Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:46

Wie denkt met me mee? Ikzelf ben echt een nono op fokkerij gebied, maar ik heb toch besloten om mijn merrie aan te houden en een veulen te fokken. In eerste instantie voor mezelf, maar ik wil niet vermeerderen, ik wil echt goed weloverwogen een beslissing maken.

Wiliena
keur sport v. Houston x keur Michelangelo x keur pref prest Amor x ster pref Marco Polo

De merrie is heel lief, absoluut een prettig dier om mee om te gaan, makkelijk in de hand, maar wel brutaal en heeft echt een leider nodig.
Met rijden is ze moeilijk, enorm sensibel en toont elk foutje. Ze gunt de ruiter geen foutje, eist perfectie voordat ze aan de bak gaat voor je.
Maar het is geen pismerrie. (Het zou wel prettig zijn als ik een iets meewerkender karakter zou kunnen fokken :o )

De galop is een punt wat ik echt verbeteren wil en ook de schoudervrijheid mag/moet meer. Verder moet ik wel een beetje opletten met karakter. Echte bloedangels wil ik graag buiten beschouwing laten :+

Hier een standfoto als 3 jarige op de merrie keuring.
Afbeelding

Ikzelf ben wel weg van Oscar, maar heb begrepen dat de nog wat strooit in de maat.

Ben benieuwd!

Rhea

Re: Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:56

Mooie merrie! Bon Bravour? Stam staat bekend om het goede karakter, hengst heeft een goed model, veel souplesse en maat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:56

idd BB, maar zou oscar wel aandurven kwa maat.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:02

Lord Leatherdale ? Heeft zelf een super galop, en een goed karakter welke hij ook doorgeeft aan zijn nakomelingen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:16

Hele mooie merrie met mooie afstamming! Oscar komt met de stokmaat van deze merrie wel goed. Op karakter ga je zeker vooruit, diegene die ik ken zijn allemaal koele kikkers. Als de draf van de merrie goed is, zou ik het zeker aandurven.
Misschien Dream Boy? Merrie heeft voldoende maat en hij heeft een hele goede galop.

Rosan2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:24

Wat een mooie merrie!!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:29

Lord Leatherdale zegt me niet zo veel. Ik ken zelf geen nakomelingen van hem, degene die ik gezien heb leken me op het eerste oog wat traag (flegmatiek) en wat klassiek. Nu is mijn merrie zelf bloederig genoeg, maar aangezien ze nog geen veulens gehad heeft en ik dus niet weet wat en hoe ze vererft zou het niet mijn keus zijn.

Dream Boy spreekt me heel erg aan, maar vanwege zijn leeftijd weten we nog niet wat zijn nafok gaat doen. Dat vind ik met een eerste veulen misschien een grote gok? Ikzelf neig denk ik meer naar een wat meer bewezen hengst wbt nakomelingen.
De draf van mijn merrie is wel goed, maar ze zou wat meer vrijheid vanuit de schouder mogen hebben. De activiteit van het achterbeen is heel goed, maar het grijpen van het voorbeen zou ik graag willen verruimen.

Lady_melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:36

Phoe wat een prachtig paard! Die foto's in je profiel, mooi hoor!
Ik heb niet veel verstand van fokken, maar misschien is Florencio iets? Ik heb zelf een Florencio x Houston.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:10

Voor karakter kan je richting Rubinstein-bloed kijken.

Ik denk dan eerst aan Blue Hors Romanov. Goed karakter, goed voorbeen, maat en massa. En voor een hengst met zijn kwaliteiten best betaalbaar.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:16

Mijn eerste gedachte was ook Lord Leatherdale, gezien je opmerking over galop en karakter. Volgens mij geeft hij ook maat en lengte mee, ik heb er zat voorbij zien komen in de eerste bezichtiging.
Oscar zou ik laten staan, geeft ze vaak niet fraai in de rug en denk dat er een vrij massaal paard van gaat komen.
Van Armani heb ik ook al veel mooie veulens gezien uit een Houstonmerrie.
Romanov is misschien ook een optie. Veninga heeft een mooie staan uit een Houstonmerrie, en je kan hen ook nog vragen mee te denken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:22

Leuk, Kel2004!

