Hengst met mooi front voor Negro x Cabochon merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Hengst met mooi front voor Negro x Cabochon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:19

Graag jullie advies voor deze merrie. Haar veulen van 2010 past ons heel goed en we overwegen om haar nog een keer te laten dekken.

Charlotje (Utopie Melodie)

Negro x Cabochon x Faram
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=340598

Nooit voorgesteld op de keuring. Veulens zijn voor eigen gebruik, dus het gebrek aan predikaten is geen probleem.

Afbeelding
(foto van vandaag)

Afbeelding
(meest recente draffoto)

http://img214.imageshack.us/img214/6346 ... rstnr2.jpg
(oudere galopfoto)

Pluspunten:
* Braaf en nuchter, vertrouwd voor absolute beginner. Ze is het enige paard waar mijn moeder nog op wil zitten. Bokken, steigeren, staken, etc. kent ze niet
* Degelijke gangen, maar niets bijzonders
* Kan goed stappen

Verbeterpunten:
* Hals heeft een horizontale halsrichting, is kort, komt diep uit de borst en heeft weinig welving
Ik zoek daarom een hengst met een over het algemeen een mooie verbetering geeft op de hals / het front!
* Galop is vlak, mist sprong
* Merrie mist wat souplesse

Ik wil een goed karakter behouden, maar haar vorige veulen van Johnson (zie onder) is minstens zo nuchter en volgens ons nog liever ook. Ik denk dat er prima een hetere hengst op zal passen.

De hengst:
- moet duidelijk een aansprekend front vererven, verticale halsrichting, liefst meer welving in de hals en iets meer lengte
- hoeft niet heel gemakkelijk te zijn, moet wel veel werklust hebben
- hoeft niet een heel goede stap te hebben
- moet wel een zeer sterke galop hebben
- graag een vergrotende hengst
- liever vers dan diepvries, maar daar zal het niet op vastlopen

De merrie is heel gewoontjes en ongeacht de hengstenkeuze ga ik er vanuit dat het veulen een kopie wordt van de moeder. Ik verwacht geen topper te fokken, maar elke verbetering is meegenomen.

In 2010 heeft Charlotje een hengstveulen van Johnson gehad:

Hij is een evenbeeld van zijn moeder, maar lijkt wel een iets hellender kruis te hebben en zijn hals lijkt iets meer verticaal gesteld te zijn (wel zwaar en diep uit de borst, maar toch functioneler dan de hals van de merrie). Ook lijken zijn gangen beter te zijn. Dit hengstveulen heeft absoluut een fantastisch karakter. Hij is bijna te lief en te gemakkelijk. Ook in de hengstengroep is het een dotje.

http://img267.imageshack.us/img267/9884/8405b4.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/3816/frummeltje.jpg

http://a.imageshack.us/img829/5525/8056small.jpg

Geef het even aan als jullie info missen, dan vul ik aan :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:10

De genoemde pluspunten zijn overigens vooral handig voor ons. :P Niet zozeer pluspunten als sportpaard, want voor mij zou ze niet zoooo braaf hoeven te zijn. Toch is het buiten de sport wel heel handig, want wij moeten over een spoorwegovergang, over wegen met groot verkeer (om bij de bak te komen) en over een fietspad pal naast het spoor met veel treinen. Daarnaast rijd ik regelmatig in het bos en wil ik zonder levensgevaarlijke situaties een sprongetje kunnen maken. We moeten er allemaal zorgeloos mee om kunnen gaan en als ik morgen besluit om zonder harnachement het bos in te gaan, dan moet dat niet meteen overkomen als kamikaze-actie. Vandaar het geneuzel over karakter. :Y)
Ze is niet een bijzonder sportpaard. Ik ben ook geen bijzondere amazone. Een Totilas-paard is niet aan mij besteed, maar zoiets zal er (helaas) wel niet uit floepen.
Ik verwacht dat voornamelijk het karakter van de merrie doorgegeven wordt aan het veulen, dus dan is er geen enkel probleem.

