niet meer naar buiten en heeft ze anderhalve maand op stal gestaan (tuurlijk kwam ze wel buiten in de stapmolen en af en toe paddock, maar wel onder toezicht)
Januari.. nieuwe jaar, nieuwe kansen.. Tinkers stonden niet meer op de wei, maar buiten op de paddock. Dixie mocht weer naar buiten.. Wonder boven wonder ging het harstikke goed. We begonnen met een uurtje of 2 uurtjes naar buiten en dat werden al gauw hele dagen. 's avonds ging ze weer naar stal.

Helaas.. afgelopen week heeft ze het uitbreken weer uitgevonden. De ingang van de paddock zijn 2 stroomlinten van 2 meter breed standaard hoogte. Ze heeft de plasticen sluiting kapot gekregen dus ze is gewoon heel hard tegen het stroomdraad aangerend (ga ik vanuit) ... Ze is toen bij de voerbak gaan staan van de andere tinkers, terwijl ze zelf ook hooi hadden..

Heeft iemand ervaring met ''uit-breek-tinkers''? Heb even gezocht, maar kon hier geen topic over vinden. Weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.. Hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft en een goede oplossing heeft.

(Ze krijgt genoeg eten, dus dat is het niet... en ook niet dat ze beter met de tinkers in de andere paddock kan... Ook is de wei en de paddock er goed omheind.. voor haar blijkbaar niet goed genoeg....)

Ik hoop dat dit gauw een keer ophoud, want dit is niet leuk voor haar. Ze is nog maar drie en wil niet dat ze dag en nacht op stal staat en alleen in de stapmolen komt...

rommulus

Re: Mijn tinker is een grote (uit-breek-)bandiet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:48

Extra draden spannen en zorgen dat haar stukje land fijner is door daar evt speeltjes in te leggen (pion, voederbal, speel bal wat dan ook)
Lik steen in het land en zorgen dat er permanent hooi is met evt een slowfeeder oid

Het lijkt mij namelijk dat ze zich gewoon verveeld en een redelijk sterke wil heeft en met haar wan gedrag aandacht krijgt (ookal is het misschien negatief)
Probeer haar tussen dr oortjes uit te putten
Evt zou je ook kunnen gaan wandelen met haar of haar evt mee te nemen als hand paard (op buiten ritten en of gewoon met rijden)

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:53

misschien toch meer stroom er op . mijn tinker heeft nooit uitgebroken en staat meest van de tijd eigenlijk geen stroom op de draden :D

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:53

Yentl hier heeft er ook een handje van. Ze weet wanneer ze snel door draden heen rent de stroom maar voor even is. Nu is het met de sneeuw zo dat je stroom het vaak minder doet. Ik heb de wei hier klein gemaakt een soort paddock waar de stroom dan wel redelijk blijft en daar gaat ze niet meer doorheen.

Vorige zomer was het op het ergst toen hebben we haar op een gegeven moment zilverfolie in haar manen gedaan en de manen gevlochten zodat ze de bos niet tegen het stroom kan zetten en er vervolgens tussendoor stapt dit werkte wel. Ook om haar halster bij de oren en neus zilverfolie doen. Hierdoor heeft ze het toen een hele tijd niet gedaan. Het is niet de leukste manier maar gezien wij bijna aan de snelweg wonen kunnen we het risico niet lopen dar ze ineens midden op de weg staat, Ook hebben we op een aantal plekken het draad verhoogd. Maar ik denk wanneer ze het trucje eenmaal door hebben je rekening moeten houden dat ze het altijd kunnen doen zeker nu ze nog jong zijn.
Zorgen voor vermaak in de wei wanneer er weinig gras is zorgen voor veel hooi etc.
Maar het blijft heel lastig en je wordt er niet vrolijk van. En op momenten dat je weet dat ze het gaan doen. Hier is het vaste prik als ik Tom mijn ruin ga rijden in een andere wei dan komt ze hoe maakt haar niet uit maar ze komt er door de draden naartoe. Op zulke momenten zetten we haar dus op stal. Ik denk dat het ooit als ze wat ouder worden Dixie is natuurlijk ook nog jong wel over zal gaan.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:01

Heel herkenbaar. Die van mij doet dat ook (af en toe gelukkig)
Van de zomer begonnen. Ze staat in een groep van 13 paarden. Gaat hardstikke goed, alleen wanneer er een vriendje uit werd gehaald om een rondje buiten te doen of om in de bak te rijden, kwam ze er achter aan. Over / onder / door het stroomdraad. Het maakte niet uit.

