[KG] vachtkleurtest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VandeMol

[KG] vachtkleurtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:29

Hallo !

Ik heb zojuist mijn test binnen van de vachtkleur van Karlijn .....
chestnut-factor : e/e
agouti-factor : a/a
report coatcolour sabino 1 : N/SB1
champagne : N/N
grey : N/N
pearl : N/N
silver : N/N
TOBIANO TEST : N/N
OVERO LETHAL WHITE FACTOR : N/N
CREAM DILUTION FACTOR :N/N

Is de voskleur nu wel of niet dominant ?
Moet echt nog veel leren , hihihi *D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 08-02-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

butengeweun

Re: vachtkleurtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:43

zoals ik het lees is karlijn een homozygoot zwarte met extreem sabino (SB1) en geen bont factoor dus een effen merrie

Al zou ik bijna zeggen dat haar basis vos is maar klein betekend volgens mij altijd negatief en dan is het niet aanwezig, dus moet ze zwart zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:43

Ze is dus vos en maximaal sabino :)
En als je haar ziet, was die kans erg groot :))

Vos vererft recessief, dus niet dominant :)
Wie is haar moeder?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:44

Volgens mij is E/E zwart en e/e is vos? En E/e zou fenotype zwart zijn.
E = dominant
e = recessief

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:47

Ja, klopt Drum was ook e/e.
(Agouti-factor a/a
Vos-factor e/e
Tobiano TO/TO
Sabino N/N)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:56

Camello is haar moeder , Muskerro is haar vader

Karlijn is wit;) met op de billen wat voskleurige haren en ook onder haar manenkam

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:57

was even in de war met de agoutie sorry. Dus effen vos met maximaal sabino eroverheen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:59

snowdon schreef:
Volgens mij is E/E zwart en e/e is vos? En E/e zou fenotype zwart zijn.
E = dominant
e = recessief

:j

en ze heeft dus Geen Agouti (a/a) agouti is A (homozygoot dus A/A)

of ze maximaal Sabino is vraag ik me af :o dan zou t toch SB1/SB1 (homozygoot) moeten zijn lijkt mij :) ipv N/SB1 want volgens mij is N/SB1 heterozygoot sabino dus 1 SB1 gen ;)
Net als TO/TO homozygoot bont (tobiano) is en N/TO heterozygoot :)

SB1 is een gen wat volgens gewoon heel veel wit/ die aparte "witte laag" over de kleur veroorzaakt. Tenminste heb van Nuage begrepen dat alle tinkers die positief op SB1 waren er zo uit zagen zoals ook Shamrock (die ook N/SB1 was trouwens).

of is SB1/SB1 misschien ook lethal ?!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:03

Volgens mij mag je haar toch wel bij de maximum reken. De gekleurde delen zijn bijna helemaal verbannen. Normaal sabino dan zie je de basiskleur nog over het lichaam en bij minimaal kan het ook alleen een buikvlek zijn.

Er zijn 1 of 2 paarden volgens mij Homo getest op SB1 maar moet je even an leon vragen volgens mij kent hij er 1

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:05

Ik lees dat jullie haar als een effen voskleurige merrie zien ... maar ze is wit...... hoe moet ik dat dan zien ?
Het Sabino is dus overdreven aanwezig ?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:10

Haar basiskleur is vos. Deze kleur wordt zeer ernstig verzwakt door het het SB1 gen die ze heeft. Daardoor wordt haar basis kleur die dus vos is bijna helemaal verdreven naar de uiteinde puntjes van de oren en wat ej zegt op haar kont

hier is het beter te zien
Afbeelding

je ziet het wit vanaf de benen omhoog lopen en bij jou karlijn is dat dus hel extreem naar boven door gegaan.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:17

Geweldig , ik begin het te snappen !!!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:27

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:29

momo_lover schreef:
Volgens mij mag je haar toch wel bij de maximum reken. De gekleurde delen zijn bijna helemaal verbannen. Normaal sabino dan zie je de basiskleur nog over het lichaam en bij minimaal kan het ook alleen een buikvlek zijn.

Kenmerkend voor ALLE tinkers die Sabino 1 dragen is blijkbaar die witte "laag" en daarvoor hoeven ze dus niet homozygoot te zijn zoals blijkt uit de voorbeelden Karlijn en Shamrock (en zo zijn er nog een paar getest)

Waar jij het verder over hebt zijn gewoon andere "soorten" sabino :) Zo zie je bij mijn Sayla bv duidelijk sabinokenmerken maar ze heeft dus geen Sabino1! als ook andere tinkers met bv idd zo'n kenmerkende buikvlek enzo...

