Een eigen shetlander aanschaffen !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maartjevdven

Een eigen shetlander aanschaffen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:40

Hee beste bokkers !
Sorry als er al zo'n topic is maar ik ben nieuw en ik snap niet hoe je dat kunt zien maar,
ik droom al vanaf toen ik 5 was van een eigen paard
het liefste een haflinger of een welsh. (voor te rijden - ( liefste bitloos en met barepack daar wil ik naartoe )
maar mijn ouders vinden het altijd maar te duur ik heb al alles geprobeert powerpionts gemaakt enzo met informatie.

maar nu zijn we al weer 10 jaar verder en ben ik 15.
En ik heb nogsteeds de zelfde gedachten , later wil ik ook iets met paarden doen dus wil echt ervaring met een eigen pony
ik heb wel al verzorgponys grote rijpaarden en kleine shetjes.

maar nu ben ik dus 15 dus ben op zoek naar een eigen baan.
mijn moeder denkt dat een shetlander veel goedkoper is in onderhoud.

weet iemand het verschil in onderhouds kosten van een gemiddeld paard en een klein shetlandertje. ?

met het shetlandertje wil ik graag vrijheidsdresuur doen en een klein bijrijdertje voor zoeken
op marktplaats staan in deze periode niet veel pony's weet iemand nog een andere site

alvast bedankt ! _/-\o_

Groetjes !

shiladyJarig

Re: Een eigen shetlander aanschaffen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:45

en dan na 1 of 2 jaar weer verkopen omdat alleen maar grond werk doen toch niet zo leuk is als veel meiden denken en ze na een tijd toch verlangen naar een paardje waar ze ook op kunnen rijden of shet moet de deur omdat het toch duur is zoon shet waar je niet mee rijd ...........

Mijn tip niet doen!
Door sparen en over een paar jaar kijken voor een paard waar je ook op kan rijden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:59

ik heb het wel gedaan toen ik 15 was en ik heb er vanaf mijn 14e hard voor gewerkt, naast school 3 avonden in de week in de supermarkt werken en dan ook nog huiswerk en de pony zelf doen.
Ik heb altijd onwijs veel plezier met haar gehad, ze liep voor de wagen, VD en aan de fiets en ze is het mooiste wat me ooit overkomen is.
Inmiddels heb ik een paard maar als ik ooit voor de keuze kom gaat het rijpaard eruit en de shet blijft.

Denk er goed over na, het is een hele verantwoordelijkheid vooral als je er zelf voor moet werken.
Via fokkers kan je vaak wel aan een leuke pony komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:02

Shetten zijn in het onderhoud ietsjes goedkoper. Je doet immers langer met een zak voer en ze eten minder hooi dan een groter paard. Maar overige kosten zijn even hoog (denk aan smid 25 euro iedere 8 weken voor bekappen, entingen zijn even duur). Wil je gaan mennen dan heb je goed tuig en een wagen nodig en dat is ook vrij prijzig wil je veilig spul hebben. Mijn shet is bevangen geraakt en dat heeft me 1000 euro gekost in 2010, eentje had ook nog luis. Dus dierenarts en medicijnen. Speciaal beslag heb ik er toen nog bij geteld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:22

Voor de onderhoudskosten hoef je het écht niet te doen. :n

Die 1 of 2 tientjes minder dat zo'n shet soms op een pensionstalling minder kost dan een groot paard, tikt natuurlijk niet echt aan. Een zak voer doe je misschien wat langer mee, net als met het hooi. Al wordt het hooi op de meeste pensionstallingen geregeld voor je en zit het dus incl. in de prijs.

De smid en dierenarts rekenen hetzelfde bedrag, of het nou een groot paard is of een kleine pony/shet...... dat maakt niets uit.
Als een shetje ziek wordt en de DA moet komen, kost dat ook een berg geld.

En als jij gewoon graag een eigen pony/paard wil om daar lekker mee te rijden, doe het dan niet.
Waarom ga je niet op zoek naar een leuk verzorgpaard waar je lekker op kan rijden??? Dan heb je wel de lusten, niet de lasten. Soms moet je een kleine bijdrage betalen, maar dat is nog altijd een stuk goedkoper dan een eigen pony.

