Fjorden merrie laten dekken.. maar door welke hengst??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

slienkusjj

Fjorden merrie laten dekken.. maar door welke hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:09

Hallo,
ik heb een forden merrie en ze heet Cyra.
Ik zou haar graag dit voorjaar willen laten dekken.
Ik heb al beetje rond gekeken op het internet naar hengsten,
Maar misschien weten jullie nog wat leuks. (Het liefst wel een hengst die is opgenomen in het fjordenstamboek)
Hier even wat gegevens over haar.
Vader: Reinar
Moeder: Yaska
Ik men met haar en ik rij haar maar wel recreatief.

Heb je een leuk idee laat het dan even weten.
Groetjes :D

ilayda

Re: Fjorden merrie laten dekken.. maar door welke hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:10

Ik denk dat een foto wel handig zou zijn.
En wat je wil verbeteren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:13

Is ze al voor het stamboek- en evt premiekeuring geweest?
Wat zijn haar goede en mindere punten, maw: welke wil je behouden en op welke punten kan een hengst wat verbeteren.

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:18

Ik ga zo even een foto plaatsen (eerst even uitzoeken hoe dat moet)
Minpuntjes van haar zijn: Ze is erg druk onder het zadel ( is aan te werken natuurlijk), en ze loopt niet helemaal recht (voorpoten buigen naar buiten als ze in draf is of galop)
Verder moet het een mooi plaatje zijn,
iemand misschien een idee wat een dekking kost?

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:41

koop een leuk veulen, er gaan er al zo veel naar de slacht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:45

F-AM --> FJ. Aangezien hier de kenners van dit ras zitten zal je hier meer antwoorden krijgen dan op het gewone fokkerij forum.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:46

Ben je al op een keuring geweest met haar?
En wat voor een premie heeft ze toen gekregen?
Wat waren haar plussen en minnen?

Als je merrie geen premie heeft, of dat het "slecht" is, zou ik haar niet laten dekken.
Een dekking is nl net zo duur als een kant en klaar "standaard" Fjordenveulen kopen.

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:53

@ brainless :
Voor zover ik weet is ze nog nooit gekeurd,
Wat is de reden ervan dat je een niet gekeurde fjord niet laat dekken?
Alvast bedankt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:00

Dit is de gehele afstamming van de merrie als ik het goed heb.
http://studbook.fjordstudbook.com/Horse ... d=20060092

Kijkend naar de eigenaar/fokker vermoed ik dat ze nooit overgeschreven is op naam en zodoende ook nog in het veulenboek staat. Als dit klopt is het handig om dit te doen:
Als eerste wordt je lid van het stamboek. je ontvangt ook het kwartaalblad waar veel informatie in staat. Ik zou dit zo snel mogelijk (deze maand bijv.) doen, want in het aankomende boekje zal weer het e.e.a. over de fokkerij staan.
Wat ik zelf vervolgens zou doen is de hengstenkeuring bezoeken op 31 maart in Hoenderloo. Zo krijg je een goed beeld van de hengsten.
Een goede vervolgstap is om de voor jou overgebleven hengsten op hun thuislocatie te gaan bekijken. Op vreemd terrein zijn de meeste hengsten heftiger dan thuis.
Heb je de knoop eenmaal doorgehakt, dan zou ik de merrie tussen half mei en begin juni naar de hengst brengen. Op deze manier heb je in mei (of mocht het de eerste keer niet pakken) in juni een veulen. Iets eerder dekken kan ook nog een optie zijn zodat je een aprilveulen hebt, maar ik vind mei en juni toch het meest ideaal als geboortemaanden.
Om de merrie in het hoofdstamboek te krijgen (en het veulen dus vol papier mee te kunnen geven) zul je tussen juli en oktober naar een keuring moeten. Daarvoor moet je je van tevoren inschrijven (zie website stamboek voor data en formulieren).
Daarna is het wachten totdat het veulen geboren wordt. Dan stuur je het geboortebewijs op, geniet je van je veulen en neem je hem/haar tussen juli en oktober weer mee naar de keuring om hem/haar in te laten schrijven in het veulenboek. Dan ben je stamboektechnisch gezien aardig rond.

Een dekking kost € 230,- voor een hengst van het hengstenfonds. Voor een hengst van een particulier (de enige particulier met in NL goedgekeurde hengsten is momenteel B. v.d. Berg in Wanneperveen) liggen de prijzen ook rond dit niveau, er kunnen er enkele tientjes prijsverschil in zitten.
Verder heb je nog € 38,- aan stamboekkosten, het stalgeld (meestal zo rond de € 3,- per dag), de kosten van het scannen (hier is dat € 37,- op de kliniek) en de kosten van stamboekopname en chip a € 35,-.

Hengsten die meer rust erin kunnen brengen zijn o.a. Anton, Karant, Kunar en Cikaro. Of dit ook past op de rest van de merrie vind ik met deze foto's eigenlijk niet te beoordelen.

