Heb in de oude doos nog foto's gevonden van één van de eerste bevallingen die bij ons thuis plaats vond en natuurlijk ging het helemaal fout.
Een kleine 25 jaar geleden (moest even in mn hoofd gaan rekenen hoelang het al geleden zou zijn, aangezien ik een jaar of 6 was toen dit gebeurde... Dit was ons eerste veulen dat we fokte toen.
De merrie lag al bijna twee dagen op de grond, voordat de DA vond dat we actie moesten gaan ondernemen. Ze had op dat moment totaal geen energy meer om te persen. Maar ze heeft eigenlijk ook helemaal geen persweeën gehad ook. Het veulen bleek scheef te liggen en had er dus ook nooit zelfstandig uit weten te komen. De DA was bang dat de merrie niet meer te redden was, maar tja, gelukkig is alles goed gekomen. Na deze bevalling dachten we ook dat ze nooit meer drachtig zou raken. Ze heeft vervolgens 5 jaar in een wei gelopen met de hengst die we toen hadden en is nooit drachtig geraakt in die 5 jaar, totdat we ineens zagen dat ze ging kegelen. Ik ben toen bij haar in de stal gaan slapen, omdat we bang waren dat het weer fout zou gaan. Die bevalling is echter geheel goed verlopen. Maar goed, hier zijn de foto's... ze zijn uiteraard erg gedetaileerd (heb ze daarom ook maar klein gescanned, dus hoop dat je een sterke maag hebt.
Ik zie je foto's, maar snap je verhaal niet helemaal? Het is toch goed gekomen?
LecyTinker
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-12 18:46
SaBiNa_S schreef:
had je dan niet beter naar een andere DA kunnengaan? arme pony zeg .
Tja, toen had je niet op elke hoek van de straat een dierenarts zitten en de tijden waren nou eenmaal ook anders. Merrie had geen weeën, dus wat had hij moeten doen? EN klinieken waren er toen ook niet. Er was er toevallig ene bij ons in de buurt, maar daar kon je niet zo maar even langs komen, zoals dat tegenwoordig is.
Sankzzzz
Geplaatst: 28-01-12 18:47
Ik kan de foto's duidelijk zien hoor! Gelukkig hebben paard en veulen er niets aan overgehouden!
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst: 28-01-12 18:47
Nu wel hoor. Vind de foto's eigenlijk niet schokkend. Wel het feit dat die DA pas na 2 dagen kwam.
Merry98
Geplaatst: 28-01-12 18:48
ik heb de fotos wel kunnen zien. Best erg dat de merrie zo lang heeft moeten liggen. Maar gelukkig is t goed gekomen
LecyTinker
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-12 18:50
Nee, DA is elke dag langs gekomen hoor, maar zodra de merrie nog geen weeën had, kon hij op dat moment nog niets voor haar doen.
Vind wel dat jullie ( de meeste dan) nogal vriendelijk reageren. Ik plaats deze foto;s omdat ik het er een keer over gehad heb dat ik foto;s had van de bevalling van mn vroegere merrie en dan krijg ik van die vriendelijke berichtjes van iedereen.
Ik was een jong kind, wat kon ik doen? Toen waren de dingen nou eenmaal anders. Toen was de kans van overleving van koliek ook erg klein. Er waren nog behoorlijk wat merries die toen tijdens de bevalling overleden ook. We hebben het niet over gisteren, maar 25 jaar geleden hoor!
op de eerste foto kan je zien dat de hele kudde op de grond ligt, dat was eigenlijk ook het pun dat we tegen de DA hadden gezegd dat we wilde dat hij het veulen per direct kwam halen. Weet nog dat we het zo een eng iets vonden dat gewoon al onze paarden op de grond gingen liggen.
Ninia
Geplaatst: 28-01-12 18:54
Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik begrijp het niet zo goed. Ik ben blij dat het goed is afgelopen, heb je er misschien een nare herinnering aan die weer boven komt? Heb je nog lang plezier van de veulens gehad?
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 28-01-12 18:54
Ik moet zeggen dat ik de foto's eigenlijk helemaal niet zo schokkend vind. Veel heel vervelend dat het zo lang heeft moeten duren. Gelukkig is het goed gekomen.
LecyTinker
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-12 18:58
wil niets zeggen, er is mij gevraagt om als ik de foto's van die bevalling vond, ze eens te posten en dat doe ik nu dus. Wil niets duidelijk maken... ik was klein meisje toen... weet alleen dit nog, dus dat ik niet in detail elke minuut kan vertellen, tja, sorry...
Merrie is uiteindelijk goedgekomen. Is nu wel dood hoor. We hebben haar 19 jaar gehad, ze is net voor haar 20ste overleden aan cushing. Het veulen is een aantal jaren later verkocht aan een meisje in de buurt dat ermee ging rijden.
sorry als ik wat vijandig overkom, is niet mn bedoeling, maar snap niet zo goed waarom sommige van jullie zo reageren. Ik plaats gewoon foto's van een foute bevalling van iets van 25 jaar geleden en ineens krijg ik opmerkingen alsof ik een penny meisje ben die over haar zwarte arabische hengst aan het praten is.
LecyTinker
Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-12 18:59
Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik de foto's eigenlijk helemaal niet zo schokkend vind. Veel heel vervelend dat het zo lang heeft moeten duren. Gelukkig is het goed gekomen.
ik ook niet, maar als ik geen waarschuwing had gegeven, dan had er wel weer iemand geroepen dat ze zo schokken waren.