Je bent bovendien niet alleen veel geld kwijt aan een eigen pony, maar ook veel tijd. En het kan soms best veel 'kopzorgen' mee brengen ;) Die tijd heb je natuurlijk ook nodig voor school.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:33

Het verschil aan kosten voor een shetlander of voor een ''groot'' paard is volgens mij niet veel.

Ik heb er wel heel bewust voor gekozen om vorig jaar om een pony te kopen en geen paard om op te rijden.
Ik vind het heerlijk om met mijn kleine shetlander x appaloosa bezig te zijn.

Ze is nu bijna 3,5 jaar dus ik ben bezig haar het longeren te leren.
Verder wandel ik met haar en doe ik aan VD. Heb voor dit allemaal een schema zodat ik het elke keer iets opbouw vanwege haar leeftijd.
Over een tijd wil ik ook gaan mennen met haar maar dat komt wel als ze wat ouder is.

Qua kosten ben ik dit kwijt voor mijn kleintje:
Nu kan je het natuurlijk zo duur maken als je wilt en ligt het voor de stalling wel eraan waar je woont.

- Ik betaal €295,- per maand voor de pensionstalling
- Dan nog vijf keer per jaar een wormkuur, ± €15,- per keer
- Zes keer per jaar de hoefsmid, €30,- per keer
- Elk half jaar enting voor Influenza en Tetanus en West Nijl Virus, ± €30,- per keer
- Elk jaar enting voor West Nijl Virus, ± €50,-
- Twee keer per jaar tandarts controle, ± €50,- per keer
- Twee keer per jaar mestonderzoek, ± €50,- per keer
- En dan nog elk jaar de kosten van de verzekering van €240,-

Gemiddeld per maand €400.

Dan heb je natuurlijk nog de dekens, halsters en alle overige spulletjes.
En ja dan kan het natuurlijk ook nog zijn dat je onverwachts naar de dierenarts moet...

Dus of het echt goedkoper is weet ik niet...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:38

het verschil tussen een rijpaard en een shetlander zijn vaak de stallingskosten.
Alle andere kosten zijn praktisch hetzelfde.

waarom ga niet niet op zoek naar een verzorg of bijrijpaard, dan kunnen je ouders zien dat je hobby geen bevlieging is.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:02

Het hangt er een beetje vanaf, bij ons stal je shetlanders meestal wel flink goedkoper, die staan dan in een wei met stal erop voor 50 pm.
Ik heb de mazzel dat ik gratis sta.
Qua voer is het inderdaad wat goedkoper maar da en hoefsmid etc is allemaal hetzelfde

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:34

Malouke schreef:
Het verschil aan kosten voor een shetlander of voor een ''groot'' paard is volgens mij niet veel.

Ik heb er wel heel bewust voor gekozen om vorig jaar om een pony te kopen en geen paard om op te rijden.
Ik vind het heerlijk om met mijn kleine shetlander x appaloosa bezig te zijn.

Ze is nu bijna 3,5 jaar dus ik ben bezig haar het longeren te leren.
Verder wandel ik met haar en doe ik aan VD. Heb voor dit allemaal een schema zodat ik het elke keer iets opbouw vanwege haar leeftijd.
Over een tijd wil ik ook gaan mennen met haar maar dat komt wel als ze wat ouder is.

Qua kosten ben ik dit kwijt voor mijn kleintje:
Nu kan je het natuurlijk zo duur maken als je wilt en ligt het voor de stalling wel eraan waar je woont.

- Ik betaal €295,- per maand voor de pensionstalling
- Dan nog vijf keer per jaar een wormkuur, ± €15,- per keer
- Zes keer per jaar de hoefsmid, €30,- per keer
- Elk half jaar enting voor Influenza en Tetanus en West Nijl Virus, ± €30,- per keer
- Elk jaar enting voor West Nijl Virus, ± €50,-
- Twee keer per jaar tandarts controle, ± €50,- per keer
- Twee keer per jaar mestonderzoek, ± €50,- per keer
- En dan nog elk jaar de kosten van de verzekering van €240,-

Gemiddeld per maand €400.