Voor mij geen reden om tinkers met SB1 dus meteen maximaal te noemen :o het is gewoon een ander Gen dan de andere sabino's 8-)

Dus voor mij zijn Karlijn en Shamrock gewoon typische voorbeelden van Sabino 1 en zou ik ze dus ook gewoon Sabino 1 noemen :o

maar dat komt misschien omdat ik ook echt van genetica hou en het dus probeer te bekijken vanuit dat oogpunt en volgens mij spreekt men dan alleen van maximaal als de (combinatie van) genen homozygoot zijn, waardoor iets wel extreem doorgevoerd wordt :)
Al zou het natuurlijk dus wel zo kunnen zijn dat deze Sabino1 in verband staat met de andere genen (mbt sabino) en/ of deze dus versterkt, maar dat is nog speculeren want dat is volgens mij nog heel nieuw terrein wat nog onderzocht moet worden want sabino1 is pas het 1ste gen van sabino dat getest kan worden, hopelijk volgen er in de toekomst nog meerdere waardoor e.e.a. wellicht duidelijker wordt...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:31

maar er zijn ook paarden die bijna helemaal wit zijn met sabino kenmerken getoont die geen SB1 hebben. SB1 is het eerste gen wat ze hebben kunnen vastleggen wat betreft Sabino veroorzakers.

Dus voor mij is de hoeveelheid wit die de naam van welke sabino het is. Net als minimaal, moderate, ect. Dat dit gen dus al is gelocaliseerd maakt het alleen maar mooier

Even in het korst SB1 is dus niet per definitie maximaal sabino (volgens mij bedoelen we hetzelfde maar kan ik het niet typend verwoorden)
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 08-02-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:56

maximaal sabino is een fenotype, die je dus bij genotype heterozygoot en homozygoot SB1 ziet :)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:06

O,jee . Nu wordt het abracadabra voor mij ....... maar ik snap wel dat ze een vosdragend gen heeft en zwart recessief is.....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:09

je merrie draagt geen zwart als je haar dus zou laten dekken door een bv. Zwart bonte hengst en er komt een mooi zwartbont veulentje uit. Heeft dit veulentje altijd een verborgen vos gen bij zich die het heeft gehad van mama.

Fenotype is wat je ziet (dus het uiterlijk)
genotype is wat je DNA zegt (dus soms ook niet zichtbaar zoals dat er uit 2 zwarte paarden een vosje kan komen. Dan zit het vos verborgen voor het oog maar wel zichtbaar d.m.v. DNA. wat je gedaan hebt bij karlijn)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:29

Maar ze draagt geen gen voor het bont ?
Kan ze dan met welke willekeurige bonte hengst altijd een bont veulen krijgen , of moet deze dan een bontgen dragen , zodat hij altijd bonte veulens geeft....

Ik ben wel heel erg blij met deze uitslag ....
Nu ga ik dit jaar op zoek naar de juiste hengst voor haar !

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:34

Je tobiano (dit is het bontgen bij tinkers) is N/N dit staat voor negatief dus niet aanwezig. Wil je zeker een bont veulen moet je een hengst nemen die homozygoot is voor bont (dit is TO/TO) maar hou er rekening mee dat je doordat ze het SB1 gen draagt je 50% kans heb dat ze dit doorgeeft dus ook een bijna wit veulen kan krijgen ookal heb je een mooie homozygote hengst eropgezet.

Wil je zeker weten dat het veulen zwart wordt moet je zoeken op een hengst die xchestnut-factor : E/E
agouti-factor : a/a (of juist voor bruin hier een hoofdletter A op 1 van de plekken of beiden) bij A/A krijg je dan een basiskleur bruin en bij a/A heb je 50% kans
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 08-02-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:36

momo_lover schreef:
Wil je zeker een bont veulen moet je een hengst nemen die homozygoot is voor bont (dit is TO/TO) maar hou er rekening mee dat je doordat ze het SB1 gen draagt je 50% kans heb dat ze dit doorgeeft dus ook een bijna wit veulen kan krijgen ookal heb je een mooie homozygote hengst eropgezet.

