dressuur met een trekpaard, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

dressuur met een trekpaard, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:21

Ik rijd nu sinds 4 maanden een Ardenner trekpaard (1.55m) van 11 jaar oud/jong, Sara van Cortessen, hiervoor heb ik zelf altijd sportpaarden gehad/gereden, er gaat een hele andere wereld open met deze lieve deugniet.
Nou ben ik erachter dat er best heel veel mensen op trekpaarden rijden, maar nu ben ik benieuwd wie er allemaal ook echt officieel dressuurwedstrijden starten met deze lieve 'reuzen' en hoe gaat dit en wat zijn je ervaringen.
Dus ik vraag niet naar strandritjes, mennen of ringsteken ed, maar de mensen die gewoon tussen de KWPN-ers starten, vanaf de zomer wil ik zelf officieel gaan starten met Sara en daarom ben ik erg benieuwd hoe de trekpaarden het doen in de sport (snap heuswel dat ze geen subtop gaan doen, maar de basis moet toch mogelijk zijn).
Watvoor bit gebruiken jullie bv, want dat is toch best een dingetje bij onze krachtpatsers?
ben benieuwd :)

moppielover

Re: dressuur met een trekpaard, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:44

Ik start nog geen wedstrijden maar dat ben ik wel van plan.

Ik lees dus gezellig mee.

Ik rijd Nikita met een enkel gebroken bustrens en dat gaat redelijk goed. Als ze niet wil trekt ze er doorheen maar dat doet ze bij een stang ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:44

Foto? :-)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:45

Arabesk schreef:
Foto? :-)

Dacht ik ook meteen aan :')
Lijkt me er heel grappig uit zien.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:55

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-01-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, derde in link geplaatst.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:56

Leuk Moppielover, Sara ben ik de stang aan het afleren, ze is altijd op Liverpool gereden, maar rijd nu zonder de hefboom en wil volgende week een gebroken trensje erin doen, ze luistert nu ook wat beter, maar idd als ze geen zin heeft ga ik gewoon mee naar stal, wat ik ook doe :')

Dit is Sara:
Afbeelding
Afbeelding
was bij een onderlinge wedstrijd op stal, vandaar daar wel de liverpool
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 22-01-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:58

Leuke foto's :D Wel super dat je de stang aan het afbouwen bent.

Wat een verschil tussen Nikita en Sara. Toch zijn het allebei Ardenners en ze zijn allebei 1,55.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:02

moppielover schreef:
Leuke foto's :D Wel super dat je de stang aan het afbouwen bent.

Wat een verschil tussen Nikita en Sara. Toch zijn het allebei Ardenners en ze zijn allebei 1,55.

idd Nikita lijkt veel groter/hoger als Sara op de foto's grappig die verschillen

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:27

Ik heb geen trekpaard (meer). Maar mijn vriend heeft er een gehad en kwa bit kon je hem ook best rijden op een ongebroken trens (dus het middenstuk was een stangetje, maar met losse ringen aan de zijkant zonder hefboomwerking. Deze is gewoon toegestaan op wedstrijd. Misschien is dat voor jullie een optie?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:29

