[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 10:56

Het is iets wat me al langere tijd op valt. Waar 'vroeger' (lees: enkele jaren terug) Tinkers eigenlijk door iedereen wel als 'laatbloeiers' beschouwt werden zie ik nu links en rechts Tinkers die voor hun derde al beleerd worden, met 2,5 kun je er al best 'even op zitten' en dieren die nog maar net onder het zadel zijn moeten direct hard aan het werk. Allemaal met een verschillende redenatie erachter, maar het feit blijft hetzelfde: jonge Tinkers die al vroeg (imo) bereden (in verschillende mate) worden.

Nou vroeg ik me zo af, hoe komt dit? Zijn 'we' ongeduldiger geworden? Vraagt de markt om Tinkers die eerder 'goed verkoopbaar' zijn? Is de 'moderne' Tinker eerder klaar? Juist waar de algemene tendens neigt naar wat later zadelmak maken dan de magische grens van drie jaar zie ik in Tinkerland eerder het tegenovergestelde.

Als ik kijk naar mijn eigen Flynn, nu bijna 4,5 jaar, dan is hij nog láng niet uitgegroeid. Sterker nog, met zijn 1.65m heeft hij nu weer een groeispurt ( ^) ). Met drie jaar was het een enorme slungel om te zien, maar ook geestelijk was hij er nog lang niet klaar voor. Hij zal nou een keer of 15 onder het zadel zijn geweest. Verder mag hij lekker door groeien en ravotten in de wei.

Nu is de ene Tinker de ander niet, maar diverse onderzoeken wél aan dat een paard (ieder paard!) nog lang niet volgroeid is met 3 jaar.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Dit topic is niet bedoelt als aanval op wie dan ook, het zijn puur hersenspinsels over een onderwerp wat me al langer bezig houdt.

Caira

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:59

Ik denk dat mensen idd ongeduldiger worden. Ro wordt 8 volgend jaar en die is nog steeds niet helemaal volwassen hoor!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:03

Dat zie ik idd ook vaak, niet alleen bij Tinkers overigens.
Als ik kijk naar mijn eigen merrie (geen tinker), die is nu 4,5 en heeft ook net weer een groeispurt gehad.
Ik zie ze zelfs op marktplaats wel eens staan, 2,5 en dan al onder het zadel.
Ik heb ook eens een bijna drie jarige verkocht, die vrouw zou even wachten en dan inrijden, maar niet dus, binnen 2 week onder het zadel.
Hij was nog lang niet uitgegroeid, was zelfs enorm overbouwd en een vreselijke slungel, meer een jaarling dan een bijna 3 -jarige, maar ja idd geld roept, dus onder het zadel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:07

Bij ons op stal is de tendens juist het omgekeerde :j Wij beginnen steeds later.
En als ik dan puur voor mezelf spreek, ik rijd de basis erin als ze 3.5 zijn in een week of 4-6 en dan weer vakantie tot het voorjaar dat ze 4 zijn. Soms wel langer ook :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:36

Ik ben het met je eens Leonoor. Het is niet alleen bij de tinkers heb ik het idee. Ik zie het ook bij andere rassen. "mijn paard is nu 3, whoehoe dan mag er een zadel op". Er wordt meer gekeken naar de leeftijd dan naar het paard ansich.
Mijn knappe kleine puppe-Goofy krijgt niet voor zijn 4e verjaardag een ruiter op zijn rug. Misschien zelfs nog wel later.
Het ene paard ziet er op 3 jarige leeftijd gewoon nog meer puppy uit dan het andere, maar feit is wel dat het allemaal jonge paarden zijn, die ook nog in de groei zijn. Ik heb me er nooit in verdiept wat de schade kan zijn door zo jong al te beginnen met rijden, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Wat absoluut mee zal spelen is de portemonnee. Een zadelmak/ingereden paard levert nu eenmaal meer op, dan dat ze nog groen zijn. Ik denk ook dat veel mensen er gewoon niet bij nadenken.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:48

