Hengst voor Oscar x Lauries Crusador xx

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_San

Hengst voor Oscar x Lauries Crusador xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:13

Ik wil mijn merrie wellicht laten dekken dit voorjaar.
Het is nog wat vroeg, maar vind het leuk om me al te oriënteren.
Ik wil ook nog wat afwachten en kijken hoe ze in het voorjaar eruit ziet, vind haar nu nog erg jong ogen.
Als ik haar nog te jeugdig vind, dan dek ik haar pas het jaar erop.

Wie wil er meedenken, advies geven?

Het gaat om een 2,5 jarige merrie van Oscar, zie hier haar volledige stamboom: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=436839
De moeder is een duitse staatspremie merrie, helaas staat die er niet goed op. Dit geeft is de echte naam van de moeder (ik wil dat nog wijzigen bij horsetelex): http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=703738

Pluspunten:
- super karakter, erg lief en heel leergierig.
- Zeer mooie stap.
- Goed gebruik van het achterbeen.

Verbeterpunten:
- Mag meer voorbeen hebben, ik bedoel daarmee meer verheffing vanuit de knie.
Mag meer 'bergop' bewegen, hoewel ze ook nog wel overbouwd is en ik het lastig te beoordelen vind.

Hieronder twee stand foto's van haar, in mijn profiel staan meer foto's (ook bewegingsfoto's). Ze zit nu mooi in haar wintervachtje met krulletjes :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bo_San op 17-12-11 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Rindin

Re: Hengst voor Oscar x Lauries Crusador xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:18

Wat een prachtig beest!

Denk dat men geen advies kan geven puur op beoordeling van het uiterlijk. Kun je eens wat meer vertellen over karakter, hoe ze beweegt, wat jij vindt dat verbeterpunten zijn?

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:20

Groot gelijk, ik zal wat meer info in het begin zetten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:46

in topic van exterieur en hengstenkeuze staat er ook een merrie met grootmoederafstamming lauries crusador xx. Daar werd johnson aangeraden. Zou dat ook passen voor uw merrie?

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:14

Ik zit zelf te denken aan een afstammeling van Johnson nl Jack Sparrow ...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:23

ga dan maar vast sparen :P

klopt dakario die is van mij (rousseau met ook moeder lauries crusadorxx)

johnson zou idd wel kunnen passen.
charmeur heb ik fijne veulens van gezien qua beweging

ik zou zelf een hengst zoeken met aardig wat body, je hebt erg veel volbloed in je lijn, dat is niet erg maar daarom zou ik wel oppassen met wat "ielere" types
wil je perse kwpn of wil je terug naar duits bloed?

het leuke is dat je alle kanten op kan met dit bloed :)

blue hors romanov ( nu onder edward gal ) zou ik ook eens in de gaten houden

verder zal ik nog even denken

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:40

Klopt, ik kan alle kanten op met dit bloed :)
Ik sta positief tegenover duits bloed, geen bezwaar hoor, dat beviel me ook wel aan Jack Sparrow, weer nederlands met duits :) Maar volledig duits mag ook.
Dekgeld is denk ik het eerste jaar nog te betalen, daarna zal het idd flink sparen worden, maar ik verwacht nu nog niet de totilas prijzen.... Maar goed, ik ga me in eerste instantie even niet beperken op de dekgelden, hoewel het niet te bont moet worden....

Ze is idd wel ruim 58% volbloed, dus moet oppassen met het type, maar ik verwacht dat ze nog wel wat zal uitgroeien ;)

Leuk dat je mee wilt denken, zeker ook omdat je ook een merrie van Lauries Crusador xx hebt.
Ik ga eens naar romanov kijken.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:55

Wat vind je van wat Trakehner bloed? Een mooi bergop gebouwde lijkt mij goed passen zoals bijvoorbeeld wat Gribaldi bloed? (:

edit: bijvoorbeeld I.P.S. Bon Bravour :D

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:05

Ik vind Trakehner bloed op zich niet verkeerd, hoewel de gribaldi's mij over het algemeen mij niet aanspreken, dus daar zal ik niet snel een hengst van kiezen.

Ik ga in ieder geval ook de nieuwe groep hengsten van dit jaar in de gaten houden, zitten ook enkele zeer leuke tussen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:51

Bodinus misschien?
Ook wel een mooie hengst, en de veulens bewegen super.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:17

Bodinus is toch spring gefokt? Bodinus (Padinus x Namelus R x Abgar xx)
Ik wil eigenlijk wel in de dressuur richting blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:42

ja klopt die is spring gefokt
okee, tja dan is ie niet geschikt
maar wij hebben vorig jaar een dressuurmerrie door hem laten dekken, is wel een heel mooi veulen uitgekomen, maarja we wouden een beetje een veelzijdig paard, waar je beide kanten mee op kan, dus opzich als je dat wilt...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:49

Je merrie is oorspronkelijk in KWPN lijn spring gefokt maar dressuur uitgevallen..
Je kan inderdaad denken aan Johnson of een Johnson zoon. Zelf blijf ik altijd liever bij de vader dan de nakomeling tenzij de nakomeling veel kan toevoegen.
Wat mij een opvallende jonge hengst leek die jou verbeter punten kan toevoegen is Desperado.
Jonge hengst pas GGK hengst en hopelijk nog niet de duurste. Vivaldi x Haffidof
Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:24

newt, waar zie jij kwpn dan? ik zie het nl niet maar misschien heb ik een brilletje nodig :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 02:26

