Kosten Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Kosten Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:36

- Ruin (of tenminste het karakter als een ruin, goed stabiel)
- Voor kar beleerd
- Onder het zadel beleerd
- Niet ouder dan 10 jaar
- 100% Fries
- Zonder zomereczeem
- Geen stalondeugden (weven,luchtzuigen en dat soort)
- Moet rijbaar zijn (geen rodeo paard)
- Goede galop

Ik ga er sowieso niet mee fokken, het is meer voor recreatie.
Hij hoeft niet perfect te zijn in dressuur, omdat ik geen wedstrijden ga rijden. B/L is goed genoeg (niveau, niet qua echte wedstrijden gedaan hebben)
Liever geen pref/ster, aangezien het dan alleen maar meer kost.

Hoe duur zou mijn droompaard ongeveer zijn?
Laatst bijgewerkt door Dromen op 06-12-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:40

Bedoel je met 100% fries dat hij in het stamboek ingeschreven moet zijn?

Ik denk dat je met deze eisen met een euro of 3000 al een heel eind komt.. Maar het is natuurlijk ook weer een verschil of je een 4 jarige met veel behang hebt met een leuke stokmaat dan een 9 jarige van 1.56 :)

Enne, een pre fries zul je niet vinden, dat is alleen bij spaanse paarden het geval ;)

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:43

Aranel schreef:
Bedoel je met 100% fries dat hij in het stamboek ingeschreven moet zijn?

Ik denk dat je met deze eisen met een euro of 3000 al een heel eind komt.. Maar het is natuurlijk ook weer een verschil of je een 4 jarige met veel behang hebt met een leuke stokmaat dan een 9 jarige van 1.56 :)

Enne, een pre fries zul je niet vinden, dat is alleen bij spaanse paarden het geval ;)

Stamboek ingeschreven hoeft niet maar wel ouders die 100% Fries zijn.]
Ik bedoelde pref(erent) bij pre, f vergeten.
Wat zouden de kosten van de twee uitersten zijn (die 4 jarige en die 9 jarige?)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:47

Ja dat dacht ik ook al toen ik het schreef, haha :D
Tsja het ligt er heel erg aan wat de verdere eigenschappen van het paard zijn.. Voor mijn 4 jarige stb fries met dressuurpotentie betaalde ik wel meer dan 3000 euro, maar als je er eentje hebt met mindere bewegingen of mindere uitstraling doet dat ook heel wat met de prijs!

Kijk anders even rond op sporthorses op marktplaats, dan kun je een beetje zien wat mensen zoal voor hun paarden vragen en wat je ervoor krijgt :)

Dromen

Re: Kosten Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:32

Oohja en heel belangrijk:
Ik rij niet met sporen.
Dat is mijn grootste punt, met veel punten kan ik water bij de wijn doen behalve bij dit punt.
Ik rij NIET met sporen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:42

Oh in dat geval kost 'ie minstens 10.000 euro... :+

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:50

ik denk dat je voor 2500,- al wel een leuk paard kunt kopen, goed zoeken en een beetje geluk hebben. En wel of niet met sporen rijden hangt totaal niet van de prijs af, en op b/l niveau is dit in veel gevallen een kwestie van consequent zijn.
Veel succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:53

Een fries die goed galopeert kost echt wel meer... Die zijn er niet heel veel namelijk ;)
Dan zou je beter voor een nepfries gaan, eentje zonder stamboek maar die er wel uitziet als fries zeg maar :') en die goed galopeert.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:02

Bizzybijtje schreef:
Een fries die goed galopeert kost echt wel meer... Die zijn er niet heel veel namelijk ;)
Dan zou je beter voor een nepfries gaan, eentje zonder stamboek maar die er wel uitziet als fries zeg maar :') en die goed galopeert.

Ik bedoel dus er een die niet om de 3 seconden weer terug in draf gaat. Een beetje een normale galop.
Stamboek hoeft voor mij niet persé maar het moet wel een echte Fries zijn, dus niet bijvoorbeeld tinkerbloed erin

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:18

Het niet met sporen rijden en goed kunnen galopperen heeft naar mijn idee meer te maken met training. Als je een paard koopt wat goed voor het been is en zonder sporen gereden wordt, hoeft niet zo te blijven als je zelf niet consequent in je hulpen bent.