Een paard is lichamelijk van binnen nog niet volgroeid als die 3 is, hoe volwassen ze er soms ook aan de buitenkant er al uitzien. Ooit is besloten dat een paard volwassen is met de drie jaar maar dat is al achterhaald.
Elke reden om een paard toch met de 3 jaar aan het werk te zetten geeft aan dat de eigenaar/berijder niet over de kennis beschikt van de ontwikkeling van het lichaam of dat ze wel over deze kennis beschikken maar dit doelbewust naast zich neer leggen. Vaak uit eigenbelang omdat ze maar niet kunnen wachten met rijden en hun eigen plezieren dus voorop stellen of er speelt een grote financiële rol. Kijk naar jonge hengsten die naar de hengstenkeuring gaan, worden vaak ook al veel te vroeg getraind.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:58

Ik ken iemand die een kruizing kwpn x tinker al met 2,5jaar aan het beleren was := Er zijn opmerkingen gemaakt daarover, maar ze trok zich er niets van aan. Paard kon het prima aan volgens baasje, maar ze oogde nog als een hele erge puppy.

Met Anouk ben ik ook begonnen toen ze 3 a 3,5 was. Toendertijd wist ik ook niet beter dan dat een paard met 3 ingereden kon worden..... Na een valpartij van haar heb ik een gekneusde rug opgelopen, en heeft ze nog een paar maanden niets hoeven doen. Heb daarna nog hulp gehad met inrijden, en met 4 jaar was ze "pas" echt goed ingereden.

Achteraf gezien, en wat ik nu allemaal weet had ik zeker gewacht om haar in te rijden. Had ik zoiezo gewacht tot 4,5 a 5 jaar. Je verpest een paard om het te vroeg in te rijden, en hoop dat Anouk er op latere leeftijd geen last van gaat krijgen....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:51

Ik zie eigenlijk geen verandering hierin t.o.v. 10 jaar geleden.....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:58

Voor zover ik weet is geen enkel ras vroeger of later volwassen dan een ander ras. Lichamelijk is een paard een paard, net als dat een mens een mens is en zal ras (vrijwel) geen invloed hebben. Geestelijk zal je bij alle rassen er pientere en minder-pientere tussen hebben. Wat sommige in de Tinker als laatbloeiers zagen/zien is volgens mij de puppy-uitstraling, daar is al eens een topic over geweest, die puppy uitstraling is zelfs bij veel helemaal uitgegroeide dieren nog steeds aanwezig. Er zijn trouwens ook genoeg mensen die juist het omgekeerde beweren; omdat een koudbloed eerder meer massa heeft ivt de lengte zouden juist de warmbloedjes de laatbloeiers zijn.

Als je het echt goed wilt doen dan zou je moeten wachten totdat het dier zeven jaar is geweest, want pas dan is het dier volgroeid. Voor die tijd stap je dus altijd op een paard wat nog in de groei is, en dat zou "slecht" zijn? In praktijk zijn er maar weinig mensen die wachten tot na het zevende levensjaar, sommige wachten tot vier of vijf, en tuurlijk is dat beter als je bedenkt dat iedere dag langer groeien er een is, maar ook na het vierde of vijfde levensjaar kan je een boel verknallen daarbinnen, de groei gaat namelijk niet regelmatig.

Als er al wat te verknallen valt daarbinnen, want iedereen roept zo hard dat het slecht is, maar ik heb lang gezocht, nooit gevonden (dus als iemand het wel gevonden heeft, graag!) maar nergens concreten onderzoeken van paarden waarbij is aangetoond dat schade die zij hebben daadwerkelijk door te vroeg beleren komt. Er lopen genoeg oudere paarden rond waar niks mis mee is, maar toch met drie, of soms zelfs 2,5, al zijn ingereden. (Mensen laat je trouwens toch ook al wel belastend werk doen ruim voordat ze 21 zijn? Zouden die daar ook last van krijgen op latere leeftijd?) Geestelijk gezien leert ook een paard, net als ieder ander wezen, het makkelijkste in de puberteit, en het minst makkelijk als het al volwassen is, dus wat dat betreft kan je in mijn ogen inderdaad het beste beginnen als het dier drie is, tegen de vier aanloopt.

En dan is er nog een heel groot verschil hoe je het doet. Van nature loopt een paard rechtuit met het zwaartepunt richting de voorhand, als je dit zo laat en veel rechtuit gaat rijden is een ander verhaal dan wanneer je al echt dressuurmatig bezig gaat met stelling en buiging, rechtrichten etc. Je bent dan per definitie niet slechter of beter bezig, maar feitelijk vraag je wel meer van het paardenlichaam.