De Oscar is de kwpn lijn is wolfgang is een oude spring lijn, die gaat vervolgens weer door in holsteiner. Oscars moederlijn gaat door in kwpn --> Nabuur is spring. Moeder lijn is hannover gefokt. Zo dacht ik ;) hannover zat voorheen ook veel veelzeidig in, meende ik, dus bodinus is zo gek nog niet. Padinus gaf goed bewegende typen, luxe. Nog steeds zonde dat die hengst er niet meer is, maar vandaar mijn redenatie :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:46

O zo bedoel je. Ik zou t echt eeuwig zonde vinden om daar een spring hengst op zetten en het voegt in mijn ogen ook helemaal niks toe. Oscar zelf brak z'n nek over een simpele hindernis ( Onvoldoende afdruk, onvoldoende beentechniek, onvoldoende bascule, is onvoorzichtig)
Lauries crusador maakt ook meer dressuur paarden dan springpaarden En t lijntje erna ook.
Ts heeft juist nu een mooi opgebouwde lijn die vrij is van Jfg bloed en mooi volbloed erin
Dus in mijn ogen zal een spring hengst hier helemaal niks toevoegen
Maar ik geloof dat de Ts er ook zo over denkt dus dan zijn we al snel klaar :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:29

Ik zou het ook zonde vinden om er een springhengst op te doen. Ik vind het een schitterende merrie en zou een hengst zoeken die haar goede eigenschappen bevestigd, ipv een hengst die ' slechte' eigenschappen verbeterd.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:32

@ essisilly en rindin....

Ow nee begrijp me niet verkeerd hoor. Ik zou ook voor een dressuur hengst kiezen, Was meer even zo van t kan wel ;).. haha.. Zeker als je bergop en achterhand in combi wilt verbeteren.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:51

Gave merrie Bo_San :D
Wel heel iets anders haha.
Maar wil je liever een bewezen hengst of een jonge hengst? Hoe groot is de merrie nu ongeveer?
Maar het is idd nog lastig te beoordelen wat haar verbeterpunten qua exterieur zouden kunnen zijn aangezien ze nog zo overbouwd is. Ze veranderen nog zo tot ze drie zijn (en daarna ;) )
Als je wilt gaan voor meer knieheffing en opwaarts bewegen komen bij mij op dit moment Tango en Charmeur in mij op. Maar ik zal nog eens verder denken.
O ja en Desperados lijkt mij idd ook een heel interessante hengst.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:12

Thanx SteffieA Ja deze is heel anders, neigt ook veel meer naar de volbloed vind ik ;)
Het is idd nu nog best moeilijk haar te beoordelen omdat ze nog lang niet uitgegroeid is.

De merrie is nu ongeveer 1.63, ik hoef niet perse een bewezen hengst, mag ook een jonge zijn, ik weet ook nog niet hoe ze zelf doorgeeft met fokken.

Charmeur spreekt me op zich wel aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:20

Gave merrie.
Daar zou ik wel die Vivaldi x Havidoff op durven gebruiken.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:41

Aah wat leuk dat er hier een lauries corseder door zit! Hebben wij ook een paard van op stal (londonderry)! Fijn bloed al zeg ik het zelf.

Ik denk inderdaad dat een Johnson er wel mooi bij staat als ik één van zijn nakomeling wel een keer heb gezien!

En wat vind je van het duitse bloed Dancier dan? Hier een Weltmeyer x dancier 3x op de stal waar ik rijd gefokt. Moet zeggen super bloed met veel knie! Het geeft wel vrij luxe veulens.

Of de Niro? aangezien die ook wel lekker veel body heeft?

Ik heb zelf het idee dat het een wat langere hengst mag zijn? (en dan bedoel ik niet qua hoogte?) Maar dit is lastig te beoordelen aangezien de leeftijd.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:48

Johnson is toch wel een van mijn favorieten.
De niro vind ik ook wel een goede optie.

Zat zelf nog even naar heel ander bloed te kijken, Zambuka (Scandic x Biotop) maar heb geen idee hoe die vererft.
Daarnaast lijkt quarterback me ook nog wel wat?

Uit dezelfde moeder is ook een zeer mooi en goed lopend United veulen gekomen (haar half zusje dus). deze bewoog al veel meer berg op. (alleen als jaarling gezien). Wellicht is dat ook een goede combi voor Ella?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:24

Ik heb niet veel ervaringen met de Niro maar qua uitstralingen zullen ze leuk bij elkaar passen denk ik! Vooral omdat het paard wat meer massa kent. Ik weet alleen niet hoe de nakomelingen zijn maar het is een vrij bekende hengst in ieder geval!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:34

In elk geval een hengst kiezen die niet te bloederig is. Een die ook voldoende bot en goede voeten doorfokt. En schoudervrijheid!
Rhodium, nakomeling van Flemmingh of Tango. Zelfs een Gelderse hengst zou een keuze kunnen zijn.

Maar persoonlijk zou ik er geen duitse paarden opzetten die klein en smal nafokken.