Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:14

Ik vind het altijd erg leuk en interessant om de ''welke hengst voor mijn merrie''-topics te bekijken en ik klik ze dan ook meestal aan als ik ze zie. Ongeacht welk ras, word er gewoon nieuwsgierig van :D

Nu valt me de laatste tijd op dat dergelijke topics ook vaak worden geopend voor merries die op zo'n beetje alle punten verbeterd moeten worden... Bouw, beweging, behang (bij sommige rassen dan), hoofd, enz enz. Ik vraag me dan serieus af, wat verwacht je nu van zo'n merrie? Een merrie moet net zo goed correct zijn als de hengst, het is niet zo dat een hengst maar alle minpunten kan verbeteren.
Toch lijkt het of merrie-eigenaren denken dat elke merrie wel geschikt is om mee te fokken en dat de hengst het verder wel opknapt.

Zie ik het nu zo verkeerd? Je neemt toch een goede merrie, die correct is en predikaatwaardig, en je zoekt daar een hengst bij die die kleine minpuntjes kan verbeteren? Je gaat toch niet fokken met een merrie die niet correct is -maar ze heeft zo'n leuk karakter-?

Het lijkt tegenwoordig wel alsof hengsten een soort superpaarden zijn die iedere merrie kunnen verbeteren..

Is het meer mensen opgevallen of ben ik de enige? :)

(wil hier niemand mee voor het hoofd stoten maar het valt me gewoon op)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:20

Oja, das mij ook opgevallen. En dan meer het stukje merrie niet geschikt maar ik wil zo graag een veulen van MIJN merrie vanwege het karakter.

Aan de andere kant moet men het soms gewoon zelf ervaren dat het zo niet werkt. Ik heb mijn eerste veulen ook bij een matige merrie gefokt. Tja het resultaat was natuurlijk net iets beter dan middelmatig(dus...nog steeds middelmatig)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:23

Ik meende altijd zelfs, dat de merrie eigenlijk nog belangrijker is dan de hengst.
Een goede fokmerrie is 'goud waard'.
Misschien worden de hengsten overgewaardeerd t.o.v. de merries in dat opzicht.

amyz

Re: Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:32

Als ik het me goed herinner gaf een merrie iets van 75% door aan het veulen (of het was iets meer of iets minder, was in elk geval fors meer dan de helft) dus feitelijk is de merrie inderdaad belangrijker dan de hengst :j Zitten natuurlijk ook sterke en minder sterke verervers bij en je weet het ook maar nooit, soms kan het best verrassen..
Maar ben wel van mening dat de merrie inderdaad ontzettend belangrijk is. Ook karakter etc, zij is immers degene die het veulen de basisopvoeding geeft...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:40

Ik denk dat je ook naar de lijnen opzich moet kijken.
Fokken blijft toch ook een beetje gokken.
Je hoeft uit een super mooie merrie niet perse een heel mooie veulen te fokken.

En sommigen merrie's zijn ook uit conditie.
Ik denk dat je daar ook door heen moet kijken.

Een arabische fokker die het zeker niet onverdienstelijk heeft gedaan zei een: Een eigenaar moet kritiek durven te geven op zijn paarden en de slechte en goede punten kunnen benoemen.Durf zeer kritisch naar je paard te kijken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:40

amyz schreef:
Als ik het me goed herinner gaf een merrie iets van 75% door aan het veulen (of het was iets meer of iets minder, was in elk geval fors meer dan de helft) dus feitelijk is de merrie inderdaad belangrijker dan de hengst :j Zitten natuurlijk ook sterke en minder sterke verervers bij en je weet het ook maar nooit, soms kan het best verrassen..
Maar ben wel van mening dat de merrie inderdaad ontzettend belangrijk is. Ook karakter etc, zij is immers degene die het veulen de basisopvoeding geeft...

Nee het verschil is veel en veel kleiner. Het verhaal van de grotere invloed van de merrie komt voort uit het mitrochondriaal DNA in de eicel. Alleen dat verschil is niet 75 tegen 25 procent.
In principe geven merrie en hengst gewoon ieder evenveel chromosomen.

