Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 21:19

Ik houd me ruim al 1,5 jaar bezig met de fokkerij en sport. Ik probeer veel al een luisterend oor te zijn voor de fok en sport. Toch begrijp ik het dergelijke hier niet. We proberen allemaal het ideale beeld voort te scheppen. Dit lukt ons uiteraard natuurlijk niet want niks is immers perfect, toch?

Hierbij wil ik even de fok onder de loep brengen. We fokken allemaal naar het ‘ideale’ naar onze mening of de vraag van het product (immers het dier). Het dier moet qua techniek, gangen, exterieur correct zijn als we naar de sport kijken. (hierbij krijg ik het idee dat er erg doorgefokt word. Als je bijv. naar de miniatuurpaardjes kijkt.) In de dressuur moet er voldoende achterhand zijn wat doorgereden word naar de voorhand, wat weer zijn spektakel laat zien. Bij het springen moet de achterhand sterk genoeg zijn om genoeg power op de hindernis te krijgen. Veel paarden zijn er die hier aan voldoen. Maar bij de meesten kunnen alleen de top en/of de beste ruiters/amazones hier op rijden. Toch word hier ontzettend naar gefokt, om maar een geweldige dekhengst gefokt te kunnen hebben, of een geweldige fok merrie met TOP prestaties. Dit alles draait om geld, geld, geld en nog eens geld. Toch vind ik dat welzijn en veiligheid voor op gaat. En tot hoe ver is dit voor op? De meeste paarden die dan een beetje show zijn en wat het oog wil dat het is, is niet aan iedereen toevertrouwd qua de omgang van hoe het paard is. Toch worden deze dieren steeds meer gefokt. Het worden veel al hetere paarden. De fok gaat door. Ieder jaar word er overal wel een veulen geboren bij iemand. Maar er zijn al zoveel paarden? In Amerika mag er niet geslacht worden en worden de dieren op straat gedumpt, En in Nederland kunnen we het allemaal nog net aan. De paardenhandel loopt op dit moment erg vast. Er is een te groot aanbod van paarden. Zeg nou zelf, zie ik dit verkeerd? Kijken we hier overheen, zien we dit misschien niet?
Zelf heb ik er natuurlijk niet ontzettend veel verstand van maar ik zie dit probleem wel steeds meer opkomen. Kunnen we de fok niet verminderen? Of is dit gewoon geen probleem? Ik maak me zorgen om dit gebied. De economie, de handel.. Dan heb ik het nog niet over de andere problemen..

piezze

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:25

Ik maak me er geen zorgen om. Overal waar de mens zich met de natuur bemoeit, ontstaan "problemen". Ook dit lost de natuur uiteindelijk vanzelf weer op.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:30

Het is inderdaad zo dat er te veel paarden (warmbloed KWPN e.d.) op prestatie gefokt worden en daadoor te heet/sensiebel worden voor de recreatie, beginnende ruiter. Als straks de vraag naar deze paarden stijgt en het geld ervoor weer omhoog gaat zal er meer voor die doeleinden gefokt worden denk ik.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 07:52

@piezze daar ben ik met je punt mee eens maar hier bemoeit de mens zich nu dan wel mee..

@ostra Ik vraag me af of er nog veel vraag komt. Er zijn momenteel zoveel paarden te koop..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:13

Ostra schreef:
Het is inderdaad zo dat er te veel paarden (warmbloed KWPN e.d.) op prestatie gefokt worden en daadoor te heet/sensiebel worden voor de recreatie, beginnende ruiter. Als straks de vraag naar deze paarden stijgt en het geld ervoor weer omhoog gaat zal er meer voor die doeleinden gefokt worden denk ik.

Het KWPN heeft ook een fokrichting die niet op heet en sensibel fokt.

Verder probeert het KWPN een zo gezond mogenlijk paard te fokken dat het gevraagde werk zo goed mogenliijk aan kan. Er wordt niet perse op schoonheid gefokt. Er wordt op presstatie, gezondheid en correctheid gefokt. Het paard dient er bij voorkeur aansprekend uit te zien. Dat geeft dus aan dat er bij het KWPN voornamelijk op functionaliteit gefokt, schoonheid is secundair in het fokbeleid.

