Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoyalDestiny

Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:07

Als jullie een hengst voor je merrie zoeken, gaat jullie voorkeur dan uit naar populaire hengsten en voormalig kampioenen, of pakken jullie net zo makkelijk een hengst die al wat langer goedgekeurd is, nooit kampioen is geworden maar wel bij je merrie past?
En als je voor de keuze staat tussen een mode hengst en een wat minder populaire hengst, die beide goed passen, welke kies je dan?

Nessie

Re: Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:23

Ik zou een hengst kiezen die goed bij mijn merrie aansluit, maar ook goed bij mijn plaatje aansluit. Ik zou nooit een hengst kiezen die ik niet mooi vind, omdat ik bang zou zijn dat hij het door kan fokken (Grof hoofd, niet zulke goede gangen e.d.). Kampioenschappen gewonnen zijn een fijne bevestiging, maar het zou van mij niet per se hoeven. De hengst moet wel goedgekeurd zijn (En als dat alleen in Duitsland is maakt me dat ook niet uit), een niet goedgekeurde hengst zou ik nooit mee fokken. Maar ik zou bijvoorbeeld wel ook kijken naar een aansluitende hengst binnen een ander ras (Nrps,Arabisch Volbloed e.d.) wanneer ik de hengsten binnen het ras niet goed genoeg vind aansluiten. (Wel dan een ras wat ook papier geeft).

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:47

Voor een niet goedgekeurde of afgekeurde hengst zou ik inderdaad ook niet kiezen.
Wat je zegt over een ander ras vind ik ook. :j Zo lijkt bijvoorbeeld een kruising met een Deutsche Reitpony me best leuk om eens te proberen. (En dan bij voorkeur een palomino/zweetvos, die zijn er daar best veel. Zodat je toch een bijna haf hebt, maar dan net iets anders. :D ) Meestal kun je die gewoon bij het NRPS laten inschrijven en anders wel bij een duits stamboek. (Hengst moet idd wel goedgekeurd zijn)

Een Pre-hengst kan ook, wordt het een Crussado, maar daar zou ik zelf wat minder snel voor gaan. HafxFries vind ik ook erg leuk, maar die kun je nergens kwijt, dus zou ik ook minder snel doen. Volgens mij kan een Welsh kruising ook Welsh NRW papier krijgen, en natuurlijk Haflo (NRPS) en een gewone NRPS hengst zoals jij ook zegt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:53

Inderdaad, een Duitse Rijpony zou ook zeker een optie kunnen zijn (Ik ga alleen geen veulen fokken maar wanneer je kruist heb je daar ook een heel nette hengst aan). Ik zou ze persoonlijk wel kruisen met een luxe type (Dus geen Fries,Fjord,Tinker,PRE) in plaats van een barok type. Maar ik vind het toch wel belangrijk dat je echt gericht bezig bent met fokken en niet zomaar de leuke (niet goedgekeurde) hengst van de buren erop zet. Het moet wel een toevoegende factor zijn bij je merrie.

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:09

Onze voorkeur gaat uit naar een haflinger hengst die zich bewezen heeft in de fokkerij ,keuring en de sport .
De bloedlijnen moeten goed bij elkaar passen.
Wij kruisen niet met een ander ras maar fokken zuivere haflingers.
Het karakter is ook belangrijk.
Verleden jaar hebben wij een jonge hengst gekozen , uit een bewezen foklijn.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:50

Wij fokken juist met een hengst die goed bij de merrie past.Dit kan een kampioen zijn,maar hoeft zeker niet. Het is wel zo als een hengst kampioen is maar er inmiddels heel veel nakomelingen van deze hengst lopen dan gaan we hier niet mee dekken. Sturm hebben we veel gebruikt bij onze Altjo merrie en dat pakte zeer goed uit. Helaas was hij vanwege te weinig dekkingen verkocht. Ook hebben we een leuke haflinger gefokt met Stratego uit een Nabucco moeder.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:22

Ik heb een Orthos x Marco Polo. Moeders kant is wel bekent, maar veel mensen kennen Orthos niet. Maakt niet uit, want ze kan goed bewegen en heeft een goed karakter.

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 10:01

@ edelgold: Sta je als fokker ook stil bij wat voor afstamming je een eventueel merrieveulen meegeeft, om mee verder te fokken en het behouden van minder populaire bloedlijnen? ( De oud nederlandse bloedlijnen bijvoorbeeld?) Want als ik 2 hengsten ze, die beide goed bij de merrie passen, ga ik voor de minder bekende hengst, met het oog op de hoeveelheid nakomelingen van de kampioenen en de afstamming van een eventueel merrieveulen voor in de toekomst.