Geen enkel paard erop gebouwd is om belast te worden op de rug, het dier is ook niet in staat een ruiter te dragen puur op de ruggengraat, vroeg of laat krijgt het daar last van. Er zullen spieren getraind moeten worden om de ruggengraat min of meer te ontlasten, en of het paard daarbij nou drie of zeven jaar is, dat maakt voor de spieren niet zoveel uit. Juist zo af en toe een keer erop, en dan heb ik niet over 5 minuten op een recht stuk meeliften, is in mijn ogen funest. En dan heb ik het niet over mensen die het zo doen als Leonoor, in 4-6 weken heeft een paar ruim de tijd om de benodigde spieren enigzins te trainen, en na de pauze wordt het dier vast en zeker ook wel weer rustig opgepakt.

Overigens zijn er mening paardeneigenaren (incl. ikzelf) die wel meer dingen doen wat een paardenlichaam doet verpesten, dat keuze's die je maakt, ben je dan per definitie een slechte paardeneigenaar? Er zijn veel meer dingen dan alleen het (te) vroeg beleren wat een paard kan verpesten.

Ik heb zelf (zoals velen wel weten) een Tinkertje geboren april 2009, wat haar nu 2 jaar en 8 maanden maakt. Sinds een maand klim ik er wel eens op; 2 keer in de stal als ze staat te eten, 2 keer op het erf waarbij ze vrijwillig met me aan de scharrel gaat, en afgelopen weekend een paar honderd meter in het bos terwijl iemand anders ernaast liep, dat was wat ik graag wou, en dat heb ik nu bereikt. De volgende keer dat ik er even op ga zitten (en daar tellen die keren op stal ook in mee) is eind februari, en daarna weer als ze drie is (en dan bedoel ik niet dat ik er dan ineens meerdere keren per week mee ga rijden).

Als mensen een andere mening hebben? Ik hoor ze allemaal graag aan, zal erover nadenken en dingen eruit meenemen, maar ik ben zelf ook in staat kennis te vergaren en dingen tegen elkaar af te wegen en daaruit naar eigen willen en kunnen te handelen.

Na terug lezen in oude tinkerkletstopics kom ik trouwens een boel tinkereigenaren tegen die voordat hun Tinkers drie werden al wel eens op gezeten hadden

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:45

Ik zie ook steeds meer tinkers die al heel erg vroeg bereden worden, of waar al vroeg op gezeten wordt. (zal misschien bij andere paarden ook zo zijn, maar die zie ik niet :+)
Ik denk dat het een stukje ongeduld is i.c. soms met “boerenwijsheden”
Er zijn natuurlijk ook steeds meer jonge tinkers, een aantal jaar terug waren er voornamelijk import tinkers (die overigens ook al vrij vroeg door de importeurs beleerd werden om zo voor een flinke som geld te verkopen, maar regelmatig lieten de nieuwe eigenaren ze dan toch weer staan om verschillende redenen (het dier werd opstandig, moeilijk hanteerbaar, omdat het op te jonge leeftijd teveel had meegemaakt)
Nu komt er steeds meer NL fok, en kopen meer mensen om uiteenlopende redenen een veulen of jong paard en daar komt dan denk ik toch een stukje ongeduld om de hoek kijken. Vaak ook wanneer er wegens financiën gekozen wordt voor een jong paard, jaarlingen en twenters zijn toch over het algemeen goedkoper dan volwassen beleerde paarden die in vele gevallen een verstandiger keuze zouden zijn geweest.....

Valt me ook op dat net ingereden jonge tinkers i.m.o. al veel te vroeg onder het zadel ook echt serieus worden gereden, kop in de krul en gaan... Te jong en waarschijnlijk komt die weerstand later wel weer, want naast lichamelijk is ook geestelijk een paard i.m.o. er niet aan toe om op 3-jarige leeftijd fanatiek te worden bereden.
Dat een paard het makkelijker zou leren als ze jonger en “gewilliger” zijn is in mijn ervaring onzin, juist een evenwichtiger en ouder paard pikt makkelijker dingen op en zeker wanneer je al een band met dat paard hebt opgebouwd door dagelijkse omgang, verzorging en grondwerk. Beleren gaat dan veel geleidelijker en natuurlijker, stap voor stap, langzaam aan. Misschien kun je een jong paard makkelijker overdonderen, maar i.m.o. is rijden iets wat je samen doet en waar je samen plezier in moet hebben, overdonderen hoort daar in mijn visie niet bij.