Toen heeft de boer het stroom op de allerhoogtste stand gezet, Kayleigh halster omgedaan en is flink met haar neus tegen het draad geduwt. Wonder boven wonder is ze toen de laatste maand van het weide seizoen netjes achter de draden gebleven.

Nu heeft ze van de week de draden van de paddock gesloopt.
Even voor de indicatie. 3 lagen dik.
Afbeelding
Ik had ze net los gegooid, ze stond wat te scharrelen en ineens zag ik ze een beetje bij het draad staan 'duwen'. Doet ze een paar stappen naar achter en hop, in volle galop door de draden. Ze is dan ook niet in paniek. Eventjes wanneer mevrouw met 4 benen in de draden hangt.

Van de zomer ga ik het weer proberen, gewoon in de grote groep. Gaat ze weer door de draden, doen we weer de neus tegen het draad. En anders hebben we (maar dat is een stuk kleiner) nog een stuk weiland waar ze achter het hek staat. Daar zet ik ze nu ook af en toe met een vriendje.
Even afwachten hoe het van de zomer zal gaan. Al heb ik wel goede hoop, weer even met de neus ertegen aan en dan weet ze het wel. (fingers crossed)

Ben wel benieuwd met wat voor tips bokkers komen. Speeltjes ed gaan hierbij niet helpen. Genoeg eten heeft ze ook.
Beetje ondernemend typ. Wil niks missen.
Laatst bijgewerkt door SIEMxFUNNY op 13-02-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:03

hey, ik heb een paardje dat gelukkig niet de omheining sloopt maar er gewoon overheen springt.
Wat bij mijne helpt is inderdaad entertainment, je vertelt dus al dat ze het vooral doet als er geen gras op de wei staat (bij mij het zelfde verhaal).
Ik heb bijvoorbeeld een bal in de wei liggen, wat ook leuk is is een berkenboomstam ( kunnen ze lekker knagen) etc. etc.
Mijn paardje heeft al een hafjaar niet meer over de omheining gesprongen omdat hij (nadat ik de draad verhoogd heb tot 2 meter) er een keer met zijn neus door is gesprongen en toen waarschijnlijk een flinke tik heeft gekregen. we hebben ook heel veel stroom op t land staan ( rond de 5, op een hectare) Maar als je tinker met enorm veel manen onder de draad door glipt kan het wel eens zijn dat hij het niet voelt.
oh en wat misschien helpt, hem iets minder lang in de wei zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:04

Ook die van ons is goed in uit en losbreken. Al moet ik zeggen dat hij het hier nog maar 1 keer heeft gedaan. Hij doet het als hij het ergens niet mee eens is, veel te weinig eten krijgt of zijn weimaatjes niet ok vindt. Hij is een meester in uitbreken zonder sporen of schade te maken. We zien het hem nooit doen maar toch staat hij totaal ergens anders.

Zijn 3 grootste ontsnappingen zijn uit de bak komen die afgezet is met 3 draden op 50 cm 1 meter en 1.30 m en terecht komen in het stukje om de bak heen dat 2 meter breed is. Dit heeft hij 4 keer binnen een uur geflikt maar nooit betrapt.

Een andere keer wei afgezet met dik stroom en 4 draden van 40 cm tot 150 cm. In 3 dagen tijd 10 keer uitbreken naar een vlasveld dat ernaast lag of gewoon naar een kale wei. Meneer was het niet eens met zijn weimaatjes.

Een nog vreemdere keer uit de stal springen met een staldeur van 125 cm, over een volgend houten hek van 130 cm daarna over een metalen weihek met de grond erachter steil naar beneden over een volgend draadje naar de wei. Met flinke koorts en slap op de benen.

Stroom houdt hem niet tegen als hij er echt uit wil.

Het enige dat we kunnen doen is zorgen voor voldoende eten en drinken, fijne weimaatjes en een tevreden paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:26

Ik heb volgens mij de beste uitrbreker.
Als veulen was ze al aan het spelen met de schrikdraad handgrepen.
Nu heeft ze afgelopen week al weer drie handgrepen kapot gekregen.
Ze duikt gewoon onder het draad door.
En soms springt ze gewoon haar stal uit, wandje van 120 cm.