TS, dat veulen is dan wel genetisch bont, omdat de hengst homozygoot is en dus alleen bont kan geven.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:06

Ik wil eigenlijk geen zwartbonte fokken , hahahha , maar wil een beetje in de aparte kleuren blijven ...
Karakter van Karlijn is werkelijk om een puntje aan te zuigen ..... dus mijn zoektocht gaat naar hengsten met ook een prettig karakter en die leuke kleurtjes fokken ..... en en is het bij mij .... neem geen genoegen met weinig , hahahaah
Ik wil net anders zijn , ....... :P

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:25

grid: maximaal en minimaal zijn termen van fenotypes (uiterlijke kenmerken)
en hebben niks te maken met homozygoot zijn of heterozygoot zijn (wat genotypes zijn of dus genetische kenmerken)

MarijeR heeft bv een aantal veulens gefokt die minimaal tobiano zijn, minimaal bont dus
soms zo erg dat het een effen paard lijkt, maar dat het toch een mini wit vlekje heeft en genetisch gezien tobiano is. of dat paard heterozygoot of homozygoot tobiano is, maakt voor de term minimaal/maximaal niks uit.

moet wel zeggen dat de kans op een minimaal tobianobonte bij tinkers heeeeeel klein is volgens mij
veel kleiner dan bij mini's iig
want het gros van de tinkers heeft idd nog sabino en/of splash-genen die allemaal versterkend op elkaar werken

sabino 1 in heterozygote vorm is bij niet-tinkers ook niet noodzakelijk verantwoordelijk voor een quasi geheel wit paard, maar kan gewoon zorgen voor stekelharigheid, gemelleerde manenkam en/of staart, hoge witte benen enz

de meeste tinkers hebben bovenstaande kenmerken zowiezo (brede bles, beetje stekelharig, hoge aftekeningen) en wanneer die dan gecombineerd worden met sabino 1, geeft dat zelfs in heterozygote vorm spectaculaire effecten.

naar mijn persoonlijke mening zijn bv Muskerro, Lloyds sabino 1
maar bv Lexx van TF, Hercules (son of Lloyds), Wafti van de Bonte Parels niet
hoewel ik bij lexx twijfel, gezien zijn dochter camello, maar denk eerder dat die gewoon flink sabino is en tobiano
voor zekerheid zou je natuurlijk op allemaal een test moeten loslaten ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:27

beetje basisgenetica:

Citaat:
Hoe we eruit zien, ons karakter,... ligt allemaal van bij ons ontstaan (= de bevruchting) vast.
We krijgen een deel van vaders eigenschappen en een deel van moeders kant.
In principe van elk de helft, hoewel we meer op papa of mama kunnen lijken uiteindelijk.

Die genetische informatie bevindt zich in elke cel van ons lichaam in de vorm van chromosomen, deze komen in paren voor.
Wat voor organisme we zijn (paard, vlieg, mens,...) wordt bepaald door het aantal chromosomen/ aantal chromosomenparen dat we bezitten in elk van onze cellen. (bv: mens: 46 of 23 paar, hond: 78 of 39 paar,...)
Op deze chromosomen staat de informatie 'geschreven' voor elke eigenschap.
Elke eigenschap is een gen en zo'n eigenschap kan natuurlijk onder verschillende vormen voorkomen, dit noemen we allelen.
Een voorbeeld:
Bij mensen ligt op een bepaald chromosomenpaar het gen = de eigenschap "oogkleur" vast.
Deze eigenschap = gen kan onder verschillende verschijningsvormen = allelen voorkomen, namelijk: blauw, bruin, groen,...

Op elk chromosoom ligt 1 allel vast voor een bepaald gen. Aangezien de chromosomen in paren voorkomen, spreken we dus ook van genenparen en zijn er per gen dus telkens 2 allelen (= allelenpaar) die bepalen hoe die bepaalde eigenschap er bij een individu uitziet.

Een genenpaar kan 2 gelijke allelen hebben, of 2 verschillende.
Als een genenpaar uit 2 dezelfde allelen bestaat, noemen we het organisme voor dat kenmerk "homozygoot" of "fokzuiver", bestaat het uit 2 verschillende allelen, dan noemen we dat "heterozygoot".

Om verder te gaan met hetzelfde voorbeeld ivm oogkleur bij de mens:
Dragen beide chromosomen voor het gen oogkleur het allel blauw, dan noemen we deze homozygoot blauw.
Idem voor bruin, groen,...
Draagt één van beide echter bv blauw en de andere bv bruin, dan noemen we dit heterozygoot.