Dan heb je natuurlijk nog de dekens, halsters en alle overige spulletjes.
En ja dan kan het natuurlijk ook nog zijn dat je onverwachts naar de dierenarts moet...

Dus of het echt goedkoper is weet ik niet...

:wow: ben je echt serieus dat je zoveel betaald?
Mijn god Y;(

Ik betaal:
eigen land dus geen pensionstalling
ongeveer €50,- aan hooi per maand
2x per jaar hoefsmid voor controle verder lopen ze zonder ijzers voor de wagen en staan mooi recht op hun voetjes. €30 per keer voor 2 pony's
2x per jaar ontwormen
tandarts als het nodig is (denk 1x per 2 jaar controle)
1x per jaar enten influenza/tetanus €20 per pony
handje ponybrok per dag €8,- per maand.

Pony's zijn in prima conditie.
Mag ik vragen op wat voor stal je staat als ze je €295 voor een kleintje laten betalen? Welke faciliteiten heb je en waar maak je daadwerkelijk gebruik van?

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:00

@Polly

Ja hoor dat mag je vragen... :)

Ze staat in een vol pensionstalling:
- Grote stal met verlaagde etensbak en verlaagde verwarmde drinkbak.
- Overdag wordt ze in de paddock gezet en er weer uit gehaald.
- In de zomer wordt ze ook elke dag op het land gezet en er weer uit gehaald.
- Ze krijgt vier keer per dag eten.
- Er is een hoefsmid/scheer plek.
- Poets/was plaatsen met warm water.
- Solarium (hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt).
- Longeerbak.
- Stapmolen (nog geen gebruik van gemaakt vanwege haar leeftijd, wel van plan als ze ouder is).
- Eb en vloed bak.
- Zeer grote kast voor alle spullen met alarm.
- Verder zit in de nacht overal alarm op en zijn er camara's.
- En een verwarmde kantine voor mij dan haha.

Dat was het wel volgens mij. Het is prijzig maar dat is het hier nou eenmaal in de buurt...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:05

Volgens mij is het enige verschil in onderhoud dat je allicht geen zadel en hoofdstel hoeft te kopen. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:09

Qua kosten scheelt het niks tussen mijn shets en mijn hafjes.
Ze eten net zo veel/weinig, hebben de zelfde hoefsmid, zelfde DA, ok.. wormspuit kan ik verdelen ivp een hele.

Maar verkijk je vooral niet op het eten van een shet.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:10

Ik denk dat er niet zo veel verschil in zit qua kosten...
Je doet alleen minder met je hafjes, en qua zadels enz. is het goedkoper,
maar als je tweedehands oid voor je andere pony's doet ben je ook goedkoop uit.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:13

Ik weet niet waar je woont, en ik wil ook zeker niet de mensen tegen spreken die vinden dat het veel te duur is om zomaar even te doen, maar ik ben per jaar ongeveer 100 euro kwijt aan idefix. Hij staat bij een boer die ik help en in ruil daarvoor krijg ik gratis hooi. Brok krijgt hij niet. Wat ik betaal is:

- 25 euro voor worm kuur, doe ik een jaar mee
- 2 a 3x 15 euro voor de hoefsmid

De rest zijn geen vaste kosten. Hou er rekening mee dat een keer een stevige koliek je 200 euro kan gaan kosten! (ik spreek uit ervaring) Zorg dus voor een grote verzameling aan spaarcentjes :D Verder ben ik nog lang niet zat van idefix en ik ben onderhand al bijna 18 (heb hem al 6 jaar). Al rijd er nu wel een meisje op (geef ik ook les) die het straks als ik ga studeren over gaat nemen :)

Hou ook rekening met op vakantie gaan! Zorg dat je dit ruim van te voren regelt.

Edit: Ik schrik echt van die prijzen die mensen hier voor hun shet betalen! :(:) Das gewoon 3 keer zoveel als ik betaal en dan nog per maand :o
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 09-02-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:15

Shetlanders zijn beslist niet goedkoper dan grote paarden. Misschien qua stalling soms wel, maar als ze ziek worden, zijn ze net zo duur.
Mijn Mini is vorig jaar erg ziek geweest en dat heeft aardig veel gekost. Maar hij is mijn paard en ik heb voor hem gekozen, dus hij kreeg alle zorg die hij nodig had. Inmiddels is hij helemaal opgebloeid en ken je hem niet meer terug.

