Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
evelienn28 schreef:heej
ik zit met hetzelfde probleem hij is super lief en staat nu nog bij de fokkers waar hij gerust hengst kan blijven, maar ik wil hem wat dichter bij huis hebben nu hij hengst is kan ik hem lastig stallen om dat de meeste geen hengst willen
zit er dus ook over na te denken om hem te castreren
s6801881 schreef:evelienn28 schreef:heej
ik zit met hetzelfde probleem hij is super lief en staat nu nog bij de fokkers waar hij gerust hengst kan blijven, maar ik wil hem wat dichter bij huis hebben nu hij hengst is kan ik hem lastig stallen om dat de meeste geen hengst willen
zit er dus ook over na te denken om hem te castreren
Ook voor jou de vraag; wil je ermee fokken? Heeft hij goed papier? En vult hij wat aan op de markt (als hij GGK wordt, komt hij ook aan het dekken toe)? Kortom: is het paard bijzonder genoeg om zijn genen te "verspreiden", en gewild genoeg dat hij dat kan doen? Als je antwoord twijfelachtig of nee is: noten eraf, doe je jezelf en je paard een groot plezier mee. Echt een hengst sociaal plaatsen als je zelf geen land en geld hebt voor meerdere paarden is zo goed als onmogelijk.
s6801881 schreef:Ik weet inderdaad uit ervaring dat een goede stal vinden waar je paard in ieder geval ook nog een paar uur naar buiten kan, om over het trainen nog niet te spreken, zeer lastig is. Hoe braaf het dier ook is, hoe goed opgevoed, stalhouders zijn een hengst als vragen om problemen. Daarnaast zijn merrieeigenaren vaak als de dood dat het dier de merrie zomaar bespringt als er even niet wordt gekeken. Dan heeft de stalhouder de keuze: het risico nemen om een nieuwe klant te accepteren en daarmee niet alleen aansprakelijk te zijn voor ongelukken maar ook nog eens mogelijk klanten verliezen, of het bij merries en ruinen houden. Puur commercieel gezien kan ik het me dus wel voorstellen. Dat dit inzicht is gebaseerd op vooroordelen geschetst door onopgevoede hengsten, daar twijfel ik niet zo aan. Maar dat is nu eenmaal hoe hengsten door de ogen van merrieeigenaren eruit zien.
Daar komt nog bij dat als je eenmaal met je hengst wil dekken, en nogmaals, dat is de enige goede reden om een hengst hengst te laten, dan zorg je nog voor de nodige overlast op stal. Niet alleen moet je de merrie dan kunnen herbergen, maar een dekking brengt zelfs in de handen van een goede hengstenhouder altijd een aantal risico's met zich mee. En als hengstenhouder ben jij aansprakelijk wanneer er een ander mens of dier verongelukt. Zeker aangezien zowel de TS en evelienn28 nog erg jong zijn, en waarschijnlijk niet onder de klasse "erg ervaren hengstenhouders" vallen, is het niet zomaar een goed idee om te gaan dekken.
Sowieso, als jullie voet bij stuk willen houden, is het een goed idee om eens in de buurt te gaan vragen of je ergens bij een hengstenhouder onbetaald "stage" kan lopen, zodat je zelf eens kan zien hoe het leven en werk van een dekhengst er nu echt uit ziet. Het dekseizoen komt ondertussen langzaam op gang, de eerste merries worden inmiddels voor natuurlijke dekking aangeboden, dus je zit in het seizoen. Wel bestaat de kans dat een hengstenhouder jullie ook nog te jong vind