Bij een homozygote is er geen twijfel mogelijk, de kleur die in de genen vastligt, zal ook uiterlijk te zien zijn.
Iemand met 2 allelen blauw voor oogkleur, zal logischerwijs blauwe ogen hebben.

Maar wat dan met een heterozygote?
De eerste mogelijkheid is dat één van beiden de andere overheerst. Het overheersende allel noemen we dan dominant, het onderdrukte recessief.
We spreken dan van dominant-recessieve overerving.

Om op het voorbeeld terug te komen:
Iemand die voor het gen oogkleur heterozygoot is en een allel blauw en een allel bruin bezit, zal bruine ogen hebben.
Dit betekent dat bruin dominant is over het recessieve blauw.

Het dominante allel stellen we voor door een hoofdletter, het recessieve door een kleine letter.
In dit geval is bruin dus voorgesteld door B, blauw door b.
Iemand met blauwe ogen heeft dus per definitie bb, iemand met bruine ogen heeft genetisch gezien 2 mogelijkheden, ofwel BB (homozygoot bruin) ofwel Bb (heterozygoot bruin).

Er bestaan echter nog andere types overerving dan alleen dominant-recessief, daar kom ik later op terug.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:28

Citaat:
Basiskleuren

Een paard heeft 2 basiskleuren waarop alle andere patronen worden "toegepast". Dit zijn vos en zwart.
Zwart is daarbij dominant tov vos.
Dat wil dus zeggen dat een vos paard automatisch de genetische code "ee" zal dragen, een zwart paard dat drager is voor het vosgen "Ee" en een homozygoot zwart paard "EE".
De kansberekening verloopt vervolgens weer op dezelfde manier:
EE x EE = 100 % EE
ee x ee = 100% ee
EE x Ee = 50% EE, 50% Ee
Ee x Ee = 25% EE, 50% Ee, 25% ee
EE x ee = 100% Ee
Ee x ee = 50% Ee, 50% ee

De meest bekende factor die hierop inspeelt is de Agouti-factor, of met andere woorden: bruin.
Agouti/Bruin werkt enkel in op een zwarte basiskleur en is dominant tov niet-agouti.
Op de vosse basiskleur zal agouti dus niet te zien zijn, ondanks die dominantie.
Een bruin paard is dus altijd: EE of Ee gecombineerd met AA of Aa.
Mogelijkheden:
eeaa = vos (zonder bruin-gen)
eeAa = vos, (heterozygoot voor bruin)
eeAA = vos, (homozygoot voor bruin)
Eeaa = (heterozygoot) zwart paard
EEaa = (homozygoot) zwart paard
EeAa = bruin paard (drager voor vos, heterozygoot voor bruin)
EEAa = bruin paard (geen drager voor vos, homozygoot zwart, heterozygoot bruin)
EeAA = bruin paard (drager voor vos, homozygoot bruin)
EEAA = bruin paard (geen drager voor vos, homozygoot zwart, homozygoot bruin)

Een paard met EeAa kan dus zowel bruine, zwarte als voskleurige nakomelingen geven!

Kansberekening wordt dan al iets gecompliceerder...

Bv:
bruin (drager voor vos, heterozygoot bruin) x zwart (homozygoot)
EeAa x EEaa

EA Ea eA ea

Ea EEAa EEaa EeAa Eeaa

Ea EEAa EEaa EeAa Eeaa

Ea EEAa EEaa EeAa Eeaa

Ea EEAa EEaa EaAa Eeaa

→ 25% EEAa (4/16), 25% EEaa, 25% EeAa, 25% Eeaa
→ 50% zwart, 50% bruin

Je kan dit dan vervolgens nog met allerlei patronen gaan combineren: tobiano, schimmel, roan, ...
Het simpelste is om apart te gaan bekijken hoeveel kans je op dit patroon hebt en dat percentage dan te vermenigvuldigen met de percentages kans op de basiskleuren.

Bij bovenstaand voorbeeld:
Stel dat het hier telkens gaat om heterozygoot tobianobonte paarden, dan heb je 75% kans op bont, 25% kans op effen.
Waarvan 25% kans op homozygoot bont.
De 25% kans op EEAa wordt dan: 25% x 1/4 = 6,25% kans op EEAaTT & 6,25% kans op EEAatt & 12,5% kans op EEAaTt
Enzovoort.
In totaal heb je dan: 37.5% kans op zwartbont, 37.5% kans op bruinbont, 12.5% kans op bruin, 12.5% kans op zwart.