Ik zeg niet dat jouw shetlander ook ziek zal zijn, maar je weet het maar nooit en áls dat gebeurt moet er wel geld voor zijn.

Verder betaal je vaak voor andere dingen hoefsmid, wormenkuren, entingen, enz. ook hetzelfde als bij een 'groot' paard...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:19

In stalling kán het flink schelen. Mijn A-pony stond 2 jaar terug 24/7 op het land met onbeperkt hooi voor 50 euro per maand. Stal had vrijwel alle faciliteiten dus was prima staan. Echter trof ik een mietje van een pony; dus tóch maar 's nachts op stal, samen met een vriendje: 100 euro per maand. Meneer gedijde niet zo goed, dus een eigen stal: 150 euro per maand + 30 euro per maand voer. Wilde hem dichter bij huis: 200 euro per maand all in. Slot van het liedje besloot ik een Arabier te kopen, om de kosten van stalling hoefde ik dat niet meer te laten, scheelde niks :+

Dus met de eerdere reactie van dat je uiteindelijk toch een ''groot'' paard kan willen ga ik volledig mee (al heb ik hem niet voor het rijden en heb ik met hem een levenslange droom waargemaakt).

Vergis je daarnaast niet in wat een kleine pony kan kosten; dat scheelt al gauw nauwelijks met wat een ''groot'' paard maandelijks kost. Entingen, wormenkuren en bekappen scheelt je inderdaad zo goed als niks, daar hoef je het ook niet voor te doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:10

ik denk dat je het zo duur kan maken als je zelf wil, ik zit nog steeds met mijn ogen te knipperen van het bericht van Malouke en zo gek zou ik het nooit maken maar dat zou ik óók niet betalen voor mijn paard van 1,80.
Maar ik denk dat als je echt wil je voor je shet echt wel een goedkopere stalling kan vinden. Ik heb nu 12 jaar pony's en mij is het altijd gelukt..

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:18

Polly schreef:
ik denk dat je het zo duur kan maken als je zelf wil, ik zit nog steeds met mijn ogen te knipperen van het bericht van Malouke en zo gek zou ik het nooit maken maar dat zou ik óók niet betalen voor mijn paard van 1,80.
Maar ik denk dat als je echt wil je voor je shet echt wel een goedkopere stalling kan vinden. Ik heb nu 12 jaar pony's en mij is het altijd gelukt..

Natuurlijk kan je het zo duur maken als je zelf wilt...
En je kan hier in de buurt ook een stalling vinden van 100 tot 200 euro per maand maar dan moet je ze zelf binnen/buiten zetten. Plus zelf eten geven en daar heb ik geen tijd voor om dat elke dag te doen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:20

ik bedoelde ook niet dat ik het niet begrijp, ik zou het heerlijk vinden al die luxe maar ik heb het geld er niet voor over maar dat moet ieder voor zich weten :)
Ik ben vorig jaar van volledig self service met mijn paard naar een volpension stal gegaan dat vond ik al een hele stap maar genieten dat ik daar doe!!
Aan de andere kant zou ik mijn shets nooit op zo'n stal willen maar dat is meer omdat ik die al 12 jaar zelf doe en dan krijg je de illusie dat je het toch alleen zelf zo kan zoals je het wil en ik vind het heerlijk om 's morgens voor mijn werk even langs te gaan voor een knuffel. Maar ik begrijp ook dat dat een rijkdom is die niet iedereen zich kan veroorloven :)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:33

Polly schreef:
ik bedoelde ook niet dat ik het niet begrijp, ik zou het heerlijk vinden al die luxe maar ik heb het geld er niet voor over maar dat moet ieder voor zich weten :)
Ik ben vorig jaar van volledig self service met mijn paard naar een volpension stal gegaan dat vond ik al een hele stap maar genieten dat ik daar doe!!
Aan de andere kant zou ik mijn shets nooit op zo'n stal willen maar dat is meer omdat ik die al 12 jaar zelf doe en dan krijg je de illusie dat je het toch alleen zelf zo kan zoals je het wil en ik vind het heerlijk om 's morgens voor mijn werk even langs te gaan voor een knuffel. Maar ik begrijp ook dat dat een rijkdom is die niet iedereen zich kan veroorloven :)

Lijkt me heerlijk om elke dag voor me werk bij haar langs te kunnen!
Maar gelukkig zie ik haar wel elke dag, vind ik ook wel echt belangrijk.