Hier was de grond wel erg droog, een emmer water op de grond en het was over.
http://www.mijnalbum.nl/Album=N63AHGS7

En hier een maand oud, haar eerste schrikdraad oefeningen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=S6CGRWRY

Ik weet wel dat zij als eerste doorheeft wanneer er geen stroom op het draad staat.
Ook een slechte aarde bij droogweer, heeft ze gelijk door.
Ik heb het niet nagemeten bij de afgelopen vorst periode, maar ik denk dat de aarde bij strenge vorst van het schrikdraad dan ook slecht is.

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:18

Bij ons hebben ze een halster met een stuk lind er aan als ze tussen de draad gaat dan krijgt ze een schok

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:22

Mijn vorige Tinker was ook zo'n slimmerd! Ons hek zat dicht door middel van een ketting die over een paal was gedaan, en meneer pakte gewoon met zijn tanden de ketting en tilde die over de paal :)* Was ie ook pas een paar maandjes oud. Voor schrikdraad had ie trouwens ook geen respect, driedubbeldikke draden ging meneer nog onderdoor. Boefje :=

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:57

Leuk om al die verhalen te lezen zeg hahahah!
Maar heb al wel een paar goede ''oplossingen'' gehoord.

Gelukkig ben ik niet de enige met zo'n bandiet haha!

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:15

Haha Sissy is ook zo'n strekenpaardje...
Ik weet dan dat ik moet opletten als ik uitmest: enkel de onderste rekveer open en de andere 2 toe. Mijn ouders zijn dus afgelopen weekend gaan voederen en uitmesten enja... onderste en middelste rekveer open en Sissy trapte het af :D

Afgelopen zomer ben ik enkele keren uit mijn bed gebeld omdat Sissy ontsnapt was: 3 elektriekdraden boven elkaar, ze waren nergens stuk... en erover springen zal ze zeker niet hebben gedaan...

Ook als ik nu bij de paarden ben en ik ben hooi aan het aanvoeren, dan staat het poortje open en er hangt dan 1 draad op zo'n 1.10m. Stroom staat dan niet op als ik er bezig ben en dan gaat ze ook altijd op stap :D Dan laat ik haar altijd wel wat doen (tenzij ze in de voedertonnen zit) want echt weg kan ze daar niet. Toen er vroeger nog een serre achter de weide stond dan liet ik haar ook gewoon wat rondlopen en grazen en dan riep ik haar nadien gewoon terug :P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:51

Vaak is het idd verveling... in de winter is er gewoon stuk minder te beleven in de wei :(:) Slowfeeder zou idd kunnen helpen of gewoon wat goeie Takken of zo om ze bezig te houden Ruari vind het bv heerlijk om daaraan te knabbelen maar ook om er als een hondje mee te spelen :D
Afbeelding

Soms helpt het om ze op het moment van uitbreken (net VOOR ze eruit zijn) ze eens ENORM GOED te laten schrikken zodat ze goed achteruit Vliegt }> :o

en met koud weer is idd helaas de stroom vaak ook stuk slechter :\ en dat weten die slimbo's dan meteen >;)

Verder kan het soms helpen om er een meter voor/ na nog een draad te spannen met Flink stroom erop zodat ze als ze door de 1ste heen zijn de 2e nog volgt }>
De stroomtik van de 1ste kán soms ook JUIST zorgen dat ze erdoor schieten ipv teruguit schrikken ;) niet elk paar dheeft als reactie teruguit schieten en daardoor ontdekken ze dat ze toch snel weer vd stroomtik af zijn maar staan ze dan buiten :Y)

en/ of gladdraad gebruiken ipv lint dat wil ook wel eens schelen want ipv een aantal ijzerdraadjes waar de stroom doorheen loopt (die ook nog kapot kunnen knakken als t lint veel/ vaak uitrekt) loopt de stroom helemaal door de gladdraad :) Verder heb ik het idee dat het ook minder gevoelig is voor lekstroom óf je hoort t eerder tikken, zodat je merkt dat er op die plek wat weglekt ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:55

Die optaters van de stroom heeft mijn uk al regelmatig gehad.
Maar toch flickt ze het weer om onder het draad door te gaan.
Koppie eronder, draad op de manen en volgas vooruit.
We zijn het nu gewend van haar en ze wordt zonder kommentaar weer opgepakt en terug gezet.
Ik persoonlijk moet elke keer weer lachen als het gebeurt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:59

Wat ben ik blij om te weten dat ik niet de enige ben met zo een uitbreker :D

Diego hier kan er ook wat van de laatste tijd.

