fjordengedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yvet31

fjordengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:01

sinds 4 maanden heb ik nu mijn paard, een fjordje van 6, rijd hem al 2 jaar verder.
nu ik hem heb gaat het niet zo goed, ben er nu 8 x afgevallen en 2 andere mensen ook.
hij probeert het ook vaker met gemene trucjes. nu werken we daar aan
en straf hem goed af als hij iets probeert. dus het word al minder

nu is het vervelende dat hij nu ook heel erg gaat kloten met longeren,
overal heen, bak door sleuren, bokken naar mij, stijgeren.

nu is hij ook vervelend op de stal, bijt naar mij.
als maar oren in de nek, dingen moeilijk toelaten.
weglopen van mij, over me heen lopen.

nu heb ik er al een osteopaat bij gelaten,
hij reageert niet moeilijk op aanrakingen en alles was goed.

ik ben zelf streng genoeg voor hem, en weet niet waar het wegkomt.
heb dit nooit goed gekeurd. en weet eigenlijk niet wat te doen....
iemand zelfde gedrag gezien bij zijn fjord?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:51

Wat krijgt hij op een dag aan beweging en wat voer je hem?

Maureen95

Re: fjordengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:16

waarom straf je je fjord nooit doen! moeilijk gedrag negeren. ook al is het zo moeilijk. ne hoe straf je hem?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:16

want erlke keer als je hem straft is zijn doel gelukt. dat is dus aandacht kirjgen van jou!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:20

maureen16 schreef:
want erlke keer als je hem straft is zijn doel gelukt. dat is dus aandacht kirjgen van jou!

Ik straf mijn Fjord echt wel hoor.. Met negeren word het alleen maar erger.
Mijn Fjord (hengst) kan ook vreselijk drammen of happen (niet bijten), hardleers :D. Dan krijgt hij toch echt op zijn donder hoor !

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:24

Definities uit de leer- /gedragspsychologie, het behaviorisme:

(1) Toevoegende beloning = iets leuks (lekkers, aangenaams) toevoegen, om gedrag dat je wilt aan te moedigen
(2) Wegnemende beloning = iets onaangenaams wegnemen, om gedrag dat je wilt aan te moedigen

(3) Toevoegende straf = iets onaangenaams toevoegen, om gedrag dat je niet wilt te ontmoedigen
(4) Wegnemende straf = iets aangenaams wegnemen, om gedrag dat je niet wilt te ontmoedigen

Als vijfde is er nog (5) negeren; je voegt dan niet toe en neemt niets weg. Het effect van negeren is dat het betreffende gedrag wordt ontmoedigd.

Méér mogelijkheden (motivators) dan deze vijf, bestaan er niet.
Alles wat je doet als trainer/ruiter om gedrag van je paard aan te moedigen of juist te ontmoedigen, is per definitie één van deze vijf dingen.

Verder is belangrijk om te weten, dat de ontvanger bepaalt of iets belonend of straffend is. Dus niet de bedoeling van de trainer is bepalend, maar het effect dat het op het dier heeft.
Het effect is dat het betreffende gedrag ofwel aangemoedigd wordt (de kans op herhaling neemt toe), ofwel ontmoedigd wordt (de kans op herhaling neemt af).

Voorbeelden:
Toevoegende beloning = iets leuks (lekkers, aangenaams) toevoegen, om gedrag dat je wilt aan te moedigen. Bijvoorbeeld je paard staat in de wei, en je roept hem. Hij komt naar je toe. Je beloont het naar je toe komen met een stukje wortel.

Wegnemende beloning = iets onaangenaams wegnemen, om gedrag dat je wilt aan te moedigen. Bijvoorbeeld je wilt je paard leren om desgevraagd zijn achterhand weg te draaien en je duwt daartoe met je vinger op zijn bil. Zodra hij wijkt, haal je je vinger weg.

Toevoegende straf = iets onaangenaams toevoegen, om gedrag dat je niet wilt te ontmoedigen. Bijvoorbeeld je wilt je paard leren om desgevraagd zijn achterhand weg te draaien en je duwt daartoe met je vinger op zijn bil. Als hij niet reageert, dan duw je harder.

Wegnemende straf = iets aangenaams wegnemen, om gedrag dat je niet wilt te ontmoedigen. Je loopt naar je paard toe met een lekkere wortel in je hand. Vlak voordat je bij je paard bent, legt je paard zijn oren in z’n nek en stapt op jou af met de bedoeling die wortel van jou af te pakken. Als reactie daar op - en nog voordat je paard de wortel kan pakken - stop je die wortel in je jaszak en geef je hem (dus) geen wortel.

Ik heb bij wegnemende beloning en toevoegende straf bewust hetzelfde voorbeeld genomen. Omdat het verschil tussen die twee motivators maar heel subtiel is.
De verschillen tussen de andere motivators zijn (hopelijk) wél heel duidelijk .