Mijn kleine shet x appoo stond de eerste drie jaar van haar leven te "verrotten" in de blubber bij een oude man. Ik heb haar overgenomen toen die man overleed. Ze was anders naar de slacht gegaan.
Maar ze kenden totaal geen mensen of iets. Ik heb dagen achter elkaar bij haar in het weiland gezeten om haar vertrouwen te winnen. Nu bijna 4 maanden later is het echt een totaal andere pony, echt zo anders!

Daarom kan ik me ook altijd zo kwaad maken als er weer zo maar pony's gekocht worden die vervolgens gewoon staan te "verrotten". En dan worden ze lastig genoemd...
Gelukkig zijn er hier ook genoeg mensen die wel goed voor hun kleintje zorgen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:39

een shet vraagt minder luxe. wij fokken shet's voor de hobby en gaan er mee naar keuringen.
vergeleken met mijn andalusier is een shet inderdaad veeeeel goedkoper.
maar het is en blijft een dier waar je voor moet zorgen en ook de zorg moet kunnen betalen.
denk dus goed na voordat je wat begint.
maar shets zijn wel heel liefdevol, nuchter in het koppie en ze leren snel.

succes! en mocht je via fokkers wat zoeken: http://www.shetlandpony-hartvanbrabant.webs.com of http://www.stalvandebinnenjager.webs.com of via http://www.shetlandponyweb.nl

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 22:25

Hee ,
sorry dat ik lang niet meer heb gereageerd. had veel internetproblemen !
maar ik had echt een leuke pony gezien van 2 jaar die ik zelf nog alles kon leren !
echt een schatje.
Maar ik denk toch dat ik eerst een paar jaar heel hard ga werken.
dat ik zeker 2.000/3.000 euro op mijn rekening zet voor onverwachte kosten
want zo'n schatje verdient het niet om ineens verkocht te worden of iets anders !
ik wil natuurlijk niet dat hij verkocht word ofzo dus ik wacht nog wel even. Want een pony
heeft ook gevoelens en ik wil hem de 100 % volle aandacht liefde en natuurlijk recht op medicijnen als
hij/zij ooit ziek zou worden
Als het zo ver is laat ik het jullie nog wel weten !

Ik wil jullie echt heel erg bedanken voor jullie berichtjes !

Xmaartje

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 22:28

oh ja ,
ben vergeten te zeggen, ik wil ook geen zadel enz.
ik wil hem bitloos en zadelloos rijden als ik ooit een groot paard heb,
een vriendin van mij doet dat ook en heeft wel een zadel waar we dan samen mee konden doen

x

AnnikaRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:15

Bij mij valt de hoefsmid voor mn shet wel mee! 10 euro per keer ongeveer.. alleen de stallingskosten blijf ik te duur vinden voor een pony waar je als ie jong is nog niks mee kan..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:19

maartjevdven schreef:
oh ja ,
ben vergeten te zeggen, ik wil ook geen zadel enz.
ik wil hem bitloos en zadelloos rijden als ik ooit een groot paard heb,
een vriendin van mij doet dat ook en heeft wel een zadel waar we dan samen mee konden doen

x

Ho hier ga je de fout in ;)
Hoe groot ben je zelf? meeste 15 jarige zijn al veel te groot voor een shet.
Waarom bitloos? Dat is niet persee vriendelijker.

En de grootste fout.. zomaar een zadel nemen (die van je vriendin)

Een shetlander is ongeveer even duur, waar komt ie te staan? krijgt ie wel paarden om zich heen ( nee niet 10 meter aan de overkant van de weg.. echt in hetzelfde weiland mits dat kan)
Het is niet zomaar iets hé .. een shetlander is ook een paard.