Welsh ruintje naar de keuring: hoe wat en waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Welsh ruintje naar de keuring: hoe wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 18:04

Hee Bokkers,

Ik zit helemaal niet in het Welsch-wereldje maar ik heb een onwijs mooie 6jarige B- Welsh ruin. Nu lijkt het me leuk hem eens voor te brengen op een stamboekkeuring samen met zijn verzorgster.

Maar moet je lid zijn van een fok-vereniging? Moet ik lid zijn van het Welsh stamboek of ben ik dat automatisch na naam-overschrijving?

Welke rubrieken zijn er voor een 6 jarige B pony?
Is er gewoon een rubriek 6 jaar en oudere ruinen/hengsten?
Is er een rubriek ohz?

Wanneer is hij in keuringsconditie?
Waar kijkt de Welsh jury naar, wat moet ik trainen?

Waar vinden de keuringen plaats?

Is het leuk om gewoon voor de leuk eens mee te don met zo'n keuring?

Xx

Chaos

Re: Welsh ruintje naar de keuring: hoe wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:30

Nobody?

:))

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:02

is al heel veel over geschreven

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:53

voor een keuring moet je lid zijn van het stamboek,ruinen lopen geloof ik gewoon mee met de merrie,s
een 6 jarige ruin loopt dus tussen merrie,s van rond de 6 jaar.

er zijn ook rubrieken onder het zadel op elke keuring

bekijk wat foto,s van B pony,s op de keuring en dan weet je wat ongeveer keuringsconditie is,zorg wel dat een welsh B echt niet te vet is.

je zal het vast wel leuk vinden op een keuring maar je hebt er weinig aan voor een ruin,je krijgt een premie maar verder schiet je er toch weinig mee op.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:55

Dat is niet helemaal waar.
Je kan tegenwoordig ook een sterpredicaat krijgen bij je ruin. En lopen in een aparte rubriek bij NWPCS in iedergeval.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:58

ja dat natuurlijk ook ja maar wat schiet je ermee op?
kijk voor een hengst of merrie waar mee gefokt word of gaat worden dan snap ik de toegevoegde waarde maar voor een ruin niet echt..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:01

inowa schreef:
ja dat natuurlijk ook ja maar wat schiet je ermee op?
kijk voor een hengst of merrie waar mee gefokt word of gaat worden dan snap ik de toegevoegde waarde maar voor een ruin niet echt..

Voor de ouders van de ruin is het natuurlijk wel mooi als op papier de nakomeling positief wordt erkent :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:01

Thanx allemaal. Ik heb veel KWPN en Friezen keiringen meegemaakt maar nog nooit een Welsh keuring. Geen rubrieken ohz dus. En de ruinen met de merries mee, hihi. Zal ie wel tof vinden. Als hij ster word heb ik een sterruin met 0 waarde voor de fok. Het betekend dan echter wel dat hij qua exterieur mooi in verhouding is en fijne basisgangen heeft. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:04

Oh en heb wel fotos gezien van welshjes op de keuring, maa voor hetzelfde geld vallen die ook net niet in keuringsconditie vandaar dat ik naar voorbeelden vroeg. De een ziet ze liever wat te dik, de ander wil dat absoluut niet.....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:05

er zijn wel rubrieken onder het zadel hoor,je kunt meedoen met bestgaande rijpony ofzo..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:06

Chaos schreef:
Oh en heb wel fotos gezien van welshjes op de keuring, maa voor hetzelfde geld vallen die ook net niet in keuringsconditie vandaar dat ik naar voorbeelden vroeg. De een ziet ze liever wat te dik, de ander wil dat absoluut niet.....

ze zijn vaak veel te vet maar daar word tegenwoordig wat meer op gelet,ik zie de welsh B pony,s het liefste in een klein beetje rijkere conditie als een sportpony maar dan ook echt een klein beetje,dus zodat de pony een beetje rondingen heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:19

patrick76 schreef:
is al heel veel over geschreven

Vast, maar niet al mijn vragen zijn algemene vragen en ik ga geen 50 topics lezen in de hoop het goede antwoord te vinden. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:21

Nou de mijne is het laatste driekwart jaar al 250kg afgevallen en moet er eigenlijk nog wel 80 kwijt, die was dodelijk dik maar hoop hem tegen juli/augustis toch wel op conditie te hebben...

Thanx iig allemaal!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:08

als je hem in augustus in conditie hebt ben je mooi op tijd voor het seizoen 2013 :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:29

Want?? Hebben jullie geen stamboekkeuringen in juli??? Andere stamboeken wel gewoon.
In April is ie dan nog wat te dik, maar hij zal vast de enige niet zijn. Hij word verder goed getraint enzo.

Verder maakt het me ook niet uit nog een jaar te wachten, mocht ik hem dan nog hebben.

Je zou ook iets zinvols kunnen melden ipv cynische opmerkingen.... :7 Hier heb ik niks aan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:30

Op sommige keuringen van het NWPCS zijn inderdaad rubrieken voor ruinen. Je moet inderdaad lid worden van het NWPCS om mee te kunnen doen. Pony zal op de keuring eerst veterinair worden gekeurd en worden geschetst en gemeten. Is dat allemaal goed dan mag hij later op de dag in de ring verschijnen. Krijgt hij minimaal een 2e premie dan wordt hij opgenomen in het hoofdstamboek. De jury beoordeeld je pony op zijn bouw (exterieur) beweging, type en rasuitstraling. Aan de hand daarvan krijg je een premie. De betere ponys die een eerste premie ontvangen kunnen ook worden uitgenodigd voor de nationale keuring. Daar kunnen ze evntueel ster worden. Als ruin heb je daar niet veel aan maar is wel een bevestiging dat je boven gemiddelde goede mooie pony hebt. Goed verdiepen in hoe een pony er op de keuring uit moet zien en in welke conditie je hem moet voorstellen. A.s. weekend hebben we de hengstenkeuring in Ermelo. Wellicht dat je daar al wat info kunt opdoen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:32

Heel erg bedankt, zeer nuttig!!

Zondags ook HK? Zaterdag heb ik concours.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:36

nee alleen vrijdag en zaterdag. Maar ga eerst eens na een keuring van het stamboek of een show van een van de andere verenigingen kijken om je een beeld te vormen van wat er verwacht wordt. Kan een boel teleurstellingen voorkomen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:37

Zo anders zal het toch niet zijn als andere keuringen??

Doet ie het goed dan doet ie het goed en zo niet (wat ik verwacht, gezien 't karakter :') ) dan niet. :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:42

kunt niet van te voeren plannen hoe je pony zich gaat gedragen. Je kunt wel goed je huiswerk doen om een inschatting te maken van wat de jury van je pony zal vinden. Verder heb je het totaal zelf in de hand hoe je hem voorbereid en hoe je hem voorsteld.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:10

Pony heeft nogal ernstige trauma's en is niet te voorspellen, maar dat geeft niet. :)

Ik ben idd heel benieuwd naar wat een jury nou graag wil zien van een B-Welsh. Zal naar die info gaan zoeken!

Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:19

is dit een sectie B pony of een b rijmaat Welsh?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:21

Wat ik heb begrepen een Sectie B pony. Maar misschien ook niet??

Zoals ik zei, zit totaal niet in de Welshjes. Heb er eerder een gehad maar was K Welsh, ruin en vond het toen niet nodig. Deze heb ik nu een poos en met name samen met zijn bijrijdster lijkt het me tof eens mee te doen met hem. :P

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:16

hoofdje op de foto lijkt meer van een A'tje maar ja tis maar een foto.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:21

Ik ga even de eisen/normen lezen om te kijken welke sectie het is