[WN] quarter/paint hengst gezocht voor merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

quarter/paint hengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 12:33

Hallo allemaal,

Ik ben voor komend jaar op zoek naar een leuke hengst voor mijn merrie.
Het gaat om een 3/4 paint horse merrie.
Hij beide ouders zijn rond de 1.50m, maar zij zelf is ruim boven de 1.60m.
Ze heeft aanleg voor de pleasure en hunter onderdelen, maar ook goed in trail.
Een beetje een idee van de merrie.
Heb geen andere foto's op deze computer staan
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:40

Het is een beetje wat je zelf ook zoekt? En waarom je een veulen wilt?
Welke bloedlijnen, discipline, grootte, breeding fee, evt welke omgeving (zit je nu in Frankrijk of NL), evt kleur?
Maar welke bloedlijnen zitten er in jouw merrie?
Is zij op erfelijkheden getest?

Het is handig als jee een standfoto van je merrie hier plaatst ivm de bouw. /3

callychanel

Re: quarter/paint hengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:53

Dit is een foto van haar vader:
http://img265.imageshack.us/img265/5439/82430066je9.jpg
Lodor W Bobar.
http://www.allbreedpedigree.com/calamity+jane+ii

nog een foto van de merrie;
http://img357.imageshack.us/img357/9033 ... ldece1.jpg
Niet haar mooiste foto, maar het geeft wel een duidelijk beeld.
Ze is veder niet op erfelijkheden getest.

Ik wil graag een veulen omdat ik het een super paard vind en graag een leuke herinnering van haar wil.
Ze is zelf niet meer geschikt om op te rijden wegens een blessure. Dit waarschijnlijk door een val.
Wel is ze 100% in orde op de foto's. Er zijn dus geen problemen voor de fokkerij.
Het veulen zou eventueel voor de sport worden of gewoon recreatief.

Qua hengst:
-allround/pleasure gefokt.
-stokmaat rond 1.55m
-kleur niet van belang.
-correcte bouw
-sterke rug.

Wij zijn nu samen in Nederland en blijven hier ook.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:04

ik kan QS sensation aanbevelen !

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 01:15

Als ik het goed begrijp en lees heeft jou merrie dus geen papier (APHA)??
Weet je wel wie de moeder is??
En daarnaast zou ik toch eerst haar laten testen, OWLS, PSSM in ieder geval. Zeker weten dat ze geen gen defect heeft voor je ermee gaat fokken. Welke hengst.... sorry durf ik geen antwoord op te geven. Er zijn nl hengsten zat, maar lang niet alle hengsten worden aangeboden voor merries buiten het stamboek (lees zonder APHA/AQHA papier).

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:04

Bedankt voor jullie reacties.
Ze heeft inderdaad geen papier
Haar moeder is een kruising paint/warmbloed.
Dit is de enigste foto die ik van haar heb.
Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat de kosten zouden zijn om haar hier op te laten testen?
Waarschijnlijk zullen we maar eenmaal een veulentje fokken met haar.

@ spicegirl: dat is een hele mooie hengst. Heb je toevallig enig idee wat zijn stokmaat is en hoe hij door fokt?

hier nog een foto van Cally zelf
Afbeelding

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:32

Zo te zien is jouw merrie in elk geval frame, dus positief voor olws. Niet fokken met een olws positieve hengst dus, anders heb je een kwart kans op een veulen wat sterft vlak na de geboorte :(:)

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:39

@ Suzanne: Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat je op die manier ook kon zeggen of een merrie positief was. Wel wist ik dat 2 maal OWLS niet goed gaat.
Dan zal QS sensation sowieso afvallen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:53

callychanel schreef:
Heeft iemand enig idee wat de kosten zouden zijn om haar hier op te laten testen?
Waarschijnlijk zullen we maar eenmaal een veulentje fokken met haar.

Zelfs voor een eenmalig veulen, testen laten! Je geeft geld uit, steekt er een hoop tijd en energie in............. om dan na 11 maand het veulen te verliezen??? Dacht ik toch niet. Wees wijs, echt en laat dr testen, dan weet je het zeker.

Het van Hearingen in NL kan die tests uitvoeren http://www.vhlgenetics.com/vhl/ Zij kunnen je ook precies zeggen wat de tests kosten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:54

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:06

@ rina: Daar heb je zeker gelijk in.
Ik heb net gelijk een email gestuurd naar het van haeringen laboratorium.