Wat zijn de dingen waar je tegenaan loopt met rijden? Sara haar stap is super, ze stapt goed door en ruim over, haar draf is een stuk korter maar wel actief dus verruimen is nog erg lastig al doet ze goed haar best, galopperen gaat redelijk, heb haar nu zo ver dat ze aanspringt zonder rotbok (eerst leek het wel of ze zichzelf in de galop gooide na een aanloopje) en op de rechte stukken heeft ze een mooi gesprongen galop, loopt ook netjes over de rug, de korte zijde in de bak is nog een dingetje, ze komt dan naar mijn idee nog teveel terug omdat ze dan bang is dat ze de bocht niet haalt, heb haar nu wel zo ver dat ze doorgaloppeert en er niet uitvalt of bokt, maar tempo is dan weg en als we de 2de bocht dan door zijn gaan we even heel hard alsof ze iets heeft van jippie!!!! het is gelukt, grote volte gaat wel goed, ik denk omdat ze dan in een beweging zit en niet hoeft om te zetten, van recht naar gebogen en weer terug, om hier aan te werken ben ik nu heel veel figuren aan t rijden (draf en stap), waaronder slangenvoltes met in elke bocht een volte om haar leniger in t lijf te maken, buigen gaat nu beter, maar hierdoor ben je het tempo dan weer een beetje kwijt, dus is even schipperen op het moment, gelukkig loopt ze vrij makkelijk nagevelijk dus hoef me niet heel erg druk te maken of ze sterren loopt te kijken, kortom hard bezig en daarom dat we van de zomer pas gaan starten, wil dit eerst nog een stuk beter hebben.
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 22-01-12 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:30

Cyrina schreef:
Ik heb geen trekpaard (meer). Maar mijn vriend heeft er een gehad en kwa bit kon je hem ook best rijden op een ongebroken trens (dus het middenstuk was een stangetje, maar met losse ringen aan de zijkant zonder hefboomwerking. Deze is gewoon toegestaan op wedstrijd. Misschien is dat voor jullie een optie?

Oh oke, ik dacht dat stangen niet mochten.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:44

Oud stalgenoot is eens met een koudbloed (geen idee wat voor ras maar echt wel formaat tank) in het Z geraakt...

Het kan dus uitstekend ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:49

Hier in de provincie Zeeland rijdt een meisje met een trekpaard Z2.
Ik heb haar in het L2 wel eens zien rijden en dat zag er toen echt netjes uit.
Alles daarna lijkt mij niet echt mogelijk aangezien een trekpaard niet gemaakt is om te verzamelen,maar wel leuk dat het haar gelukt is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:49

dit is gewoon een ongebroken trens,en hier mag je mee rijden/starten.dus geen stang,want een stang heeft hefboom werking en een kinketting
Miepie77 schreef:
Cyrina schreef:

Oh oke, ik dacht dat stangen niet mochten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:53

keona schreef:
dit is gewoon een ongebroken trens,en hier mag je mee rijden/starten.dus geen stang,want een stang heeft hefboom werking en een kinketting
Miepie77 schreef:

bedankt dat geeft wel opties, want als mevrouw andere ideen heeft is het tochwel fijn dat ik iets terug kan doen, rijd de liverpool nu op de ringen zonder hefboom dus dat zou niet heel veel verschil maken met een ongebroken trens

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:54

ambre schreef:
Hier in de provincie Zeeland rijdt een meisje met een trekpaard Z2.
Ik heb haar in het L2 wel eens zien rijden en dat zag er toen echt netjes uit.
Alles daarna lijkt mij niet echt mogelijk aangezien een trekpaard niet gemaakt is om te verzamelen,maar wel leuk dat het haar gelukt is.

Oh dat is leuk zeg, zou ik graag eens zien, geeft weer moed, al ben ik al blij als we samen L2 gaan halen ooit hoor :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:35

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:09

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 12:19

Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 23-01-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 12:30

oh wat super, dankjewel, heb even een fimpje van die pagina afgehaald

Afbeelding

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:32

Met Nikita ben ik nog niet echt serieus aan het trainen. Ik kan vanwege de Qkoorts niet langer dan 30 minuten rijden en dan wat stap en draf. En onze bak is nu niet te rijden. Daarbij is Nikita pas net onder het zadel. Toen we haar kochten had er net pas 2x iemand op gereden. Ik ben dus vooral bezig met dat ze mijn hulpen snapt. Maar waar ik nu tegen aan loop met haar is dat ze vreselijk in mijn teugels gaat hangen en ze neemt nog geen stelling. Ze buigt af en toe een beetje maar nog niet voldoende. Ze durft soms wel al lekker te ontspannen. Dus dat is al wel heel fijn.

Ik hoop volgend jaar te kunnen gaan starten.

