Ik weet op dit moment nog niet of ik nog met haar wil fokken, wil na dit veulen sowieso even kijken of ik nog wat in de sport met haar kan bereiken. En dan over een paar jaar als ze met pensioen kan, misschien weer een veulentje eruit halen.
Aan de andere kant kijk ik ook eerst even dit veulen af. Ik heb wel besloten dat als het een goed veulen is, dat ik mijn merrie laat PROKken (ze is natuurlijk wel al 13 jaar, wat voor een PROK keuring iets aan de late kant is). Mocht het een matig tot slecht veulen zijn, dan fok ik niet meer met mijn merrie. (het veulen is overigens wel bedoeld voor mezelf)
Ze is een Hemmingway x Bustron x Bentley (Jacoba-stam, merrielijn 39, fokfamilie 230, zie paardenfokken: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=349169 )
Is pas laat zadelmak gemaakt i.v.m. veulens. Is in een jaar tijd naar het M gegaan, en ik moet heel eerlijk zijn, ik was nog niet ambitieus genoeg om serieus door te rijden en trainen. Maar ze toont zeker aanleg voor meer.
Wij zijn op een keuring geweest, Exterieur kreeg ze 70 of 75 punten voor (weet het niet meer), dus sterwaardig qua exterieur.
Op beweging kwam ze iets te kort, en ik moet toegeven, ze had een slechte dag
....ik weet zeker, dat als ze zichzelf iets beter had getoond dat ze zeker ster was geworden. (de voorbrenger, toch wel een zeer bekende in deze wereld, zei zelfs tegen me dat hij twijfelde of ze ster zou worden, terwijl ik al wist dat ze zich niet genoeg toonde, daarbij is haar lijn niet zo bijster interessant dat dat een reden geweest zou zijn om haar het voordeel van de twijfel te geven, hier was ik het ook helemaal mee eens en ik vond dat ze zeer netjes gescoord is)Merrie is 1.67 groot, wil een hengst die zeker niet verkleind.
Ze heeft een apart karakter, vrij eenkennig, maar wel in de omgang het braafste paard van stal. Stap is zeer goed. Draf is redelijk, met een voldoende sterk achterbeen, zou misschien iets vlugger kunnen zijn, maar het “piaffe” knopje zit er wel in, hierin is ze dan wel vlug genoeg. Vanuit de schouder zou ze met iets meer ruimte kunnen bewegen. Galop is ook voldoende, zou nog wel wat mogen verbeteren.
Uit de eerdere veulens die ze gehad heeft kan ik geen conclusies trekken, deze waren springgefokt en niet terug te vinden (haar vorige eigenaar, die ermee gefokt heeft, heeft ook haar moeder nog en nakomelingen, maar volgens mij doet hij niks anders als alleen fokken want geen van allen is ooit op een keuring of wedstrijd geweest)
Hieronder wat foto’s van de merrie:

Goede punten merrie:
- veel uitstraling
- mooi front (werd ze op de keuring ook voor geprezen)
- sterk achterbeen (zou wel iets vlugger mogen)
- "piaffe" knopje
- werkwillig karakter (rustig maar heet te krijgen)
- hals is vrij verticaal (ondanks dat er toch springbloed achter zit)
Verbeterpunten:
-Ik zou zeker niet kleiner willen fokken (vind rond de 1.70 mooie maat voor een dressuurpaard)
-Zou wat meer schoudervrijheid willen zien (met een licht "knietje" maar graag weer niet zo hectisch als Tuschinski of Trento B)
-achterbeen zou iets vlugger mogen, is zeker sterk genoeg
- ik hou van paarden met "body" (heeft mijn merrie ook ruim voldoende, maar wil zeker niet minder)
- Front moet ook zeker niet verminderen
- Galop mag wat beter
- Haar rug is wat richting week, dus de lijn van flemmingh/krack c ben ik wat voorzichtig mee, al ben ik van mening dat een wat weke rug altijd beter is als een strakke rug!
Verder wil ik een eerlijk paard qua karakter. Eenkennig, vlug maakt allemaal niks uit, maar ik hoef geen staker of 1 die je afschiet als je erop gaat zitten.
Ik wil gerust een buitenrit kunnen maken (hoeft echt niet bomproof te zijn, heter etc. is geen probleem).
Ik ben ontzettend benieuwd waar jullie mee komen.
ga in real life nakomelingen bekijken, zegt zoveel meer als een index!