En in hoeverre houden jullie rekening met inteelt? Vanaf welke generatie vinden jullie dat "okee"?

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:53

In eerste instantie ga ik voor een hengst die past bij mijn merrie en die mijzelf aanspreekt.
Dit kan een bewezen hengst zijn, maar ook een jonge hengst die net dekt.
Een voor mij aansprekende hengst is modern gelijnd, groot en met uitstraling. Beweging moet voldoende tot goed zijn.
Binnen Nederland hebben we nog niet veel last van inteelt (hooguit bij sommige merries met amadeus/ afghan bloed).
Een hengst uit bijzondere bloedlijnen is interessant maar het moet dan wel een goede hengst zijn.
Zo zijn bijv. de hengsten uit B en M lijn zeldzaam, maar vaak komen ze qua type teveel tekort om mee te gaan fokken. Er kan wel iets aan type worden toegegeven als je een goede merrie hebt maar niet te veel want je wilt toch een goed veulen fokken.
Voor mij geld dat ik een veulen fok met als doel een moderne grote haflinger die ook goed voor gebruik ingezet kan worden.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:56

Ik ben in 2010 heel actief op zoek geweest naar een hengst die bij mijn merrie ging passen en de kans op verbetering het meeste had.
Ben eerst bij de grote kleppers gaan kijken, maar via via ook bij minder gekende hengsten gekomen en ben uiteindelijk voor een Duits GGK hengst gegaan. Hij had net dat ietsje meer imo dan de andere hengsten en heeft vooral de eigenschappen die ík belangrijk vind in een haflinger: ontzettend goed karakter, koel in het hoofd maar graag met een sterke motor (werklust!) en dan sterke gangen, die bij de moderne haflingers steeds meer te voorschijn komen. Er zullen ongetwijfeld een hele hoop dingen aan hem schelen in het oog van andere mensen (hij zou korter in de rug zijn, maar mijn merrie kon dat wel hebben), maar je moet zien wat jou doel is als je fokt voor een eigen nakomeling.

Uiteindelijk is ze gust gebleven en zal ze ook altijd blijven, maar heb wel een super merrieveulen rondlopen van die hengst met een merrie die redelijk wat karakteristieken deelt met de mijne.

Als ik zou fokken met het oog op verkoop, zou ik wel sowieso proberen wat te verbeteren valt te verbeteren aan mijn merrie, net zoals ik dat nu heb gedaan voor een eigen veulen, maar zou ik denk ik nooit een kruising overwegen (nu heeeel even aan gedacht, maar heb het niet gedaan voor de volgende reden:). Er zijn super hengsten, zeker ook als je over de grenzen gaat kijken, dus ik heb keuze zat binnen het ras en ben helemaal gek op de haflinger, dat ik een meerwaarde proberen toevoegen aan het ras wel fijn vind. Maar dan wel met oog op wat ik vooral een meerwaarde vind, tussen de verschillende hengsten heb je nog een ontzettend grote variatie aan vaderdieren met voor ieder wat wils :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:48

Als de hengst geen super goede gangen heeft dan lekker laten staan hoe mooi hij er ook uit ziet...en wat voor papieren hij ook heeft..
Er zijn zo ontzettend veel haflingers met bagger gangen,haflingers worden steeds meer gebruikt voor de sport,en als ze net niet dat beetje extra beweging hebben dan kom je er niet ver mee...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:32

De sport is een belangrijk onderdeel en als een Haflinger geen beweging heeft
is zijn gebruikswaarde misschien minder
Maar bij mij moet wel de werkwiligheid voor op staan
beweging kun je ook een groot gedeelte trainen maar de wil moet er wel zijn
voor mij is dus karakter het belangrijkste

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:05

Helemaal mee eens!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:51

Hebben wij dan nog haflingerhengsten rondlopen met een slecht karakter?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:09

Voor de duidelijkheid er zijn veel verschillen in karakter
ik spreek niet over slecht maar er zijn wel degelijk veel verschillen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:14

Klopt, de nieuwe type haflinger is in mijn ogen net wat pittiger dan het oude type (maar daar zit ook weer verschil in) :)

Moriarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:51

Veel moderne hengsten missen toch de beweging. Het exterieur lijkt vaak het belangrijkste.
Ik zou denk ik voor de iets oudere type gaan (bijvoorbeeld Wallenstein)

Natuurlijk is het ook belangrijk wat voor merrie je hebt.
Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen een merrie lieten dekken (bijv.Oudere type merrie), en
dan teleurgesteld waren dat er geen replica van de (moderne) hengst uit kwam.
Zo werkt het helaas niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:15

Helemaal mee eens! maar als ik kijk na de HK staan de sporthengsten toch wat minder hoog!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:32