Wat een heel belangrijke vraag is om überhaupt te fokken, hou je het veulen voor jezelf of wil je het fokken voor de verkoop. Dat laatste zou ik op dit moment echt afraden. Ik heb momenteel zelf een hartstikke leuk, kwalitatief goed diertje staan en hoewel er wel belangstelling is haakt men tot op heden toch af om bijkomende redenen. Financieel toch niet haalbaar, geen geschikte stalling, de aankoop toch liever even uitstellen (ik heb mailtjes gehad of ik haar niet over een jaar wilde verkopen 8)7 ) dat soort dingen.
Als je het veulen niet wilt houden zou ik echt even wachten met fokken en bekijken hoe de markt er over een jaar of 3 uit ziet. Ik heb er nu ook nog 1 drachtig, ben ik nu ook niet gelukkig mee, maar dat is voorlopig wel even het laatste veulen hier, je raakt ze gewoon niet kwijt, hoe goed de veulens ook zijn.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:05

Vergeet niet dat de merrie ook DNA getest moet zijn.
Dit kun je controleren of er een sticker in je paspoort zit.
Zo niet,dan moet dat ook nog gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:06

slienkusjj schreef:
@ brainless :
Voor zover ik weet is ze nog nooit gekeurd,
Wat is de reden ervan dat je een niet gekeurde fjord niet laat dekken?
Alvast bedankt

Tja dekken moet je altijd zelf weten, maar het is eigenlijk zonde van je geld.
Ik snap best dat een veulen uit je eigen merrie heel leuk is! :j

Maar voor hetzelfde geld (van de dekking) heb je een kant en klaar veulen om uit te zoeken.
Er zijn al zoveel Fjordenveulens te koop, op de paardenmarkten staan ze bij bosjes.
Fokken doe je normaal om een ras in stand te houden die voldoet aan de rasomschrijvingen.
Het is zonde om een veulen te fokken die hier (misschien) niet aan voldoet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:10

Wat Brainless zegt over de kosten is waar, als fokker kom je meestal niet uit de kosten.

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:14

@ fjordnina
Ja het klopt helemaal ze heeft alleen een veulenboek.
Bedankt voor de info ( daar kan ik wat mee )
Ja ik weet dat de paarden/pony markt stil ligt,
Maar daar zou ik het niet om laten :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:16

Je hebt een hele mooie fjorden dame.

Maar mijn vraag, waarom wil je een veulen van haar?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:20

Tja, als jij voor de verkoop wilt fokken en ook de mogelijkheden hebt om het veulen aan te houden als het niet met 6 maanden oud verkocht is maar misschien pas als 3 jarige, dan zou je het inderdaad kunnen overwegen. Ik zou er in ieder geval goed over na denken en niet klakkeloos meer denken van het komt wel goed, want dat is in de huidige tijd echt te optimistisch.

Heb je ook recente foto's van haar op stand?

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:24

@ threefingers
Dank je :)
Nieuwsgierig wat eruit komt, ze heeft verder een super karakter.
en paarden/pony's worden niet voor niets hengstig toch :p
Mischien in de toekomst 2 span gaan rijden.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:39

Ik kom binnenkort wel weer een keer kijken in de menles in Dalen, dan kan ik je alles wel uitleggen hoe het werkt.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:21

Toevallig ken ik jou merrie Cyra, ze is bij het bedrijf waar ik rij beleerd voor de wagen.

De paarden van de fokker waar jij je fjord hebt gekocht gaan eigenlijk nooit naar de keuring. Een ruintje is destijds mee geweest voor het nakomelingen onderzoek van Zizoran en misschien dat enkele van zijn oudere merries ooit wel naar de keuring zijn geweest maar verder niet.
Deze man fokt zeker weten raszuivere fjorden (de afgelopen jaren heeft er per jaar een hengst van Bart bij hem in de kudde gestaan).

Cyra was voor zover ik me kan herinneren een rij-typische, wat smallere merrie. Qua karakter was het echt wel een vriendelijke en makkelijke merrie, erg prettig voor de wagen. (dat drukkere kan ik me in combinatie met haar vader wel voorstellen, deze paarden zijn vaak erg snel bang dat ze iets verkeerd doen tijdens het werk, wat in sommige gevallen kan overkomen in wat paniekerig/drukker gedrag)

In dit opzicht moet je denk ik dus ook op zoek gaan naar een hengst die wat meer rust en zekerheid bij de merrie kan fokken. (als je dit wil tenminste ;) )
Verder weet ik niet wat voor kant je op wil met fokken, wat steviger of wil je het luxere rijtype behouden? (de merrie die achter Cyra zit is volgens juist weer een wat ouder type merrie dus die kant moet je ook zeker niet vergeten mee te nemen in je keuze)

Hengsten die over het algemeen een wat 'cooler' karakter fokken zijn naar mijn mening, Anton, Kventin, Kunar, Drafur, maar heb recentelijk ook erg prettige en kalme Faun Tor nakomelingen gezien En Karant schijnt ook wel makkelijkere karakters mee te geven, al durf ik daar zelf niet over te oordelen, te weinig nog zelf mee gemaakt.