Wij hebben zelf natuurlijk meerdere paarden en ik heb eigenlijk bij de meeste helemaal niet de behoefte er op te gaan zitten. :+ Genieten kan ook prima vanaf de grond :j
Laidja is bijvoorbeeld 5 inmiddels en deze zomer zadelmak gemaakt, vroeg genoeg en ze staat nu al weer even stil, koppie kan het dan even verwerken allemaal. (naast dat het oliebol-weer is en ze haar vriendinnetje is verloren waar ze het echt moeilijk mee heeft gehad)
Miles is 4 en nog lang niet volgroeit, in veel opzichten nog een echte pup, zowel geestelijk als lichamelijk. Met hem hebben we alleen een basis gedaan, hij kan lopen aan de longe, kent de woorden stap en draf prima(als je dr.. zegt gaat hij al, is vanaf dat hij 1 was eigenlijk, is spelenderwijs gekomen) Met hem ga ik van het voorjaar beginnen met parelli en als hij dan 6 is is het vroeg genoeg om er eens op te gaan zitten. Er zijn genoeg dingen te doen met een paard zonder erop te klimmen.
Chanel, die dit jaar en veulen heeft gehad is komend voorjaar 6 en gaat dan beleerd worden.
Ik vind dus eigenlijk 6 een prima leeftijd en zelfs dan is een paard nog in de groei.

Obi, die geïmporteerd is uit de UK, jaren terug inmiddels alweer, was te jong bereden, zelfs bij de importeur kwamen ze geloof ik destijds al tot die conclusie dus is ‘ie eerst daar maar weer in de wei gezet. Hij was toen 3. Hij kon het ook bij ons in het begin geestelijk allemaal helemaal niet aan, raakte snel in paniek en deed maffe dingen. Als ik zie hoe hij gegroeid is vanaf dat ik hem als 3 jarig iel puppy kocht tot het geestelijk stabiele en lichamelijk zware paard wat hij nu is is dat meer dan een wereld van verschil. Hij zwaarde lichamelijk overigens pas uit van zijn 6e op zijn 7e jaar....
Wat in mijn visie niet inhoudt dat wanneer een (te) jong paard braaf dingen ondergaat het ok zou zijn, volgroeid zijn paarden van 2-3 jaar nog lang niet, wij weten dat, de paarden niet. Verhalen dat het paard aangeeft dat het ok is vind ik nonsens, lichamelijk is het paard nog lang niet af en juist die vaak kleinere tinkers krijgen dan in vele gevallen een grote (en soms zware) volwassene op zich. Ik denk dat dat in veel gevallen echt way too much is voor de gezondheid en de ontwikkeling van het jonge paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:46

Hier worden de 2 jarigen in het naseizoen, dus nu, beleerd aan de longe en dubbele lijnen.
Grondwerk en wandelen buiten.
Ook een jong dier moet gymnastische oefeningen doen om soepel in lijf en leden te worden.
Het western zadel en bitje wordt er wel eens opgelegd, maar geen ruiter erop.
Dit wordt 2 tot 3 keer per week gedaan.
Volgend najaar, na het weide seizoen, worden ze verder onder de man beleerd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:47

Dat is niet alleen bij tinkers zo hoor.. :+
Alles moet tegenwoordig maar snel snel snel en tijd om uit te groeien krijgt een dier amper..
En het maar gek vinden dat veel paarden vroegtijdig last krijgen van slijtage, atrose etc.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:52

Het ligt ook aan het paard zelf. En daar wordt IMO niet meer echt naar gekeken. Het is puur, het paard is 3 dus nu mag het.

Maar dit geld voor alle paarden en niet alleen tinkers.

Liza was 4 toen we er voor het eerst opzaten. Noedel was nog geen 3 (2 jaar en 9 maanden) maar dit had puur te maken met dat we hem graag al 'zadelmak' hadden voor hij ging dekken omdat het nogal een mannetje was. Toen hij aan het 'werk' ging werd hij in de omgang ook een stuk fijner. In het voorjaar/zomer heeft hij een tijd stilgestaan. Afgelopen najaar heeft hij wel onder het zadel gelopen maar niet heel veel en nu staat hij weer stil tot het voorjaar.

