[WN] Herda testen en Quarterhengst laten registreren bij A.P.H.A

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Herda testen en Quarterhengst laten registreren bij A.P.H.A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 01:09

Ik ben van plan onze Paintmerrie met onze Quarterhengst te dekken.
Daar de hengst nogal wat Poco Bueno-bloed heeft wil ik het dier laten testen op Herda.
Op de site van UC-Davis staat dat ze 30 haren willen,maakt het nog uit wat voor haren?
Moet ik voor de A.P.H.C ook nog iets doen voor het DNA test of hebben ze genoeg aan het spul voor UC-Davis?
Wie heeft dit al eens bij de hand gehad en kan me wat tips an de hand doen om het 1 en ander zonder strubbelingen te laten verlopen?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:33

Qua haren... je trekt ze gewoon uit aan einde van de manenkam. Daar zijn ze ook wat korter.
Je hebt dan de haren nodig met haarzakjes, dat zie je wel. Je trekt er altijd meer uit dan 30..dus komt goed. Die plak je dan weer op een kitje van hen.
Ik heb de tests ook via Davis gedaan, maar je kan ook in Engeland laten doen voor niet veel geld (googlen).
Als je dan toch laat testen, zou ik meerdere testen op erfelijke ziekten laten doen. Gaat dan in 1 moeite he ;)

Ik neem aan dat je merrie apha papieren heeft? DNA daar al bekend is dan?

En dan dekbericht van de hengst regelen en tekenen.

4pleasure

Re: Herda testen en Quarterhengst laten registreren bij A.P.H.A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:18

Gewoon inderdaad manen uit de manenkam trekken (staart mag overigens ook) zorg ervoor dat ze niet nat zijn want dat verpest de DNA als ze in het zakje zitten (ik heb het via http://www.animalgenetics.us/?gclid=COj ... Dgodf199gQ gedaan en ik kon ze gewoon in een zakje versturen). Het moeten wel haren met wortels zijn maar als je ze eruit trekt moet dat geen probleem vormen ;-) Ik zou inderdaad ook gelijk op meer laten testen als je dan toch gaat testen, je hebt de haren dan toch al getrokken ;-)

Bij de quarters heb ik een brief gekregen (omdat ze inmiddels drachtig is) dat mijn merrie nog niet geregistreerd stond met DNA en kon ik via de brief gelijk een DNA-kit bestellen. Dus misschien even de APHA mailen om te vragen of het nog nodig is of dat het al bekend is.
succes ermee!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:39

Je kan de haren ook naar Engeland versturen, dat is onderdeel van animal genetics. Daar maken wij altijd gebruik van; haren in een zakje, opsturen en met een week ongeveer heb je, per email, bericht. Het certificaat komt per post. Als je ze een mail stuurt krijg je precies te horen hoe en wat; bellen kan ook, ze zijn zeer hulpvaardig :D . http://www.horsedna.co.uk/ kosten 25,- pond.

Misschien overbodig, maar vergeet niet een breeding report voor de hengst aan te vragen bij de AQHA.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:52

ElCid schreef:
Misschien overbodig, maar vergeet niet een breeding report voor de hengst aan te vragen bij de AQHA.

Je bedoeld de hengst aan te melden bij de APHA ;) Je hengst moet nl aangemeld worden, zodat veulens uit zijn combi met paintmerries geregistreerd kunnen worden. http://www.apha.com/forms/PDFFiles/HowT ... allion.pdf

Wat de DNA test aangaat, bel of mail de APHA daarvoor. Ik weet toevallig dat ze niet alle laboratoriums accepteren. UC zover ik weet wel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:09

Ja, dat bedoel ik; dus een breeding certificate aanvragen; report doe je pas na de dekking; foutje :o
Het Engelse DNA lab. is onderdeel van het Amerikaanse, maar even controleren kan inderdaad geen kwaad.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 00:26