Ze is overigens eens gemeten op 1.67 / 1.68 m, maar voor mijn gevoel komt ze niet echt boven de 1.65 m uit.

MariekeA

Re: Hengst met mooi front voor Negro x Cabochon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:22

Hallo Lorette, met jouw wensen zou je ook bij de KWPN-Gelderse hengsten kunnen kijken!!
Is dat een optie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:30

Ik vind mijn merrie eigenlijk al wel Gelders genoeg. :Y) Als ze haar hals houdt zoals ze normaal gesproken doet, dan is ze van de bovenkant net een strijkplank. Horizontale hals, rechte rug en plat kruis. Ik ben bang dat klassiek bloed dat eerder verankert dan dat het daar verandering in brengt.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:08

Lorette, de Gelderse hengsten zijn juist mooi rond, met een verticaal front, mooie kap en sterke gangen!
Daarbij krijg je het nuchtere, werkwillige karakter ook nog eens cadeau.

Gelders Paard staat juist helemaal niet bekend om de horizontale hals!! Is ook nooit geweest. En tegenwoordig zijn ze er ook een stuk moderner. Zoals bijvoorbeeld Alexandro P en Chablis.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:13

recht kruis hoef je niet rouwig om te zijn ;)
denk dat je Johnson veulen ook voor een deel zo braaf is door je opvoeding. Petje af, dat scheelt je later een hoop werk.
Desperado sprak me gister erg aan, gezien tijdens het knhs trainersseminar. Mooi model. Vivaldi (bloed) samen met een stuk kracht van Havidoff. Emmelie rijdt ze natuurlijk fantastisch, dus dat is altijd een beetje moeilijk 'doorheen kijken', maar ik was onder de indruk van zijn instelling, rijdbaarheid en zijn nuchterheid toen de andere paarden de baan verlieten. Foto die gemaakt is bij het verslag van het verrichtingsonderzoek moet je niet bekijken, doet hem geen recht toe.
Denk wel dat hij veel zal dekken dit jaar ;).
Jonge hengst, groot nadeel is dat je dus geen afstammelingen kan gaan bekijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:00

Gelderse hengsten geven juist een vertikalere halsvorm. Zullen verder het model waarschijnlijk niet moderner maken dat klopt. Een schuinere croupevorm zou ik echter inderdaad ook niet wenselijk vinden. Bij de dressuurpaarden gaan ze ook weer terug naar een minder schuine croupe vorm. Schuiner maakt de croupe namenlijk ook meteen korter dat wil je niet. Wat rechter maakt ook dat ze de hoeken in de achterhand beter kunnen sluiten, dat wil je dus wel.
Je wil geen recht Tuigpaardenkruis. Dat is niet functioneel voor een rijpaard.

Haar horizontale hals komt niet weg bij het klassieke bloed maar juist bij het volbloedbloed. Daar jouw merrie een aandeel van bijna 40% heeft zou ik niet een hengst kiezen die dat aandeel nog eens vergroot.

Kijk eens naar Charmeur. Dat is geen Gelderse maar een dressuurhengst. Geeft een heel mooi model en ik denk ook wel een goede galop.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:46

Noo absoluut geen gelders bloed hier op hoor! Mag juist allemaal wat bloederiger en elastischer.
Wat vind je van Olivi? Hengst geeft veel front, sterke bovenlijn en net even wat meer lengte en hoogbenigheid. Paard met een uitstekende galoppade. Opzich ook rassig genoeg.
Desperado vind ik ook geen gekke optie. Echter is dat nog zo'n jonge hengst, je weet er nog weinig vanaf.