Dat gaat op voor alle vier de fokrichtingen (DP, SP, TP en GP). Aan de potentiele paardenkoper om het paard te kopen wat biij hem/haar past.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-02-12 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:29

ismy schreef:
Ik houd me ruim al 1,5 jaar bezig met de fokkerij en sport.

Ik zou dat ruim en al maar weglaten. Je bent net 1,5 jaar bezig.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:46

TS, wat zou jij dan voorstellen om het te verbeteren? Kritiek geven is makkelijk, denken in oplossingen is beter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:50

Ben ook wel benieuwd in welke fokrichting TS fokt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:01

Het BPS (brave paarden stamboek?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:03

piezze schreef:

:')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:17

Hm TS heeft wel een punt..ik kom helaas veel sensibele paarden tegen die op jonge leeftijd verprutst zijn omdat de niet alle mensen met dat soort dieren om kunnen gaan.Natuurlijk zouden die mensen wat meer zelfkennis moeten hebben e.d.,maar feit is dat die dieren er de dupe van zijn.Vaak zijn deze dieren die puur en alleen voor de sport gefokt zijn qua karakter ook niet meer voor andere doeleinden te gebruiken..eeuwig zonde dus.
Ook wordt er maar doorgefokt en doorgefokt terwijl er nu idd al een paardenoverschot is,er lopen al zoveel paarden rondt..nu denk ik dat dit zichwel wel weer reguleert..de mindere dieren zullen naar de slager gaan.Maar ik vindt het wel erg dat dit weer over de rug van de paarden moet gaan..ik zou een fokrestrictie ook alleen maar kunnen aanmoedigen maar ik weet dat dat toch niet gaat gebeuren omdat er teveel geld mee gemoeid is.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:50

Ik begrijp wel wat TS wil zeggen denk ik.
IK zie wel veel paarden die echt niet in de recreatie thuishoren, hele sensibele sportpaarden. Deze paarden worden helemaal knetter omdat ze verkeerd/te weinig worden gereden door ruiters die ze gewoonweg niet aankunnen. Het zijn natuurlijk prachtige paarden, die heerlijk zitten en heel veel kunnen maar que karakter zo gevoelig zijn dat ze echt heel erg gevaarlijk kunnen worden.
Het zijn vaak wel paarden die in moeilijke situaties, op buitenritten, helemaal oncontroleerbaar kunnen worden en gewoonweg niet te stoppen zijn en dus, vindt ik, niet geschikt zijn voor recreatie.
IK denk dat dat karakter nodig is om een wedstrijd te winnen maar het helpt je niet perse om veilig thuis te komen. Dus het karakter waarop wordt gefokt is gewoonweg niet geschikt voor de recreatie. Misschien dat mensen beter moeten worden voorgelicht...niet dat dat helpt bij hele eigenwijze mensen.
Er zijn overigens genoeg rassen waar op andere trekken wordt gefokt zoals koelheid en betrouwbaarheid dus ik denk dat al deze hete sportpaarden vanzelf weer terecht komen waar ze horen, bij de professionals en de recreatiepaarden bij recreatieve ruiters.
Ik vind het wel heel erg zonde van al die sportpaarden die verpest worden overigens.
Persoonlijk heb ik veel liever een paard met een beetje "wijsheid" in zijn koppie en dan maar wat mindere prestaties. Heb trouwens toen ik klein was, zo'n twintig jaar geleden heel veel gereden op KWPN'ers (vaak springers) en die waren altijd ongeloofelijk koel en relaxed, ook buiten, zelfs soms een beetje te koel. Waren van die grote beetje lompe goedzakken (meer tuiger misschien), maar springen als de beste en ontzettend lief. Weet niet of dat erg verandert is want ik rij niet veel meer op kwpn'ers maar je ziet nu wel erg veel zenuwpezen overal, supermooi om te zien maar enorm heet en nerveus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:55

bethje31 schreef:
Persoonlijk heb ik veel liever een paard met een beetje "wijsheid" in zijn koppie en dan maar wat mindere prestaties. Heb trouwens toen ik klein was, zo'n twintig jaar geleden heel veel gereden op KWPN'ers (vaak springers) en die waren altijd ongeloofelijk koel en relaxed, ook buiten, zelfs soms een beetje te koel. Waren van die grote beetje lompe goedzakken (meer tuiger misschien), maar springen als de beste en ontzettend lief. Weet niet of dat erg verandert is want ik rij niet veel meer op kwpn'ers maar je ziet nu wel erg veel zenuwpezen overal, supermooi om te zien maar enorm heet en nerveus.