De merrie heeft echter ook een opvoedkundige taak. Die is heel belangrijk voor de vorming van het karakter.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:44

NatasjavE schreef:
amyz schreef:

Nee het verschil is veel en veel kleiner. Het verhaal van de grotere invloed van de merrie komt voort uit het mitrochondriaal DNA in de eicel. Alleen dat verschil is niet 75 tegen 25 procent.
In principe geven merrie en hengst gewoon ieder evenveel chromosomen.

De merrie heeft echter ook een opvoedkundige taak. Die is heel belangrijk voor de vorming van het karakter.

Een veulen kopieert toch min of meer het gedrag van moeders wat ik eens begrepen had?

Als een merrie een echt pest karakter heeft....wil je er dan mee fokken?

De vraag die je moet stellen is waar wil ik het veulen voor gebruiken?

Ik heb ook horen zeggen: De beste show paarden zijn vaak wel diegen met sterke karakters tot eigelijk niet zo netjes te zeggen eters

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:44

Ik weet er niet zoveel vanaf, hoor.
Maar soms lees je over een veulen, die vanuit een hele bekende moederlijn is gefokt
(bv Reina stam).
Daar wordt dan nog meer aandacht aan besteed, dan de hengst.
Maar goed, van de hele fokkerij heb ik geen ervaring mee, maar het is wel interessant.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:52

Toch maar eens kijken waar ik dat ooit gelezen heb dan... Klopt dus geen hout van :+

Maar, inderdaad, in de opvoeding geeft een merrie enorm veel mee en een fokmerrie moet in mijn ogen dus ook een heel goed karakter en goede opvoeding hebben. :)

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat de ''looks'' van de merrie niets zeggen. Uit een basismerrie kan best een schitterend veulen komen en andersom. Je weet niet altijd wat een paard vererft en dat kan nog best voor verrassingen zorgen.

Uit conditie etc prik ik wel doorheen en soms is een foto ook gewoon erg onvoordelig, maar als een eigenaar er dan bij zet wat een hengst allemaal moet verbeteren schrik ik er wel eens van :=
Als iemand een basispaard heeft en daar graag een veulen van wil is dat geen bezwaar natuurlijk, maar het is wat anders als je uit een niet-correcte merrie met krappe beweging (om maar iets te noemen, zie ze vaak genoeg voorbijkomen) een veulen wilt fokken. Een sportpaard hoeft ook de knapste niet te zijn maar het lijkt me toch dat je, ongeacht ras en gebruiksdoel, altijd gaat voor een correct veulen met goede bewegingen. Wil je er eentje voor de recreatie begrijp ik dat een perfect type niet zo spannend is maar op bouw en beweging (en karakter natuurlijk!) zou je imo toch nooit in mogen leveren en als dat erg zwakke punten zijn van je merrie, is het de vraag of je er een veulen van moet willen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:56

Ik denk dat je je moet afvragen of je met een merrie moet fokken met een echt slecht karakter. Alleen het is best lastig te definieren wat nou een goed karakter is. De een vindt een goed karakter een doodmak paard een andere vindt dat een luilak.

Een goede merie stam is ook erg belangrijk. Hoe meer goede paarden in de familie hoe meer kans dat het veulen ook een goede is.
Ik heb er ook met opzet een gekocht uit een goede merrielijkn (Loma stam merrielijn 22 fokfamilie 75)
Het veulen dat ik nu gefokt heb is 3 klasses beter dan de vorige....ja dat ligt natuurlijk niet alleen aan de hengst(die nog eens ver familie van elkaar waren)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:56

Ik probeer me wel in te lezen over diverse onderwerpen.
Ik heb en een merrie en een hengst.
Of ik uit deze combi iets fok...........Hoogstwaarschijnlijk wel....maar ben nog niet 100% zeker.
Beide lijnen zijn zeer intressant.
Maar ik weet het ook nog niet vanwege de huidige markt, zit nog in dubio wie weet hou ik het veulen wel zelf maar dan staan er wel opeens 3 :+

Hengst gaat in 2012 naar de premie keuring.
Dan weet ik pas meer:)
En papa van de hengst is er ook nog en div andere mooie hengsten :D

Een droom is natuurlijk een fok product van beide paarden :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:57

amyz schreef:
Als iemand een basispaard heeft en daar graag een veulen van wil is dat geen bezwaar natuurlijk, maar het is wat anders als je uit een niet-correcte merrie met krappe beweging (om maar iets te noemen, zie ze vaak genoeg voorbijkomen) een veulen wilt fokken.