Tjah en net zoals Jazz mooi matcht met Contango, Vivaldi met Havidoff, blijkt ook dat Lord Leatherdale fijne beesten geeft met Negro. Das ook een hengst die goed verbeterd op het front, lengte en souplesse.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 16-01-12 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:51

Olivi maakt de bovenlijn strak(ker) en dat is niet fijn voor de souplesse. Ik vind Charmeur niet zo'n gek idee :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:56

Nah, valt best wel mee hoor. De olivi's die ik heb meegemaakt zijn allemaal paarden met een sterke bovenlijn maar absoluuuut niet strak.
Kijk sowieso eens naar UB40, Universeel en Astrix... Verder hebben we zelf een Olivi en die is ook absoluut niet strak.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 16-01-12 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:57

Ja, hij geeft inderdaad een sterke bovenlijn, maar op deze merrie die al een tikje een strakke bovenlijn heeft, zou ik er nog even over nadenken :) Want ik heb al meerdere Olivi's gezien met een strakke lendenpartij :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:02

Hoi,
Ik heb zelf een Johnson gefokt en die was als veulen ook echt mega braaf. Inmiddels is ie 6 jaar oud en is het een waanzinnig fijn dier om mee te werken. Zeer goed bewerkbaar maar absoluut niet lui of te braaf. Temperament en looplust zat. Moet wel zeggen dat ik er in het begin even aan getwijfeld had of ie wel sensibel genoeg zou zijn voor mij, aangezien zijn moeder heel erg heet is en mega sensibel, maar naarmate paard ouder en sterker werd, is ie ook gewoon perfect om te rijden. Dus ik zou me niet te veel zorgen maken om dat {te} brave gedrag van je Johnson. {hoewel ik vroeger ook een cabochon heb gehad en nog twee andere cabochon's heb gereden en die waren alledrie wel ronduit flegmatiek.}.
Ik persoonlijk zou niet voor Olivi kiezen op deze merrie, juist vanwege die strakke bovenlijn, met name de lendenen. Die zijn bij jouw merrie al behoorlijk strak, dus ik zou eerder een nemen met een iets wekere lendenpartij. Daarbij vererft Olivi ook vaak een hals die diep uit de borst komt {zou mij niet storen verder}.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:08

smeetjoew schreef:
Nah, valt best wel mee hoor. De olivi's die ik heb meegemaakt zijn allemaal paarden met een sterke bovenlijn maar absoluuuut niet strak.
Kijk sowieso eens naar UB40, Universeel en Astrix... Verder hebben we zelf een Olivi en die is ook absoluut niet strak.

Ieder paard heeft zijn eigen moeder :) De ene merrie is de andere niet.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:51

Dat snap ik.... ;) Hoewel het wel opvallend is dat de onze uit een Houston merrie komt die niet opvallen door hun soepele/weke rug- en lendenpartij ofzo. Ben het met je eens dat het zeker sterke bovenlijnen zijn maar ik moet ze nog tegenkomen die echt strak zijn. Maargoed, dat is slechts mijn luttele mening ;)
Ik wil met die paarden alleen maar aangeven dat het geen van allen paarden zijn met strakke ruggen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:21

Ik denk wel dat jouw Houston merrie wat voordeliger is dan mijn merrie. :D

Maar fijn dat jullie mee willen denken!

Charmeur en Olivi heb ik nog nooit heel goed bekeken/overwogen. Daar zal ik me in moeten verdiepen.

Een jonge(re) hengst vind ik op zich geen probleem, maar het is wel fijn om wat (volwassen) nakomelingen te zien.

Wat denken jullie van Uphill? Uphill heb ik echt al jaren en jaren op mijn lijstje staan en die is er nooit afgekomen. :) Minder strakke rug, lijkt mij een verbetering op de nek en hals, meer hoogbenig. Natuurlijk ook veelgebruikt op Cabochon bloed.

Ik ben een beetje aan het googelen en net liep ik ineens tegen Maestro aan. Ik denk zo dat ‘ie niet moderner zal maken, geen langer voorbeen (wat ik wel graag zou willen) en ook niet veel meer lengte, maar wel een fijn karakter en een minder strakke rug. Denk dat mijn merrie te weinig bloed heeft voor hem. Maar goed, ik wil de opties wel serieus overwegen.