Nee dat waren paarden die vrij vooraan in de afstamming nog Gelders of Groningerbloed hadden. Niet Tuigerbloed.

Zoals ik al zei, die fokrichting is er nog steeds bij het KWPN. De recreant moet ze alleen wel weten te vinden.

Maar goed. Dit moet niet het zovelste topic over sensibele versus flegmatieke paarden of wat dan ook worden.

Fokkerij gaat over meer dan alleen het karakter. Dacht dat TS ook bezorgt was over de gezondheid in de fokkerij van tegenwoordig.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:09

Sorry ben zelf ook helemaal geen fok kenner of zo hoor! Viel me alleen op dat je tegenwoordig die ouderwetse "flegmatieke" types minder ziet en juist meer die hittepetitten.
Maar karakter lijkt me toch wel redelijk essentieel. Je kunt een prachtig paard fokken met alle juiste lichamelijke eigenschappen maar als er verder geen land mee te bezeilen is dan kun je er nog niet zoveel mee toch? Zeker als zo'n paard door maar 1 persoon te berijden is dan krijg je uiteindelijk een overvloed van superpaarden die door niemand te rijden zijn en dus dan naar de slacht moeten..Vind dat echt vreselijk..
Maar qua gezondheid: hoe zit dat dan met sportpaarden die opeens een hartaanval krijgen of een gescheurde aorta op zoiets of bijvoorbeeld botten met een lagere dichtheid...Je hoort het wel vaker tegenwoordig maar dat kan zijn omdat de media er meer bovenop zit. Maar als je door alleen maar naar sportprestaties te kijken, minder robuuste paarden krijgt dan lijkt me dat toch wel een probleem...Maar goed weet niet of dat echt een probleem is binnen de fokkerij...lijkt misschien alleen zo door media..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:21

Gescheurde aorta is iets wat 50 jaar terug ook al voor kwam. Alleen nu hoor je het direct via het internet.

Juist het KWPN keurt alleen hengsten goed die op de rontgenfoto's goed zijn(de botten dus)
Aangeboren/erfelijke afwijkingen worden geregistreerd.

Die hete superpaarden zullen echt niet zomaar naar de slacht verdwijnen. Daar geloof ik echt niets van.

Wel alles wat niet gezondgenoeg is.

Die ouderwetsere types...tja daar wil men vaak niet genoeg geld voor betalen. Als de recreant wel zo'n paard wil maar er niet voor wil betalen dan moet hij zich goed realiseren dat op een goed moment alleen nog maar sensibele paarden te koop zijn.
Fokkers fokken namelijk waar de markt om vraagt. En dat zijn opdit moment de hete sportpaarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:33

Ik ben van mening dat men moet stoppen met raak fokken voor de lol en hobby/liefhebberij, want veel van die veulens moeten na 6 maanden weg, ivm tijdgebrek, ivm ruimtegebrek en ga zo maar door.

Laat het fokken liever over aan de mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Dan zijn er alweer een stuk minder paarden die te veel zijn en dus weg moeten.

Fokkers moeten ook meer gaan kijken naar de geschiktheid voor de recreatie en erop fokken.

