Is dit ook zo bij jou haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

Is dit ook zo bij jou haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:08

Ik verzorg een haflinger en het is echt een wereld van verschil kwa karakter in de zomer en in de winter..
Van het zomer begon ik met het verzorgen/rijden van hem en hij was best sloom en moest hem af en toe vooruit trappen.. :+ Maar verder ging het heel erg goed. Maar de laatste tijd is dit zo veranderd..vandaag was de eigenaresse meegegaan op de fiets. Hij ging toen aan de kletter met mij, keihard in rengalop en later stopte hij wel weer omdat ie moe was maar hij is nu zo vol met energie en zo koppig en eigenwijs. Ik mag voorlopig ook niet meer met hem alleen naar buiten, maar dit vertrouw ik ook niet meer. De komende tijd gaat de eigenaresse met me mee en zit hij maar aan de longeerlijn ook vast zodat als het nodig is, dat de eigenaresse hem zo kan pakken.
Vind dit erg jammer..Heeft jou haflinger hier ook last van?

Marleen_

Re: Is dit ook zo bij jou haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:15

Ja hoor bekend verhaal! Die van mij heeft 2 gezichten, zomers liever lui dan moe en in de winter vol energie, typische haflinger trek volgens mij! In de winter zit hij veel lekkerder in zijn vel, alhoewel het voor mij lastiger is om met hem om te gaan, hele omschakeling moet ik dan maken! Maar geloof je gaat er aan wennen en na een tijdje vind je het leuk, behalve het aan de kletter gedeelte dan, dat is nooit grappig!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:20

Jup sprekend :P Ben nu soms nog verbaasd hoe energiek hij 'swinters is :+ Wat wel helpt bij mij zomers dan om eerst een rondje buitenom te doen vind hij spannend maar ook erg leuk en dan ga ik nog even in de bak rijden is is hij ook super actief!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:22

geen last van en ik heb er 4 op stal
ze zijn het hele jaar door het zelfde op stal als met rijden ;)

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:38

Ook geen last van. Heb wel hele jaar door van der hengstige kuren! Pff dan is het echt een
Kleine bitch :)

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:40

Hier ook een druktemaker, in de warmere maanden liever lui dan moe, rond deze tijd zo vol van energie, en lopen wil hij. :)

Marie508

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:42

Ja bij mij het zelfde, al is het dit jaar minder als vorige winter. Hij is gewoon wat actiever :)

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:42

Nu je het zegt. Ja, die van mij heeft hier ook wel een beetje last van. Ze is als ik alleen buiten ga rijden niet meer betrouwbaar. Dus gaat of mijn vriendin, of mijn moeder mee. Maar zelfs dan neemt ze nog weleens de benen. Ze is in de zomer trouwens ook heel pittig. Maar rond deze tijd is het alleen maar erger. Ik heb daar eigenlijk helemaal niet zo gauw bij na gedacht.

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:45

Ja mijn 2 haffie's hebben er ook last van, of nja eigenlijk heb ik er het meeste last van! -.-'

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:46

Die van mij heeft het ook. In de zomermaanden heb ik een totaal ander paardje als s winters. Dan heeft ze wat energie over laten we zeggen.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:50

Absoluut! Zeker in de tijd eind augustus en september!
Hij word dan heet vervelend en stront eigenwijs!
In de wind is hij niet te houden!
Typisch haflinger, arabieren hebben er ook altijd erg last van .
Denk dat paarden er allemaal wel wat last van hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 06:48

Is er verandering van hoeveelheid weidegang zomers en 's winters? Staat het paard meer op stal 's winters?
Hoeveel krachtvoer krijgt de Haf? Haflingers hebben heel weinig krachtvoer nodig. Je geeft ze snel teveel en dat uit zich in druk gedrag. De meeste Haflingers doen het prima op alleen hooi, zoutblok en vitaminen- mineralensupplement.

Het helpt ook als je de Haflinger eerst longeert, zodat hij/zij even uit kan dollen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:40

farahtjuh schreef:

Hier ook :j
Scheelt misschien wel dat hij 24/7/365 buiten staat. Uitleven kan hij dus altijd :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:42

Ja hoor die van mij heeft dat tot 2 jaar terug ook gehad.
Hji wordt nu 10 dus de gekte is er wel een beetje vanaf maar ik kon hem van eind nov tot eind jan niet rijden dan was ie zo gek als een deur en lag ik meer zand te happen dan dat ik erop zat.

