Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
maureen16 schreef:want erlke keer als je hem straft is zijn doel gelukt. dat is dus aandacht kirjgen van jou!
Twiggy2008 schreef:Je bent 14 jaar, zie ik in je profiel? Mijn ervaring is dat pittige Fjorden een consequent iemand nodig hebben, en dat houdt niet per se in dat je 'alleen maar loopt te straffen'. Dat gevoel krijg ik nu wel, als ik jouw verhaal lees. Nu je hem hebt, gaat het niet zo goed meer. Dat zegt iets over jou, niet zozeer over jouw Fjord. Er vanuit gaande dat er fysiek niets aan de hand is. Verdiep je eens in grondwerk. Haal er iemand bij die echt weet wat hij/zij doet (en dat is soms lastig vinden). Ga in elk geval niet zelf blijven klooien. Het zal best een dominante Fjord kunnen zijn, maar dan hoeft het nog niet zo te gaan, zoals het nu gaat. Want dat betekent gewoon dat jij iets niet goed doet in de communicatie. Helaas kan ik vanaf internet niet zien wat er precies fout gaat.
Ik zou met zo'n paard gaan los werken, werken op de grond aan de dominantie verhouding. En hem leren richten op mij als mens. Ik heb daar les in gehad, het heb met mijn halve Fjord ook gedaan, want dat is er ook eentje, maar die gedraagt zich gelukkig niet zo als de jouwe.![]()
Gedrag als oren in de nek, bijten, hij is enorm gefrustreerd, zo te lezen. Krijgt hij genoeg beweging? Kan hij voldoende paard zijn tussen soortgenoten buiten in vrijheid? 6 jaar en zich al zo gedragen, ik vind het maar triest. Bij zaken als over je heen lopen, weg lopen, kan grondwerk het probleem supergoed oplossen. Maar goed, daar heb je hulp bij nodig, dat kan ik niet zo over het internet uitleggen. Je merkt in elk geval zelf al dat je 'strenge benadering' dus niet werkt. Dus je doet iets fout (ik geloof zelf niet in streng, wel in consequent zijn en daar heb je weinig geweld en gedoe bij nodig).
Het is vaak de truuk om negatief gedrag voor te zijn. Maar goed, dat is een gevoel en een kunde die je met ervaring aan kunt leren. Als je 14 bent, kun je dat over het algemeen nog niet. Zoek goede, kundige hulp (iemand met natural horsemanship ervaring bijvoorbeeld). Dat is mijn voornaamste advies voor nu.
Amber_ schreef:maureen16 schreef:want erlke keer als je hem straft is zijn doel gelukt. dat is dus aandacht kirjgen van jou!
Ik straf mijn Fjord echt wel hoor.. Met negeren word het alleen maar erger.
Mijn Fjord (hengst) kan ook vreselijk drammen of happen (niet bijten), hardleers. Dan krijgt hij toch echt op zijn donder hoor !