Wie weet een leuk ras voor mij??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveWodan

Wie weet een leuk ras voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:51

Hallo iedereen,

ik mag sinds kort een paard, *\o/* en ik ben dus ook al flink aan het zoeken wat nou verstandig is. Maar het probleem is, ik heb werkelijk geen idee wat voor ras ik zoek!! /3 daarom dacht ik, misschien weet iemand van jullie een geschikt ras? *D

Hier zijn een paar dingetjes waar rekening mee moet worden gehouden: :j

- Het moet een rustig paard zijn, dat niet gauw schrikt of rare dingen doet.
- Niet te groot, maar zeker niet te klein.
- Een paard waarmee je lekker kunt buitenrijden, en het liefst ook voor de kar kan.
- En natuurlijk lekker knuffelbaar. <3
- Ik ga hem/haar gebruiken voor Recreatie, dus niet voor de sport!
Nu gaan de meesten waarschijnlijk zeggen dat Koudbloeden perfect zijn voor wat ik zoek, maar dan zou ik nog steeds niet weten welke koudbloed het best is, dus noem a.u.b. ook een paar rassen _/-\o_
Laatst bijgewerkt door LoveWodan op 26-01-12 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Pluttersput

Re: Wie weet een leuk ras voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:53

Haflinger? Fjord? Tinker? Ijslander?

Accepteren van jou als leider ligt puur aan het karakter en hoe jij je opstelt :)

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:54

Dankjewel! ik zal ff kijken /3 :D

Jha, daar heb je helemaal gelijk in, daar heb ik niet over nagedacht, haal het wel even weg.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

Jouw omschrijving gaat ook vooral om karakter! Dus ik zou vooral lekker bij veel paardjes gaan kijken. Fjorden en haflingers zijn naar mijn ervaring ook erg leuke paarden. Vrij koel in het hoofd, voor buiten rijden vind ik ze erg fijn en ze zijn ontzettend mooi! Maar rijd nu een paard met arabierenbloed en die is nog drie keer zo mak als je de meeste fjorden die ik ken :+ Dus ligt maar net aan het paard. Lekker veel uitproberen. Ik zou voor je eerste paard voor een iets ouder paard met ervaring gaan, daar kan je zelf heel veel van leren!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:57

FRIES!!!!!! ja echt waar ik zou zeggen kijk of je ergens eens mag proberen, maar is echt de moeite waard , fijn en goed van karakter leuk voor buiten voor de kar en ook voor in de rijbak.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:58

Ik zou eens naar een fjord of een tinker gaan kijken.
Hierboven zie ik fries maar die vind ik meestal iets drukker.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:01

Een fries zou ik niet willen scharen onder rustig en koelbloedig. Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat zijn, maar mijn ervaring met friezen is dat het toch meestal best drukke, alles-willen-zien paarden zijn :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:04

Fjord <3 ......1x en je wilt nooit meer wat anders :D

Ik zou ook niet zo snel voor een fries gaan,zijn in mijn ogen wat drukker.
Maar die ervaring heb ik ook met ijslanders.
Zou een fjord of tinker idd een keuze kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 26-01-12 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:05

Fries is ook geen koudbloed, maar een Barok paard. Die zijn wel nuchter, maar wel erg werkwillend over het algemeen, soms tegen heet aan. Hoewel de Fries van de barokke rassen wel weer een van de flegmatiekere is.

Past zo te zien wel vrij goed bij je wensenlijstje, maar dat geldt ook voor Haf, Fjord Tinker etc.

Maar ik neem toch aan dat je zelf al wel voorkeuren hebt, ook qua ras? En dat je ook wel de verschillende rassen kent? Anders lijkt het mij aan de vroege kant voor een eigen paard.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:05

Pluttersput schreef:
Een fries zou ik niet willen scharen onder rustig en koelbloedig. Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat zijn, maar mijn ervaring met friezen is dat het toch meestal best drukke, alles-willen-zien paarden zijn :)

Inderdaad. :j

Ik zou kijken naar een fjord of haflinger.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:07

moet je bij marktplaats spordpony zoeken dan vind je veel leuke paardjes of pony's een new forest is ook leuk of KWPN

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:12

Femke_Tweety schreef:
Fries is ook geen koudbloed, maar een Barok paard. Die zijn wel nuchter, maar wel erg werkwillend over het algemeen, soms tegen heet aan. Hoewel de Fries van de barokke rassen wel weer een van de flegmatiekere is.

Past zo te zien wel vrij goed bij je wensenlijstje, maar dat geldt ook voor Haf, Fjord Tinker etc.

Maar ik neem toch aan dat je zelf al wel voorkeuren hebt, ook qua ras? En dat je ook wel de verschillende rassen kent? Anders lijkt het mij aan de vroege kant voor een eigen paard.

jha, ik dacht zelf ook al aan een Haflinger of een Fjord, maar ik wilde toch wat meer advies, en ik dacht zo; misschien weet iemand anders nog een goed ras voor mij, daarom heb ik dit bericht ingezonden..