Basispaarden bestaan niet(meer). Denk dat je Gelders bedoeld. Daar is veel vraag naar.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:00

Ik ga ook zeker even mee lezen!! vind dat fokken toch zo interesant!! maar snappen......
Ik kan echt wel zien of ik een merrie of hengst mooi vind en zelf wel een beetje of de beweging leuk is (karakter even buiten gesloten want dat moet je ervaren)
Zo knap als mensen dat allemaal snappen!!!! kan hier alleen maar van leren!!!! leuk leuk leuk!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:03

Druk me wellicht wat ongelukkig uit, maar ik bedoel met ''basispaard'' een correct doch weinig spectaculair paard, ongeacht ras :)

Barcelano: maar jouw hengst heeft ook wel een heeeeeel knappe papa :D :D Hihi.

Het is altijd een uitdaging om de beste combinatie van lijnen en paarden te vinden, maar dat maakt het wel interessant. :) En het is inderdaad een vak apart, ik ben er ook nog láng niet hoor! Probeer ook mn voordeel te doen met de vele informatie die er te vinden is...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:01

Kwa karakter doet moeders heel veel.
Mijn makkelijke merries hebben altijd makkelijke veulens gegeven. Mijn meer sensibele merrie heeft ook meer sensibele veulens gegeven.
Mijn terughoudende, iets zure maar enorm eerlijke merrie geeft veulens die de eerste maanden nog wat angstig zijn, maar daarna juist hele lieve open karakters krijgen.

Kwa type en beweging zie ik in mijn veulens de papa's en de mama's duidelijk terug. Soms een redelijke tussenweg, soms enorm veel van papa en de andere keer juist meer van mama.
En daar de juiste weg in vinden is de uitdaging van het fokken :).

Maar een goed veulen fokken begint zeker bij een goede merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:11

Kijk de hengsten zijn door het stamboek al geselecteerd. Als merriehouder moet je zelf je merrie selecteren. Bij het beoordelen helpt het stamboek maar de merrie houder bepaald uiteindelijk of er mee gefokt wordt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:14

tja verbeteren is een groot word idd

Denk dat iedere eigenaar toch kijkt naar hoe mooi de hengst is en de afstamming
en meschien wat hij in de sport heeft gedaan(sommige ook niet)

Meestal komt er uit elke combi wel een leuk rereatie paard uit en tja met geluk loopt hij ook fijn en goed mee bij de wedstrijden maarja het is altijd afwachten he hoe een paard word .. Zelf met 2 top ouders kan er een paard uit komen wat iets mankeert ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:04

NatasjavE daar zit m inderdaad het punt... Elke willekeurige merrie kan maar worden gebruikt terwijl de eisen voor hengsten vele malen strenger zijn. Op zich begrijpelijk, een hengst kan in 1 jaar immers een hoop nakomelingen produceren en een merrie maar 1, maar toch...

shilady, mee eens dat het redelijk gokken blijft. Maar ik denk wel dat je als fokker altijd moet streven naar het beste, anders kunnen we net zo goed allemaal Henkie van de buurman gebruiken. Ik weet ook niet of je altijd moet streven naar een wedstrijdpaard, iedere fokker heeft immers een ander doel. Ik geloof dat mijn hengstveulen niet is gefokt met het oog op de sport, maar dat er gewoon is getracht een zo goed mogelijke combinatie te maken met het oog op rastypischheid.
Kopers hebben immers ook allemaal verschillende doelen... Ik wilde geen paard voor de sport want mijn ambities liggen bij de shows. Weer een ander wil een fijn, spectaculair rijpaard.. Dat is natuurlijk ook het verschil in rassen. Een kwpn-er zal misschien doorgaans gefokt worden met het oog op de sport (ben niet zo erg thuis in de kwpn-ers maar dat is de indruk die ik krijg) en dan is hoog in het bloed vaak prettig, terwijl er bij de Belgische Trekpaarden meer gekeken zal worden naar robuustheid en een nuchter karakter. :)