Hannah_Menno schreef:
Ik hoef mijn paard niet erg vaak te straffen. Vaak negeer ik het 'slechte' gedrag en beloon het goede gedrag. Als ik eens rijd met de neckrope en meneer luisterd niet naar de hulp geef ik een klein zacht tikje. En dat is geen straf maar meer een hulp van 'Hee, komop! Opletten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:25

Niet ieder paard is hetzelfde ;) En ik weet dat de Fries van Hannah heel anders is, dan mijn Fjord :j.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:27

ja maar toch vind ik dat je ze niet moet straffen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:30

Als hij dan hapt, negeer jij het ? Dan zal hij het juist blijven doen. Dan wil ik jou wel is met mijn Toot zien omgaan :j. Ik vind dat je het per paard moet bekijken. Mijn oudste Fjord hoef ik niet te straffen inderdaad, maar mijn 2 jongste toch echt wel... Die zoeken nog duidelijk de grenzen op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:33

Je bent 14 jaar, zie ik in je profiel? Mijn ervaring is dat pittige Fjorden een consequent iemand nodig hebben, en dat houdt niet per se in dat je 'alleen maar loopt te straffen'. Dat gevoel krijg ik nu wel, als ik jouw verhaal lees. Nu je hem hebt, gaat het niet zo goed meer. Dat zegt iets over jou, niet zozeer over jouw Fjord. Er vanuit gaande dat er fysiek niets aan de hand is. Verdiep je eens in grondwerk. Haal er iemand bij die echt weet wat hij/zij doet (en dat is soms lastig vinden). Ga in elk geval niet zelf blijven klooien. Het zal best een dominante Fjord kunnen zijn, maar dan hoeft het nog niet zo te gaan, zoals het nu gaat. Want dat betekent gewoon dat jij iets niet goed doet in de communicatie. Helaas kan ik vanaf internet niet zien wat er precies fout gaat.

Ik zou met zo'n paard gaan los werken, werken op de grond aan de dominantie verhouding. En hem leren richten op mij als mens. Ik heb daar les in gehad, het heb met mijn halve Fjord ook gedaan, want dat is er ook eentje, maar die gedraagt zich gelukkig niet zo als de jouwe. :)

Gedrag als oren in de nek, bijten, hij is enorm gefrustreerd, zo te lezen. Krijgt hij genoeg beweging? Kan hij voldoende paard zijn tussen soortgenoten buiten in vrijheid? 6 jaar en zich al zo gedragen, ik vind het maar triest. Bij zaken als over je heen lopen, weg lopen, kan grondwerk het probleem supergoed oplossen. Maar goed, daar heb je hulp bij nodig, dat kan ik niet zo over het internet uitleggen. Je merkt in elk geval zelf al dat je 'strenge benadering' dus niet werkt. Dus je doet iets fout (ik geloof zelf niet in streng, wel in consequent zijn en daar heb je weinig geweld en gedoe bij nodig).
Het is vaak de truuk om negatief gedrag voor te zijn. Maar goed, dat is een gevoel en een kunde die je met ervaring aan kunt leren. Als je 14 bent, kun je dat over het algemeen nog niet. Zoek goede, kundige hulp (iemand met natural horsemanship ervaring bijvoorbeeld). Dat is mijn voornaamste advies voor nu.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:33

ok dan moet je het zelf maar weten :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:35

Twiggy2008 schreef:
Je bent 14 jaar, zie ik in je profiel? Mijn ervaring is dat pittige Fjorden een consequent iemand nodig hebben, en dat houdt niet per se in dat je 'alleen maar loopt te straffen'. Dat gevoel krijg ik nu wel, als ik jouw verhaal lees. Nu je hem hebt, gaat het niet zo goed meer. Dat zegt iets over jou, niet zozeer over jouw Fjord. Er vanuit gaande dat er fysiek niets aan de hand is. Verdiep je eens in grondwerk. Haal er iemand bij die echt weet wat hij/zij doet (en dat is soms lastig vinden). Ga in elk geval niet zelf blijven klooien. Het zal best een dominante Fjord kunnen zijn, maar dan hoeft het nog niet zo te gaan, zoals het nu gaat. Want dat betekent gewoon dat jij iets niet goed doet in de communicatie. Helaas kan ik vanaf internet niet zien wat er precies fout gaat.

Ik zou met zo'n paard gaan los werken, werken op de grond aan de dominantie verhouding. En hem leren richten op mij als mens. Ik heb daar les in gehad, het heb met mijn halve Fjord ook gedaan, want dat is er ook eentje, maar die gedraagt zich gelukkig niet zo als de jouwe. :)

Gedrag als oren in de nek, bijten, hij is enorm gefrustreerd, zo te lezen. Krijgt hij genoeg beweging? Kan hij voldoende paard zijn tussen soortgenoten buiten in vrijheid? 6 jaar en zich al zo gedragen, ik vind het maar triest. Bij zaken als over je heen lopen, weg lopen, kan grondwerk het probleem supergoed oplossen. Maar goed, daar heb je hulp bij nodig, dat kan ik niet zo over het internet uitleggen. Je merkt in elk geval zelf al dat je 'strenge benadering' dus niet werkt. Dus je doet iets fout (ik geloof zelf niet in streng, wel in consequent zijn en daar heb je weinig geweld en gedoe bij nodig).
Het is vaak de truuk om negatief gedrag voor te zijn. Maar goed, dat is een gevoel en een kunde die je met ervaring aan kunt leren. Als je 14 bent, kun je dat over het algemeen nog niet. Zoek goede, kundige hulp (iemand met natural horsemanship ervaring bijvoorbeeld). Dat is mijn voornaamste advies voor nu.