Tango.
Goede gangen, ook de galop. Voldoende maat en fokt gegarandeerd een prettiger karakter.
Je hoeft niet bang te zijn voor een te grove bouw, de merrielijn is dominanter.

Wil je liever geen voshengst of is Tango in 2012 niet beschikbaar, is zoon ZiziTop ook een prima dier voor deze merrie.

Op deze merrielijn doet het Duitse bloed het ook goed. Donnerhall/Rubinstein/Weltmeyer's kan deze merrie prima hebben, de merrielijn heeft de kracht in het achterbeen (zeer) sterk verankert. En van dat Duitse bloed wordt het karakter vast makkelijker. Denk dat een Duitse hengst van genoemde afstamming ook een rijkere hals en een mooier voorbeen kan brengen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:06

Bedankt iedereen voor het meedenken +:)+
Maar hoe meer mensen er meedenken, des te meer hengsten er voorbij komen. Moeilijk moeilijk :D

Inderdaad een hele goeie om even een balletje op te gooien bij Veninga Sannah, thnx!

Dees, jij kent de lijn goed, bedankt voor je inbreng. Weet jij toevallig of Wiliena haar volle zus al nafok heeft lopen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:09

Florencio misschien een optie? Dat is Florestan x Weltmeyer. Wij hebben er 1 van en kan uit ervaring zeggen dat ie een supersterk achterbeen heeft, veel schoudervrijheid en goed karakter.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:29

Oke, mn oog viel uiteraard op Don Schuffro, toe ik eenmaal op de Blue Hors site terecht kwam :D Maar mn portomonnee denkt daar vast anders over :')
Romanov heb ik twijfels over, maar dat komt omdat ik een zoon van hem ken, die is achter heel zwak en heeft een stekerig voorbeentje.

En nu even eigen inbreng, is OO seven niet iets voor haar? (ik weet niet of hij ter dekking staat uberhaupt, maar dan teel ik in op Amor, die ze weer heel sterk op de benen geeft)
Of zeg ik nu iets heel heel stoms?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:52

OO Seven staat in Australië dus als hij nog te krijgen is is het via DV.

En die Romanov die je kent, uit welke merrie komt die?

Stekerig voorbeen kan je hem moeilijk aanwrijven nl:

Afbeelding

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:00

s0173957 schreef:
OO Seven staat in Australië dus als hij nog te krijgen is is het via DV.

En die Romanov die je kent, uit welke merrie komt die?

Stekerig voorbeen kan je hem moeilijk aanwrijven nl:

Afbeelding

Inderdaad, komt zo te beoordelen van die foto niet bij hem vandaan hahahahaha.
Deze nakomeling is uit een Donnerhall moeder.

Ik vind Romanov een mooie hengst :j Vinden jullie het echt een vaderdier?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:06

Leuk Kel, is een hele opgave hoor, maar wel erg leuk!

Ik heb geen suggestie ( :+ ), maar ik zou voor een eerste veulen zeker voor een bewezen hengst gaan.
Denk eraan dat je op een papier niet kunt rijden en laat je niet leiden door spookverhalen van anderen!

Succes meid, ik lees mee..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:03

Dees schreef:
Tango.
Goede gangen, ook de galop. Voldoende maat en fokt gegarandeerd een prettiger karakter.

Grapje zeker??? Ik ken er alleen zeer sensibele erg hete paarden van. En ik heb er een absolute rotzak van gekend. Dus laat die garanties maar achterwegen.
En ik heb Tango echt hoog zitten hoor. Zou ik op mijn merrie graag een keer proberen.
Maar gegarandeerd braaf :=

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:24

En laten wij nou twee Tango's uit onze Houston merrie hebben gefokt :)) Merrie heeft een vergelijkbaar karakter, hoewel minder extreem dan deze merrie.