Zo ook Tuschinski. Is mij in voorgaande jaren regelmatig aangeraden. En ik heb daar het gevoel bij dat het een te grote gok is. Als de genen net perfect gecombineerd worden, dan kan het een success zijn, maar dat zal niet gebeuren, dus dat durf ik echt niet aan. Ik denk niet dat mijn merrie een geschikt uitgangspunt is voor Tuschinski.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:25

Gelders zou ik zeker niet doen. Deze merrie kan echt wel wat bloed hebben. Uphill ook niet, dan wordt het weer zo'n zelfde type. Zou eerder voor een hoogbenige hengst gaan met veel front en bloed, maar wel braaf. Even denken hoor...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:26

Tus fokt naar de merrie :) Dus als je het model wilt verbeteren, dan zou ik hem laten staan. Al lopen er wel hele gave kinderen van hem rond hoor :j

Maestro zal met het Contango-bloed inderdaad niet een rassig paard geven, maar ik ken wel een super super geweldige dochter van Maestro, al had die merrie meer volbloed in de pedigree. Absoluut niet zwaar en super bewegen :j Was ook geselecteerd voor Borculo maar uiteindelijk heeft de eigenaar haar niet definitief opgegeven, maar aangehouden.

Uphill's hals heeft sowieso meer massa, maar denk om de vorm. Verder is het wel een hengst die goed fokt!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:28

Maestro fokt kleine propjes. Ze halen allemaal net aan de 1.60m grens en je merrie mag meer lengte hebben en dat voegt Maestro niet toe. Althans niet van wat ik er tot nu toe van gezien heb...
En die Houston is niet onze Houston merrie. Volgens mij niet bepaald een spectaculair lijntje(zacht uitgedrukt)... :') http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=443174 Verder dan de overgrootmoeder gaat het papier niet.

Tuschinski kan hele leuke paarden geven maar drukt vaak wel zijn mindere galoppade door (althans, ze galopperen opzich wel met correctie techniek maar galopperen niet 'makkelijk' en vaak weinig sprong) en echte Krack C verbindingen (inclusief maaiend voorbeen).

Uphill geeft niet heel veel lengte en qua type niet hele bijzondere paarden. Wel fijne karakters en prima beesten verder.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 13:28

Daar was ik al bang voor (Tus en Maestro)

Volgens mij heeft de volle zus van mijn merrie een nakomeling van Lord Leatherdale gekregen. Ik zal eens moeten kijken of ik daar meer info over kan krijgen.

Tjuppie schreef:
Gelders zou ik zeker niet doen. Deze merrie kan echt wel wat bloed hebben. Uphill ook niet, dan wordt het weer zo'n zelfde type. Zou eerder voor een hoogbenige hengst gaan met veel front en bloed, maar wel braaf. Even denken hoor...

Daar ben ik wel benieuwd naar! Graag iets met een niet al te strakke rug en/of lendenen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:31

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:36

misschien easy game, die vind ik voral een mooi front hebben

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:26

Hoe denken jullie over Westenwind?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:42

Vanwege de rug zeker? Dan is het inderdaad een optie.
Maar toch moeten er betere opties zijn, ook qua beweging...

Ja Lord Leatherdale zou toch echt wel een goeie zijn, zeker ook vanwege de galoppade. Alleen er zijn dr al zoveel van.. LLxNegro's
Laatst bijgewerkt door Tjuppie op 16-01-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:43

Ja, lengte + rug. Ik weet alleen niet helemaal wat ik dan kan 'verwachten' qua front en beweging.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:44

Hoe zit het met de lengte en de bovenlijn van Apache? Front en bewegingen spreken mij aan, maar weet niet of het te kort wordt met mijn merrie.

En Bon Bravour? Meer bloed, souplesse, fijn karakter?

Ik vind het fijn om voors en tegens te horen. :D