De basis zit er nu goed in en we stoppen nu expres omdat hij zo snel gaat. Té snel voor waar een 3 jarige hoort te zijn. Dus even de rem erop en lekker een maand of 4 het land in.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:01

@cp112 GEEN enkel paard is volgroeid als 3-jarige, daar hoef je niet naar te kijken dat is een wetenschappelijk feit. Geestelijk is ook geen enkel paard overigens als 3-jarige volwassen, maar dat is absoluut gezien moeilijker om te meten.

Ik ben bij geen enkel ras voorstander van het vroeg beleren :n
Het verschil tussen tinkers en andere paarden vind ik wel dat op (relatief kleine) tinkers vaak op veel te jonge leeftijd te zware en grote volwassenen gaan zitten... Dat kan niet gezond zijn voor een onvolgroeid paardenlichaam.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:07

cp112 schreef:
Het ligt ook aan het paard zelf. En daar wordt IMO niet meer echt naar gekeken. Het is puur, het paard is 3 dus nu mag het.

Maar dit geld voor alle paarden en niet alleen tinkers.

Liza was 4 toen we er voor het eerst opzaten. Noedel was nog geen 3 (2 jaar en 9 maanden) maar dit had puur te maken met dat we hem graag al 'zadelmak' hadden voor hij ging dekken omdat het nogal een mannetje was. Toen hij aan het 'werk' ging werd hij in de omgang ook een stuk fijner. In het voorjaar/zomer heeft hij een tijd stilgestaan. Afgelopen najaar heeft hij wel onder het zadel gelopen maar niet heel veel en nu staat hij weer stil tot het voorjaar.

De basis zit er nu goed in en we stoppen nu expres omdat hij zo snel gaat. Té snel voor waar een 3 jarige hoort te zijn. Dus even de rem erop en lekker een maand of 4 het land in.

Tja.. en dat vind ik dus een denkfout :) . Het ligt ook aan het paard zelf.. Een paard van 3 of 4 is gewoon nog te veel in de groei om hem te belasten met rijden (of opgekruld longeren, lange lijnen of whatever te doen, een jong paard hoeft helemaal niet getraind te worden om hem soepel te houden, dat regelt de natuur prima zelf als het paard maar onder natuurlijke omstandigheden (met name in de "vrije natuur" spelend met vriendjes) kan leven).

Bovendien vind ik de reden een paard zadelmak maken omdat het "nogal een mannetje" is niet het juiste uitgangspunt, je zou een paard gewoon op de grond op normale wijze moeten kunnen hanteren er zijn genoeg grondwerkoefening die een paard niet lichamelijk belasten om de verhouding baas-paard duidelijk te krijgen ook voor hengsten ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:10

Kan best, maar overvraagd hebben we hem niet. Hebben er misschien 1 keer in de week opgezeten. Longeren vind ik meer belastend dan er even 10 minuten op. Daarnaast, is Noedel ook niet te longeren helaas.

Ik heb het liever zo. Dan o ze zijn 3 hup aan de bak. En dan gelijk 3/4 soms wel 5/6 keer per week erop of longeren. Dat deden we zelfs niet afgelopen najaar toen hij dus 3.5 was. Hooguit 2 keer in de week. Maar meestal nog steeds maar 1 keer. De laatste paar keer een buitenritje.

Enneh, Kinsealy, dat zei ik toch ook :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:15

Die van mij is 6.5 en qua lijf aardig massief uitgegroeid. Maar qua doen en laten is het net een kleuter en is hij nog niet volwassen tussen de oortjes.

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:32

ik vind ook 3 jaar is te vroeg,wij zijn begonnen met grondwerken vanaf zijn 3 jaar toen spelende wijs zadeltje op bitje in.
hij vond alles leuk spelende wijs er een keer op vondt meneer ook goed.
toen hij 3.5 was ging hij mee het bos in onder zadel 1 keer per week half uurtje alleen maar lekker stappen en een klei neindtje draven.
hij is 4 keer mee geweest en staat nu weer stil we gaan weer verder en het voorjaar maar dan alleen maar naar het bos niks en de krul of aan de teugel gewoon 1 keer per week lekker stappen en het bos.
hij is nu 1.63 maar is nog lang niet uitgegroeid en is ook heel breed vandaar dat ik ook wel kommetaar krijg van mensen dat paard kan je wel laten werken hij is groot genoeg ,maar het is mijn puppy en mag nog lekker spelen.
longeren is ook veel te zwaar voor ze op zón jonge leeftijd,ze moeten gewoon lekker recht uit lopen dus ga er lekker mee wandelen leren ze ook heel veel van. :j