De 1ste keer was hij door 2 veren heengedendert.
gelukkig bleven hij en zijn maatje ( die hem achterna was gegaan toen de weg vrij was) redelijk dicht bij de wei.
Alleen had Diego dus 2 keer de veer rond zijn nek gedraaid, de politie en mijn vriendin hebben heel wat werk gehad om dat ding van zijn nek af te krijgen. De volgende dag heb ik de veearts kunnen bellen omdat meneer 40 graden koorts had. Hij zat in een soort "schock" van zijn uitbraakpoging.
Hij heeft het een poos niet gedaan maar nu met de vrieskou had hij door dat er maar weinig stroom op de draden stond dus nu kan ik elke dag draden repareren.
Gelukkig zit er nog een 2de draad om de wei en daar gaat hij niet door ( is helaas prikdraad, de wei huren we dus we kunnen het ook niet veranderen).
Vandaag stond er wel weer stroom op dus heb ik hem er een paar keer aangehangen.
Ik ben dus benieuwd wat ik morgen weer aantref.

Maar Diego is echt zo een bulldozer tinker. Loopt gewoon overal doorheen, het boeit hem helemaal niet :+
Als het volledig gedooid heeft en de stroom het echt goed doet ga ik hem er weer eens goed aanhangen en dan hoop ik dat hij het voortaan laat. Ben bang dat hij zich anders eens echt serieus verwond.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:17

Is wel lachen met zo'n uitbreker.
Maar die kleine uk van mij krijgt komende week ook een klein lesje schrikdraad.
Ik weet nog niet hoe, maar ik verzin wel wat.
Paardjes moeten ontzag hebben voor dat dunne witte stroom draadje.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:51

he verdorie Mel, is het weer zover...
Denk dat ik maar snel eens jullie kant op moet haar een hartig woordje toe te spreken, is zou nou helemaal!!

Heb je al eens een keer me zo een metertje de draden gemeten, qua stroomkracht??
om nu echt te zeggen dat het verveling bij dr is, kan ik haast niet geloven.
hier stond ze of in de kudde, of met dr dinnetje alleen in de wei.. En ook was er wel eens geen biet te beleven in de wei, maar toch bleef ze erin. nu hebben wij een mega zware klok voor 8 bunder, terwijl het stuk net 2 hec. is ( maar wel buiten omheining 3 lagen, en het binnenstuk verdeeld over 4 stukken die elk ook 2 lagen draad hebben)
Ze heeft het als jaarling hier ook geflikt, en die tips die ik toen had gekregen en gedaan, weet je allemaal al...
Weet wel dat ik net zo hard baal als jou, domme pownie als ze nou normaal doet, mag ze juist meer buiten staan.
of zou ze juist een pennybinnenpony geworden zijn hahahahah

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:00

Geen ervaring met uitbreek tinkers, wel met houdini in paardenvorm. Mijn vorige pony begon met onder de draden door te gaan.

Op een gegeven moment lag de poort altijd netjes los, draden zelfs nog netjes aan de kant gelegd en dacht ik dus dat er een idioot achter zit. Ik de boel in de gaten houden, en ja hoor, meneer pony maakte zelf de draden los en legde ze netjes aan de kant. Stroomdraad over de poortgreep gedaan, nouja, kon hij hem niet meer los krijgen, dan er maar overheen (lees: pony 1.37, draad 1.25). Als ik gebeld werd en ik hoorde dat het de buurvrouw was, dan wist ik al dat ik een pony zou moeten gaan 'vangen', al was het niet echt vangen te noemen, want hij liet zich of meteen vangen, of hij rende eerst rondjes om je heen op een ander stukje land, om vervolgens doodleuk zijn wei weer in te springen.