@ troi: Dat is inderdaad een mooie hengst. Nu alleen de vraag: dekt deze ook merries buiten het stamboek?
Deze hengst zo geen gevaar geven op een OWLS veulen? want hij is negatief getest.

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:15

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:19

vind deze ook mooi, hij is ook super van karakter ( stond bij ons op stal) Heel mooi paard om te zien.
Denk erover hem volgend seizoen voor mijn merrie te nemen, vind karakter ook erg belangrijk en dat van hem is top.

http://bordersquarters.com/quarter-horses-copper.htm

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:36

Ik heb toen laten testen via Davis University.. is minder duur dan v Haeringen.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/index.php

Dan heb je nog even om te bedenken wat je zou willen. ;)
Een hengst kan wel mooi zijn, maar de vraag is oa dan hoe deze gebouwd is, of ie getest is (zeker nu wel belangrijk ivm onbekend bloed van jouw merrie) en karakter. Mooi is leuk, maar niet t belangrijkste.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:38

callychanel schreef:
@ troi: Dat is inderdaad een mooie hengst. Nu alleen de vraag: dekt deze ook merries buiten het stamboek?
Deze hengst zo geen gevaar geven op een OWLS veulen? want hij is negatief getest.

Negatief getest betekent dat het gen afwezig is en er dus geen risico is. Geen idee of hij buiten het stamboek dekt, moet je de eigenaar even bellen.

Die hengst is trouwens wel op alles gestest en super mooi gebouwd, al redelijk wat wedstrijden ook gewonnen..

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:41

Onze KING OF LYNXS natuurlijk!! *D

Afbeelding

Afbeelding

http://img713.imageshack.us/img713/5217 ... ndanna.jpg

http://img718.imageshack.us/img718/4666 ... ennend.jpg

Zal een mooie match met jouw merrie zijn, fokt relatief groot en geeft vaak wit door bij bonte merries.(er loopt zelfs al een overo nakomeling bij een solid bred merrie van hem rond!)
Hij is allround gefokt en heeft werkelijk een GOUDEN karakter :j

Bovendien dekt hij wel buiten het stamboek om voor een zeer nette dekprijs.
Kijk maar even in mijn profiel voor meer info...

http://img43.imageshack.us/img43/2333/dsc0864copy.jpg
Laatst bijgewerkt door Ods op 20-12-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aantal foto's in link gezet

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:45

Kijk eens in mijn profiel/ op mijn site: Sweet Spot of Cash is mijn Paint hengst. OLWS negatief, heterozygooth voor zwart ( dus je krijgt een zwart of bruin veulen, geen vos) en heterozygooth voor Tobiano met Splash ( via zijn vader). Minstens 50% kans op kleur.
Zijn 1e zoon is dit jaar geboren, groot, stevig veulen uit een Frame merrie ( dus heterozygooth voor bont).
Volgend jaar komt zijn 2e veulen.

http://www.trailsend.nl/NL/paarden/swee ... /index.php

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:08

King! Das een mega lief dier en geeft prachtige kinders met een erg cool karakter. Info over kids van hem kan je via pb van mij krijgen als je wilt :D

@elcid, ik dacht dat jouw hengst alleen stamboekmerries dekte.
Laatst bijgewerkt door troi op 20-12-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:09

Wat een leuke merrie, en die king is zeker ook een gave!

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:36

Ik heb al reactie terug van Haerdingen: €75.- per test, dus dat houdt in dat we al op de 150euro zitten en dan komt de BTW en verzendkosten nog bij.
De andere twee laboratoria zijn bij een heel stuk goedkoper.

@Ryjajejo: Leuke kleur, maar dit is niet de hengst welke ik zou combineren met mijn merrie.
Ook hebben ze niet echt een duidelijke foto van de bouw. Wat ik persoonlijk een afknapper vind.

@troi: Er staat bij sweet spot of cash op de site inderdaad dat deze alleen merrie's met papier dekt.

Over Kings: Dit is voor mij tot nu toe een heel goede kanshebber voor mijn mooie merrie;) hihi
Wat mij ook erg aanstaat is zijn koele karakter.
Cally heeft zelf wel een fijn karakter. Maar door haar verleden kan ze wat pittig worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:11

Citaat:
Er staat bij sweet spot of cash op de site inderdaad dat deze alleen merrie's met papier dekt.