Alle haflingerhengsten die ik gezien heb schelen toch nog heel erg qua karakter hoor, zelfs al zijn het allemaal sporthaflingers. Slecht is het karakter niet perse, maar als ik een hengst tegenkom die je zo aan een halstertouwtje kan meegeven aan een 8-jarig jongetje en onder het zadel ontzettend goed presteert, dan heeft die nog altijd voorrang imo tov een hengst die enkel aan een hengstenbitje voorgeleid kan worden en geen seconde stil kan staan etc. Al is dat natuurlijk een groot deel van de opvoeding ook :j .
Qua beweging net van hetzelfde, veel mooie haflingerhengsten zonder die beweging die volgens mij zo essentieel is. Ze bewegen niet verkeerd hoor, maar ze missen soms die extra "schwung" die je inderdaad soms nog wel ziet bij een iets ouder type.

Ik ben nog steeds overtuigd van mijn hengstenkeuze, al is hij nooit in NL naar de keuring geweest. Liefste knuffeldier in omgang (zelfs mijn moeder die bang is van paarden knuffelt hem dood mocht het mogelijk zijn :') ), ontzettend werkwillig en veelzijdig onder het zadel, mooie maat en bouw en super beweging: alles wat ik in een haflinger zoek.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:35

AMEN ine!
dr zijn er nog maar zat met een ''slecht'' karakter en nog meer met zeer matige gangen..

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:10

Nou,ik geloof niet dat er haflingerhengsten rondlopen met een slecht karakter. Vaak zal het inderdaad een stukje opvoeding zijn. Wel is het zo dat de beweging vaak te wensen overlaat. En de keuringtoppers zijn helaas vaak ook nog niet de beste bewegers. Maar dat is dus ook de reden waarom wij niet perse met de toppers dekkken,wij kijken ook naar de beweging. Maar we willen dan wel het modernere type. Onze stammoeder was 1.36 en echt een zwaar type dus hebben we wel modernere hengsten nodig om een modernr haflinger te kunnen fokken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:15

Jammer genoeg zie ik dat TS permanent geband is? :?
Maar de discussie kan natuurlijk gewoon verder gaan :)

Mimp3, misschien zijn er geen hengsten met slecht karakter, maar er zijn er sowieso natuurlijk wel die meer mensgericht zijn dan andere hengsten en dat vind je net leuk of niet leuk.
Groot gelijk van op beweging te fokken, vind dat voor een rij-en menpaard toch nog steeds 1 van de belangrijkste eisen, niet perse de geweldige keuringsresultaten :j

Moriarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:27

Natuurlijk zijn er hengsten die een minder vriendelijk karakter hebben.
Maar dat geld natuurlijk ook voor merries!

Ik persoonlijk kan slecht met merries opschieten, maar dat zal wel aan mijzelf liggen.
Zeker als ze hengstig zijn, vind ik ze maar lastig.

Een hengst heeft 24 uur last van zijn hormonen.
En natuurlijk is een consequente opvoeding vanzelfsprekend.
Toch ben ik van mening dat een slecht karakter niet te beïnvloeden is met een opvoeding.
Stefan van het Hout stond bekend om zijn slechte karakter, en daar werd toch vrolijk mee
gefokt.

Je kunt op een hengstenkeurig de hengst niet beoordelen op zijn karakter.
Daar zijn ze vaak opgewonden, en niet zichzelf.
Dit kun je pas bij een huisbezoek vaststellen.

Een hengst met een zeer matte verschijning op de keuring is, of gedrogeerd, of heeft "geen karakter".

Ze moeten passie tonen, dit zijn vaak ook de beste rijpaarden.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:30

Mijn mening over de hengsten hun karakter is dan ook gevormd aan de hand van huisbezoeken, ik ga geen hengst kiezen voor mijn merrie voordat ik hem in normale omstandigheden heb meegemaakt :) .

Merries hebben ook veel verschillende karakters natuurlijk, mijn merrie is helemaal niet anders als ze hengstig is, daar merk je niks van. Elk dier zijn eigen karakter natuurlijk :j

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:59

Er zijn wel degelijk goedgekeurde hengsten hier in NL met een ''slecht karakter en die dat nog mee geven aan hun nakomelingen ook..ga geen namen noemen..ook niet per pb ;)
Als je je ''huiswerk'' goed doet voordat je gaat dekken en zelf langs de hengstenhouders gaat en de hengt ''live'' ziet en mee maakt dan weet je vaak als snel genoeg hoe hij in elkaar steekt..
Ga niet zomaar af op een mooi plaatje of mooie praatjes...
Fokken is een vak appart als je het goed wilt doen..vermeerderen kan iedereen.