Misschien dat die ongebroken trens ook wel wat voor ons is. Misschien dat ze daar wat fijner op loopt.

Wat gaaf dat ze al Z2 start met haar trekpaard.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:27

Oh dat is lastig de Qkoorts, doseren dus, misschien eerst kijken of je haar meer op t been kan laten reageren, dus bij elke letter schakelen van draf naar stap en terug, zo leert ze op je been reageren en ze zal van achter uit meer gaan lopen waardoor ze voor minder gaat hangen voor, als je nl geen tempo hebt hebben figuren ook nog geen zin, Sara deed dit dat ik 4 maanden geleden met haar begon ook, ze had 1.5 jaar weinig tot niets gedaan dus ik moest beginnen alsof ze net zadelmak was, heel veel stappen en af en toe draven maar wel actief en dat heel langzaam uitbouwen, eerst 20 minuutjes en dan was ze bekaf, nu rijd ik 50 minuten in alle 3 de gangen en dit houd ze prima vol.

Ja vind het er prachtig uitzien op dat filmpje, diep respect!

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:00

Wedstrijden doen we (nog) niet, dat komt ook wel omdat ik hem ondervoed gekocht heb
en eerst aan liet komen, nu zijn we lekker aan het opbouwen maar inderdaad na 20 minuten is
het ook genoeg.. Ik rij hem eigenlijk altijd op een dubbelgebroken bustrens.
Laatst denderde hij er gewoon door heen om als een gek naar de uitgang te
gaan en daar stil te staan of gaan zenuwen. Dus dan wissel ik wel eens
af met een ongebroken trens. Maar meestal gewoon de dubbel gebroken
en doet hij het super op, hij laat ook wel zien dat hij het leuk vind om
te werken en kan ook wel leuk lopen maar alles op zijn tijd en tegen de
tijd wil ik wel wat wedstrijdjes rijden áls hij het leuk blijft vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:09

ik rij al een 8 tal jaar dressuurmatig met mijn trekpaard, Ze heet officieel Tina van 't Zoute, en komt in mei 16.
Als 2 jarige beleerd op het kordeel, trekwedstrijden gelopen, daarna wat op het land gewerkt, maar haar karakter was daar niet goed voor, en dan een paar jaar sporadisch eens voor de koets, incl ongelukken.
Daarna heb ik ze zadelmak gemaakt, met als doel stapritjes, maar alles lukte behalve die stapritjes, we raakten nl het erf niet af :D
Dus dan maar eerst dressuurmatig begonnen, nu loopt ze overal netjes nageeflijk, beheerst enkele zijgangen, loopt parcourtje van 60 cm, kan buitenritten, zowel alleen als in groep, en 2 jaar geleden hebben we 85 km in twee dagen afgelegd, boomloos,blootvoets, wel nog met bit.
Ik rij ze met een london dressuur, of een imitatie startrekk western.
Kwa bit wissel ik af tussen een dubbelgebroken watertrens, een billy allen D trens, een side pull en voor buiten een hack.
foto's in men profiel
[RT-HAW] Mina, belgisch trekpaard, @ Work

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:15

Miepie: Dankjewel voor de tips :D

Duhelo: Jeetje, wat heb jij Tina netjes aan het lopen zeg. Ziet er echt heel netjes uit.
Ik hoop over een tijd dat Nikita ook zo lekker gaat lopen.

Semmerd: Welke maat bit heeft jou trekpaard en waar heb jij het ongebroken trensje vandaan?
Ik ben voor Nikita ook opzoek naar een ongebroken trens maar ik kan ze niet vinden in haar maat.

Het rijden gaat lekker met Nikita :D Ze hangt alleen nog als ze moe is. Ze loopt al hele stukken nagefelijk in stap en buigt op rechts al heel netjes. Links is wat moeilijk maar ook dat gaat redelijk netjes. De draf is nog erg gespannen maar ook dat verbetert steeds.