ben ik het helemaal mee eens :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:36

maureen16 schreef:
ok dan moet je het zelf maar weten :=

Ik mag hopen dat ik het nu wel weet, met 3 Fjorden ;).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:36

Amber_ schreef:
maureen16 schreef:

Ik straf mijn Fjord echt wel hoor.. Met negeren word het alleen maar erger.
Mijn Fjord (hengst) kan ook vreselijk drammen of happen (niet bijten), hardleers :D. Dan krijgt hij toch echt op zijn donder hoor !

Wist je dat heel veel ruiters totaal verkeerd corrigeren/straffen, waardoor een paard de connectie tussen het gedrag en jouw straf niet eens snapt?
Niet dat jij dat doet, hoor, dat weet ik niet, maar ik zie zo vaak dat ruiters verkeerd corrigeren, waardoor de miscommunicatie al begint tussen ruiter en paard. Met alle gevolgen van dien.......

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:40

Dat weet ik en ben ook zeker met je eens dat consuqent zijn belangrijk is. Maar ik ben van mening dat je soms best hard mag zijn. Vandaar dat ik ook zo dat mijn 'oudste' niet hoef te straffen, ik hoef maar te kijken en hij snapt mij.

Tegen Toot, 6 jarige hengst, moet ik echt wel is streng zijn. Logisch, jong dier, hormonen, dominantie .. Ik weet dat negeren bij hem gewoon niet werkt. :n Ik heb hem al vanaf veulen, dus ken hem door en door. Bij mijn andere hengst, 2jaar, werkt straffen ook niet, omdat hij zo gevoelig is. Vandaar dat ik zeg dat het per paard verschild. :).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:43

wo jo 14 jaar en dan al 2 hengsten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:44

Ik ben 22 ? En ik heb inderdaad 2 hengsten en een ruin.
Misschien moet je mijn profiel lezen

Onali

Eens met Twiggy en Amber.

Niet liegen AMber, je bent 23 >;)

:')
Laatst bijgewerkt door Onali op 07-02-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

hu o ik dacht dat er stond dat je 14 wsas sorry

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:45

IndianLady schreef:
Eens met Twiggy en Amber.

Niet liegen AMber, je bent 23 >;)

:')

Gelijk veranderd hahaha.. Kom uit 1989, helaas rekent hij bij mij verkeerd :P?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:45

In TS haar profiel staat dat ze 14 is. ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:46

Amber_ schreef:
Ik ben 22 ? En ik heb inderdaad 2 hengsten en een ruin.
Misschien moet je mijn profiel lezen

ik had het niet over jou

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:52

Jawel ? Je zegt... 14 jaar en dan al 2 hengsten ? :=
Nee ik ben diegene met 2 hengsten en 22 jaar.

Geloof dat jij het nog niet helemaal snapt ? :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:52

Ik denk dat als ik mijn dominante half Fjord zo zou behandelen zoals TS haar Fjord nu lijkt te behandelen, ik ook een paard had die zou bijten, zijn oren continu in de nek zou leggen en moeilijk zou doen aan een longe. :+ Zo'n jonkie van 6 hoort vol levenlust en joligheid te zijn, naast een eventueel dominant karakter. Die van mij is bijna 8 jaar en heeft nog nooit zijn oren in zijn nek gelegd, het is een schat, een lieverd, maar wel een met een ijzersterk karakter, die nergens van onder de indruk is eigenlijk. Ik ken diverse dominante paarden die door verkeerd corrigeren en verkeerde benadering zo zuur geworden zijn. Zo zonde. De moeder van mijn paard (een Fjord) is ook verknald door een verkeerde benadering. En uiteindelijk op 5-jarige leeftijd al afgemaakt wegens 'onhandelbaar gedrag'. Puur veroorzaakt door de mens, maar ja, dat zullen zij niet zo erkennen natuurlijk. Jammer dat veel paarden zo verkeerd begrepen worden.

Samenwerking, daar moet je op hameren bij zo'n paard in combinatie met werken aan de rangorde tussen mens en dier. Dat is natuurlijk ook niet te doen voor een 14-jarige, tenzij ze er 'gevoel' voor heeft in combinatie met goede begeleiding. Ik hoop echt dat TS hulp krijgt en er uit gaat komen, anders hebben we weer zo'n paard wat misschien wel onnodig verpest wordt. ;(

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:01

Ga bij jezelf te rade wat dit gedrag hem oplevert. Het moet iets zijn, anders deed hij het niet. Zodra je hebt ontdekt wat het is kun je het ook veranderen.