Inteelt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:29

Mijn pony is een inteeltgevalletje.. Vader en moeder waren halfbroer en zus. Gebeurd dit vaker en is dit dan lijnenteelt, of gewoon een (grove) fout?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:24

Lees dit maar eens.
http://www.cane-corso-italiano.eu/xoops ... itemid=649

Citaat:
Het fokken wordt gezien als kunst. Een fokker als iemand die creeert. Een fokker is eigenwijs. Dat is een van de redenen waarom een echte hobbyfokker zich niet zo gauw laat raden. Zeker niet wanneer de adviezen louter berusten op theorien en men bovendien niet kan garanderen dat op de aanbevolen manier het ras zal verbeteren. Dit komt voornamelijk voor omdat wetenschappers met hun berekeningen altijd uitgaan van de wet van de grote getallen. Hierdoor kunnen onderzoeken, waaruit een vermeende veel voorkomende afwijking moet blijken, slechts plaatsvinden wanneer men ten minste 800 dieren ter beschikking heeft. Deze getallen spreken de individuele fokker meestal niet aan.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:28

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:34

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:36

de mijne ook. bijna ieder paard heeft inteelt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:39

nicky_rilana schreef:
bijna ieder paard heeft inteelt

waar heb je dit op gebaseerd?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:43

Diaz schreef:
nicky_rilana schreef:
bijna ieder paard heeft inteelt

waar heb je dit op gebaseerd?

als je maar ver genoeg terug zoekt is er inteelt. noem maar een kwpn paar dan ga ik wel even zoeken of hij inteeld heeft

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:59

Je hebt het over ieder paard.. bedoel je iedere KWPN'er? want daar kan ik dan bijna mee inkomen

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

nou ik kan bij de kwpn makelijk kijken, maar in ieder paard zit bijna wel inteeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 05:32

nicky_rilana schreef:
ik ken iemand en de vader van de moeder is ook de vader van het veulen, maar dit was een ongeluk je.
als je naar sisther kijkt zie je dat die ook wel een beetje inteeld heeft http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?h ... axniveau=6

Waar zit die inteeld dan....want ik moet best ver terug zoeken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:35

Ibikus zit er twee keer in, en als je Gibraldi aanklikt en dan 6 generaties zie je dat ook impuls en totilas er dubbel in zitten. Klik je Gondola II aan met 6 generaties dan zitten daar Pythagoras, Herbstzeit, Perserfurst en Dampfross. Ook in de moederlijn van Sisther de Jeu zit Dampfross en achter Amor zit Haselhorst.

Wat allemaal natuurlijk niet geeft. Maar het is wel inteelt als in dat er een familielid meerdere malen in het stamboom voorkomt.

En voor de TS, zolang dat als je bij een veulen van haar er op let dat je een hengst kiest die niet dicht verbonden zit is er niets aan de hand. Bij honden gebeurde dit vaak onder de noemer lijnenteelt maar is het nu verboden. (maar die deden het rustig ook 6/7 generaties achter elkaar). Ik denk dat het een foutje is geweest, alhoewel je dat alleen aan de fokker zelf kan navragen, misschien wilde hij iets heel graag verankeren, dat kan uiteindelijk ook. Hoe oud was de hengst toen hij de merrie bevruchtte?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:48

Inderdaad inteelt (wat verder weg) is helemaal geen probleem en kan juist eigenschappen vastleggen of meer doen uitkomen, het blijft natuurlijk wel altijd een gok of daadwerkelijk die eigenschappen naar voren komen.
Echter vind ik persoonlijk de inteelt die jou pony heeft wel erg dichtbij ;). Daarom zou ik je ook aanraden, mocht je ermee gaan fokken, totaal vreemd bloed te kiezen (iig de eerste 4 generaties).

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:09

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:13

Maar als je dan in het wild kijkt naar paarden en wolven, eigenlijk alles in kuddeverband. Daar dekt een vader een dochter, een zoon zijn zusje.
Dus daar is inteelt normaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:36

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:38

__YSB__ schreef:
Maar als je dan in het wild kijkt naar paarden en wolven, eigenlijk alles in kuddeverband. Daar dekt een vader een dochter, een zoon zijn zusje.
Dus daar is inteelt normaal.

Nou dat gebeurt zo nu en dan eens maar de leider van een roedel of kudde word ook zo nu en dan eens verstoten

En als drachtig worden niet van zelf lukt dan is er geen DA in de beurt die een paar kunstgrepen uitoefend.

En als het individu minder sterk is door genetische defecten gaat het dood...er wordt niet verder mee gefokt.

Een beetje inteeld is inderdaad helemaal niet erg. Kan wel goed zijn maar het mag niet teveel oplopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:13

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:26

Hier word inteeld en lijnteeld door elkaar gehaald.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:31

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-01-12 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:39

NatasjavE schreef:
[Dat had ik opzich wel gezien...maar ik kreeg daar nou niet meteen de bibbers van.

Ik wel dan . :D

Maar ze hebben te veel naar spuiten en slikken gekeken. :(:)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:37

Mizora schreef:
En voor de TS, zolang dat als je bij een veulen van haar er op let dat je een hengst kiest die niet dicht verbonden zit is er niets aan de hand. Bij honden gebeurde dit vaak onder de noemer lijnenteelt maar is het nu verboden. (maar die deden het rustig ook 6/7 generaties achter elkaar). Ik denk dat het een foutje is geweest, alhoewel je dat alleen aan de fokker zelf kan navragen, misschien wilde hij iets heel graag verankeren, dat kan uiteindelijk ook. Hoe oud was de hengst toen hij de merrie bevruchtte?

Waar kan ik dit terug vinden? Haar vader is Stefan van 't Hout (Haflinger), en de vader van de vader is Status. De moeder is Sonja, en de vader van haar moeder is dus ook Status.
Lana (mijn haflinger) is nu 21 jaar oud, dus hoe kom ik er dan achter hoe oud Stefan van 't Hout was in 1990?

Dat er bij het KWPN zoveel word ingeteeld wist ik helemaal niet. Fokken met mijn haflinger ben ik niet echt van plan, mede door haar leeftijd. Het lijkt me wel erg leuk, maar heb er nu ook gewoon niet de mogelijkheid toe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:40

ThreeFingers schreef:

En de d's en de t's ook. :+

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:54

Sammie schreef:
ThreeFingers schreef:

En de d's en de t's ook. :+

Hahahaha :o Toen ik had weg gestuurd had ik het zelf ook door :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:25

En lijnteelt en inteelt zijn genetisch gezien gewoon hetzelfde. Alleen de ene wordt als gewenst gezien door fokkers en de ander als ongewenst. Het gaat allebei om het hebben van één of meerdere gemeenschappelijke voorouders.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:12

Inteelt is niet altijd ongewenst, het wordt ook gewoon bewust toegepast (ik denk dat er meer bewuste inteeltgevalletjes zijn dan onbewust, die bijv. voorkomen uit een zoon te lang bij de moeder laten lopen). Als iets bewust wordt toegepast of gebruikt is het niet ongewenst. :)

Meestal ligt de scheiding bij een aantal generaties die er tussen zitten. vader x dochter of vader x kleindochter is inteelt is het kleinzoon x (achterklein) dochter (gezamelijke voorouder is opa of overgrootopa (oma)) dan is het eerder lijnenteelt. Bij neven en nichten spreek je al eerder over lijnenteelt.