Dus als ik het goed begrijp moet zowel de hengst als de merrie DNA getest worden,ook al hebben ze beide papieren. De hengst moet ook aangemeld worden en een breedingcertificate,bij de APHA.
UC-Davis is geaccepteert door alle partijen.
Waar zou ik bijvoorbeeld nog meer op moeten laten testen? De merrie is Impressive en Poco Bueno vrij en een echte tobiano uit een homozygote hengst en een heterozygote tobianomerrie uit 2 tobi's.
De hengst heeft nog niet eerder gedekt en uit een Canadese importhengst die getest en in carantaine is geweest uit een Amerikaanse importmerrie die getest is en in carantaine is geweest.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:47

Als je weet dat hengst en merrie niet getest zijn.. alles ineen doen ja.
Ja kan nog laten testen op gbed en evt pssm. Je zegt; merrie is poco bueno vrij..maar er zijn meerdere herda-dragers he.
Daar zijn lijsten van; even googlen of hier op bokt zoeken.
Je noemt in laatste zin dat ouders hengst getest zijn? Op wat?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:53

Branca schreef:
Ja kan nog laten testen op gbed en evt pssm.

Niet evt PSSM, altijd en sowieso PSSM laten testen. Ik heb al 3 tobi paints laten testen (vanwege aankoop) alle 3 positief. PSSM is geen gendefect om mee te spelen als je wilt fokken. (dus zowel hengst als merrie testen ;) ).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 01:21

PSSM type 2 is alleen te testen met een spierbiopt. De merrie ken ik al 11 jaar en is nooit gevoelig gebleken voor spierbevangenheid.Haar moeder ook niet en die was getest op PSSM EN Herda evenals haar vader.
De hengst heeft importouders waarvan de merrie iig getest is op Herda,de vader weet ik niet dus vandaar het Herda testen. Herda is toch terug te voeren op Poco Bueno? als dat paard niet in de afstamming voorkomt? of zijn er meerdere paarden waarop het terug te voeren is?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 01:38

Poco Bueno is King/Zantanon.Heb geen PB maar wel lots of King achter de merrie,misschien toch maar ff testen op Herda dus.Het moet bij PB toch ook ergens vandaan gekomen zijn.Of zou het echt de enige zijn met die mutatie.
Het veulen is trouwens voor mezelf en geen handel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:40

Tegenwoordig kan PSSM ook gewoon met een haar/bloed-test en quarantaine zegt niks over de gezondheid/genetische gebreken ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:04

CherokeeChum schreef:
Haar moeder ook niet en die was getest op PSSM EN Herda evenals haar vader.

Als beide ouders getest en negatief zijn, is een test voor de merrie niet noodzakelijk (maar dat was in de openingspost niet te lezen ;) ). Elk ander geval blijf ik zeggen, testen. En type 1 kan gewoon met een haartest gedaan worden.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:28

DubbelDun schreef:
Tegenwoordig kan PSSM ook gewoon met een haar/bloed-test en quarantaine zegt niks over de gezondheid/genetische gebreken ;)

pssm1 wel ja
pssm2 niet, daar heeft cc gelijk moet idd via biopt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:47

Maar was het niet zo dat PSSM2 alleen zin had om te laten doen als PSSM1 positief was ??

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:02

CherokeeChum schreef:
PSSM type 2 is alleen te testen met een spierbiopt. De merrie ken ik al 11 jaar en is nooit gevoelig gebleken voor spierbevangenheid.Haar moeder ook niet en die was getest op PSSM EN Herda evenals haar vader.
De hengst heeft importouders waarvan de merrie iig getest is op Herda,de vader weet ik niet dus vandaar het Herda testen. Herda is toch terug te voeren op Poco Bueno? als dat paard niet in de afstamming voorkomt? of zijn er meerdere paarden waarop het terug te voeren is?