Veel mensen hebben problemen met de paarden die ze niet aankunnen, want helaas de meeste van deze fokprodukten eindigen als recreatiepaarden en niet in de topsport, dat ze daar ook rekening mee houden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:08

Een fokker kan fokken zoals hij zelf wil. Als er geen vraag is naar een betreffend paard dan zal het niet verkocht worden.
En meer recreatie paarden fokken? Zijn er niet al genoeg rassen (en fok richtingen) die wat "makkelijkere" paarden hebben?? Ik denk dat het probleem hem meer zit in mensen die voor zichzelf niet de juiste keuze weten te maken en graag willen showen met hun paard, dan wel vergeten dat het paard te heet voor hem / haar is, maar er vervolgens nog wel 6kg brok per dag in stoppen en het beest ook 24/7 op stal laten staan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:30

Ik denk dat het fokken veel minder van invloed is op het karakter dan het houden.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat het niet zozeer is dat er meer sensibiliteit ingefokt wordt maar dat er veel meer mensen dan vroeger in staat zijn een paard te houden.
Dit zijn in veel gevallen niet meer de echte paardemensen of boeren maar mensen die in den beginne geen flauw benul hebben hoe een paard een beetje in elkaar zit en niet datgene bieden qua stalling en verzorging en niet de tijd hebben om een dier voldoende beweging te geven.
Genoeg van die onhandelbare / sensibele dieren gezien die bij normale omgang en voldoende mogelijkheid om de energie kwijt te kunnen ineens best brave dieren blijken.

Ik durf niet te beoordelen of er nu werkelijk op zo'n grote schaal nog gefokt wordt op dit moment. Ook de beroepsfokkers zullen er niet op zitten te wachten om met veulens / paarden te blijven zitten lijkt mij.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:17

Citaat:
Fokkerij gaat over meer dan alleen het karakter. Dacht dat TS ook bezorgt was over de gezondheid in de fokkerij van tegenwoordig.

In deze richting probeer ik een beetje te gaan ja!

Citaat:

Brave paarden zijn er wel genoeg, daar maak ik me niet zo druk om. Er word alleen in een enorme hoeveel heid gefokt en het word steeds meer vereenvoudigd. Sommige bedrijven kijken niet eens naar een afstamming. (alhoewel ik het idee krijg dat dit wat minder gebeurd.)
eerlijk gezegd vind ik het als serieuze ruiter heerlijk om een sensiebel paard onder de kont te hebben!

Citaat:
Maar karakter lijkt me toch wel redelijk essentieel. Je kunt een prachtig paard fokken met alle juiste lichamelijke eigenschappen maar als er verder geen land mee te bezeilen is dan kun je er nog niet zoveel mee toch? Zeker als zo'n paard door maar 1 persoon te berijden is dan krijg je uiteindelijk een overvloed van superpaarden die door niemand te rijden zijn en dus dan naar de slacht moeten..Vind dat echt vreselijk..

Dat vind ik ook vrezelijk. We hebben nu een twenter hengst op stal staan van Dancier die ook erg prestatie gefokt is, en voor iedereen is het een lastig dier. Zelfs de hoefsmid heeft er moeite mee en dan vind ik het in mijn ogen overdreven qua karakter. Maar het gaat mij niet alleen om het karakter. Maar je wilt er niet mee verongelukken toch? Ik vind dat er meer naar de gezondheid van het paard moet gekeken worden en wat dit paard aankan. Er word van allerlei bloed door elkaar heen geprutst om maar het geweldigste plaatje te krijgen. En dan?

Citaat:
Ik ben van mening dat men moet stoppen met raak fokken voor de lol en hobby/liefhebberij, want veel van die veulens moeten na 6 maanden weg, ivm tijdgebrek, ivm ruimtegebrek en ga zo maar door.

Laat het fokken liever over aan de mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Dan zijn er alweer een stuk minder paarden die te veel zijn en dus weg moeten.

Fokkers moeten ook meer gaan kijken naar de geschiktheid voor de recreatie en erop fokken.

Veel mensen hebben problemen met de paarden die ze niet aankunnen, want helaas de meeste van deze fokprodukten eindigen als recreatiepaarden en niet in de topsport, dat ze daar ook rekening mee houden.