Ik zou nooit zomaar een paard kopen als ik zelf twijfelde aan mijn ervaring en kennis op het gebied van paarden. Heb zelf ook een verzorg-paard gehad, dus ik heb redelijke ervaring op het gebied van verzorging en rijden en alles wat daar zo'n beetje bij hoort.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:14

Ik zou inderdaad ook voor een ras zoals een fjord of tinker gaan zoeken :) Die zijn ook leuk aan de maat.
Maar niet elk paardje van elk ras is hetzelfde... Ik zou dan wel voor een iets ouder (lees vanaf een jaar of 8) paardje gaan kijken.
Ik heb een bijna 3 jarige fjord. En dat is echt een klein monstertje ;) Ontzettend lief en nuchter...maar ooooo zo'n klier. Na een jaar of 8 kunnen (jaaaa je hebt uitzonderingen ;)) ze hun jeugdstreken wat zijn kwijt geraakt :).

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:15

verastar1 schreef:
moet je bij marktplaats spordpony zoeken dan vind je veel leuke paardjes of pony's een new forest is ook leuk of KWPN

jha, maar als je mijn voorkeuren goed gelezen hebt zoek ik een rustig paard voor recreatie, die ook voor de kar kan, en ik zie een KWPN nog niet een karretje trekken.. toch bedankt voor je reactie!

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:18

theedoos schreef:
Ik zou inderdaad ook voor een ras zoals een fjord of tinker gaan zoeken :) Die zijn ook leuk aan de maat.
Maar niet elk paardje van elk ras is hetzelfde... Ik zou dan wel voor een iets ouder (lees vanaf een jaar of 8) paardje gaan kijken.
Ik heb een bijna 3 jarige fjord. En dat is echt een klein monstertje ;) Ontzettend lief en nuchter...maar ooooo zo'n klier. Na een jaar of 8 kunnen (jaaaa je hebt uitzonderingen ;)) ze hun jeugdstreken wat zijn kwijt geraakt :).

Jha, zo dacht ik het ook ja :) mijn verzorg-paardje was ook zo'n ondeugend beest, wel heel lief, maar ik zoek toch een wat rustiger type, want ze willen je nog wel eens gauw uitproberen met hun streken ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:21

Eigenlijk weet je het antwoord toch wel, koudbloedrassen.

Dus Tinker,fjorden en of haflingers, maar het best is om er niet blind op te vertrouwen, er zijn er ook hete tussen en of ondeugende dieren, ligt zeer aan de opvoeding die het genoten heeft en karakter en de ervaringen die ze hebben opgedaan en vooral hoe jij ermee omgaat.

Voor de ene persoon is ie supermak is ie het niet voor de andere persoon, de klik is ook heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:22

Ik zou niet te erg selecteren op ras, maar gewoon gaan kijken bij paarden die als braaf en rustig omschreven worden :)
Er zijn zijn genoeg paarden die aan jou eisen voldoen en die helemaal niet een typisch rustig ras hebben. Zo hadden mijn zusje en ik ooit een 100% bomproof Engels volbloed, terwijl een stalgenootje een totaal hyperende Haflinger had.
De pony die ik nu heb ik ook echt braaf, ook een koudbloed-type, maar ras? Hij een kruising onbekendxonbekend :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:25

Eigenlijk zit ik te denken aan een draver. Voldoet aan al je eisen, hoewel ze soms wel pittig kunnen zijn, maar ze zijn eerlijk, niet te groot, kunnen voor de kar etc. Moet je natuurlijk wel de juiste uitkiezen die bij je wensen past, maar dat geld voor ieder ras.

Maar goed, je moet je niet vastpinnen op een ras. Ga gewoon langs heel veel paarden, probeer ze uit, ga desnoods vaker heen, en blijf zoeken tot je iets vind wat helemaal bij je past. Succes!

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:28

Ik had ongeveer dezelfde eisen als jij qua paard en ben uiteindelijk uitgekomen bij een tinker. En idd hij sluit helemaal aan bij mijn verwachtigen.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:29

Naast de al genoemde Halflinger, Fjord, en dergelijke zijn er natuurlijk nog meer soorten koudbloedige paarden. (Die niet persé type zwaar trekpaard hoeven te zijn, maar wel van nature de koele karakters hebben)

Je zou ook eens in de Bokt Wiki kunnen zoeken op "Koudbloed". Daar kom ik ook al wat leuke rassen tegen. Zoals de Oldenburger of de Freiberger.

Misschien kun je in de boekenwinkel of bibliotheek eens zoeken naar een Paarden-encyclopedie. Ik heb er thuis een paar waarin een heleboel koud- en warmbloedige paardenrassen staan omschreven; met lichamelijke eigenschappen en karakter eigenschappen. Superleuk om eens in te bladeren, en zo een beeld te vormen van wat je nou zoekt.