Desalniettemin blijft de merrie altijd belangrijk en is het idioot dat er maar raak wordt gefokt met merries die daar helemaal niet geschikt voor zijn. Een paard met veel type en een mooie bouw, maar met iets minder beweging kan een geschikte fokmerrie zijn; je kunt immers een hengst kiezen die vooral verbetert op beweging. Maar een merrie die aan alle kanten het nét niet is, daar moet je imo niet mee willen fokken. Een hengst kan ook niet álles verbeteren...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:46

Het maakt ook niet zo veel uit welk fokdoel je voor ogen hebt. Als het maar haalbaar is met de merrie die je hebt. (het beoogde fokdoel moet dus niet te ver van de merrie afstaan.)
en dat ze kwaliteit heeft. Recht van lijf en leden is, gezond is en in het type staat (voor een sportpaard...sport in de stam hebben en zelf kunnen sporten)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:59

Het mitochondriaal DNA erft normaliter uitsluitend over via de vrouwelijke lijn en gaat dus niet over met het sperma of stuifmeel. De mitochondriën van de mannelijke zaadcel bevinden zich in de staart, die bij de bevruchting meestal niet de eicel binnentreedt.
bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriaal_DNA
Hoe meer mitochondriën in de cel aanwezig zijn, met liefst zoveel mogelijk mtDNA, hoe sneller de stofwisseling kàn gaan; dus hoe hoger het prestatievermogen en dat komt dus voor de volle 100% van de moeder.

Er zijn zelfs hengsten die het uitsluitend heel goed doen in de moederlijn en geen enkele mannelijke nakomeling van naam hebben voortgebracht.
En de combinatie kan op papier nog zo goed zijn, van een goede hengst kàn een veulen ook de mindere helft krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:05

amyz schreef:
Uit conditie etc prik ik wel doorheen en soms is een foto ook gewoon erg onvoordelig, maar als een eigenaar er dan bij zet wat een hengst allemaal moet verbeteren schrik ik er wel eens van :=

Zal ik advocaat van de duivel spelen? :Y) Elk paard valt te verbeteren, het perfecte paard bestaat niet. Als je kijkt naar een paard als bijv. Totilas, Jazz of Blue Horse Matine, Poetin. Paarden waarvan de mensen lyrisch waren! Maar ga je zo'n paard beter bekijken en vervolgens denken wat kan er in het algemeen beter of verbeterd worden.. dan wordt het een ander verhaal. Dat maakt zo'n paard (voor de sport niet slecht). Als ik een wat forse merrie heb en ik wil bloederiger. Dan is dat voor míj een verbeterpunt terwijl het paard an sich niet slecht is. Als een paard een goed achterbeen heeft, maar ik wil nog meer dan is dat voor míj een verbeterpunt, terwijl het achterbeen al 'goed' is.

Het wordt eveneens een ander verhaal als ze een merrie tonen die een karperrug heeft, een rotkarakter, onderstandig en bokbenig is, een traag achterbeen en struikelt over d'r eigen voorbenen en daarnaast nog 3 en 4 op d'r benen heeft. Dan zou je zeggen niet fokken! (Er is een aantal jaar ophef geweest over een keurmerrie van een net ggk kwpnhengst die dus vrijwel enkel negatief commentaar had op haar exterieur, als je dat las vroeg je je af waarom ze keur is geworden) Maar stel stel stel... uit zo'n merrie is een Totilas of Poetin geboren.. wat zou je dan doen? Is je advies dan nog steeds niet fokken? Als de nakomelingen het wel goed doen in de sport (even buiten beschouwing gelaten dat de meeste hier op Bokt niet verder komen dan recreatief/B/L paard) en dus GP potentie hebben. Wat doe je dan?