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:02

Ik vind 3 jaar ook te vroeg... Mijn tinkerkind is nu 2,5 en nog echt een puppie!! Die mag nog lekker spelen minimaal 1,5 jaar!! Daarna zien we wel een keertje verder!! Ik geniet er zo ook met volle teugen van dus... ;-)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:15

Mijn kleintje begint eindelijk in haar koppie wat volwassener te worden, is nu 4,5 jaar.
Ze weet dat DL en longe is, weet wat een zadeltje is, er heeft af en toe (ik denk in totaal 15-20x) eens een lichtgewicht puber op haar rug meegelift, max 100 meter per keer ongeveer, that's it.
Je moet goed rekening houden met het sluiten van de groeischijven, die van de benen sluiten het eerst, die in de rug (!) het laatst.
Hier een artikel: Oud genoeg?
en een plaatje:
Afbeelding

Het probleem wat ook meespeelt is dat ons ras erg veel van ons mensen accepteert. De meesten zijn toch niet echt hittepetitten.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:55

Duidelijke illustratie en artikel KMD :j

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:15

Goed plaatje en leuk artikel, maar het valt me op dat het moeilijk is om wetenschappelijke publicaties te vinden over het schadelijke effect van vroege belasting op latere leeftijd. Ik heb er net even een korte zoekopdracht naar gedaan in de wetenschappelijke database, maar er komt zo snel niks bovendrijven. Voor mij blijft het dus meer een soort van gezond verstand dat je geen zware belasting vraagt van een onvolgroeid skelet, maar echt bewijs dat dit oorzakelijk verband houdt met blessures op latere leeftijd kan ik niet vinden :S (iemand anders wel?)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:27

ik denk dat het komt omdat mensen meer willen maar wel zo jong als kan... als een 3 jarige dus en een fijn niveau rijd is dat een giga voordeel, voor mij zou dit als nadeel gezien worden.

Ik neem liever de tijd die het dier nodig heeft en wil hem/haar niet teveel belasten als ze nog aant groeien zijn. Mensen zijn dus idd ongeduldiger geworden. Dat met het fijt dat alles duurder word wat ook weer ervoor zorgt dat het sneller getraint word. Want, een onbeleerd paard is minder waard maar moet ook eten en onderdak. Zodra ze een leuk niveau rijd is het dier beter verkoopbaar en vangen ze dus meer winst

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:18

Gwahir schreef:
Goed plaatje en leuk artikel, maar het valt me op dat het moeilijk is om wetenschappelijke publicaties te vinden over het schadelijke effect van vroege belasting op latere leeftijd. Ik heb er net even een korte zoekopdracht naar gedaan in de wetenschappelijke database, maar er komt zo snel niks bovendrijven. Voor mij blijft het dus meer een soort van gezond verstand dat je geen zware belasting vraagt van een onvolgroeid skelet, maar echt bewijs dat dit oorzakelijk verband houdt met blessures op latere leeftijd kan ik niet vinden :S (iemand anders wel?)

Zou het kunnen dat er bijna geen paard boven de, zeg 8 jaar, is wat geen artrose heeft? Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Of schrijf ik nou hele rare dingen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:32

Ariebren schreef:
Hier worden de 2 jarigen in het naseizoen, dus nu, beleerd aan de longe en dubbele lijnen.
Grondwerk en wandelen buiten.
Ook een jong dier moet gymnastische oefeningen doen om soepel in lijf en leden te worden.
Het western zadel en bitje wordt er wel eens opgelegd, maar geen ruiter erop.
Dit wordt 2 tot 3 keer per week gedaan.
Volgend najaar, na het weide seizoen, worden ze verder onder de man beleerd.

Een 2 jarige blijft soepel genoeg als ze met hun leeftijd genootjes kunnen spelen en rennen op een groot stuk land/wei!!
Geen enkel paard zou voor zijn derde jaar al moeten doen wat de mens wil!
Dat zogenaamde lenig maken is onzin van de hoogste soort! Het is alleen maar een voorsprong nemen zodat hij eerder onder het zadel kan en dus zijn geld gaat op brengen!
Ik heb een paard en wil zo snel mogelijk rijden, anders kost hij me elke maand een X bedrag en daar heb ik hem niet voor!