Sorry, even iets goed begrijpen, pssm2 kun je idd enkel vinden via spierbiopt, pssm1 via haar onderzoek, beide ouders zijn getest op pssm1 en herda? hoe heten die 2 paarden als ik vragen mag?
Edit, mijn merrie is bijna 6 jaar oud, ook geen symptomen, wel n/P1, dus die symptomen kun je niet op rekenen.
En of je dat veulenzelf houdt weet je niet, je kunt niet in de toekomst kijken als je ermee bedoelt dat je niet hoeft te testen, je moet altijd testen, je wilt immers niet een paard met gen.defect op de wereld zetten toch?
Laatst bijgewerkt door freeride op 22-01-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:04

DubbelDun schreef:
Maar was het niet zo dat PSSM2 alleen zin had om te laten doen als PSSM1 positief was ??

Nee, zijn 2 compleet verschillende gen.defects, er zijn zelfs paarden die beiden hebben(hadden eigenlijk) die slapen vrij jong in ivm niet te managen. Type 2 komt echter maar zeer zelden voor in de amerikaanse rassen, 1 dan weer heel veel.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:32

Herda komt voor uit de King&MissTailor verbinding die dus Poco Bueno voort bracht.
Ook broers en zussen uit die verbinding zouden dus Herda risico hebben.
Nu heb ik dat niet achter de merrie zitten,wel veel King maar niet in die verbinding.
Anyways, ik laat haar toch testen. Ook de pssm haartest en GBED.
De hengst heeft veel PocoBueno,evenals DryDoc die word sowiso op alles getest.
Hypp is niet noodzakelijk daar er geen risico is ivm bloedlijnen.
De merrie is ZWARTE tobiano met een roan achtige rugvlek is dat een sabino invloed?
Ze komt uit een dubbelhomozygote hengst voor zwart en tobi en uit een sorreltobi moeder
CherokeeBlanca&LeosCooperPenny.
De eventuele hengst uit een buckskin vader en een sorrel moeder.
Hij is zeer donker buck met een zwarte waas erover met in het najaar een rode gloed en in de zomer een gouden gloed.KiddSmartManor &Amber Gayas Joy (Doc Cynch Bet)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:35

Mbv http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp kom ik uit op deze mogelijke kleurtjes voor een veulen uit deze kruising:

9.38% - Smoky Black Tobiano
9.38% - Smoky Black
9.38% - Buckskin Tobiano
9.38% - Buckskin
9.38% - Black Tobiano
9.38% - Black
9.38% - Bay Tobiano
9.38% - Bay
6.25% - Palomino Tobiano
6.25% - Palomino
6.25% - Chestnut Tobiano
6.25% - Chestnut

Om het overzichtelijk te houden heb ik de eventuele sabinofactor buiten beschouwing gelaten :P

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:02

DubbelDun schreef:

nee

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:03

freeride schreef:
DubbelDun schreef:

Nee, zijn 2 compleet verschillende gen.defects, er zijn zelfs paarden die beiden hebben(hadden eigenlijk) die slapen vrij jong in ivm niet te managen. Type 2 komt echter maar zeer zelden voor in de amerikaanse rassen, 1 dan weer heel veel.

2 komt ook veel voor maar fokkers doen er erg geheimzinnig over en maar heel weinig mensen laten testen, wat op zich logisch is je laat niet zomaar een biopt nemen
maar het is voor mij absoluut onbegrijpelijk dat paarden die verdacht zijn niet getest worden...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:03

Hobbelheks; ik durf nog wel wat verder te gaan, ik vind het on,begrijpelijk dat niet elke quarter/pain/app getest wordt op pssm.......

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:30

biopt technisch gezien? nee dat is best een operatie weet ik uit ervaring ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:04

Zonder gerede verdenking op PSSM zou ik idd geen biopt laten nemen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:10

PSSM1 via haar dna onderzoek, ik bedoel niet pssm2, en ondanks andere berichten hierover komt type 2 wel voor bij amerikaanse rassen, maar wel zeer zeldzaam...dus op pssm1 testen is niet duur,geen zware ingreep, en wel heel belangrijk, geloof me, uit eigen ervaring weet ik hoe perplex je kunt zijn van zo'n onderzoekje.En ja, spierbiopt ook al mogen meemaken, idd geen lichte ingreep, en enkel bij uitsluiten pssm1 en alle andere mogelijke oorzaken van spierbevangenheid aan te raden.