Als je eenmaal weet waarnaar je wilt zoeken dan maak je het jezelf wat makkelijker :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:29

Kweet niet.... Fjorden en haffies kunnen ook hyper zijn en sterk zijn, zelfde geld voor tinkers.

Leuke new forest pony? Ik zou gewoon vanalles gaan bekijken, elk paard is anders, maakt niet uit wat voor ras het is.

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:41

Verto schreef:
Naast de al genoemde Halflinger, Fjord, en dergelijke zijn er natuurlijk nog meer soorten koudbloedige paarden. (Die niet persé type zwaar trekpaard hoeven te zijn, maar wel van nature de koele karakters hebben)

Je zou ook eens in de Bokt Wiki kunnen zoeken op "Koudbloed". Daar kom ik ook al wat leuke rassen tegen. Zoals de Oldenburger of de Freiberger.

Misschien kun je in de boekenwinkel of bibliotheek eens zoeken naar een Paarden-encyclopedie. Ik heb er thuis een paar waarin een heleboel koud- en warmbloedige paardenrassen staan omschreven; met lichamelijke eigenschappen en karakter eigenschappen. Superleuk om eens in te bladeren, en zo een beeld te vormen van wat je nou zoekt.

Als je eenmaal weet waarnaar je wilt zoeken dan maak je het jezelf wat makkelijker :)

dankjewel!! zal ff in de Bokt wiki kijken! jha ja hebt gelijk, vel mensen zeggen nu dat ik niet te veel moet fixeren op 1 bepaald ras, maar gewoon moet zoeken bij verschillende, maar ik moet toch even een beeld krijgen wat ik nu kan zoeken, dat beeld komt nu toch wel wat meer bij me binnen, dus iedereen, Bedankt voor jullie hulp, maar blijf vooral nog even door gaan met het inzenden van tips!

Nog even een vraagje, voor degenen die zelf een paard heeft, kan een van jullie me vertellen hoe vaak per dag jullie jullie paard voeren?? Ik weet dat dat verschilt per paard en de situatie enzo, maar dan kan ik me daar ook even wat bij voorstellen :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:55

Kiichi schreef:
Eigenlijk zit ik te denken aan een draver. Voldoet aan al je eisen, hoewel ze soms wel pittig kunnen zijn, maar ze zijn eerlijk, niet te groot, kunnen voor de kar etc. Moet je natuurlijk wel de juiste uitkiezen die bij je wensen past, maar dat geld voor ieder ras.

Maar goed, je moet je niet vastpinnen op een ras. Ga gewoon langs heel veel paarden, probeer ze uit, ga desnoods vaker heen, en blijf zoeken tot je iets vind wat helemaal bij je past. Succes!

Een draver zou ik sowieso níet doen.
Er zijn vast rustige dravers, maar ik ken er heel wat. De dravers die ik ken zijn zeer en zeer werklustig, zeker geen knuffelpaardjes. Voor de kar kunnen ze zeker en ze zijn ook niet gemeen, maar wel erg loperig. Niet van het uren poetsen / stapritjes maken.

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:01

44Myrthe44 schreef:
Kiichi schreef:

Een draver zou ik sowieso níet doen.
Er zijn vast rustige dravers, maar ik ken er heel wat. De dravers die ik ken zijn zeer en zeer werklustig, zeker geen knuffelpaardjes. Voor de kar kunnen ze zeker en ze zijn ook niet gemeen, maar wel erg loperig. Niet van het uren poetsen / stapritjes maken.

neej, ik was ook niet niet echt van plan om zo'n paard te nemen, een aantal zeiden draver, omdat ik graag wil mennen, ik snap dat ze dan draver zeggen, maar het lijkt me niet een paard om lekker rustig een bosrit mee te maken zegmaar... Een draver is ook echt zo'n fanatiek sportpaard, en het lijkt me zonde om zo'n paard voor recreatie te gebruiken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:09

ik heb al heel veel paarden geredden waaronder een tinker (drama buiten niet te stoppen ) , een haflinger (werd af en toe knetter en gooide iedereen er dan af) koudbloeden gaan ook vaak gewoon door je heen maar goed ik heb dus een .... Draver haha. En tja sorry hoor ze is echt wel knuffelig, tuurlijk houdt ze van rennen maar ze is eerlijk, zal niet door je heen gaan, stopt als het moet, gaat niet bokken en ik kan er ook gewoon rustig 14 km mee stappen. Verkijk je alsjeblieft niet op een ras. Er staan een aantal hafjes te koop die ik echt niet zou willen hebben. Wij hebben laatst een hele leuke haf verkocht en die was echt te leuk voor woorden en super braaf , maar ja daar heb je niks aan, want die heeft een fijn baasje gekregen. Met andere woorden, heel veel rassen kijken, wat binnen je budget past en qua groote aansluit bij je, dan kom je vanzelf ergens (ik keek ook niet naar een Draver nl)