En hier is mijn punt! _/-\o_ 95% gaat voor recreatie en de rest voor (top)sport. dan Heb je nog in die 95% paarden die niks doen, waar de eigenaar geen tijd voor heeft (en/of m niet kwijt krijgt). Ik kan er genoeg opnoemen die denken dat ze het paard prima aankunnen en er echt als een malloot opzitten.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:21

Saffier schreef:
Een fokker kan fokken zoals hij zelf wil. Als er geen vraag is naar een betreffend paard dan zal het niet verkocht worden.
En meer recreatie paarden fokken? Zijn er niet al genoeg rassen (en fok richtingen) die wat "makkelijkere" paarden hebben?? Ik denk dat het probleem hem meer zit in mensen die voor zichzelf niet de juiste keuze weten te maken en graag willen showen met hun paard, dan wel vergeten dat het paard te heet voor hem / haar is, maar er vervolgens nog wel 6kg brok per dag in stoppen en het beest ook 24/7 op stal laten staan.

En hier ben ik ook mee eens! Mensen zien soms zelf niet goed welk type bij hun past en zijn zelf zo eigenwijs om dat 'mooie' paard te kopen. Toch gaat er dan heel wat mis. En inderdaad genoeg recreatie rassen!

@piezze Er zijn idd te weinig mensen die er daadwerkelijk echt verstand van hebben als ze een paard nemen. In sommige gevallen gaat dit goed en soms ook niet. En toch zijn wij erg eigenwijs als het gaat om de paardensport. Hier heeft natuurlijk iedereen zijn eigen mening mee. Maar ik kan mij hierzelf ook op betrappen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:42

En dan heb je eindelijk dat brave paard gefokt. Je zet die op een of andere verkoop site
en komt de beginnende of recreatie ruiter kijken.

Vraag aan de telefoon is ie echt braaf?
Ook voor een onervaren ruiter?

Komen ze, Ben je aan het voorrijden en dan.....
In zijn voorbeen is ie niet echt spectaculair! Dat gooit ie er niet echt uit!
Achterbeen mag wel iets sneller!
Dus men wil als amateur/beginnend/recreatie ruiter eigenlijk een brave Totilas????
En dat hebben we allemaal gezien hoe braaf als die is na een half uur losrijden ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 07:50

@cjb: als je een braaf paard zoekt dan kun je ook niks spectaculairs verwachten idd. Dan moeten ze sensiebeler zijn.

Ik heb het gezien idd. Is dit uit eigen ervaring?

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:09

Waarom kan een braaf paard geen goede gangen hebben? Dat is onzin de vraag is dan of ze misschien het zware werk niet aan kunnen omdat ze mentaal niet kunnen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:20

Ik zeg al jaren dat veel fokkers het kwpn als heilig beschouwen (fout 1)
Vervolgens kijkt men wat de markt wil, vandaag moet t een gribaldi zijn iedereen dekt met gribaldi ipv te kijken wat beter past (als in je advertentie al gribalfi staat is je veulen al makkelijker verkocht is ook wat domheid van de kopers)

Ik denk dat iedereen een top paard moet willen fokken (immers
Is er maar 1 op de 500 goed genoeg/breekt door als je niet naar toppaarden fokt zal dit lager komen te liggen. Echter verliest (mede door stamboek die bepaalde hengsten goedkeurt) men vaak het karakter uit het oog.
Veel paarden zijn elektrisch kortom voor de gemiddelde ruiter niet geschikt daarom rijdt half nederland inmiddels op fries fjord en tinker. Er is veel meer behoefte aan brave/eenvoudig te rijden m paarden dan aan lastige grand prix paarden.

Nu zeg ik wij dekken ook met animo(geen schatje) en hebben daar oa int springpaarden uit gekregen maar tevens absoluut lastig en niet geschikt voor gemiddelde ruiter. Ik kan er prima mee overweg maar bv vader botst met dat karakter veel meer. Tja wat doe je dan niet meer dekken want lastig ofdekken en passende ruiter zoeken omdat je weet dat je kwaliteit op stal hebt..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:52

Idd colette kijken wat bij elkaar past. Appache is ook geen makkelijke maar word straks ook voor de dekdienst gebruikt.

tuurlijk kan een braaf paard goede gangen hebben maar als ze sneller opgefokt zijn en je kunt er mee omgaan kan het paard net wat meer showen vind ik. Natuurlijk bij elk paard verschillend