Ik denk dat je voor rond de 3000 euro een leuk recreatie paard kunt kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:19

Dromen schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik bedoel dus er een die niet om de 3 seconden weer terug in draf gaat. Een beetje een normale galop.
Stamboek hoeft voor mij niet persé maar het moet wel een echte Fries zijn, dus niet bijvoorbeeld tinkerbloed erin

Dat is een kwestie van eraan rijden :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:44

Kijk eens op MP, ik weet dat er daar momenteel een aantal staan.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:38

Ik denk dat het er ook aan ligt of dat je een fries wilt kopen op marktplaats dus particulier.. of bij een stoeterij? Daar kan qua aanschaf prijs zeker wel verschil inzitten...

Als je een echte 100% fries wilt met papieren betaal je daar ook weer meer voor dan er eentje zonder papieren die ook zeker wel een fries is ;) daar moet je goed over na denken denk ik :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:07

ik heb momenteel twee friese ruinen te koop
Winzzent (bereden) zelf gefokt en Ypke (bereden en betuigd) met 4 maanden als opfokmaatje aangekocht.
Beiden dus 4 jaar oud, gezond en eerlijk van karakter. Informatie omtrent afstamming en foto's zie mijn website.
Prijsklasse 5.000,00 / 6.000,00 euro

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:13

Het is natuurlijk ook net wat je wilt. als jij een goed lopend dressuur paard wilt betaal je al meer. is het recreatief betaal je minder. wil je een goede galop kun je daar ook aan werken aangezien je toch recreatief wilt rijden. verder hebben natuurlijk papier, bouw en idd uitstraling een hoop te maken met wat je voor een paard moet betalen. marktplaats staat vol met leuke friesen (ik kijk er zo vaak...ff wegdromen en je eigen paardje vergelijken (a)haha ) Ik hoop dat je een leuk paardje kunt vinden waarbij het vooral 'klikt'.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:23

Heel toevallig hebben wij gister een friese merrie gekocht van 7 jaar van 1.60 hoog. Zij is ook voor kar beleerd en onder het zadel. Ze heeft de hele leven bij een vrouw gestaan die haar enkel recreatief reed, maar ze had er geen tijd voor dus heeft ze jaar stilgestaan. Verder zijn haar ouders wel 100 % fries, maar omdat haar moeder in eerste stantie niet drachtig wilde worden hebben ze ze gewoon bij elkaar laten staan. Alleen toen hadden ze de hengst al geruint en toen bleek ze drachtig te zijn. Dus in paspoort staat wel onbekend. Eigenlijk heeft die van ons dus precies al jou eisen. Verder is het wel een beetje ouderwetse compacte fries met enorm veel behang. Ze is alleen nooit dressuurmatig gereden, maar dat is ook wel de uitdaging die ik zelf zocht.

Maar je moet het gewoon net tegen komen, bij ons klikte het gewoon gelijk maar omdat die vrouw het heel belangrijk vond dat ze goed terecht moest komen hebben wij er maar 2000 voor betaald. Dit komt natuurijk ook mede omdat in paspoort onbekend bij ouders staat enzo, maar dat maakt ons niet uit, ze kan wel heel goed bewegen en heeft verder alles wat wij wilde. (: + Soms moet je gewoon net geluk hebben..

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:04

Wij hebben net onze Friese merrie van 11 jaar verkocht, die heel goed kon galloperen, zonder sporen gereden, 1.57 is en met papiere voor 2000 euro voor een goed tehuis....

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:08

Misschien toch slim om naar een paard te gaan kijken wat niet helemaal 100% fries is maar wel groot gehalte..
;) Mijn ziet eruit als een fries (iets moderner) heeft dezelfde gangen als een fries en ik rij ook zonder sporen en door het warme bloed procent wat erin zit ook nog een goede galop ook ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:41

Als je een fries wilt hebben zou ik zeker niet voor papierloos gaan. Je hebt dan een paard met friese afstamming maar het is toch geen fries.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:52

friesiszwart schreef:
Als je een fries wilt hebben zou ik zeker niet voor papierloos gaan. Je hebt dan een paard met friese afstamming maar het is toch geen fries.