Maargoed, to the point:
Dreamboy lijkt mij een goede match. Echt een SUPER galop, hengst laat zelf een prettig karakter zien en Ferro kan ze soms een tikje ingewikkeld geven maar die beesten willen áltijd werken en bovendien zit Ferro alweer wat verderweg.

Voor een meer bewezen paard: zou je Westpoint eens kunnen overwegen.
De al eerder aangehaalde Lord Leatherdale vind ik ook een goede optie, fijne karakters allemaal.

Wbt OO Seven, niet doen. :D Veeeeel te ril voor een al moeilijke merrie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:47

NatasjavE schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Tango.

Grapje zeker??? Ik ken er alleen zeer sensibele erg hete paarden van. En ik heb er een absolute rotzak van gekend. Dus laat die garanties maar achterwegen.
En ik heb Tango echt hoog zitten hoor. Zou ik op mijn merrie graag een keer proberen.
Maar gegarandeerd braaf :=

Lezen Natasja... er staat "gegarandeerd een prettiger karakter.
Dat is wat anders dan gegarandeerd braaf.
Tango's kunnen wat ritselig zijn maar om 'absolute rotzakken' staat de hengst zeker niet bekend, in tegendeel zelfs. Ze zijn prima tussen de oren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:52

ik ken ook een paar niet al te gezellige tango s, dat wil niet zeggen dat ik hem nooit zou gebruiken, maar niet op zo n sensibele merrie..

dreamboy is hier ook al voorbij gekomen, zou de gok wel aan durven! blijkt een super karakter te hebben, geweldige galop!

karakters van don schufro bloed zijn echt goed, ik heb mijn merrie er nu drachtig van en 2010 had ik een don romantic veulen (is don schufro) zoooo n goed en braaf karakter, kon je echt alles mee, in m n eentje wassen vlechten toileteren etc. dus daar zou je ook naar kunnen kijken. geeft goede veulens, mooi in het type goed galloperen. (foto s van mijne in m n profiel en via pb te krijgen)

goed karakter gegarandeerd, goede galop gegarandeerd, veel souplesse, front etc is maestro (v contango) gp dressuur en geeft heeel sterk zijn brave karakter en galop door :j

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:00

Ik heb er niet super veel verstand van, maar hoe zit het met Zhivago, dat is een fijne hengst en de nafok heeft van wat ik gezien heb een erg fijn karakter. Zijn galop is overigens super.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:12

Kom ik even als niet-kenner, maar wel met een Tango. :D
Die van mij is voor mij een perfect paard (súper lief, betrouwbaar, sensibel), maar ze is echt extreem sensibel, en daardoor voor veel mensen toch wel erg lastig (toevallig heb ik gewoon een enorme klik met haar, en vind ik het niet erg). Ze is wel extreem werkwillig, ik ben er helemaal weg van.
Maar... haar moederlijn brengt (naar wat ik gehoord heb) hele brave en nuchtere dieren. En tja, die van mij is echt een uitzondering. Ik krijg ook vaak de vraag of het een Jazz is. Ze vindt alles doodeng.
Ze ging kruipend (zakte echt een eind door de benen) de oprit over toen ze bij ons kwam voor het eerst, en het heeft 3 maanden geduurd voordat ze een beetje rustig naar de wei gebracht kon worden. (en de eerste dagen kon ze alleen maar stuiteren in de stal :+ ) (zo even een paar voorbeelden)
Maar... als je van het karakter houdt is het geweldig! Ik wil haar dan ook echt niet kwijt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:38

dat bedoelen wij ermee te zeggen, jou tango komt uit een hele nuchtere moederlijn. de merrie van ts is niet nuchter dus als je dat dan gaat bevestigen word dat niet beter met de combi tango in mijn ogen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:40

Wonderboy ? ( ramon x nimmerdor ) super fijn karakter, goede galop en genoeg schoudervrijheid.