Cikaro ben ik zelf nog niet helemaal over uit, daar heb ik erg rustige tot zeer pittige nakomelingen van gezien. Zelf ken ik van hem ook twee kanten (rustig en braaf, maar heb hem ook erg rillerig en gestrest gezien tijdens het werk) dus vind het nu nog erg lastig daar wat over te zeggen.

Manus nakomelingen hebben voor wat ik gezien heb ook twee kanten, de rustige brave en makkelijke paarden maar ook daar zitten weer pittigere nakomelingen tussen. Al moet ik zeggen dat je dat met de vier/ vijf bovengenoemde hengsten ook wel kunt hebben, het blijft fokken met moeders EN vaders.....

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:36

Oeh.... Anton nemen!!!! Dat is een mooie hengst! Of Hannibal van van der Aa...

Maarreh... Jouw merrietje van Reinar is dus erg druk.. Mijn ruintje is ook van Reinar en is de rust en coolheid zelve. Letterlijk bom-proof heb ik wel gemerkt tijdens het vuurwerk dit jaar, waarbij hij rustig in de wei stond rond te kijken naar al dat moois om hem heen :+ . Maar misschien komt dat coole karakter ook van moeders zijde (Toddy).

Even off topic... Janna, jij schaart Reinar dus niet onder de hengsten die een cooler karakter vormen.. Of schreef jij Reinar er niet bij omdat Reinar de vader is van Cyra van de TS??

(p.s. ik ben het..... Anke van Genista ;) , alleen heet ik op Bokt "vientijntje")

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:45

vientijntje schreef:
Maarreh... Jouw merrietje van Reinar is dus erg druk.. Mijn ruintje is ook van Reinar en is de rust en coolheid zelve. Letterlijk bom-proof heb ik wel gemerkt tijdens het vuurwerk dit jaar, waarbij hij rustig in de wei stond rond te kijken naar al dat moois om hem heen :+ . Maar misschien komt dat coole karakter ook van moeders zijde (Toddy).

Maar zijn dan niet weer 2 dingen ?
Toot is bomproof, schrikt idd ook nergens van ! Maar onder het rijden is hij echt druk ! :j

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:24

@ Anke: De meeste Reinars die ik ben tegengekomen zijn naar mijn mening toch wat sneller over de kook als er iets engs of onbekends is dan de Anton's en Drafurs bijvoorbeeld. Reinars beginnen i.m.o. ook sneller te rennen als er iets is, terwijl de Anton's hun neus er eerder in steken om eens te bekijken wat het nou werkelijk is. Misschien ook wel een kwestie van meer lef en nieuwsgierigheid. :+
De nakomelingen die ik tegen ben gekomen van Reinar zijn wel echt paarden met werklust, souplesse en wendbaarheid en dus voor wedstrijden en het dressuur matig rijden erg fijne paarden juist door die sensibiliteit en werklust, mits je ze goed opleid natuurlijk. ;)

Natuurlijk heb je er altijd nog een moeder achter zitten wat een groot verschil maakt, ken ook wel een stel 'coole' Reinars, maar als hengst op een drukkere/sensibelere merrie zou ik hem niet zo 1,2 gebruiken, denk dat je dan meer sport pony's in een fjorden jasje krijgt. De reden dat ik hem niet genoemd heb is omdat het de vader van Cyra is, maar ik zou hem ook niet op zo'n luxe en merrie zetten ik vind wat 'body' wel mooi. Op de oma, moeder,tantes en wat dan ook maar, van Genista was hij juist een mooie combinatie omdat die merries nog wat meer stevigheid in de benen/bouw hebben zitten.

Flam is ook niet echt heel snel over de kook, die vind het allemaal veel te interessant. :P

slienkusjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:36

@Anita45:
Oke, dat is leuk!

@Jannegien:
Leuk dat je Cyra kent, :)
Bedankt voor de info!

@Vientijntje:
Cyra is verder ook erg rustig en cool.
Echt een super schat!
Maar als ze onder het zadel is, loopt ze erg druk, kan ze overal van schrikken.
Maar hoe vaker ik op haar rij hoe beter dit gaat, overal is aan te werken :)
En met het mennen is ze eigenlijk altijd wel rustig en schrikt bijna nergens van!
Dus Reinar zou ook wel een coole kant hebben ;p

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:40

Amber_ schreef:
vientijntje schreef:

Maar zijn dan niet weer 2 dingen ?
Toot is bomproof, schrikt idd ook nergens van ! Maar onder het rijden is hij echt druk ! :j

Daar heb je inderdaad een punt Amber... zo heb ik het nog niet bekeken :o

En waarschijnlijk heb ik een uitzonderlijk paard wat Reinar-karaktertrekjes betreft... Niet wegrennerig, maar juist erg nieuwsgierig en niet van zijn stuk te brengen.... Gelukkig.

Off topic... maar Janna, zijn Reinar's kinderen, voor zover jouw ervaring reikt.... ook in het bezit van enig springtalent ??? O:) (gaat nu flink zitten duimen van "jaaaaa" :o )

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:06

@ Anke: Doe je even een Pb om dit topic niet verder te laten afdwalen... :D