Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Woogy schreef:mijn half franse av heeft trouwens ook een groter hoofd dan de gemiddelde av die ik verder ken. De meeste daarvan kunnen nog in een pony halster, de meeste fransen passen net in een cob.
Nu moet het hoofd natuurlijk ook in balans zijn met het lichaam, en aangezien de Fransen wat groter in stokmaat zijn hebben ze qua verhouding ook een groter hoofd "nodig".
zegt ook nog lang niet alles hoor, want de merrie die maatje full past, past ook een scapa ponyhalster op de grootste stand (paard waar die van is heeft hem zo uit mijn hoofd op het tweede gaatje aan beide kanten). Wat ik al zeg, een groter paard en een paard met veel body overigens ook, mag een wat groter hoofd hebben, omdat het anders niet meer zo mooi in proporties is. Voor elke jury gaan de propoties boven de absolute lengte. Daarnaast is de maat dus ook relatief, afhankelijk van de verstelbaarheid en het merk.

Spaans x Russisch of Spaans x Pools zie je inderdaad minder regelmatig voorbij komen, vooral omdat die lijnen lang niet altijd goed bij elkaar passen.