Ik heb ooit gehoord dat ik een ketting aan zijn halster zou moeten hangen, want dan is de schok behoorlijk zwaar. Heb het zelf nooit geprobeerd, maar theoretisch gezien zou het moeten werken.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 08:58

Hahah leuke reacties allemaal.

@Grid... Ruari heeft wel iets weg van Dixie :)

@stalnijmegen .. ja het is weer zover! De paddock was afgelopen week ook wel een drama hoor. Ze stonden alleen op de veeroosters (ong. 2,5m bij 7m) want de rest was zo bevroren.. Dus misschien dat ze zich daarom een beetje verveelde, maar ze krijgt genoeg aandacht, vooral al ze op stal staat. Veel meiden op de manege zijn gek van haar, omdat ze kusjes geeft en lekker kan knuffelen..
Ook laat ik haar regelmatig even los in de binnenbak, zodat ze lekker gek kan doen en evt. kan ''voetballen'' met een ander paard.
Misschien is ze toch een beetje een stalpony geworden.. Het is ook best wel koud geweest buiten..

Afbeelding
Hier nog even een foto van de grote bandiet in stal afgelopen zaterdag (volgens mij vind ze het niet erg om wat meer binnen te zijn haha

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:39

die dixie toch zeg

evolet van mij heeft het ook een tijdje gedaan
heb toen tussen de draden nog een extra draadje gespannen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:44

Ooo heeft ze ook nog een deken op Dat verklaart ook een deel ;) want de slimmeriken snappen als ze maar genoeg bukken dat dan alleen de deken de draad raakt en dan voelen ze ook niet veel stroom :Y) en ook met de borst kunnen ze dan gewoon de draden kapotduwen zonder er echt iets van te merken :o
Ken er zelfs 1 die precies wist hoe ver ie moest duiken zodat hooguit alleen de manen de stroom raakten en hij er dus ook totaal niks van merkte en dat tussen 2 draden door en alles bleef mooi heel :+ Meter daarachter nog een draad hielp bij hem toen wel }> want daar had ie niet op gerekend dus toen kreeg ie de volle laag :o

en/ of krijgt ze ook altijd (alleen) binnen het voer? dat wil soms ook een reden zijn dat ze graag uitbreken/ naar binnen komen :Y)

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:07

wij hebben ook een pony gehad die er totaal geen respect voor had..
gaat nu erg goed!
dubbel draad.. en haar expres tegen het draad aan gelokt dat ze een schok kreeg... dat deed pijn dus had ze snel door dat ze achter het draad moest blijven.
sindsdien gaat het erg goed! ;)

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:22

k heb ook zon uitbreek stinkie,

we hebben op stal een paddock met 3 lagen stroom, iedere keer lukte het meneer dus om er tussen door te komen en bij de buurman zn paarden te komen. en was de wanhoop nabij
toen raakte ik een keer met natte handen t draadje aan, en dat was echt zeker geen pretje
dus ik dacht 8-) hee misschien heb ik een oplossing
dus een keer meneer zn neus natgemaakt(best wel een zielig idee) en tegen het draad heb gehouden en 3 x herhaald heb, durf hij niet meer in de buurt te komen,ook als k nu t draadje weghaal, denderd hij naar achteren om niet in aanraking te hoeven komen mt het draadje hah

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:17

Net een half uurtje geleden.
Zit aan mijn koppie thee en wat zie ik ??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sageIvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:30

Whaw toch wel leuk om horen dat de mijne niet de enige is die de kunstjes onder de knie heeft.
Op z'n vorige wei brak hij geregeld uit (het was een weide met 3 draden omheind op stroom van zonne energie, die gaven dus niet voldoende schok voor mijn dikkerd).
Zo heb ik hem eens stiekem staan bekijken en hij maakte er gewoonweg een dansje van tussen die draden.
Nu op z'n nieuwe weide is hij vorige week opnieuw uitgebroken, hier staat een stroomdraad en een omheining rond, maar geen stroom meer door een defecte batterij en hoppa meneer heeft 2 paaltjes gesloopt, een warboel gemaakt van de omheining en de stroomdraad was ook gesneuveld. Dit allemaal om te ontsnappen naar een net kaalgegeten weide terwijl hij net op de wei stond en er nog amper van het gras gegeten was.
Hij is niet alleen een ongelofelijke streken puber, maar ook nog eens een echte appel.