Aan een hengst worden zulke hoge eisen gesteld, zou je dan niet mogen 'eisen' dat zó'n hengst elke merrie móet kunnen verbeteren. (ookal is zo'n paard dan gemiddeld genomen nog 'slecht', toch is het een verbetering tov de moeder.)

[/advocaat duivel]

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:50

De door Sammie genoemde paarden zijn nou juist paarden met uitzonderlijk kwaliteitsvolle moeders :)
De hoefslag heeft ooit eens gekeken naar de predikaten van Nederlandse toppaarden en op een aantal uitzonderingen na kwamen die uit moeders die minimaal het sterpredikaat hadden en daarnaast heel vaak uit goede moederlijnen.

Een keurmerrie is niet perfect. Het is echter wel zo dat als je een prok/ster/keur/elite predikaat hebt je wel een merrie hebt met een bepaalde minimale kwaliteit. Zo'n merrie is opgrond van exterieur en basisgangen wel beter dan een stamboekmerrie en zeker beter dan een veulenboeker die krom op de benen staat.

Dat wil niet zeggen dat je met een gewone stamboeker niet moet gaan dekken. Maar je moet dan wel weten wat voor een merrie je hebt, uit welke familie ze komt en welke hengst bij haar past. Je hebt met een stamboeker meer tekortkomingen te compenseren. Natuurlijk kan je dar fijne paarden uit fokken. En wat waren die tekortkomingen? Was de merrie te ouderwets maar wel kwaliteitsvol met veel prestatievermogen of staat de merrie gewoon krom op de benen waardoor ze een predikaat mis liep?

Waar TS denk ik opdoelt zijn die paarden die geen of een slecht papier hebben en er zelf ook maar echt niet op lijken., exterieurfouten hebben en noem het maar op.
Kijk naar exterieur en hengstenkeuze...soms tenenkrommend. En dan wordt er nog eens vaak naar een bepaald kleurtje gevraagd. Of een tinker op een KWPNer om een stevig modelletje te krijgen.

Nutuurlijk moet iedereen zelf weten. Iedereen is vrij om te fokken wat ie wil. Topsport hoeft het doel niet te zijn. Maar het streven zou wel een correct paard moeten zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:44

Exact :j Kan niet anders dan me volledig aansluiten bij bovenstaande.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:46

Sammie schreef:
Zal ik advocaat van de duivel spelen? :Y) Elk paard valt te verbeteren, het perfecte paard bestaat niet. Als je kijkt naar een paard als bijv. Totilas, Jazz of Blue Horse Matine, Poetin. Paarden waarvan de mensen lyrisch waren! Maar ga je zo'n paard beter bekijken en vervolgens denken wat kan er in het algemeen beter of verbeterd worden.. dan wordt het een ander verhaal.

Als je bij de wereldtop zit, moet je mij eens vertellen wat je dan aan zo'n paard moet verbeteren...
Maar als men moeite heeft met het aanvaarden van het exterieur van zulke paarden dan kan men rustig door gaan met experimenteren. |(

Sammie schreef:
vervolgens denken wat kan er in het algemeen beter of verbeterd worden.. dan wordt het een ander verhaal.

En konden wel eens voor geen meter meer lopen..Het is niet voor niks dat men 5000 hengstveulens nodig uit het experimenteren, om er pakweg 3 aanvaardbare na de verrichtingen over te houden.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 22-12-11 10:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:48

Ik heb drie veulens gefokt bij 3 merries met de zelfde hengst.
Alle drie zijn ze een kopie van hun moeder qua gedrag, met de hoogte en bouw hebben ze iets meer van de vader, alhoewel ik daar ook heel veel terug zie van de merrie.
Karakter is meer uit de moeder gekomen dan uit de vader, al zie ik soms wat kleine dingetjes die wel van hun vader zijn.