Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ostra schreef:Het is inderdaad zo dat er te veel paarden (warmbloed KWPN e.d.) op prestatie gefokt worden en daadoor te heet/sensiebel worden voor de recreatie, beginnende ruiter. Als straks de vraag naar deze paarden stijgt en het geld ervoor weer omhoog gaat zal er meer voor die doeleinden gefokt worden denk ik.
bethje31 schreef:Persoonlijk heb ik veel liever een paard met een beetje "wijsheid" in zijn koppie en dan maar wat mindere prestaties. Heb trouwens toen ik klein was, zo'n twintig jaar geleden heel veel gereden op KWPN'ers (vaak springers) en die waren altijd ongeloofelijk koel en relaxed, ook buiten, zelfs soms een beetje te koel. Waren van die grote beetje lompe goedzakken (meer tuiger misschien), maar springen als de beste en ontzettend lief. Weet niet of dat erg verandert is want ik rij niet veel meer op kwpn'ers maar je ziet nu wel erg veel zenuwpezen overal, supermooi om te zien maar enorm heet en nerveus.
Citaat:Fokkerij gaat over meer dan alleen het karakter. Dacht dat TS ook bezorgt was over de gezondheid in de fokkerij van tegenwoordig.
Citaat:Het BPS (brave paarden stamboek?)
Citaat:Maar karakter lijkt me toch wel redelijk essentieel. Je kunt een prachtig paard fokken met alle juiste lichamelijke eigenschappen maar als er verder geen land mee te bezeilen is dan kun je er nog niet zoveel mee toch? Zeker als zo'n paard door maar 1 persoon te berijden is dan krijg je uiteindelijk een overvloed van superpaarden die door niemand te rijden zijn en dus dan naar de slacht moeten..Vind dat echt vreselijk..
Citaat:Ik ben van mening dat men moet stoppen met raak fokken voor de lol en hobby/liefhebberij, want veel van die veulens moeten na 6 maanden weg, ivm tijdgebrek, ivm ruimtegebrek en ga zo maar door.
Laat het fokken liever over aan de mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
Dan zijn er alweer een stuk minder paarden die te veel zijn en dus weg moeten.
Fokkers moeten ook meer gaan kijken naar de geschiktheid voor de recreatie en erop fokken.
Veel mensen hebben problemen met de paarden die ze niet aankunnen, want helaas de meeste van deze fokprodukten eindigen als recreatiepaarden en niet in de topsport, dat ze daar ook rekening mee houden.
Saffier schreef:Een fokker kan fokken zoals hij zelf wil. Als er geen vraag is naar een betreffend paard dan zal het niet verkocht worden.
En meer recreatie paarden fokken? Zijn er niet al genoeg rassen (en fok richtingen) die wat "makkelijkere" paarden hebben?? Ik denk dat het probleem hem meer zit in mensen die voor zichzelf niet de juiste keuze weten te maken en graag willen showen met hun paard, dan wel vergeten dat het paard te heet voor hem / haar is, maar er vervolgens nog wel 6kg brok per dag in stoppen en het beest ook 24/7 op stal laten staan.