Citaat:
"Spot" staat, in principe, alleen ter dekking voor Paint en Quarter merries

Maar uitzonderingen bevestigen de regel ;) ( vandaar de toevoeging "in principe" :D ) en als ik een merrie zie waarvan ik denk dat die een goeie match zou zijn voor Spot is dat dus die uitzondering :o .
Spot is gefokt in New Mexico, USA, op een echte Performance ranch waar niet alleen veel ropers en reiners vandaan kwamen maar ook ranch horses waarvan een aantal het heel goed hebben gedaan in de Versatile Ranch Horse competities ( trail,soort van pleasure, cowwork, drywork, etc.). Wat karakter betreft is ook Spot heel cool, niet snel onder de indruk, zeer werkwillig en heel fijn om mee om te gaan.

Voor tests moet je inderdaad naar Engeland of Amerika, dat scheelt bakken met geld. Wij hebben allebei onze hengsten in Engeland laten testen ( test kit opvragen, haren trekken en wegsturen en met ca. 1 week heb je de uitslag; kosten 25,- per test!).

Het belangrijkste waar je naar moet kijken is of de hengst bij jouw merrie past; qua bloedlijn, qua uiterlijk, etc. Denk er aan dat jouw merrie voor minstens 50% bepaald wat voor veulen je krijgt, zowel qua kleur, qua karakter als qua "coolheid".
Kijk dus verder dan een kleurtje of aftekening, maar kijk naar de minpunten van hengst en merrie; als die hetzelfde zijn heb geen goede match, als die verschillen kan de hengst mogelijk verbeteringen geven in het veulen. Misschien ten overvloede, maar er worden te vaak hengsten bij merries gekozen op basis van kleur, aftekeningen etc. terwijl men vergeet te kijken naar de minpunten van een kruising.

Probeer daarom een goed produkt te fokken, niet te vermeerderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:35

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:58

Nevada schreef:
Onze KING OF LYNXS natuurlijk!! *D

Zal een mooie match met jouw merrie zijn, fokt relatief groot en geeft vaak wit door bij bonte merries.(er loopt zelfs al een overo nakomeling bij een solid bred merrie van hem rond!)
Hij is allround gefokt en heeft werkelijk een GOUDEN karakter :j

Bovendien dekt hij wel buiten het stamboek om voor een zeer nette dekprijs.
Kijk maar even in mijn profiel voor meer info...

http://img43.imageshack.us/img43/2333/dsc0864copy.jpg

Hierover toch een opmerking. Een niet bonte hengst kan geen wit doorgeven, dit komt dan al dan niet van de merrie en daar heeft de hengst geen invloed op. Als een quarter hengst toch wit zou doorgeven heeft hij een overo gen en zou toch moeten geweten zijn en gecommuniceerd worden of het OLWS betreft. Aangezien je zelf zegt dat hij een overo veulen heeft bij een solid bred merrie moet één van de twee toch een overo gen hebben. Is hij getest? Better safe than sorry.
Laatst bijgewerkt door Ods op 20-12-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote in link gezet

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:03

Hierover toch een opmerking. Een niet bonte hengst kan geen wit doorgeven, dit komt dan al dan niet van de merrie en daar heeft de hengst geen invloed op. Als een quarter hengst toch wit zou doorgeven heeft hij een overo gen en zou toch moeten geweten zijn en gecommuniceerd worden of het OLWS betreft. Aangezien je zelf zegt dat hij een overo veulen heeft bij een solid bred merrie moet één van de twee toch een overo gen hebben. Is hij getest? Better safe than sorry.[/quote]

Hoi, dan zal ik het ff anders uitleggen...
King is een Quarter Horse en GEEN Paint. Hij heeft zelf redelijk wat wit en heeft dus bij een SOLID BRED Paintmerrie (die dus blijkbaar het overo gen wel draagt) een overo nakomeling verwekt.
Met het feit dat King veel wit doorgeeft, bedoel ik dus wit doorgeven bij BONTE merries, al dan niet fenotypisch aanwezig ;)

Ik hoop dat hiermee wat meer duidelijk is geworden... :)
Laatst bijgewerkt door Ods op 20-12-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige grote quote verwijderd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:07

Blijft het feit dat HIJ het dan niet doorgeeft(want hij heeft het niet, dus er valt niets door te geven :D ), maar dat de merrie het doorgeeft.
Als de merrie het bij haar aanwezige wit doorgeeft aan het veulen houdt dat alleen in dat de hengst geen stempelhengst is.

De reden dat wit sterker in een veulen naar voren komt kán zijn dat hij zelf Sabino draagt, waarvan bekend is dat dit het reeds aanwezige wit versterkt/veelvuldiger maakt.