Met papieren word toch al een flink stuk duurder terwijl ik er niets aan heb, ik ga er niet mee fokken (gaat moeilijk met een ruin XD), en van wedstrijden heb ik ook mijn buik al vol.
Het zit vooral zo met tweespan mennen, 2 compleet verschillende paarden, dat ziet er gewoon niet uit.
Hoe noem je een Fries zonder papieren?
Want een Husky zonder papieren zou een hondenmens toch ook zo herkennen? Toch word het een Husky genoemd

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:22

Dromen schreef:
friesiszwart schreef:

Met papieren word toch al een flink stuk duurder terwijl ik er niets aan heb, ik ga er niet mee fokken (gaat moeilijk met een ruin XD), en van wedstrijden heb ik ook mijn buik al vol.
Het zit vooral zo met tweespan mennen, 2 compleet verschillende paarden, dat ziet er gewoon niet uit.
Hoe noem je een Fries zonder papieren?
Want een Husky zonder papieren zou een hondenmens toch ook zo herkennen? Toch word het een Husky genoemd

een fries zonder papieren noem je gewoon een papierloos paard met de uiterlijke kenmerken van een fries.

Wat betreft een tweespan ook bij het friese ras kan het moeilijk zijn twee identieke paarden te vinden om een mooi span te hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:26

Mikaa schreef:
Heel toevallig hebben wij gister een friese merrie gekocht van 7 jaar van 1.60 hoog. Zij is ook voor kar beleerd en onder het zadel. Ze heeft de hele leven bij een vrouw gestaan die haar enkel recreatief reed, maar ze had er geen tijd voor dus heeft ze jaar stilgestaan. Verder zijn haar ouders wel 100 % fries, maar omdat haar moeder in eerste stantie niet drachtig wilde worden hebben ze ze gewoon bij elkaar laten staan. Alleen toen hadden ze de hengst al geruint en toen bleek ze drachtig te zijn. Dus in paspoort staat wel onbekend. Eigenlijk heeft die van ons dus precies al jou eisen. Verder is het wel een beetje ouderwetse compacte fries met enorm veel behang. Ze is alleen nooit dressuurmatig gereden, maar dat is ook wel de uitdaging die ik zelf zocht.

Maar je moet het gewoon net tegen komen, bij ons klikte het gewoon gelijk maar omdat die vrouw het heel belangrijk vond dat ze goed terecht moest komen hebben wij er maar 2000 voor betaald. Dit komt natuurijk ook mede omdat in paspoort onbekend bij ouders staat enzo, maar dat maakt ons niet uit, ze kan wel heel goed bewegen en heeft verder alles wat wij wilde. (: + Soms moet je gewoon net geluk hebben..

Van deze kruisingen ben ik altijd huiverig. Juist bij het friese paard moet je verwantschap en inteelt in de gaten houden. En in hoeverre was de hengst familie van de moeder van dit paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:27

In hoeverre ben je zelf ervaren, misschien is het een optie een jonger paard aan te kopen (bv een twenter).

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 08:11

friesiszwart schreef:
In hoeverre ben je zelf ervaren, misschien is het een optie een jonger paard aan te kopen (bv een twenter).

Ik heb wel wat ervaring met zadelmak maken en inrijden maar nog niet genoeg, ook is die ervaring op A pony's gebaseerd. Dus zelf inrijden ga ik niet doen.
Op stal handmak maken wel, voetjes optillen en leren luisteren naar hoo halt, voorwaarts draf aan een touw.

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:35

Er staan inderdaad een aantal leuke Friesen op Marktplaats. Alleen weet je nooit precies wat je koopt. Je kunt ook uitwijken naar Friese paarden stallen in bijvoorbeeld Friesland. Die kunnen een paard echt op karakter aan je koppelen. Jij geeft aan wat je zoekt in een paard, zij zoeken. Je kunt dan zelf een paar keer komen rijden om te kijken of het klikt.. Hoe duur de Fries zal zijn hangt af van hoe oud hij is en wat hij kan. Meestal koop je dan ook een eerlijke stamboom Fries. Ik heb er zelf ook een, een ruin. Hij staat wel in het stamboek maar omdat ik er niet mee kan fokken of geen shows mee loop heb ik de stamboompapieren niet meer. Wel zijn paspoort natuurlijk. Het kost je gewoon jaarlijks 'abonnementskosten' .. Ik heb daar niet voor gekozen. Koop liever een nieuwe deken als het nodig is.. Wat het kost kan ik je niet vertellen. Reken vanaf €2500? Hangt echt van je eisen af..