Het scheelt dat hij nu op de dag ook lekker buiten speelt met zijn vriendjes dus hij kan zijn energie wel kwijt.

Wees gerust zodra de leeftijd komt wordt de gekte minder maarja dan krijg je de pre pubertijd weer *hou mijn hart al vast* .... _O-

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:44

jup heel herkenbaar! maar dat eigenwijze en koppige dat is typisch haflinger, dat maakt ze zo leuk! :D

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:45

helemaal geen last van die van mij zit het hele jaar vol energie!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:52

Ja zeker! Maar ze staat nu dan ook wat meer binnen dus vind het niet zo gek.. Ik laat haar regelmatig in het bos even lekker gaan zodat ze zich kan uitleven :)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:08

Amanda schreef:
farahtjuh schreef:

Hier ook :j
Scheelt misschien wel dat hij 24/7/365 buiten staat. Uitleven kan hij dus altijd :D

Hier ook. Ze is altijd hetzelfde, opgewekt en vrolijk.
Lui staat niet in haar woordenboek ;)

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:13

Fijn om dit te horen.. Het verklaart een hoop van het gedrag nu... En het is eigenlijk wel logisch.. Ze staan de hele dag binnen.. Als het gaat stormen kan ik beter afstappen :j ,voordat de wolken naderen is het dikke ellende. Ik kijk naar de zomer uit!

Fijn om dit met jullie te kunnen delen. Brengt zaken weer in perspectief.. het blijft een paard! ;)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:24

Geen last van. Zomer of Winter hij is even eigewijs. Het is ook opvoeding denk ik, als jij vanaf het begin laat merken wat wel en niet kan, weten ze dat donders goed hoor! :D

Die van mij dramt wel vaak door als hij moet stilstaan, dikje op zijn kont en meneer staat stil :+ (tikje is normaal dat ze voorwaartser moeten en actiever achterhand gebruik)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:43

bedankt voor de vele reacties. Dit is dus vaak zo bij haflingers zo te lezen :o .

De haflinger staat altijd samen met z'n shetmaatje 24/7 buiten en krijgt haast geen krachtvoer, af en toe een handje biks en verder wel hooi.
We hebben geen bak dus daar baal ik nu dus wel een beetje van. Maar goed ik ga inderdaad eerst maar even longeren in het weiland (zolang het niet te nat is natuurlijk) en daarna stap ik erop en fietst iemand naast me met de longe aan z'n hoofdstel vast.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:52

Heb ook zo'n druktemaker en in de winter niet te rijden.
Dit jaar voor het eerst de winterdeken afgelaten om te kijken of dat mogelijk verschil zou maken. En dat maakt verschil! Ze is rustig en kalm.
Wel moet ik daarbij zeggen dat ze absoluut geen krachtvoer krijgt en bijna volledig op het land staat.

Inderdaad even goed longeren van te voren, geen krachtvoer maar ook consequent zijn!
Succes!

irisjanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:01

haha dat komt me bekend voor ja, mijn bijrijd haflingertje heeft dat ook, wij rijden daarom in de winter ook met een wat scherper bit omdat ze anders alle kanten opgaat behalve de kant die ik opwil haha :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:21

Toen ik mijn nu 3,5 jarige haflinger merrie kocht afgelopen zomer was het echt een mak lammetje, durfde er zelfs zonder cap, zadel en hoofdstel op te gaan zitten.
Nu is het een bommetje! Ondanks dat ze 24/7 buiten staat hoeft het maar iets te waaien en er is geen beginnen meer aan.
Hoop stiekem dat het de leeftijd is en dit niet blijvend is..

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 21:32

anne_bento schreef:
Toen ik mijn nu 3,5 jarige haflinger merrie kocht afgelopen zomer was het echt een mak lammetje, durfde er zelfs zonder cap, zadel en hoofdstel op te gaan zitten.
Nu is het een bommetje! Ondanks dat ze 24/7 buiten staat hoeft het maar iets te waaien en er is geen beginnen meer aan.
Hoop stiekem dat het de leeftijd is en dit niet blijvend is..

Wie weet, maar de haflinger die ik rijdt is al 17 dus.. :Y)